handdator

Visa fullständig version : Sommarmålet!

energibruttan
2008-01-22, 17:30
Hejsan!;)

En undran som säkert har skrivits om förr...*screwy* Men jag försöker ändå.. Jag är 175 cm lång och väger 77 kg. Vill gå ner till 65 kg till sommaren. Tränar så här:

Måndag
Morgon: 40 minuter Löpning, medel
Kväll: 45 minuter Spinning, intensiv +
20 minuter Styrketräning Ben/säte, intensiv +
10 minuter Mage, intensiv

Tisdag
Morgon: 60 minuter Gå, intensiv
Kväll: 20 minuter Styrketräning, Rygg, intensiv +
15 minuter Biceps, intensiv +
avslutas med 35 minuter Crosstrainer, medel

Onsdag
Kväll: 15 minuter Styrketräning, Mage, intensiv+
30 minuter Motionscykla (stillastående cykel) Intervaller

Torsdag
Kväll: 20 minuter Bröst, intensiv +
15 minuter Triceps, intensiv +
30 minuter Crosstrainer, medel

Fredag
Kväll: 15 minuter, Axlar, intensiv+
15 minuter Mage, intensiv +
30 min Motionscykla (stillastående cykel)Intervaller

Lördag
40 minuter Löpning, medel Så vad sägs om detta upplägg?
I matväg då? Ska jag ligga på runt 2000 kcal/dag?

//Energibruttan

Morty
2008-01-22, 17:35
Låter lagom, pröva och se. Vi vet ju inte hur mycket fett du har på kroppen, men om du vet så kan du räkna med att varje kilo kroppsfett kan frisätta ca 70 kcal per dygn. 10 kilo = möjligt underskott utan att förlora för mycket muskler: 700kcal.

Heniin
2008-01-22, 17:53
låter för intensivt för att vara ärlig

Eddie Vedder
2008-01-22, 17:59
Vilken träningsnivå utgår du ifrån? Jag är delvis beredd att hålla med Heniin, men å andra sidan vet jag inte hur du tränar idag.

Din motionsnivå som du anger är relativt hög, men är det ett sätt du tränat på länge så är det inga problem troligtvis. Om du däremot sätter igång nu och chockhöjer finns nog risken att du går in i väggen. Jag gissar att kaloriintaget även kan höjas lite om du är nöjd med den tate som krävs för att tappa 11kg till sommaren, förutsatt att du klarar av den där aktivitetsnivån.

Men hur länge har du tränat innan som sagt?

LadyInsane
2008-01-22, 18:30
Vilken träningsnivå utgår du ifrån? Jag är delvis beredd att hålla med Heniin, men å andra sidan vet jag inte hur du tränar idag.

Din motionsnivå som du anger är relativt hög, men är det ett sätt du tränat på länge så är det inga problem troligtvis. Om du däremot sätter igång nu och chockhöjer finns nog risken att du går in i väggen. Jag gissar att kaloriintaget även kan höjas lite om du är nöjd med den tate som krävs för att tappa 11kg till sommaren, förutsatt att du klarar av den där aktivitetsnivån.

Men hur länge har du tränat innan som sagt?

Det undrar jag också? Är du van vid den typen av träning?

Måndagen låter lite väl "over the top". Må hända att du inte får i dig tillräckligt med kcal, så kanske du blir sjuk eller övertränad nästan genast. Gå inte ut för hårt.

energibruttan
2008-01-23, 15:23
Hej igen! Jag har tränat så här intensivt i 3 års tid och tidigare var det mest kondition 5 dagar i veckan och ingen styrka.
Men vad har ni för förslag då? Hur kan jag göra istället?
//Energibruttan

Eddie Vedder
2008-01-23, 15:25
Hej igen! Jag har tränat så här intensivt i 3 års tid och tidigare var det mest kondition 5 dagar i veckan och ingen styrka.
Men vad har ni för förslag då? Hur kan jag göra istället?
//Energibruttan

Då ser jag inga problem i att fortsätta.:thumbup: Jag undrade mest om du var van att träna mycket eller om det hetsträning från noll för att gå ner i vikt.

Den typen av träning förekommer och då kan man räkna med att bränna ut sig tidigt. Är du van vid hög träningsdos lär det gå utmärkt. Om kalorimängden sedan är för låg lär du bli varse. Ett viktras, "cravings" efter mat, dålig sömn, irriterbarhet o.s.v. kan vara vanliga symptom när energiintaget är på tok för lågt. Även större skaderisk.:(

energibruttan
2008-01-24, 10:27
Hur mycket kondition resp styrketräning rekommenderas per vecka eg?

*screwy* Energibruttan

Eddie Vedder
2008-01-24, 16:25
Hur mycket kondition resp styrketräning rekommenderas per vecka eg?

*screwy* Energibruttan

Någon sån rekommendation finns inte, alla tränar ju så mycket man vill och orkar och väljer den aktivitet som man tycker mest om.

Enda officiella rekommendationen på fysisk aktivitet är den enligt SNR som ligger på 30 minuter om dagen motsvarande en rask promenad. Men den rekommendationen är i underkant och medvetet satt så lågt iom att folk rör sig så hemskst lite att den dubbla siffran (vilken troligtvis vore mer korrekt ur hälsosynpunkt) troligtvis skulle få motsatt effekt, den känns ouppnåelig och folk skiter helt i det istället.:(

Som jag redan skrivit, är DU i tillräckligt god fysisk form för den här träningsmängden så är den hög nog för DIG. Går det illa så äter du mer, tränar mindre eller gör småförändringar på båda delarna.:)

loztdignity
2008-01-25, 15:53
Jag tycker det luktar överträning lång väg.

Jag låg på ett liknande upplägg där jag körde morgonpromenader varje dag och sen tuffa spinning + gympass senare på dagen och det funkar om man pressar sig som fasen i ett par veckor sedan bara måste man ta det lite lugnare för ligger man samtidigt på kaloriminus blir det rätt slitigt

Fat tony
2008-01-25, 19:38
det är typ 7ggr/veckan träning och om vi ser dina prominader som vardagsmotion. Det med 2000kcal diet är för mig svält liknande(jag är inte större än dig ca 175 och +-60kg) och ett minst sagt tungt schema. för att klara av det så måste man träna upp sig.

Rent konkret så är det i min mening mycket svårt att klara 17 kg men nog kan du fixa 5-10 kg o du gör det stabilt

Damonk
2008-01-28, 17:48
Ett tips: Väg dig inte, kolla måtten istället.