handdator

Visa fullständig version : Täcka ärr med tatuering?

kolle
2008-01-21, 17:34
Har ett vanprydande ärr på bröstet, ungefär 2*1 cm stort som jag skulle vilja täcka över. Ska få en summa från försäkringsbolaget och tänkte då passa på att slå två flugor i en smäll, alltid velat ha en tatuering och det vore ju fint om man skulle slippa visa ärret på beachen.

Så min fråga är om det går lägga en tatuering över ett ärr, eller är det dumt och blir fult?

Svar uppskattas, tack på förhand!

Wilden
2008-01-21, 17:44
Har för mig att det gör väldigt ont att tattuera på ärr, men det går.

Stenmark
2008-01-21, 17:45
Jo, det ska väl gå att täcka över, så länga huden är någelunda slät, om det är ärrvänad som väldigt "utbucklad" och som ligger väldigt buligt och så är det ej säkert att tatueringen blir bra :(

interpx
2008-01-21, 18:08
Jag har ett Ärr som går från ryggraden > just under vänstra bröstet, sen ett drygt 12cm stort ärr mellan brösten ner till naveln (inte hela vägen ner) och inte fan bryr jag mig vad folk tycker om det. Jag säger sanningen: jag har fått en motorsåg i sidan och blivit knivhuggen där framme ;) Visst, Nog kan man få sig ett par blickar men... ja man överlever

hatework
2008-01-21, 18:19
jag har tatuerat över 2 stycken ärr som har totallängt på 20 cm och det har inte varit några problem, det gjorde inte ondare eller så, sålänge ärren inte sticker ut för mycke så ska det inte vara några problem att tatuera över.

camilla
2008-01-21, 18:25
Jag har tatuerat en svart tribal över ett ärr med stygn i. Ärret syns ändå, men det ser helt klart bättre ut än innan. Jag har tyvärr dålig hud att sy i, ärren blir jättefula.

RTB
2008-01-21, 19:27
Funderat på o täcka ett gammalt brännmärke men det ligger precis på utsidan av armvecket/armbågsleden.. svårt o få nå att passa och inte särskilt sugen på o sleeva halva/hela armen. vill egentligen inte ha en tatuering på armen öht men inte det där märket heller*gah!* funkar det o ta bort ärr på någe vis?

Motorbreath
2008-01-21, 19:37
Lloyd Banks tyckte det gjorde ont att tatuera ärret efter ett kulhål. Och han är ändå "gangster"!!!1

Maharadja
2008-01-21, 19:44
Har också hemska ärr på knäet och på ögonbrynet som ja nog ska be om skadestånd om. Bara glömt göra det! Undrar hur mycket det kan röra sig om i ersättning? Några hundra?

kolle
2008-01-21, 21:12
Funderat på o täcka ett gammalt brännmärke men det ligger precis på utsidan av armvecket/armbågsleden.. svårt o få nå att passa och inte särskilt sugen på o sleeva halva/hela armen. vill egentligen inte ha en tatuering på armen öht men inte det där märket heller*gah!* funkar det o ta bort ärr på någe vis?

Det finns ju laseroperation.

Har också hemska ärr på knäet och på ögonbrynet som ja nog ska be om skadestånd om. Bara glömt göra det! Undrar hur mycket det kan röra sig om i ersättning? Några hundra?

Jag vet inte hur mycket jag ska få, men mellan 3- och 10 000 kr.

Tack för svaren, men fortsätt posta:)

Wilden
2008-01-21, 21:20
Appropå ärr och att ta ut försäkring, hur långt efter att ärret uppkom kan man försöka kräma ut pengar för det? Har ett ganska maffigt och fult ärr på min vad som ser ut att vara sydd av en full och stressad läkare.

Rahf
2008-01-21, 21:35
Appropå ärr och att ta ut försäkring, hur långt efter att ärret uppkom kan man försöka kräma ut pengar för det? Har ett ganska maffigt och fult ärr på min vad som ser ut att vara sydd av en full och stressad läkare.

Du måste vänta med att söka till ungefär ett år efter olyckshändelsen. Därefter gör försäkringsbolaget en bedömning som tar några veckor. Jag vet inte vad maxtiden är, du får kolla med ditt försäkringsbolag.

interpx
2008-01-21, 22:25
Gäller detta om ärren har kommit efter OPERATION? Sen att kräva pengar för att man har varit klantig & gjort illa sig är nog ganska.. omoraliskt.

Rahf
2008-01-21, 22:50
Gäller detta om ärren har kommit efter OPERATION? Sen att kräva pengar för att man har varit klantig & gjort illa sig är nog ganska.. omoraliskt.

Precis lika klantigt som att lämna ljuset på så att huset brinner ner. Klart du inte ska ha ersättning så att du kan bygga upp kåken igen.

Precis lika klantigt att gå ut på stan just den kvällen så att du blir nerslagen och måste fixa tänder samt några benbrott. Det var ju ditt fel som tittade snett på dem.

Precis lika klantigt som att få kortslutning i datorn precis när du har skrivit klart uppsatsen efter två månaders arbete. Datorn börjar brinna, pennorna smälter, maten kokar, hunden skäller och sköldpaddan vinner mot haren. Vafan skulle du sitta vid datorn den kvällen för?

Olyckan infinner sig när man trampar risken på tårna. Ska alla leva samma tråkiga liv utan spänning hade du tänkt?

Verkligen omoraliskt tycker jag.

Ja, det gäller efter operation, ett ärr är ett ärr.

interpx
2008-01-21, 23:21
Nog tar du ju ganska grova exempel. Jag tror nog att du vet vad jag menar ang klantighet.

Som att kräva ersättning ifall blixten slår ner i huset och TVn & datorn förstördes p.ga. du inte slog av dem. Då får man ju skylla sig själv.

Eller om du är ute i skogen och jobbar med motorsåg, men det var ju så jävla varmt ute så du sket i skyddsutrustningen. Nej men oj? DU SLANT MED MOTORSÅGEN. Klart du ska ha ersättning för att du var så dum & inte tog på dig skydden som skulle räddat dig.

Trance
2008-01-21, 23:24
Nog tar du ju ganska grova exempel. Jag tror nog att du vet vad jag menar ang klantighet.

Som att kräva ersättning ifall blixten slår ner i huset och TVn & datorn förstördes p.ga. du inte slog av dem. Då får man ju skylla sig själv.

Eller om du är ute i skogen och jobbar med motorsåg, men det var ju så jävla varmt ute så du sket i skyddsutrustningen. Nej men oj? DU SLANT MED MOTORSÅGEN. Klart du ska ha ersättning för att du var så dum & inte tog på dig skydden som skulle räddat dig.

Du betalar in premier till försäkringsbolaget för att kunna täcka skador, även om orsaken var att du var klantigt. Det är det man kommit överens om.

interpx
2008-01-22, 00:05
Du betalar in premier till försäkringsbolaget för att kunna täcka skador, även om orsaken var att du var klantigt. Det är det man kommit överens om.

Jodå jag vet. Men jag menar att om man söker pengar efter X antal år efter olyckan, Varför gjorde man det inte efter det inträffade istället? :confused:

RTB
2008-01-22, 00:54
När vi ändå pratar om ärr nån som har bra/dåliga erfarenheter av diverse krämer? Båg alltihopa? Skulle ju va för bra för o va sant.. som allt annat

flenders
2008-01-22, 11:05
Varför skulle du vilja täcka över ett ärr? Ärr har oftast en kul historia bakom och är snygga. Jag har ett rejält ärr bredvid min tatuering på bröstet och jag fick det bekräftat senast igår att det är snyggt.

Rahf
2008-01-22, 11:33
När vi ändå pratar om ärr nån som har bra/dåliga erfarenheter av diverse krämer? Båg alltihopa? Skulle ju va för bra för o va sant.. som allt annat

Ska vara nåt som mjukar upp huden ifall ärret stramar.

Varför skulle du vilja täcka över ett ärr? Ärr har oftast en kul historia bakom och är snygga. Jag har ett rejält ärr bredvid min tatuering på bröstet och jag fick det bekräftat senast igår att det är snyggt.

Nej, alla tycker inte om sina ärr. Jag är en av dem som inte tycker om mitt ärr på 2dm eftersom det är så förbannat i vägen.

machine gun
2008-01-22, 11:40

Nej, alla tycker inte om sina ärr. Jag har ärr som bara påminner mig om nåt jobbigt varje gång jag ser dem. Har planerat att tatuera över dem och skapade faktiskt en likadan sån här tråd för några månader sen :)

RTB
2008-01-22, 12:53
jag blir bara förbannad varje gång jag ser ärret vilket jag tvingas göra hela tiden såvida jag inte döljer armarna. påminns om hur man fick det och blir ännu mer förbannad.. däremot har jag ett ärr i pannan som många skulle tycka va värre men d stör jag mig inte ett dugg på*screwy*

dessa krämer påstås kunna dölja ärr med ngn slags hinna, låter lite som att sminka över det hela. dock ska det ta bort rödheten också vilket gör det hela lite mindre tydligt.

har brännmärken extra svårt att blekna?

flenders
2008-01-22, 15:53
har brännmärken extra svårt att blekna?
Beror på vad för ämne du brände dig på och värmen. Brände mig på smält plast en gång och den är lika tydlig än idag - bara att den inte är röd längre. Har bränt mig på en kastrull men den försvann helt efter några år.

Till er andra som har en dålig inställning till era ärr - tråkigt att ni känner så. Finns krämer, smink, tatuering och säkerligen ingrepp.

Jense
2008-01-22, 17:33
du kan göra sjukt coola biomech gaddar över ärr, ser mer levande ut då.

och det gör inte mer ont eller något sånt så kör på bara

thatkrillesshow
2008-01-22, 19:08
Det e jobbigt med ärr. Jag vet. Efter en bilolycka har jag feta ärr (keloider) över nyckelbenet (från axel till nån cm upp på halsen). Mina är lite ljusare än på bilden, efter 2½ års (har ½ år kvar) tryckbehandling; jag har silikonplattor över ärrområdet. Plattorna ska tvättas varje morgon. Sen så går jag hela dagen runt med en "rem" hårt spänt under armarna som går upp till en större platta som placeras över silikonet över ärren och "pressar" ner dem.
På natten sover jag med en tajt dräkt som går från under bröstet och upp till halsen (varmt på sommarn).

Så kom ihåg; det kan va värre:/

(inte mina ärr på bilden)
http://www.visualdxhealth.com/images/dx/webAdult/keloid_1132_lg.jpg

Edit: Håller nu, 3 ½ år efter olyckan, på att fixa med försäkringspengar för ärren.

Stenmark
2008-01-22, 19:15
Har ett flertal ärr i ansiktet, pga incidenter som barn, men jag upplever dem ej störande, men det är rätt kul att få berätta om dem :)
Påtal om ärr och så, hudbristningar, hur är det att tatuera över dem? De är väl ett slags ärr om man kan se det så.