handdator

Visa fullständig version : Deff - Ska man gå runt hungrig?

Seduced
2008-01-23, 18:56
Tjo

Läste grubs deffguide och jag undrade lite hur det går ihop att få tillräckligt med energi till både skola och hårdstyrketräning när man ligger på att underskott av kalorier? Är det bara att bita ihopp eller finns det tips? Jag har inte möjlighet att ändra mindre måltider mellan frukost och lunch, däremot efter 17:00 har jag denna möjlighet.

Robbin
2008-01-23, 18:59
Jag har väldigt olika erfarenheter av deff. En del gånger har jag gått hungrig och ibland inte kunant tänka på annat än mat nästan medans denan deffen bland annat har varit väldigt enkel och jag knappt tänkt på att jag legat på underskott. Tips för att få energin att räcka till... ja du.. man får nog räkna med att man kanske har lite sämre ork och koncentration än vanligt när man deffar men kaffe är en livräddare ;D

Koloftw
2008-01-23, 19:02
Beror helt på vem du är ... vissa kan äta sig mätta under deff, medans vissa går runt hungriga 24/7.

Ät mättande livsmedel och se hur det går :)

Seduced
2008-01-23, 19:04
Beror helt på vem du är ... vissa kan äta sig mätta under deff, medans vissa går runt hungriga 24/7.

Ät mättande livsmedel och se hur det går :)

Kan säga att min förbränning på morgonen verkar vara sjukt stor då jag i princip kan äta havegryn + filmjökt etc och vara hungrig så att magen kurrar 2 timmar senare. Verkar som att man får hålla emot och unna sig något kaffe och allmänt dricka mer vatten.

Är protein drinkar att rekomendera under deff? Även om man inte tränar, eller bara efter man har tränat?

joriice
2008-01-23, 19:09
Ät mindre energität mat kan ju vara ett tips.

Seduced
2008-01-23, 19:13
Ät mindre energität mat kan ju vara ett tips.
Kanske dum fråga, men kan du ge ett par exempel?

regus
2008-01-23, 19:16
Kanske dum fråga, men kan du ge ett par exempel?

Potatis, grönsaker, kött/fisk med låg fetthalt

Koloftw
2008-01-23, 19:16
Är protein drinkar att rekomendera under deff? Även om man inte tränar, eller bara efter man har tränat?

Tycker inte jag i alla fall.

Mat är godare och mättar bättre + alla effekter från proteindrinkarna.

Seduced
2008-01-23, 19:25
Tycker inte jag i alla fall.

Mat är godare och mättar bättre + alla effekter från proteindrinkarna.

Jojo helt klart men det är väldigt mycket lättare att blanda ihopp en energidrink på rasten än att ta fram stekpannan och kasta på fisk :P Men om man nu skulle dricka "rent" protein under deff, kan det vara en nackdel på någotsätt och vis? Tänkte mer att det kanske är bra för att behålla en del av muskelmassan, men det kanske bara är nödvändigt efter träning.

Eddie Vedder
2008-01-23, 19:31
Men om man nu skulle dricka "rent" protein under deff, kan det vara en nackdel på någotsätt och vis?

Nej finns ingen nackdel med det. Tycker du att en proteindrink är en fördel jämfört med något annat så ta en proteindrink.

Men mellanmål hit och dit är ju inget krav heller, det är ju energi i drinklen helt enkelt. Om du vill att x antal kcal skall utgöras av proteinpulver så är det ju inget fel i det. Heller inget fel att lägga allt på tre huvudmåltider t.ex.

Koloftw
2008-01-23, 19:34
Jojo helt klart men det är väldigt mycket lättare att blanda ihopp en energidrink på rasten än att ta fram stekpannan och kasta på fisk :P Men om man nu skulle dricka "rent" protein under deff, kan det vara en nackdel på någotsätt och vis? Tänkte mer att det kanske är bra för att behålla en del av muskelmassan, men det kanske bara är nödvändigt efter träning.

Vad Eddie sa + protein förbättrar naturligtvis proteinbalansen, men mat har samma effekt som tillskott.

Seduced
2008-01-23, 19:38
Nej finns ingen nackdel med det. Tycker du att en proteindrink är en fördel jämfört med något annat så ta en proteindrink.

Men mellanmål hit och dit är ju inget krav heller, det är ju energi i drinklen helt enkelt. Om du vill att x antal kcal skall utgöras av proteinpulver så är det ju inget fel i det. Heller inget fel att lägga allt på tre huvudmåltider t.ex.

Ok kollar nu, 1 scopa protein är 30g varav 24g protein, 120kcal tror jag det stod också, får agera som en ersättning när jag blir hungrig och inte har tillgång till bra mat då den minskar muskelnedbrytandet också.

Tack

Eddie Vedder
2008-01-23, 20:04
Ok kollar nu, 1 scopa protein är 30g varav 24g protein, 120kcal tror jag det stod också, får agera som en ersättning när jag blir hungrig och inte har tillgång till bra mat då den minskar muskelnedbrytandet också.

Tack

Muskelnedbrytningen hämmas iofs även om du väljer en smörgås.;)

Dessutom är det ingen fråga om någon timme hit eller dit, du förlorar inte en massa muskler om du går utan mat i 6-7 timmar. Men hungern förstår jag, så en proteindrink är fortfarande helt okej gitvis.:)