handdator

Visa fullständig version : Efter tre ätardagar

iingenalls
2008-01-21, 16:08
En människa som allt som oftast ligger på ett litet kcalunderskott och inte har ätit någonting onyttigt alls på 18 dagar, och plötsligt får fnatt och käkar väldigt mycket onyttigt i tre hela dagar, vad händer med den egentligen?

Kan det vara så att de 18 dagarna är helt till spillo? Kommer personen få jobba stenhårt i många, många veckor för att komma till samma vikt som den låg på innan överätningen? Är det bäst att inte köra på som vanligt på en gång utan köra nån sorts detox nån dag?

Ja, det är mig jag snackar om. Jag har insett att jag måste införa att jag kan unna mig någonting litet i alla fall en gång i veckan, annars blir det ju lite knasigt såg jag :D Psykiskt var dessa tre dagar en riktig höjdare, men fysiskt tror jag det kommer bli lite värre.

regus
2008-01-21, 16:17
Skippa detoxen, fortsätt ät som du gör normalt och ställ dig på vågen om ett par dagar när vikten har stabiliserat sig. Så kan du se hur mycket du har gått upp.

Hur lång tid det tar för att komma tillbaka till den kroppsvikten man hade innan beror helt på hur mycket du stoppade i dig.

Morty
2008-01-21, 16:17
Beror på underskottet över tid. Om du har haft 100 kcal underskott dessa 18 dagar, och sedan 600 överskott under dom 3 ätardagarna så händer det ingenting. Förmodligen lite -muskler och lite +fett mot vad du började med, men det går det inte att vara säker på.

iingenalls
2008-01-21, 16:21
Beror på underskottet över tid. Om du har haft 100 kcal underskott dessa 18 dagar, och sedan 600 överskott under dom 3 ätardagarna så händer det ingenting. Förmodligen lite -muskler och lite +fett mot vad du började med, men det går det inte att vara säker på.

Eh.. hehe.. lite mer än så var det nog *whistle*

Tänk extremt, alltså. Kakor, en massa kakor. Sådana där man gör själva till julafton, typ. Godis, chips, choklad, cheeseballs. Och ett par ost och korvmackor. I tre dagar.

Maharadja
2008-01-21, 16:29
ojdå,du verkar ha haft mysigt kalasande du ;) äsch,int e det hela världen me nån sådan ätardag då o då,så länge de int blir varje vecka.

Turbonisse
2008-01-21, 16:40
Mina erfarenheter av "grisdagar" när man exempelvis har vart bortrest etc är att det resulterat i viktnedgång, fråga mig inte varför.

Förstår inte denna ständiga kalori-oro som florerar på forumet, ät och lev.

Tom Jr
2008-01-21, 17:14
:(

Tillbaka nu igen!

Snälla unna dej lite god mat och onyttiga grejer. Enligt rykten lever man bara en gång......

Sparven
2008-01-21, 22:25
Förstår inte denna ständiga kalori-oro som florerar på forumet, ät och lev.

Wise words, Amen!:cool:

Rahf
2008-01-21, 23:00
Det lät gott det där. Skulle inte tro att det påverkade någonting nämnvärt annat än att dina smaklökar njöt.

Greg
2008-01-22, 00:19
:(

Tillbaka nu igen!

Snälla unna dej lite god mat och onyttiga grejer. Enligt rykten lever man bara en gång......

"unna" låter så fel. Tänker jag direkt på GI-tanter.

Jo, det kan hända att, vid ett väldigt stort överskott, så kan dina andra 18 dagar vara förgäves. En del människor tror att ätardagar inte räknas, utan frossar i allt, detta gör de en gång per vecka.

Sätt din "ätardag" på en gång var tredje vecka. Just i mitt fall så "faller jag av hästen" var tredje vecka. Vad kan jag säga? Jag kan inte leva utan glass.

vaquin
2008-01-22, 00:32
Du behöver inte direkt oroa dig om du bara håller koll på antalet kalorier du tar i dig om dagen. om du har legat på -600kcal dom 18 dagarna innan och sedan ligger + ett tag kan du alltid bara jämna ut det med att jobba vidare på -600kcal ?

Jag ligger oftast just nu i min diet på -500kcal dock så var det en ätardag igår då jag tryckte i mig 4-5000kcal men det är bara för mig nu att fortsätta ligga på -kcal så jämnar det ut sig.