Logga in

Visa fullständig version : Stor stark vill krympa lite....

strongladie73
2008-01-22, 21:25
Hej alla...jag behöver bolla lite...

Är snäppet över 30 år, 166 cm, 120 kg styrkelyfterska som vill bränna lite fett, men får samtidigt inte förlora en uns stryrka. Snarare öka styrka.....vet att det är mycket begärt, men det är ett måste.*flex*
Vill gå ner ca 30 kg.....

Grentränar runt 2 dgr/vecka inkl. kompletteringövningar, promenerar smått och tänkte köra några halvtimmar crosstrainer/v....

Planerad kost:

Kcal/dag 2700 vilodag, 3500 träningsdag

Protein/dag 375 gr(1500kcal)

Fett/dag 60-78 gr

Är väldigt tacksam för lite åsikter....:em:

/lili

Mental
2008-01-22, 21:44
30kg är massor med mycket om man inte vill tappa i styrka. du lär få deffa i ca 1.5 år minst skulle jag tro.

z_bumbi
2008-01-22, 21:48
En så pass stor viktnedgång kommer att påverka styrkan men det gäller att minimera inverkan, satsa på att gå ner i ett rimligt tempo och försök bibehålla styrkan så gott det går under tiden. Jag misstänker iofs att du inte behöver tappa några större mängder muskelmassa om du lägger dig på en rimlig nivå vad gäller viktminskningen och då är det "bara" stabiliteten" och vinklarna som ändras.
Eftersom du vill behålla så mycket som möjligt av styrkan kan det ju vara läge att fundera på att öka antalet träningspass, då får du också fler tillfällen att vänja dig vid de teknikjusteirngar som du troligen måste införa.

Jag vet inte riktigt hur mycket du gör av med idag men jag tycker du ligger ganska lågt på kalorierna med tanke på vikten och hur mycket du tänker träna?

zeusden1
2008-01-22, 21:49
30kg är massor med mycket om man inte vill tappa i styrka. du lär få deffa i ca 1.5 år minst skulle jag tro.

+1 :(

30kg är mycket. Kan det bilda mycket överbliven hud?

Koloftw
2008-01-22, 22:01
Kan det bilda mycket överbliven hud?

En del iallafall.

strongladie73
2008-01-22, 22:07
Jag är inte så stor som man kan tro....och troligtvis kommer jag inte behöva gå ner 30 kg. Svårt att veta eftersom jag aldrig varit deffad med den muskelmassa jag har idag.
Jag är inte ute efter att bli smal. Hör och häpna!!
Varit där, gjort det och gillar det inte...
Vill bara gå ner så jag trivs bättre i min kropp och vinna mer på poäng på tävling.
Tävlar i styrkelyft..så det är bara styrka och inte skönhet jag är ute efter*flex*

Vet att det kommer få ta sin tid, men vill göra det så effektivt som möjligt såklart!

Överskottshud är det nog ingen större fara med isåfall tar jag det när det kommer...
(Till tuttciteraren; pubertalt och inte vidare konstruktivt. Jag är inte din typ och du är inte min typ....)

Gnusram
2008-01-22, 22:39
Jag har inte så myckat att tillägga förutom att du verkar vara inne på rätt spår redan. Huruvida matintaget är för litet eller inte får ju visa sig men mindre mat, lite mer cardio och bra träning utan stress är ju vägen att gå. Tiden är förmodligen avgörande om du inte ska tappa styrka.

En tanke kan ju vara att köra lite hårdare med viktminskningen när det är långt till tävling för att sen försöka vara "viktstabil" när det närmar sig för att kunna justera dräkter och sånt.

Lycka till! :thumbup:

Gnusram
2008-01-22, 22:42
En annan tanke som precis slog mig är ju att inte stirra sig blind på lyfta kilon utan att ta poängen som utgångspunkt. Det kan ju funka bättre rent psykiskt så att du inte hakar upp dig om du trots allt skulle tappa en femma eller så. :)

strongladie73
2008-01-22, 23:54
Tack:)
Den allmänna rekomendationen gällande hälsosam viktminskning är ca 1 kg/vecka, men det är antagligen inget för mig i såfall?:em:

Mental
2008-01-23, 01:13
Tack:)
Den allmänna rekomendationen gällande hälsosam viktminskning är ca 1 kg/vecka, men det är antagligen inget för mig i såfall?:em:

0,5kg per vecka är den rekomenderade hälsosamma nedgången, men vore du bara fet och vill banta så kunde både ett och två kg i veckan vara ok med en så pass stor övervikt som du har.

Nu tror jag att en stor del är fettfri massa, och dessutom är målet att gå ned utan styrkeförlust, och för en vältränad så är risken för styrkeförlust större och mer påtaglig än för en soffpotatis.

Jag ser ingen anledning att stressa ned vikten, det är bra ur hälsosynpunkt att få ned den, men då du tränar så mycket som du gör så motverkas ju många av överviktsproblemen.

Första veckan/veckorna kommer det gå snabbt oavsett om du vill eller inte, och det är inget konstigt. När du går från överskott/balans till underskott så kommer musklerna och levern lagra mindre glykogen, och därmed även mindre vatten.

Du får helt enkelt prova dig fram, men snabbare än 0,5kg/vecka skulle jag inte sikta på om jag samtidigt hoppades på styrkeökningar. Satsa på att slipa tekniken snarare än att öka under nedgången säger jag.

strongladie73
2008-01-23, 16:48
Ok, men med tanke på min vikt, vad tycker du/ni om mitt kaloriupplägg?

Då har jag 3 vilodagar, 2 styrka (varav 1 på 2,5h tuungt) och 2 cardio....

Kcal/dag 2700 vilodag, 3500 träningsdag

Protein/dag 375 gr(1500kcal)

Fett/dag 60-78 gr

Är det för mycket eller för lite..?:em:

TTT
2008-01-23, 18:19
Huruvida kalorimängden är lämplig eller ej lär du märka.
Hur många kcal äter du för att stå still i vikt? Om du inte vet exakt så ta reda på det och lägg dig ca 500 kcal under. Sedan justerar du nedåt.

Vad gäller protein så känns 375 gram något överdrivet.
Två gram per kroppskilo brukar vara bra att gå efter. Inte för att ett större intag gör skada, utan snarare för att det är onödigt. Speciellt ekonomiskt.

Morty
2008-01-23, 21:21
375 gram skulle kunna göra skada? Knappast nyttigt iaf.

Endura
2008-01-23, 22:24
Har annars för mig att ett för stort proteinintag är väldigt belastande för bland annat njurarna i längden mm

strongladie73
2008-01-23, 23:02
Råder delade meningar och studier om det...man vet ju inte vem man ska lita på.....

.........

Morty
2008-01-23, 23:13
Hur som helst är det dumt att äta så mycket protein, tarmen kan inte ta upp mer än 240 gram per dygn som absolut max.

TTT
2008-01-23, 23:43
Finns studier som visar på att ett överdrivet proteinintag under längre perioder ger skador, och andra som helt motsäger detta. Beror nog mycket på försökspersonerna.

Vad som står klart är att kroppen inte har någon användning utav så mycket protein, om det nu inte är så att man använder sig utav AAS eller tillväxthormon, vilket ökar proteinsyntesen avsevärt.

Ni kan ge er fan på att Mr Olympia-pojkarna trycker i sig betydligt mycket mer än två gram per kroppskilo.

Morty
2008-01-24, 00:32
Precis som du säger så är det i samband med dunderhonung, och dom skiter nog i sin hälsa...

z_bumbi
2008-01-24, 10:27
Utan att förstöra tråden ännu mer än vad den redan har blivit så jo proteinmängden i första inlägget är lite hög men det är troligen för att bibehålla muskelmassan under energiunderskott. Mängden är inte heller så hög att det utgör någon fara för hälsan.
Jag skulle om jag utformade dieten troligen lägga proteinmängden en bra bit lägre för att få in mer kolhydrater men även för att jag skulle räkna behovet på ett mellanläge mellan målvikten och den ursprungliga kroppsvikten. Detta bara baserat på de uppgifter som framkommit i tråden.

Hur som helst är det dumt att äta så mycket protein, tarmen kan inte ta upp mer än 240 gram per dygn som absolut max.

Har du en källa på det där?