Visa fullständig version : Dåliga kolesterolvärden - Kostråd?
I allmänhet ska man minska på mättade fetteter samt öka mängden motion, om man har dåliga kolesterolvärden.
Men vad ska man äta respektive inte äta om man har lite knackliga värden?
Bra mat:
Havregryn (betaglukaner)
...
Dålig mat:
Mättade fetter
...
Alfred Nobel
2008-01-22, 22:55
Dålig mat:
äggula
räkor
(jag är nästan säker)
Eddie Vedder
2008-01-22, 23:00
Dålig mat:
äggula
räkor
(jag är nästan säker)
Kolesterolrik mat behöver inte per automatik innebära dåliga kolesterolvärden. Den synen har reviderats rejält sedan förr. Även om en jättekonsumtion av ägg fortfarande anses lämpligt att undvika så är inte längre dietärt kolesterol det som anses vara riskfaktorn längre.
I den här tråden finns lite källor både för- och emot regelbunden äggkonsumtion:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107333
I mitt fall är jag inte det minsta orolig för att äta mycket ägg. En dietist som vi hade föreläsningar med förra veckan om just metabola sjukdomar påpekade också det här om att kolesterol i maten inte är vad man anser som en riskfaktor för dåliga kolesterolvärden.
Ontopic vill jag sätta RÖKNING som etta på dåliga listan, även fysisk inaktivitet.
Eddie Vedder
2008-01-22, 23:55
Allmänt om metabola syndromet:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?tool=pmcentrez&artid=1783583&blobtype=pdf
Diet, Exercise and the Metabolic Syndrome. Rev Diabetic Stud (2006) 3:118-126.
Right, Kostfibrer i riklig mängd. De binder galla i tarmen och för ut den med avföringen i stället för att återabsorberas. Detta leder till att kroppen måste bilda ny galla, och det gör den genom omvandling av kolesterol.
Motion.
Gå ned i vikt om du är överviktig
Jag har aldrig sett en studie som försämrar kolesterolvärdena när energibalansen är negativ. Ät lite mindre så lär värdena bli bättre oavsett mycket eller lite fett i maten. Sen är det knappast bra att ha för låga värden heller, äldre kvinnor som har lågt totalkolesterol har ökade risker för hjärtkärl sjukdommar. Niacin (har jag för mig) brukar kunna vara mycket positivt för HDL.
Tack för svaren.
Hittade även dessa riktlinjer för behandling av höga halter kolesterol:
http://www.nhlbi.nih.gov/guidelines/cholesterol/index.htm
Finns ju betaglukan-rika flingor i hälsobutiker, dock omåttligt dyra. Men att dra lite över ens vanliga müsli är ju trots allt ett smidigt alternativ.
Mat som innehåller växtsteroler skall väl sänka kolesterolvärdena.
Så ät grönsaker och havregryn(gärna ej värmebehandlat).
I allmänhet ska man minska på mättade fetteter samt öka mängden motion, om man har dåliga kolesterolvärden.
Men vad ska man äta respektive inte äta om man har lite knackliga värden?
Bra mat:
Havregryn (betaglukaner)
...
Dålig mat:
Mättade fetter
...
Många läkare har den hållning att man i princip inte kan sänka kolesterolet med kost&motion, för att få en reell sänkning så skal det till mediciner...
Martin.Svensson
2008-01-25, 09:38
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200504/08/20050408105727_Icak128/20050408105727_Icak128.dbp.asp
Läsvärt tycker jag iaf, tror inte man ska oroa sig för mycket, lev allmänt sunt och ha ingen överkonsumtion av något så tror jag inte man behöver oroa sig.
Många läkare har den hållning att man i princip inte kan sänka kolesterolet med kost&motion, för att få en reell sänkning så skal det till mediciner...
Men det säger ju inte att de har rätt.
Det beror en del på vad som är orsaken till det dåliga kolesterolvärdet; en person med familjär hyperkolesterolemi har inte samma förutsättningar som en som skaffat sig dåliga kolesterolvärden genom mindre lyckad livsstil.
I just fallet med blodfettsänkande läkemedel är läkemedelsindustrin en inte helt oviktig faktor (nota bene att jag nu inte säger något i stil med "alla läkare är köpta"); den typen av preparat är för företagen en kassako av astronomisk omfattning.
Dietärt kolesterol behöver inte innebära en ökning av kolesterol i blodet. George Mann kunde 1977 (tror jag) visa att massajer, som levde nästan på kolesterolrika animalier, hade några av dom lägst uppmätta kolesterolnivåerna, ca hälften av en amerikan.
Man får inte nödvändigtvis någon hälsomässig fördel av att sänka LDL
http://www.nytimes.com/2008/01/14/business/14cnd-drug.html?_r=4&hp&oref=slogin&oref=slogin&oref=slogin&oref=slogin
Tvärtom kan det finnas nackdelar (http://www.westonaprice.org/moderndiseases/benefits_cholest.html)...
Ur ett träningsperspektiv: dietärt intag samt kolesterolnivån i blodet tycks vara viktigt för muskeltillväxt.
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2008-01/tau-sc010908.php
Nyttan av havregrynsgröt för en kroppsbyggare kan ifrågasättas...
Funderar man på att ta statiner bör man komma ihåg att det är främst medelålders män, max 65 år, med historia av hjärtkärlsjukdomar som ser en hälsomässig fördel.
Det beror en del på vad som är orsaken till det dåliga kolesterolvärdet; en person med familjär hyperkolesterolemi har inte samma förutsättningar som en som skaffat sig dåliga kolesterolvärden genom mindre lyckad livsstil.
I just fallet med blodfettsänkande läkemedel är läkemedelsindustrin en inte helt oviktig faktor (nota bene att jag nu inte säger något i stil med "alla läkare är köpta"); den typen av preparat är för företagen en kassako av astronomisk omfattning.
Precis... Och t ex kärlkirurger möter nog primärt de som har någon form för genetisk komponent.
I sådant här forum kan det nog oxå vara passande att diskutera vad som menas med "högt kolesterol". Menar man verkligen ett värde högre än referensintervallet, eller menar man att man ligger i den höga änden av referensintervallet? Med en sådan "hälso-paranoia" som finns här kan jag tänka mig att bara man avviker lite från genomsnittet så skapar det panik när man egentligen har ett värde som är helt normalt....
Äsch det där med läkemedelsindustrin är lite uppförstorat. Att blodfettsänkande läkemedel reducerar mortaliteten är bland det mest dokumentarede som finns, det som kan diskuteras är fördelar mellan olika preparat. Men där väljer ju sjukhusen alltid billigaste möjliga och går endast vidare med dyrare om effekt uteblir.
Men kan förstå att läkemedelsindustirn gärna vill att det utskrivs fler recept för det visar ju sig att en allt för stor del av befolkning som skulle gynnas av medicinen faktiskt inte får den.... :confused:
Kolesterolsänkare (statiner) sänker mortaliteten i hjärtkärlsjukdomar hos vissa grupper, men förhållandevis lite, och det har inte med sänkningen av LDL att göra, som vytorinstudien visade. Att statinerna påverkar kroppen på en mängd andra sätt än just sänkningen av kolesterol är allmänt accepterat.
glömde skriva att totalmortaliteten inte sänks.
Kolesterolsänkare (statiner) sänker mortaliteten i hjärtkärlsjukdomar hos vissa grupper, men förhållandevis lite, och det har inte med sänkningen av LDL att göra, som vytorinstudien visade. Att statinerna påverkar kroppen på en mängd andra sätt än just sänkningen av kolesterol är allmänt accepterat.
Som du påpekar så påverkar det olika personer olika allt beroende på vem vi talar om. Men det er enormt många som gynnas av statin behandling och hos många sänker den mortaliteten, inte lite, men mycket. Men givetvis är det vissa personer med hjärt-kärl-sjukdomar som inte påverkas som du säger, tror ju inte att idrottsmännen som dör plötsligt (högersidig arytmogen kardiomyopati) gynnas men det säger ju nästan sig självt att en så stor grupp som hjärt-sjukdomar skulle vara en stor homogengrupp...
Sänkning av LDL är en del av mortalitetsreduceringen, men nej inte hela förklaringen....
Jag har hört att man kan få ut samma sänkning genom att knapra aspirin, så varför gör man inte det istället?
Jag har hört att man kan få ut samma sänkning genom att knapra aspirin, så varför gör man inte det istället?
Det gör man eller i alla fall så har det tidigare varit en behandlingsform vid vissa hjärtproblem.
Nej påverkar inte lipidnivåerna...
Påverkar trombocyternas förmåga att klumpa ihop. Ges som profylax till alla möjliga former för tillstånd där det är risk för att det bildas blodproppar eller vid en akut sådan.
Men dock ej ovanligt att personer får både statiner och acetylsalicylsyra (aspirin, ASA). Personer med athereosclerosis t ex får statiner för att stabilisera deras plaques och ASA om det sker en ruptur för att minimera skadorna...
Jag menade sänkning av risk inte kolesterolnivån.
Jag menade sänkning av risk inte kolesterolnivån.
Risk?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.