Visa fullständig version : Poll: Spelar det någon roll om Gud existerar?
Japp, frågan är alltså inte om en högre makt existerar eller inte. Pollen lyder "Spelar det det någon roll för dig?"
För den som känner sig manad att förklara sin röstning, go for it.
stargate
2008-01-20, 15:38
Ni som har svarat Nej. Om tex GUD hade kommit ner på Jorden och sagt att han skapat allt liv osv... hade ni inte brytt er om det?
Eller har jag missuppfattat frågeställningen nu?
Ni som har svarat Nej. Om tex GUD hade kommit ner på Jorden och sagt att han skapat allt liv osv... hade ni inte brytt er om det?
Nej det har du inte. Är det så chockerande att en del inte skulle bry sig även om Gud gav 100% bevis för sin existens?
Liten Men Fet
2008-01-20, 15:50
Om jag helt plötsligt fick överväldigande bevis för att gud existerar, (inte bara mina egna hjärnspöken) och att han tycker att man ska bete sig på ett visst sätt annars hamnar man på ett dåligt ställe när man dör så skulle jag anpassa mig till dom reglerna. Så svaret är ja.
Precis som om vi blev invaderade av ryssarna och dom sa att dom skulle skjuta alla som är ute efter klockan 18, då skulle jag också anpassa mig.
Nej, på så sätt att jag inte skulle ändra mitt leverna om han skulle existera.
Edit: Eller.. Jag vill inte brinna i skärselden, eller vad det nu heter.
Edit2: Vilket jag inte kommer göra, för jag är en god människa. Man kan inte bli snällare än vad jag är.
Edit3: Så jag kommer inte ändra mitt leverne.
Om jag helt plötsligt fick överväldigande bevis för att gud existerar, (inte bara mina egna hjärnspöken) och att han tycker att man ska bete sig på ett visst sätt annars hamnar man på ett dåligt ställe när man dör så skulle jag anpassa mig till dom reglerna. Så svaret är ja.
Precis som om vi blev invaderade av ryssarna och dom sa att dom skulle skjuta alla som är ute efter klockan 18, då skulle jag också anpassa mig.
Då utgår du från att du skulle trivas bättre på ett ställe där du måste anpassa din levnadsstil för att hamna än på ett ställe där du inte behöver det?
JustinCredible
2008-01-20, 15:54
Klart det spelar roll. Kul att brinna. Iofs har jag inte så stor koll på budorden eller vad som nu gör att man hamnar i helvetet men jag skulle nog kolla upp det.
Fast nu kanske det menades bara rent allmänt om det fanns något intelligent som skapade allt och inte den kristna guden
"Nej"
Jag hade fortsatt leva som jag lever nu och sedan när jag blir gammal och grå hade jag klämt in en "sry" samt en nattvard och alla synder hade försvunnit, Fast då kan jag tänka mig att gubbjävel låter mig leva 20 år extra som jag måste vara hemskt skötsamma under, men det är en risk jag är villig att ta :)
XroW 1 Gud 0
Nej, på så sätt att jag inte skulle ändra mitt leverna om han skulle existera.
Edit: Eller.. Jag vill inte brinna i skärselden, eller vad det nu heter.
Edit2: Vilket jag inte kommer göra, för jag är en god människa. Man kan inte bli snällare än vad jag är.
Edit3: Så jag kommer inte ändra mitt leverne.
Men om Gud sa att du ändå måste ändra din livsstil för att undvika skärselden fast du enligt dina egna normer redan är en god människa till den punkten att om alla levde som du skulle världen vara ett bättre ställe?
Klart det spelar roll. Kul att brinna. Iofs har jag inte så stor koll på budorden eller vad som nu gör att man hamnar i helvetet men jag skulle nog kolla upp det.
Fast nu kanske det menades bara rent allmänt om det fanns något intelligent som skapade allt och inte den kristna guden
Ah, du svarar på din egen fråga. Ponera att vi får bevis på att Gud existerar, hur vet vi att motsvarigheten är, just som du nämner själv, ett brinnande ställe?
Men om Gud sa att du ändå måste ändra din livsstil för att undvika skärselden fast du enligt dina egna normer redan är en god människa till den punkten att om alla levde som du skulle världen vara ett bättre ställe?
Jag har auktoritetsproblem. :)
Eller.. För att att jag ska ändra mina vanor ska jag ha bevis på att man hamnar i skärselden. Eller att den finns.
vesterberg
2008-01-20, 16:04
Ah, du svarar på din egen fråga. Ponera att vi får bevis på att Gud existerar, hur vet vi att motsvarigheten är, just som du nämner själv, ett brinnande ställe?står det inte nåt sånt i bibeln?
och för att svara på trådskaparens fråga: nej. inte det minsta.
Ja, om jag hade fått totala bevis som utraderade varenda möjlighet till hoppet om Guds existens, då hade jag nog blivit rätt ledsen.
Liten Men Fet
2008-01-20, 16:05
Då utgår du från att du skulle trivas bättre på ett ställe där du måste anpassa din levnadsstil för att hamna än på ett ställe där du inte behöver det?
Ja självklart eftersom jag förutsätter att vi diskuterar gud som han beskrivs i bibeln och jag partierna där det står "brinna för evigt i skärselden" är obehagliga.
Dessutom är förändringarna jag behöver göra rätt små.
Jag anpassar ju redan min livstil för att passa in i samhället jag bor i för att slippa hamna i tråkiga situationer. Tex vill jag inte betala hyran eller arbeta utan hellre bara umgås med polare och slappa, problemet är att om jag gör det så hamnar jag på ett ställe där jag får göra vad jag vill men inte trivs, i en karton på gatan.
Det är bättre att behöva anpassa sig lite än att få göra vad man vill medans man brinner för evigt.
Ni som säger att ni inte hade brytt er det minsta, det köper jag inte. Jag tror inte att någon vanligt funtad människa, som i nuläget böjer sig för samhället och dess normer, hade totalt skitit i om en övermakt från himmelen hade bevisat sin existens och makt på det sättet som i så fall "Gud" skulle ha.
Fatalist
2008-01-20, 16:12
Nej det hade jag inte. Vad hade det gjort för skillnad? *screwy*
Ni som säger att ni inte hade brytt er det minsta, det köper jag inte. Jag tror inte att någon vanligt funtad människa, som i nuläget böjer sig för samhället och dess normer, hade totalt skitit i om en övermakt från himmelen hade bevisat sin existens och makt på det sättet som i så fall "Gud" skulle ha.
Tro kan du göra i en kyrka, inte i en diskussion.
står det inte nåt sånt i bibeln?
Bibeln svarar inte för alla religioner eller syn på Gud(ar).
Tänk om det visar sig att mormonerna har rätt? elller gud förbjude, livets ord? (notera ironin vid ordvalet)
Hur ska man kunna svara på frågan om man inte vet vilka konsekvenser fenomenet "Gud" medför?
olander08
2008-01-20, 16:15
Finns ingenting som skulle spela större roll än det. Evigt liv? Vem fan vill inte ha det, speciellt om det är i paradiset.
Finns ingenting som skulle spela större roll än det. Evigt liv? Vem fan vill inte ha det, speciellt om det är i paradiset.
Är då det där paradiset ett paradis för alla?
Definiera "Gud".
Definera "onliner-tönt"
Ja självklart eftersom jag förutsätter att vi diskuterar gud som han beskrivs i bibeln och jag partierna där det står "brinna för evigt i skärselden" är obehagliga.
Dessutom är förändringarna jag behöver göra rätt små.
Under den förutsättningen är jag på din sida. Rätt obehagligt att brinna .... för evigt.
Jag anpassar ju redan min livstil för att passa in i samhället jag bor i för att slippa hamna i tråkiga situationer. Tex vill jag inte betala hyran eller arbeta utan hellre bara umgås med polare och slappa, problemet är att om jag gör det så hamnar jag på ett ställe där jag får göra vad jag vill men inte trivs, i en karton på gatan.
Ah... kan det vara så att vi skapar vårat eget himmel och helevete här på jorden ... mycket filosofiskt av dig.
Det är bättre att behöva anpassa sig lite än att få göra vad man vill medans man brinner för evigt.
Vad händer då med vår fria vilja när den helt plötsligt sätts under hotet av smärta?
Tricklev
2008-01-20, 16:18
Vilken Gud talar vi om, det blir svårt att svara utan den kunskapen.
Nej, det spelar nog faktiskt inte så stor roll.
Finns han så är han ju uppenbarligen en logisk individ som mycket sällan eller aldrig bryter mot de grundregler som finns i världen. Även om han vill att folk ska leva på ett visst sätt så verkar han ju inte straffa någon i det här livet i alla fall, med tanke på hur många olika människor som nått stor framgång. Även om han fanns skulle vi ju ändå inte veta om det finns något liv efter detta (han kan ju ljuga), så då ändras ju inget på den punkten heller.
Om guds existens bevisas, så har man bara bevisat att det är någon som bestämmer reglerna. Vad denne gud faktiskt gör och tycker återstår ändå att bevisas, med tanke på att hans motiv inte är kända och säkert ändå svåra för människor att greppa.
Det är inte som att bli invaderade av ryssarna, det är som att få reda på att ryssarna alltid har styrt sverige, utan våran vetskap, och alltid kommer göra det. Vad har det för betydelse? Våran demokrati fungerar ju uppenbarligen, likaså vår eknomi. Vad finns det att klaga på om ryssarna lyckas skapa ett samhälle som är så likt ett oberoende samhälle att det till och med lurar medborgarna?
Liten Men Fet
2008-01-20, 16:19
Hur ska man kunna svara på frågan om man inte vet vilka konsekvenser fenomenet "Gud" medför?
Precis, jag förutsatte (kanske något hastigt) att trådskaparen menade den kristna guden så som han beskrivs i bibeln.
Förutsättningarna ändras ju radikalt om det är en gud vars existens vi kan bevisa men han skiter fullständigt i oss, då spelar hans existens ingen roll.
Om det å andra sidan är en gud som kräver att man äter sju bananer om dagen och bara får hoppa på ett ben annars förintar han en omedelbart så påverkar det ju oss betydligt mycket mer.
Innan det är klargjort vad som menas med guden i detta fall så är ju diskutionen meningslös.
Definera "onliner-tönt"
Definiera: "min intelligens är inte tillräcklig för att förstå frågeställningen".
Ja.
Skulle vara trevligt om det fanns en "högre makt".
Är då det där paradiset ett paradis för alla?
Bra svar. Är paradiset, under förustättningen att det existerar, automatiskt perfekt för alla eller statiskt. Samma sak med helvetet, anpassar sig helvetet till folks värsta mardrömmar eller är det då samma för alla?
Tricklev
2008-01-20, 16:22
Får verkligen hoppas att det inte är Gud ur Bibeln som existerar isf, fler ras rensningar är det sista vi behöver.
Definiera "Gud".
En odödlig högre makt som har förmågan att skapa eller förstöra förutsättninglöst.
Någon som vill lägga till eller dra ifrån på min tolkning?
Tricklev
2008-01-20, 16:25
En odödlig högre makt som har förmågan att skapa eller förstöra förutsättninglöst.
Ja, du måste förklara vilken Gud, och snabbt gå igenom några regler denna Guden har, och hans synpunkter på Ras, offer, med mera.
Men frågan är: Vilka konsekvenser följer om man inte gör som Gud "beordrar"?
Vad paradiset och helvetet är, hur man kommer dit osv. beror ju också på vad för någon "Gud" är.
Han skall väl vara oändlig också.
Tro kan du göra i en kyrka, inte i en diskussion.
Fyndigt.
Du menar alltså att ifall en varelse med allsmäktig kraft kom till dig och bevisade sin existens, och du visste att här snackade vi om varelsen som skapade hela världen, mänskligheten och fan och hans moster, vilket slår så oändligt mycket logik och människans mening på ända...
Detta hade inte rört dig ryggen? Det är ju som att säga att ifall någon satte en pistol i pannan på dig medan du satt på McDonalds så hade du fortsatt att äta utan att bry dig ett dugg.
Precis, jag förutsatte (kanske något hastigt) att trådskaparen menade den kristna guden så som han beskrivs i bibeln.
Förutsättningarna ändras ju radikalt om det är en gud vars existens vi kan bevisa men han skiter fullständigt i oss, då spelar hans existens ingen roll.
Om det å andra sidan är en gud som kräver att man äter sju bananer om dagen och bara får hoppa på ett ben annars förintar han en omedelbart så påverkar det ju oss betydligt mycket mer.
Innan det är klargjort vad som menas med guden i detta fall så är ju diskutionen meningslös.
Eftersom alla som tror på en högre makt har
1. Olika religioner
2. Tror på olika högre makter (Gud(ar))
3. Har olika tolkningar på vad den Guden/arna menar eller vill
så går det inte att klargöra vad som menas med guden då man skulle få sitta och disskutera med sig själv vilket skulle bli en smula partiskt, om man inte hade personlighetsklyning där man kunde lämna frågor och svar till sina olika personer *whistle*
Liten Men Fet
2008-01-20, 16:30
Under den förutsättningen är jag på din sida. Rätt obehagligt att brinna .... för evigt.
Ah... kan det vara så att vi skapar vårat eget himmel och helevete här på jorden ... mycket filosofiskt av dig.
Vad händer då med vår fria vilja när den helt plötsligt sätts under hotet av smärta?
Den blir naturligtvis underordnad överlevandet så som det är för 99 % av alla varelser på den här jorden. Dom flesta gör det som krävs för att man ska överleva och "fri vilja" i den mån det handlar om att göra det man känner för istället för det som behövs är en lyx som dom flesta människor inte har.
Dom flesta behöver gå till jobbet bla.
Fri vilja är inget man ska räkna med att man kan utöva i större utsträckning, livet handlar om att hitta fungerande kompromisser för att överleva och kunna göra en liten del av det man vill. Dom flesta killar vill förmodligen ha sex med väldigt vackra flickor men dom flesta har inte den möjligheten, vad hände med den fria viljan?
@Loke:
Jag har förutsatt att guden kliver in och säger: Nu får det räcka, nu skärper ni er och lever efter bibeln annars kommer en andra syndaflod.
Alltså ändras spelreglerna.
Om guden inte bryr sig så är det ju som om inget hänt.
Men det leder ju återigen till problemet att vi inte har specifierat vilken gud det är och vad han vill.
Har vi blivit invaderade av norrmännen, talibanerna eller nazister?
Men frågan är: Vilka konsekvenser följer om man inte gör som Gud "beordrar"?
Vad paradiset och helvetet är, hur man kommer dit osv. beror ju också på vad för någon "Gud" är.
Varför det? För att vi ska kunna anpassa vårat svar efter konsekvenserna som den guden skulle innebära?
I sådana fall har du redan svarat: Ja, det spelar roll.
Varför det? För att vi ska kunna anpassa vårat svar efter konsekvenserna som den guden skulle innebära?
I sådana fall har du redan svarat: Ja, det spelar roll.
Kan vara intressant att veta exakt vad som händer, tycker du inte? Att kräva att folk ska svara "ja" eller "nej" utan att veta vad svaret får för konsekvenser är väl ganska ointressant?
Du förutsätter att "Gud" i det här fallet skulle se det som något negativt att man svarar "nej", när det i själva verket kan vara tvärtom. Hur ska man kunna avgöra något sådant om man inte vet vad som gäller?
Liten Men Fet
2008-01-20, 16:33
Eftersom alla som tror på en högre makt har
1. Olika religioner
2. Tror på olika högre makter (Gud(ar))
3. Har olika tolkningar på vad den Guden/arna menar eller vill
så går det inte att klargöra vad som menas med guden då man skulle få sitta och disskutera med sig själv vilket skulle bli en smula partiskt, om man inte hade personlighetsklyning där man kunde lämna frågor och svar till sina olika personer *whistle*
Va bra då kan jag ju snabbt starta min egen religion och klubba igenom att allt blir bra efter livet och jag får göra vad jag vill.
Diskutionen blir ju fullständigt värdelös igen, ska vi kunna diskutera det så måste vi ju veta exakt vad som gäller annars är det ju fullständig anarki.
von huff
2008-01-20, 16:34
Är det inte det religion handlar om att tro nåt som man inte "vet" existerar eller inte?Om alla skulle se Gud framför sig idag så skulle vi ju alla gå omkring som robotar i rädsla för att hamna till helvetet.
Fri vilja är inget man ska räkna med att man kan utöva i större utsträckning, livet handlar om att hitta fungerande kompromisser för att överleva och kunna göra en liten del av det man vill. Dom flesta killar vill förmodligen ha sex med väldigt vackra flickor men dom flesta har inte den möjligheten, vad hände med den fria viljan?
Bra svar/syn på saken. Jag instämmer, då konsekvenserna av våra handlingar också spelar roll på den fria viljan.
Förutsätt att jag verkligen ville ha sex med en jättevacker flicka. Hon säger nej, min fria vilja säger att jag kan ta henne med våld men konsekvenserna, i alla dess bemärkelser, stoppar ju en sådan handling.
Bra svar/syn på saken. Jag instämmer, då konsekvenserna av våra handlingar också spelar roll på den fria viljan.
Förutsätt att jag verkligen ville ha sex med en jättevacker flicka. Hon säger nej, min fria vilja säger att jag kan ta henne med våld men konsekvenserna, i alla dess bemärkelser, stoppar ju en sådan handling.
Innebär frivilja att man får utföra allt det man vill också?
Kan vara intressant att veta exakt vad som händer, tycker du inte? Att kräva att folk ska svara "ja" eller "nej" utan att veta vad svaret får för konsekvenser är väl ganska ointressant?
Du förutsätter att "Gud" i det här fallet skulle se det som något negativt att man svarar "nej", när det i själva verket kan vara tvärtom. Hur ska man kunna avgöra något sådant om man inte vet vad som gäller?
Nej, det förutsätter jag inte. Men du har rätt, det blir svårt att avgöra. Försökte bara undvika att vända det till en specifik religion / gud.
Är det inte det religion handlar om att tro nåt som man inte "vet" existerar eller inte?
Ja, undrar vad man då ska kalla troende, "vetande" kanske?
Men hur som, jag tror de flesta skulle bry sig, höja på ögonbrynen, ändra sin livsstil om en gud likt den i gamla testamentet kom och lite mer aktivt tog del i de jordliga skeenden som dagens gud låter vara relativt orörda. Vem skulle till exempel inte märka att 42 barn som kallar äldre män för "flintskalle" blir ihjälrivna av två björnhonor?
Japp, frågan är alltså inte om en högre makt existerar eller inte. Pollen lyder "Spelar det det någon roll för dig?"
För den som känner sig manad att förklara sin röstning, go for it.
Eftersom tråden nu börjat spreta något vore det önskvärt att du specificerar frågan något. Talar vi om det faktum att det finns en skapare bakom allt, eller inte, och att det är själva vetskapen om att det finns ett skapande övernaturligt väsen som ska förändra folks liv? Börjar man förutom bara detta också blanda in den politik en eventuell Gud skulle föra så blir frågan så mycket mer beroende på omständigheterna. Det enda man utan att känna till hur guden agerar kan svara på är ju den förra frågan, och är således den mest relevanta.
Innebär frivilja att man får utföra allt det man vill också?
Får och får. Ingen som hindrar dig att våldta någon förrän efteråt då samhället ser till att du får konsekvenser. Jag skrev
"...men konsekvenserna, i alla dess bemärkelser, stoppar ju en sådan handling.
De negativa konsekvenserna för mig skulle vida överstiga de positiva. Jag skulle må dåligt, kanske hamna i fängelse, förstöra någon annas liv ...etc. Bara för att man kan betyder inte att man vill.
Eftersom tråden nu börjat spreta något vore det önskvärt att du specificerar frågan något. Talar vi om det faktum att det finns en skapare bakom allt, eller inte, och att det är själva vetskapen om att det finns ett skapande övernaturligt väsen som ska förändra folks liv? Börjar man förutom bara detta också blanda in den politik en eventuell Gud skulle föra så blir frågan så mycket mer beroende på omständigheterna. Det enda man utan att känna till hur guden agerar kan svara på är ju den förra frågan, och är således den mest relevanta.
Det här motsäger i viss mån mitt första inlägg som exemplifierade faktiska gudainblandningar, men jag rycktes med av någon som skrev något om en gud på jorden. Vore helt klart cool.
edit: jag skulle lätt ligga med Gud för att klättra på karriärstegen
Eftersom jag tidigare skulle definiera gud så kör vi vidare på det.
En odödlig, eventuellt oändlig, högre makt som har förmågan att skapa eller förstöra förutsättninglöst visar sig inför jordens befolkning som motsätter allt tvivel att en gud inte skulle existera.
1. Skulle du redan i detta skede ändra din handlingar/livsstil? Med andra ord, spelar det någon roll för dig i dett skede att du vet om gudens existens?
2. Guden börjar ställa krav på att du ska ändra din levnadsstil. Skulle du i detta skede tycka att det spelar någon roll?
jag skulle lätt ligga med Gud för att klättra på karriärstegen
:laugh: :laugh: Lätt dagens bästa kommentar.
Fatalist
2008-01-20, 16:53
Fyndigt.
Du menar alltså att ifall en varelse med allsmäktig kraft kom till dig och bevisade sin existens, och du visste att här snackade vi om varelsen som skapade hela världen, mänskligheten och fan och hans moster, vilket slår så oändligt mycket logik och människans mening på ända...
Om det nu visar sig att denna varelse (snälla?) skapat hela universum och allt däri, så undrar jag vad det gör för skillnad för mig att leva med eller utan vetskapen om detta?
Detta hade inte rört dig ryggen? Det är ju som att säga att ifall någon satte en pistol i pannan på dig medan du satt på McDonalds så hade du fortsatt att äta utan att bry dig ett dugg.
VA? :laugh:
Om det nu visar sig att denna varelse (snälla?) skapat hela universum och allt däri, så undrar jag vad det gör för skillnad för mig att leva med eller utan vetskapen om detta?
VA? :laugh:
Men herre gud (oj), vi ponerar bara att detta skulle hända, vi diskuterar inte sannolikheten för att det skulle kunna hända. Vad har du för problem med att jag använder begreppet "varelse"?
Skillnaden kanske inte skulle vara där men det är något som man hade mer än rest på ögonbrynen åt. Åtminstone så trodde jag att de flesta människor hade blivit ganska överväldigade ifall Gud hade kommit till dem.
Och ja, mitt exempel var lite drygt, men du förstår vad jag menar säkerligen; När något som är helt out of place händer, speciellt om det är något som har med liv/död att göra och det läggs fram till en direkt i form av bevis eller händelse, då har man fota en tendens att i alla fall ha en reaktion.
Vad tror du hade hänt i världen då?
Säg att guden inte hade uttalat vad den ville, utan bara att den existerade. Hur hade folk runtom i världen reagerat på ett globalt plan?
Hade man börjat kriga? Mer eller mindre?
Skulle den genomsnittliga människan ta mer eller mindre hänsyn till sina handlingar?
Skulle folk förvrida sin nuvarande tro eller skulle det stärka den ?
Skulle det bli masspanik eller skulle vi sammanstråla till en mer harmonisk ras sinsemellan
Måste dra på middag hos tjejen. Tack för en trevlig diskussion i alla fall. Ha en bra viloda.... oops söndag *whistle*
Dissector
2008-01-20, 18:05
Naturligvis spelar det roll.
Vetenskapen lär ju få rivas upp och byggas om från grunden...
Religionskrig och religiös extrimism skulle påverkas påtagligt...
Religiösa regeringar världen över skulle få panik om det visade sig vara en annan gud än den de hade föreställt sig.
Hela folk skulle antagligen vända uppochner på halva världen om de fick reda på att Jesus inte var guds son, eller att Muhammed babblade i nattmössan o.s.v (Om det inte visade sig vara så).
Rent personligt? Ja, helt klart. På många sätt skulle man ju få ett helt nytt sätt att se på världen, och på vad som är förutbestämt, öde, döden...Hela köret. Det spelar ju stor roll. Men jag är en sån som vill känna till saker, och jag gillar inte att tänka "Jag skiter i hur och varför, bara jag lever här och nu".
Definera "onliner-tönt"
Det är för höge farao en högst relevant fråga! Orka käbbla i en sådan här tråd om man själv inte spenderat en minut ens med existentiella frågeställningar.
Om det hade funnits en gud som skapat allt och vad nu alla konsekvenser blir av det så betyder det att precis allt vetande idag, saknar värde eftersom ingen av den kräver en gud.
Jag hade fått omvärdera typ allting och bygga upp min plats och mentala/emotionella omgivning helt.
Fatalist
2008-01-20, 21:09
Vad tror du hade hänt i världen då?
Säg att guden inte hade uttalat vad den ville, utan bara att den existerade. Hur hade folk runtom i världen reagerat på ett globalt plan?
Hade man börjat kriga? Mer eller mindre?
Skulle den genomsnittliga människan ta mer eller mindre hänsyn till sina handlingar?
Skulle folk förvrida sin nuvarande tro eller skulle det stärka den ?
Skulle det bli masspanik eller skulle vi sammanstråla till en mer harmonisk ras sinsemellan
Vilken massa frågor du ställer mig. Jag undrar vad dessa har med saken att göra?
Men herre gud (oj), vi ponerar bara att detta skulle hända, vi diskuterar inte sannolikheten för att det skulle kunna hända. Vad har du för problem med att jag använder begreppet "varelse"?
Skillnaden kanske inte skulle vara där men det är något som man hade mer än rest på ögonbrynen åt. Åtminstone så trodde jag att de flesta människor hade blivit ganska överväldigade ifall Gud hade kommit till dem.
Och ja, mitt exempel var lite drygt, men du förstår vad jag menar säkerligen; När något som är helt out of place händer, speciellt om det är något som har med liv/död att göra och det läggs fram till en direkt i form av bevis eller händelse, då har man fota en tendens att i alla fall ha en reaktion.
Hade man rest på ögonbrynen åt det? Man? Talar du för hela mänskligheten?
Och det var intressant att du inte längre tror att folk blir överväldigade om den du kallar Gud visar sig för dem, men jag förstår inte varför du berättar det för mig. :)
Vilken massa frågor du ställer mig. Jag undrar vad dessa har med saken att göra?
Jag ställde inte dom till dig, utan mer i allmänhet. När ska du lära dig att du inte står i centrum av unviversum ... det gör ju numera Gud *whistle* ;)
Med tanke på hur både "man" och "folk" reagerar på betydligt mindre dramatiska utspel från sina medmänniskor så jo, jag tror nog att "man" hade hajat till lite om ett allsmäktigt väsen (jag antar att man i tråden definerar "gud" åtminstone åt det håller?) stigit ned (bildligt) och offentliggjort sin existens och makt. Därmed inte sagt att de skulle ha böjt sina huvuden tillbedjan; "vad är det där för retard?" är ju också en reaktion. ;)
Känns väl rätt självklart att det skulle spela någon roll. Ser inte direkt hur man kan svara nej på det.
Med tanke på hur både "man" och "folk" reagerar på betydligt mindre dramatiska utspel från sina medmänniskor så jo, jag tror nog att "man" hade hajat till lite om ett allsmäktigt väsen (jag antar att man i tråden definerar "gud" åtminstone åt det håller?) stigit ned (bildligt) och offentliggjort sin existens och makt. Därmed inte sagt att de skulle ha böjt sina huvuden tillbedjan; "vad är det där för retard?" är ju också en reaktion. ;)
Jag hade hajjat till bara jag sett mini, eller Tolkia för den delen. Blanda in en allsmäktig gud i det hela så hade jag i alla fall fått mig rejäl knäpp. Skämt åsido ... *whistle*
Hur hade den allsmäktige valt att se ut ? Vilken storlek ? Över hela himlen eller i personlig storlek ?
Och det var intressant att du inte längre tror att folk blir överväldigade om den du kallar Gud visar sig för dem, men jag förstår inte varför du berättar det för mig. :)
Så du säger, på fullt allvar, att du inte hade reagerat?
Anledningen till att vi två diskuterar detta är ju för att du ifrågasatte mitt påstående om att ingen skulle ha haft noll reaktion utav det.
Well, har vi fri vilja så finns det ingen Gud.
Finns en omnipotent RIKTIG Gud så har vi ingen fri vilja, då är anpassning eller icke-anpassning redan förutbestämt.
Finns en omnipotent RIKTIG Gud så har vi ingen fri vilja, då är anpassning eller icke-anpassning redan förutbestämt.
Det spelar väl ingen roll. Reaktionen uppstår även om den är förutbestämd eller ej.
Sen kan man diskutera det där påståendet angående fri vilja och inte, men det blir lite väl OffT.
Doctor Snuggles
2008-01-20, 22:44
Nej det har du inte. Är det så chockerande att en del inte skulle bry sig även om Gud gav 100% bevis för sin existens?
Hur exakt menar du att gud skulle gå tillväga att ge 100% bevis för sin existens? (Nu menar jag inte att du tror det, utan undrar bara rent allmänt hur det skulle kunna ske.)
Doctor Snuggles
2008-01-20, 22:46
Känns väl rätt självklart att det skulle spela någon roll. Ser inte direkt hur man kan svara nej på det.
Om man inte ser att det skulle påverka ens liv på något sätt, att redan nu lever som om det inte spelade någon roll.
Fangtastic
2008-01-20, 23:16
Du ska inte ge dig ut på djupt vatten som du inte kan behärska för Gud är helt oberoende av dig. Dessutom är vi skapta till att leva med en fri vilja så de är ju olika hur man förvaltar de hela. Jesus älskar dig!:D
Om gud existerar spelar han ju alla roller som finns pga av sin allsmäktighet, alltså kan man inte svara nej. Det är ju rent fel.
Doctor Snuggles
2008-01-20, 23:57
Om gud existerar spelar han ju alla roller som finns pga av sin allsmäktighet, alltså kan man inte svara nej. Det är ju rent fel.
Varför inte?
Antingen så finns det roller där han emotsäger sin egen existens (för att jävlas kanske), eller så finns han inte. I båda fallen kan man svara nej.
I vilket fall så svarar redan folk nej, så uppenbarligen går det ju.
Har menade knappast av praktiska skäl.
Psychological
2008-01-21, 00:09
Om gud kom ner o snackade med mig så skulle jag säga . What the fuck is this shit ? Who the fuck are you ? and why the fuck did you hug my hand ?
What the fuck is this ? The Piano ? Why isnt this this bitch talking ?
Varför inte?
Antingen så finns det roller där han emotsäger sin egen existens (för att jävlas kanske), eller så finns han inte. I båda fallen kan man svara nej.
Visst, du kan svara nej på frågan ifall du är människa eller inte också. Jag vill fortfarande påstå att du svarar fel isåfall.
Om Gud finns så utgår jag från att han har all makt som han beskrivs ha, annars är han ju inte Gud per definition eller hur? (Med reservation för mina dåliga kunskaper om Gud).
Och hur kan det då i alls sin dar inte spela någon roll? Om Gud bestämmer över våra öden, hur kan man då samtidigt säga att det inte spelar nån roll? Det är ju i princip det enda som i slutändan spelar någon roll.
Pudzianovski
2008-01-21, 00:37
Innebär detta att the devil finns oxå då ? *popcorn*
shut teh face
2008-01-21, 01:14
Jaha. Vilka religioner och gått med på att detta var Gud och inte någon Demon med krafter?
Om gud skulle komma ned och lära oss det bästa sättet att behandla varandra, ä r jag säker på att de flesta religioner hellre ser denne som en demon än förkastar sitt sätt och sina förfäders läror.
:D
Ja och det skulle suga kapitalt.
Om en gud fanns enligt de premisser ni har satt upp i tråden, eller för den delen om gudsbegreppet vore otroligt mycket mindre "väsenbetingat" så skulle det ta bort tanken om alltings relativitet för mig och min världsbild skulle behöva krympas ner drastiskt.
När man kategoriserar och förenklar ner gudsbegreppet i en kraft->väsen->person->mansperson->farbror med skägg, som har satt upp regler för hur vi ska leva, dödar man också tanken om alltings föränderlighet. Det känns som om man lika gärna kan ge upp om det finns en färdig plan för livet. Men jag antar att det är detta som lockar osäkra människor till religioner: Det är skönt att veta hur man ska leva och man slipper tänka och välja själv om man har en mall för de jobbiga moraliska val vi ställs inför dagligen.
Tanken på att det dessutom skulle finnas ett sorts pris att vinna på att följa dessa regler (evigt liv ina da paradise), eller ett straff om du inte gör det (helvetet) äcklar mig.
Ofta vet man vet innerst inne vad som är rätt eller fel, uppfattningar som stärks av erfarenheter och upplevelser genom livet. Men man kommer alltid att hamna i situationer där man velar och/eller gör fel val. Det är jobbigare att leva på det sättet utan färdiga påbud, men jag tror att man har orehört mycket att tjäna på att inte förenkla ner saker och ting och klara av att leva med och i en viss ovisshet..
Mx-Iggesund
2008-01-21, 05:46
Milliontals människor i vår tid tror på evolutionen. Milliontals andra människor tror på skapelsen. Ytterligare andra är osäkra om vad de skall tro. Och vissa anser att det inte spelar någon roll om vi har blivit skapade eller kommit till genom evolution.
Det kan emellertid ha stor betydelse. Hur så? Därför att om livet helt enkelt utvecklades av sig självt, då kan vi bara förvänta mer krig, lidande, sjukdomar och död — sådant som människan har brottats med historien igenom.
Om det å andra sidan verkligen finns en Skapare som har danat dessa många olika livsformer, då måste han ha ett uppsåt med att skapa dem och placera dem här på jorden. Och då måste det finnas en mening med att människan är här. Om det är på det viset kommer vår framtid inte att bestämmas av evolution, utan av Skaparens uppsåt med att skapa oss.
J de Koof
2008-01-21, 06:32
Om det å andra sidan verkligen finns en Skapare som har danat dessa många olika livsformer, då måste han ha ett uppsåt med att skapa dem och placera dem här på jorden. Och då måste det finnas en mening med att människan är här. Om det är på det viset kommer vår framtid inte att bestämmas av evolution, utan av Skaparens uppsåt med att skapa oss.
Ja men då är vi ju tillbaka i grundfrågan, som jag ser den. Eftersom jag inte anser att Guds existens spelar någon roll - pga att jag omöjligen kan få kunskap om detta, så spelar Skaparens uppsåt heller ingen roll.
Detta betyder inte att livet kan levas hur som helst; min egen trygghet och välbefinnande är beroende av att jag på smartaste sätt samspelar med min omgivning. Till att leva i hänsyn till sina medmänniskor behövs ingen Gud.
Om det skulle visa sig att Gud existerar och vill straffa mig för min ogudaktiga nonchalans för detta faktum - so be it. Jag kunde ändå inte gjort mer än mitt bästa.
/J
Om det fanns en snäll gud så skulle jag ligga hyfsat bra till enligt mig själv. Anser mig vara en god människa och allt det där.
Klart man skulle bli glad om en gud uppenbarade sig, helt plötsligt har någon religion antingen fått rätt, eller så har vi fått en helt ny religion.
Ju mer jag tänker på det desto mer skulle jag vilja att en gud uppenbarade sig och visade vart skåpet skall stå. Jag är inte ateist för att jag inte vill att det ska finnas en gud, utan för att jag inte tror det finns en gud. Vore det en skapare bakom allt skulle det var oändligt intressant att få lite av dennas tid (med tanke på att guden lär vara omnipotent så kan jag väl få hur mycket tid som helst, utan att det inkräktar på andras möjligheter till en sitdown) och samtala lite. Vilken oändligt visdom som kommer med att ha existerat sedan tidernas begynnelse, eller till och med varit den som såg till att tiderna … ehh … begynnade, och hur roligt skulle det inte vara att diskutera guds syn på människornas olika försök att dyrka guden/gudarna.
Men även om gud inte hade tid med mig skulle mina grundvalar för allt jag tror på ändras och sedan anpassa mig för en karriär inom gudindustrin. Gud lär vara en bra chef.
J de Koof
2008-01-21, 09:49
Gud lär vara en bra chef.
Jag har hört av folk som levde på Gamla testamentets tid att han nog kunde vara väl så rälig...
/J
Jag har hört av folk som levde på Gamla testamentets tid att han nog kunde vara väl så rälig...
/J
Ibland kanske. Den där Abraham-incidenten med Isak (eller om det var Ismael) får ju japansk företagslojalitet att verka futtig.
Nej, jag hade inte brytt mig.
Om det hade kommit ner en gigantisk lysande gubbe eller whatever som talade till alla människor med en dånade röst, DET ÄR JAK SOM SKAPAT ER ALLA, EFTER MIN AVBILD, hade jag tänkt, "Kul för honom!"
Jag behöver inte följa ritualer, be till avgudabilder eller gå till helgedomar för att vara en bra människa.
Om denna sk GUD inte anser att man är värdig att komma till himmelen för att man inte var troende, so be it.
Jag behöver ingen religion eller någon samhörighet med någon speciell religion, speciellt fack för att vara en bra människa, jag behandlar människor bra ändå!
Man kan utföra goda gärningar även utan egen vinning eller att tänka på tex Karma eller hopp om ett bättre liv för återfödelse eller chansen till att få köplats till himmelen.
Om jag har gjort så gott jag kan, även fast jag ej följer någon religion/är troende, och en Gud kommer ner och säger att Himmelriket e "off-limits" för otrogna så får det va.
Om jag blir tvungen att brinna i skärselden för detta, so be it. Då kan man ju också undra om denne Gud var en bra gud in the first place. Snacka om Ego på den guden, tror ni inte på mig kommer ni inte in på SpyBar/te himmelriket etc.
Då är det inte en gud för mig.
När någonting dåligt händer, så är jag inte en sådan person som ber till någon högre makt och hoppas, jag gör ist det bästa jag själv kan göra om jag kan påverka situationen på något sätt.
Om denna gud anser att jag hädar så får han gärna och är välkommen att Strike me down with lightning!
Jag hade reagerat som så (om någon "högre" makt visade sig) att situationen hade varit intressant och svarat på en del frågor, men ingenting mer.
"Jaså, var det så det var, och jag som trodde på Big bang!" :D
No big deal.
Jaha. Vilka religioner och gått med på att detta var Gud och inte någon Demon med krafter?
Om gud skulle komma ned och lära oss det bästa sättet att behandla varandra, ä r jag säker på att de flesta religioner hellre ser denne som en demon än förkastar sitt sätt och sina förfäders läror.
:D
Det sorgliga är att det är så jävla sant...
Om Gud hade stigit ned...
Z2bGxeJcMGM
maaherra
2008-01-21, 13:03
Om gud finns, torde han vara ett abstrakt väsen. Vilket i sin tur gör att vi också är abstrakta, eftersom något abstrakt inte kan skapa något konkret.
VI ÄR ALLA BARA EN TANKE!
Mx-Iggesund
2008-01-21, 14:26
Om Gud inte existerar, varför ska man då bry sig om någon annan än sig själv ? *slap*
Då gäller naturens lag om att den starke överlever. :smash:
Är det därför man tränar bodybuilding ? :bpump:
Ja, om han existerar så kommer det suga för min del.
Helvetet nästa känns inte roligt om han nu existerar.
Dumleman
2008-01-21, 15:20
Du kan suga min röv gud! Hör du mig? Kan jag få ett svar? Ett tecken? Kom igen! Var inte så blyg gud, du törs visa dig.
Doctor Snuggles
2008-01-21, 16:02
Visst, du kan svara nej på frågan ifall du är människa eller inte också. Jag vill fortfarande påstå att du svarar fel isåfall.
Om Gud finns så utgår jag från att han har all makt som han beskrivs ha, annars är han ju inte Gud per definition eller hur? (Med reservation för mina dåliga kunskaper om Gud).
Och hur kan det då i alls sin dar inte spela någon roll? Om Gud bestämmer över våra öden, hur kan man då samtidigt säga att det inte spelar nån roll? Det är ju i princip det enda som i slutändan spelar någon roll.
Det blir kanske en semantisk fråga, men om vi inte har fri vilja (vilket vi per definition inte kan ha om gud är allsmäktig) så vad spelar då något för roll överhuvudtaget?
Mx-Iggesund
2008-01-21, 16:33
Du kan suga min röv gud! Hör du mig? Kan jag få ett svar? Ett tecken? Kom igen! Var inte så blyg gud, du törs visa dig.
Matteus 12:38 Då sade några av de skriftlärda och fariséerna som svar till honom: ”Lärare, vi önskar se ett tecken av dig.” 39*Till svar sade han dem: ”En ond och trolös generation söker oavbrutet efter ett tecken, men inget tecken skall ges den utom profeten Jonas tecken"
Rätt väg är snarare.
Jakob 4:8
Närma er Gud, så skall han närma sig er. Gör era händer rena, ni syndare, och rena era hjärtan, ni obeslutsamma.
OM Gud existerar, vad kan vi ge honom som han inte redan har ?
Ondskapelsen
2008-01-21, 16:35
Guds existens är fysiskt omöjlig. Det vet alla med någorlunda tekniskt lagd utbildning.
Ondskapelsen
2008-01-21, 16:41
Christianity:
The belief the some cosmic Jewish Zombie can make you live forever if you symbolically eat his flesh and telepathically tell him that you accept him as your master, so he can remove an evil force from your soul that is present in humanity because a rib-woman was convinced by a talking snake to eat from a magical tree.
Kristendom + Gud = logik.
Ja och det skulle suga kapitalt.
Om en gud fanns enligt de premisser ni har satt upp i tråden, eller för den delen om gudsbegreppet vore otroligt mycket mindre "väsenbetingat" så skulle det ta bort tanken om alltings relativitet för mig och min världsbild skulle behöva krympas ner drastiskt.
När man kategoriserar och förenklar ner gudsbegreppet i en kraft->väsen->person->mansperson->farbror med skägg, som har satt upp regler för hur vi ska leva, dödar man också tanken om alltings föränderlighet. Det känns som om man lika gärna kan ge upp om det finns en färdig plan för livet. Men jag antar att det är detta som lockar osäkra människor till religioner: Det är skönt att veta hur man ska leva och man slipper tänka och välja själv om man har en mall för de jobbiga moraliska val vi ställs inför dagligen.
Tanken på att det dessutom skulle finnas ett sorts pris att vinna på att följa dessa regler (evigt liv ina da paradise), eller ett straff om du inte gör det (helvetet) äcklar mig.
Ofta vet man vet innerst inne vad som är rätt eller fel, uppfattningar som stärks av erfarenheter och upplevelser genom livet. Men man kommer alltid att hamna i situationer där man velar och/eller gör fel val. Det är jobbigare att leva på det sättet utan färdiga påbud, men jag tror att man har orehört mycket att tjäna på att inte förenkla ner saker och ting och klara av att leva med och i en viss ovisshet..
Kan ingen försöka omvända min ateistiska skäp-själ...:(
Ondskapelsen
2008-01-21, 17:21
Kan ingen försöka omvända min ateistiska skäp-själ...:(
Varför =/?
Du e fin som du är *cupid*
Dumleman
2008-01-21, 17:33
Dumleman 11:28
Vill du närma dig gud måste du glömma rationalitet, förnuft och vetenskap.
Mx-Iggesund
2008-01-21, 17:50
Vad kom först:
Proteinet eller DNA ?
Livet skulle inte kunna existera på jorden utan lagarbetet mellan proteinmolekylerna och nukleinsyramolekylerna (DNA och RNA) i en levande cell.
Om vi kunde se in i människokroppen ända in i de mikroskopiska cellerna, skulle vi finna att vi huvudsakligen utgörs av proteinmolekyler. De flesta av dem består av bandliknande strängar av aminosyror som är böjda och vridna till olika former. En del är hopnystade till en boll, medan andra är veckade som bälgen i ett dragspel.
Vissa proteiner samarbetar med fettliknande molekyler och bildar cellmembran. Andra hjälper till att transportera syre från lungorna till resten av vår kropp. Somliga proteiner fungerar som enzymer (katalysatorer) i samband med matsmältningen genom att spjälka proteinerna i maten i aminosyror. Det här är bara några få av de tusentals uppgifter som proteinerna utför. Man skulle mycket väl kunna säga att proteinerna är livets yrkesarbetare; utan dem skulle liv inte existera. Proteinerna i sin tur skulle inte existera om det inte var för deras förbindelse med DNA. Vad är då DNA? Hur ser det ut? Hur är det förbundet med proteinerna? Högt begåvade vetenskapsmän har fått nobelpriset för sin upptäckt av svaren på de här frågorna. Men vi behöver inte vara högutbildade biologer för att förstå grundläggande fakta om proteinerna.
Cellerna är huvudsakligen uppbyggda av proteiner, och därför behövs det ständigt nya proteiner för att uppehålla cellen, tillverka nya celler och främja de kemiska reaktionerna i cellerna. De instruktioner som behövs för att tillverka proteiner finns i DNA-molekylerna (DNA står för deoxiribonukleinsyra). För att bättre kunna förstå hur proteinerna tillverkas skall vi se närmare på DNA.
DNA-molekylerna finns i cellkärnan. Förutom att de innehåller de instruktioner som behövs för att tillverka proteiner, lagrar de genetisk information som vidarebefordras från den ena generationen celler till den andra. DNA-molekylernas form påminner om en spiralformig repstege (som kallas en ”dubbelhelix”). DNA-stegen består av ett stort antal små länkar som kallas nukleotider. Det finns fyra olika typer av nukleotider. De fyra baser som ingår i nukleotiderna är adenin (A), guanin (G), cytosin (C) och tymin (T). Med detta DNA-alfabet bildar ett bokstavspar, antingen A–T eller G–C, en stegpinne i dubbelhelixen. DNA-stegen innehåller tusentals gener, de enheter som bär arvsanlagen.
En gen innehåller all den information som behövs för att bygga ett protein. Bokstävernas ordningsföljd i genen bildar ett kodat budskap, eller en ritning, som säger vilket slags protein som skall byggas. DNA med alla dess enheter är därför livets mästermolekyl. Utan dess kodade instruktioner skulle de olika proteinerna inte existera — och därmed inte heller något liv.
Eftersom ritningen till ett protein lagras i cellens kärna och den plats där proteinerna byggs befinner sig utanför kärnan, behövs hjälp för att den kodade ritningen skall kunna föras från kärnan till ”byggplatsen”. RNA-molekylerna (RNA står för ribonukleinsyra) tillhandahåller den hjälpen. RNA-molekylerna liknar kemiskt sett DNA-molekylerna, och det behövs flera olika typer av RNA till arbetet. Vi skall titta närmare på de ytterst komplicerade processer som äger rum när våra livsviktiga proteiner tillverkas med hjälp av RNA.
Arbetet börjar i cellens kärna, där en sektion av DNA-stegen öppnar sig som ett blixtlås. Det gör att RNA-bokstäverna kan ansluta sig till de blottade DNA-bokstäverna i det ena repet i DNA-stegen. Ett enzym rör sig längs RNA-bokstäverna och förenar dem till ett rep eller en kedja. DNA-bokstäverna transkriberas således till RNA-bokstäver, vilket skapar vad man skulle kunna kalla en DNA-dialekt. Den nybildade RNA-kedjan avskiljer sig, och DNA-stegen sluter sig igen.
Efter ytterligare modifiering är denna speciella typ av RNA, budbärar-RNA, redo. Denna cellens budbärare lämnar kärnan och beger sig till den plats där proteinerna tillverkas, och där läses RNA-bokstäverna av tre och tre. Varje grupp på tre RNA-bokstäver bildar ett ”ord” som motsvarar en speciell aminosyra. En annan typ av RNA letar upp den aminosyran, griper tag i den med hjälp av ett enzym och för den till ”byggplatsen”. Allteftersom RNA-koden blir avläst och översatt, framställs en växande kedja av aminosyror. Denna vrider sig, veckar sig och rullar ihop sig, så att den antar den speciella form som gör att en viss typ av protein bildas. Det finns troligen mer än 50.000 olika typer av proteiner i vår kropp.
Också denna process då proteinerna formar sig har avgörande betydelse. Forskare jorden runt ”utrustade med sina bästa dataprogram tävlade [år*1996] för att lösa ett av de mest komplicerade problemen inom biologin: hur ett enkelt protein, bestående av en lång sträng aminosyror, veckar sig och antar den komplicerade form som avgör dess uppgift i livet. ... Resultatet blev kort och gott: datorerna förlorade och proteinerna vann. ... Forskare har beräknat att om man prövade varje möjlighet skulle det ta 1027 (en miljard miljard miljard) år att lösa problemet med veckningen för ett medelstort protein, uppbyggt av 100*aminosyror.” — The New York Times.
Vi har bara tagit en kort överblick över hur ett protein byggs, men du märker vilken oerhört komplicerad process det är. Har du någon aning om hur lång tid det tar för en kedja av 20*aminosyror att bildas? Omkring en sekund! Och den processen pågår ständigt i kroppens celler, från huvudet till fötterna.
Vad är lärdomen? Det lagarbete som fordras för att frambringa och uppehålla livet — ett lagarbete som också inbegriper andra faktorer, som är för många för att nämnas här — är vördnadsbjudande. Uttrycket ”lagarbete” är knappast en adekvat beskrivning av det exakta samspel som är förutsättningen för att en proteinmolekyl skall bildas, eftersom ett protein behöver information från DNA-molekyler, och DNA behöver flera typer av specialiserade RNA-molekyler. Vi får inte heller glömma de olika enzymerna, som vart och ett utför en bestämd och viktig uppgift. När vår kropp tillverkar nya celler, något som den gör miljarder gånger om dagen och utan vår medvetna styrning, behöver den alla tre komponenterna — DNA, RNA och proteiner. Man förstår varför det sägs i tidskriften New Scientist: ”Ta bort vilken som helst av de tre, och livet stannar med ett gnissel.” Eller, för att gå ett steg längre: Utan ett komplett och fungerande lag skulle livet inte ha uppkommit.
Är det förnuftigt att tro att var och en av dessa tre molekylära lagarbetare kom till spontant samtidigt, på samma plats och så exakt avpassade att de kunde förena sig och börja utföra sina förunderliga uppgifter?
Om det skulle visa sig att Gud existerar och vill straffa mig för min ogudaktiga nonchalans för detta faktum - so be it. Jag kunde ändå inte gjort mer än mitt bästa.
/J
Precis min tanke när jag skapade tråden. Spelar det någon roll för mig om en allsmäktig makt visade sig för mig? Nej, om mitt beteende passar in i hans/hennes ram .... fine. Om inte ... fine. Jag tycker att jag lever ett bra och korrekt liv. Han/hon hade inte gett oss fri vilja om alla skulle passa in i vissa kriterier. Och fick vi fri vilja bara så att vi självmant skulle välja hans /hennes väg så var det ett jävligt patetiskt och egocentriskt beslut.
Om gud kom ner o snackade med mig så skulle jag säga . What the fuck is this shit ? Who the fuck are you ? and why the fuck did you hug my hand ?
What the fuck is this ? The Piano ? Why isnt this this bitch talking ?
Hehe ... man bara måste digga Jay ... .han gör ju hela filmen!:laugh:
pragmatist
2008-01-21, 18:23
Hur skulle det inte kunna spela någon roll om det fanns ett allsmäktigt, allvetande väsen som älskade mig gränslöst, var villig att förlåta mig för allt dumt jag gjort och ville skänka mig evigt liv bara jag var villig att ta emot det? Tack, liksom. :D
Och nej, är man lutheran så behöver man egentligen inte gå i kyrkan heller för att få allt det där. Det är jobbigare om man är katolik, massa sakrament och grejor som man måste gå igenom för att få "poäng" så man kommer in i himlen. Lutheranism, bara att tacka och ta emot, ingen egentlig motprestation krävs. Sympatisk religion.
Också denna process då proteinerna formar sig har avgörande betydelse. Forskare jorden runt ”utrustade med sina bästa dataprogram tävlade [år*1996] för att lösa ett av de mest komplicerade problemen inom biologin: hur ett enkelt protein, bestående av en lång sträng aminosyror, veckar sig och antar den komplicerade form som avgör dess uppgift i livet. ... Resultatet blev kort och gott: datorerna förlorade och proteinerna vann. ... Forskare har beräknat att om man prövade varje möjlighet skulle det ta 1027 (en miljard miljard miljard) år att lösa problemet med veckningen för ett medelstort protein, uppbyggt av 100*aminosyror.” — The New York Times.
Problemet med God of Gaps är att när man bestämt att livet är för komplext och måste ha skapats av en gud så medför det att guden i sig är enormt mycket mer komplex. Man förenklar inte direkt för sig.
Hur som helst, den citerade texten är faktiskt lite intressant. Det är det folding@home-projektet går ut på. Det är ju ett NP-problem, vilket betyder att bruteforce är nästan omöjligt. Men det betyder ju självklart inte att det skulle vara omöjligt för naturen att skapa dessa protein, alla vägar prövas ju inte utan de mest stabila överlever. Evolution helt enkelt. Det är beskrivet i NY Times-artikeln hur det fungerar.
Artikeln i NY Times (http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9407E6DA103BF936A15750C0A9619582 60&scp=1&sq=protein+1027)
Wikipedia - Protein Folding (http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_folding)
Jag tror inte på Gud, men om jag skulle få något bevis på att snubben med det långa håret finns, då skulle man väl bli troende.
Tricklev
2008-01-21, 18:46
Mx-Iggesund: Det är knappast så att vi alla kommer börja kriga och döda alla vi ser om det inte finns någon Gud, räcker jag ser mig om i världen nu så inser jag att Gud(ar) fortfarande är en enorm anledning till konflikter och våld.
Och som Trance säger, argument om vad som kom först är inte hållbart.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.