Visa fullständig version : variera mellan deff och bulk
Kovalchuq
2008-01-22, 19:26
kan det ha några konsekvenser om man äter väldigt varierat?
alltså, om man tillexempel bulkar 1 vecka, deffar 1 vecka, bulkar 1 vecka, osv
finns ju människor som äter mycket vissa dagar och väldigt lite andra dagar å så..
har de några konsekvenser? tex. diabetes framkallande? eller nåt?
KaptenKnäsvag
2008-01-22, 20:50
Det beror på vad man äter, inte hur mycket av det man äter.
Kovalchuq
2008-01-22, 20:54
så att ligga på, exempel:
dag 1. 1800kcal
dag 2. 2900kcal
inga konsekvenser? förutom att det kanske är jobbigt ^^
om vi säger att du ligger +/-/0 mitt mellan där, och dag två innebär träning, ja då kanske det till och med är optimalt?
KaptenKnäsvag
2008-01-22, 21:14
Det kan jag inte tänka mig. Det viktiga är som sagt vad man stoppar i sig och inte hur mycket man stoppar i sig, sålänge det är inom rimliga ramar.
Eddie Vedder
2008-01-22, 21:27
Det viktiga är som sagt vad man stoppar i sig och inte hur mycket man stoppar i sig, sålänge det är inom rimliga ramar.
Menar du för att inte få diabets nu eller vaddå? För viktökning på jättenyttig mat är nog sämre jämfört med en halvdan kost men viktbalans skulle jag tro.
En låg och stabil vikt, låg fettprocent (med hälsosam kroppsfettfördelning, ingen bukfetma alltså) och ett fysiskt aktivt samt rökfritt liv räcker långt för att undvika någon form av MetS (om man nu inte har taskiga gener givetvis).
Men att bli tjockare är alltid ohälsosamt för en frisk individ (med "frisk" menar jag i det här fallet alla som inte är underviktiga mer eller mindre, då är förstås viktuppgång värdefullt), även om man äter nyttigt.
Vad hade du tänkt skall vara BRA med att göra så (äta mycket en vecka, äta lite en vecka osv.)?
Vad hade du tänkt skall vara BRA med att göra så (äta mycket en vecka, äta lite en vecka osv.)?
Kunna lägga på sig bra med fettfri massa samtidigt som man bibehåller/minskar sin fettmassa?
Kunna lägga på sig bra med fettfri massa samtidigt som man bibehåller/minskar sin fettmassa?
Geno att jojobanta? För det är de facto vad det är fråga om med enveckorsintervall (vilket är vad trådskaparen frågar om). På en vecka hinner du varken öka ofantligt i muskelmassa eller tappa ofantligt mycket fett.
Han hade väl tänkt sig hålla på längre än två veckor.. Att köra varannanveckas-cykler under ett år lär nog kunna ge rätt bra resultat.
Eddie Vedder
2008-01-23, 09:34
Han hade väl tänkt sig hålla på längre än två veckor.. Att köra varannanveckas-cykler under ett år lär nog kunna ge rätt bra resultat.
Det tror jag definitivt inte. Att variera mellan upplägg hela tiden och aldrig hitta konsekvens i någonting alls tror jag är ett oerhört effektivt sätt att aldrig få någon som helst resultat faktiskt.
Det är som vanligt en alldeles för stark tro på att kostupplägget avgör resultaten och ett alldeles för nedprioriterat fokus på TRÄNING.
Bra att någon (i det här fallet Tolkia) försöker styra upp såna här trådar där detaljerna kring kostuppläggsexprimenterande gått överstyr och där Koloftw som vanligt bara ställer till det.
Det tror jag definitivt inte. Att variera mellan upplägg hela tiden och aldrig hitta konsekvens i någonting alls tror jag är ett oerhört effektivt sätt att aldrig få någon som helst resultat faktiskt.
Det är som vanligt en alldeles för stark tro på att kostupplägget avgör resultaten och ett alldeles för nedprioriterat fokus på TRÄNING.
Bra att någon (i det här fallet Tolkia) försöker styra upp såna här trådar där detaljerna kring kostuppläggsexprimenterande gått överstyr och där Koloftw som vanligt bara ställer till det.
Det finns ju faktiskt flera levande bevis på att denna "jojobantning" faktiskt ger resultat.
Eddie Vedder
2008-01-23, 09:57
Det finns ju faktiskt flera levande bevis på att denna "jojobantning" faktiskt ger resultat.
Jasså vem då? Och hur jämförde den personen sina resultat med ett identiskt upplägg där överskottsveckorna var konsekutiva och deffveckorna likaså?
Att en person gör synbara resultat måste inte vara ett bevis för ett uppläggs överlägsenhet. Bara att personen i fråga skött det snyggt och iaf inte misslyckats.
Jasså vem då? Och hur jämförde den personen sina resultat med ett identiskt upplägg där överskottsveckorna var konsekutiva och deffveckorna likaså?
Det finns lite siffor som visar att människor som gör lite upphåll i sina viktminskningsprogram och unnar sig att överäta vissa dagar lyckas bättre med en viktminskning och är bättre på att inte gå upp i vikt igen. Sen är det kanske lite fel att kalla det jojobantning.
kan det ha några konsekvenser om man äter väldigt varierat?
alltså, om man tillexempel bulkar 1 vecka, deffar 1 vecka, bulkar 1 vecka, osv
finns ju människor som äter mycket vissa dagar och väldigt lite andra dagar å så..
har de några konsekvenser? tex. diabetes framkallande? eller nåt?
Jag kan tips dig om Lyle McDonalds böcker UD2 och A Guide to Flexible Dieting. För vissa fungerar det mycket bra.
Eddie Vedder
2008-01-23, 12:23
Det finns lite siffor som visar att människor som gör lite upphåll i sina viktminskningsprogram och unnar sig att överäta vissa dagar lyckas bättre med en viktminskning och är bättre på att inte gå upp i vikt igen. Sen är det kanske lite fel att kalla det jojobantning.
Du pratar om en bantningsperiod när man då och då unnar sig att äta lite extra. Det är inte vad det här handlar om. Då är ju viktnedgång det ständiga målet men man tillåter någon dags avbrott för psykets skull.
Det här upplägget handlar ju om upp en hel vecka, ner en hel vecka, upp en hel vecka o.s.v.
Något som utan problem kan liknas vid t.ex. en jojo.:D
Du pratar om en bantningsperiod när man då och då unnar sig att äta lite extra. Det är inte vad det här handlar om. Då är ju viktnedgång det ständiga målet men man tillåter någon dags avbrott för psykets skull.
Det här upplägget handlar ju om upp en hel vecka, ner en hel vecka, upp en hel vecka o.s.v.
Något som utan problem kan liknas vid t.ex. en jojo.:D
De upplägg jag sett och prövat har varit lite kortare än två veckor. mellan 2,5-5 dagar upp och 2,5-10 dagar ner lite beroende på om målet är att gå ner i vikt eller stå still i vikt. Vikten går verkligen upp och ner som en jojo, men mig veterligen finns det ingen klar definition på vart gänsen går för jojobantning :)
Eddie Vedder
2008-01-23, 12:42
men mig veterligen finns det ingen klar definition på vart gänsen går för jojobantning :)
Det var du som sa att det inte kan klassas som jojobantning, inte jag. Jag håller med Tolkias uppfattning om detta skulle kunna passa in där.
vet inte riktigt vad du vill säga med att visa ditt eget upplägg, angående frågeställningen i tråden. Men visst, så kan det ju se ut.:)
Det var du som sa att det inte kan klassas som jojobantning, inte jag. Jag håller med Tolkias uppfattning om detta skulle kunna passa in där.
Jag skrev "kanske" om du missade det :)
Ingen på detta forum kan svara på om det är optimalt eller inte.
Bara gissningar....
tråskaparens fråga var iofs om det kan få några konsekvenser.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.