Visa fullständig version : Fått tillbaka min gamla syn, wtf?
Emil_Larsson
2008-01-20, 13:17
Denna dag har varit lustig, nu fattar jag seriöst ingenting. Jag har brytningsfel och brukar använda linser för detta, dock har jag inga linser nu, tänkte köpa på måndag. Nu slog det mig när jag vaknade imorse dock. Jag ser hur bra som helst *mini* !? Seriöst, jag ser lika bra nu som jag brukar se när jag har linser, jag lovar det är bevisat idag när jag och brorsan var ute med hundarna. Jag brukar titta på en speciell skylt som jag aldrig kunnat se på ett visst avstånd utan linser, men idag ser jag den hur bra som helst på samma avstånd. Färger, nyanser allting känns så mycket klarare, bättre skärpa!
Kan det bli så att brytningsfelet rättar till sig? någon som varit med om något liknande? jag har varit med om att det tillfälligt rättat till sig (kanske 10 sekunder, men inte mer) jag är iaf jätte glad nu om det håller sig så här :thumbup: :angel: :bow:
Emil_Larsson
2008-01-20, 13:19
Edit: Nu börjar jag änna tro att Gud verkligen existerar :bow:
Ja, det var nog Gud som ordnade dina ögon!
Praise Allah!
Du har glömt en lins i ögat? :D
X-ecuter
2008-01-20, 13:21
för några år sedan hade jag brytningsfel, och på dem 2-3 senaste synundersökningarna ( körkort, optiker och mönstring ) har jag fått 1.0 på båda ögon... så visst kan det bli bättre
Emil_Larsson
2008-01-20, 13:21
Du har glömt en lins i ögat? :D
Som har legat där i 3 månader? *mini*
Vem vet...
jag är iaf chockad :D
Emil_Larsson
2008-01-20, 13:22
för några år sedan hade jag brytningsfel, och på dem 2-3 senaste synundersökningarna ( körkort, optiker och mönstring ) har jag fått 1.0 på båda ögon... så visst kan det bli bättre
Det kan det alltså? jag trodde att enda lösningen var operation/använda glasögon, i annat fall fick man räkna med att synen bara blev sämre och sämre (sakta då förstås)
shut teh face
2008-01-20, 13:26
Vi förstår inte mkt om kroppens mutationsförmåga. Jag vet att jag fått sämre och bättre syn över natten men det har försvunnit lika fort. Kroppen experimenterar lite med sig själv.
Brytningsfel beror väl oftast på att själva formen på ögat förändras med tiden, så jag kan tänka mig att om något trycker på ögat nånstans så kan formen ändras igen.
I så fall kanske det är värt att bli undersökt av en ögonläkare i alla fall. Det kanske är en inflammation eller något. Mm, det får bli min hobbydiagnos.
Emil_Larsson
2008-01-20, 13:30
Brytningsfel beror väl oftast på att själva formen på ögat förändras med tiden, så jag kan tänka mig att om något trycker på ögat nånstans så kan formen ändras igen.
I så fall kanske det är värt att bli undersökt av en ögonläkare i alla fall. Det kanske är en inflammation eller något. Mm, det får bli min hobbydiagnos.
Det kanske är bäst att kolla upp, man vet ju aldrig, det skall ju inte ske så över en natt tycker jag, verkar weird.
har gått från -2,50 till -1,50 på ett år. Så själv tackar och bugar jag.
astrodog
2008-01-20, 13:55
Jag har ibland lyckats fokusera eller slappna av ögat på nåt visst sätt så att jag ser mycket bättre. Och om jag har en tår i ögat så ser jag också mycket mycket bättre, kanske till och med perfekt?
Har du förändrat något senaste månaderna? Slutat sitta så mycket vid dator/TV? Ändrat kost? Ätit ört-klo?
zeusden1
2008-01-20, 13:56
Jag gick från perfekt syn till -1.50 på en vecka*cry*
von huff
2008-01-20, 14:33
Grattis:)Har läst om blinda människor som fått en smäll i bakhuvudet och fått sin syn tillbaka
Liten Men Fet
2008-01-20, 15:28
Grattis:)Har läst om blinda människor som fått en smäll i bakhuvudet och fått sin syn tillbaka
Det har med att syncentrat i hjärnan sitter i bakhuvudet, har varit med om kompis som trillat och slog i bakhuvudet och han vart helt blind i nån dag.
Det är inte ovanligt att synen förändras när barn växer upp, en del som haft glasögon slipper dom för att huvudform ändras och då också ögonhålans utformning och eller ögat(?).
Det vore inte omöjligt att någon skulle se dåligt i vanliga fall men ha i det närmast perfekt syn under vattnet.
Men snabba förändringar i hur bra man ser tyder på att nånting har ändrats i eller runt ögat och det är alltid en god ide att gå och kolla upp det ordentligt så det inte är nånting som på sikt kommer skapa problem.
säkert en tumör på ögat som trycker tillbaka den
Emil_Larsson
2008-01-20, 16:56
Jag har ibland lyckats fokusera eller slappna av ögat på nåt visst sätt så att jag ser mycket bättre. Och om jag har en tår i ögat så ser jag också mycket mycket bättre, kanske till och med perfekt?
Har du förändrat något senaste månaderna? Slutat sitta så mycket vid dator/TV? Ändrat kost? Ätit ört-klo?
Jag sitter mindre vid datorn det gör jag, men ändrat kost. Nah, ört-klo, huh?
Clarkolofsson
2008-01-20, 23:30
Säg till om du ser lika bra imron :D
heltzonicka
2008-01-21, 00:18
säkert en tumör på ögat som trycker tillbaka den
Japp kan så vara, det märker vi imorgon. Om killen ser grumligt och att urinet luktar aceton då vet vi med all säkerhet - Han är inte hypokondriker.
Emil_Larsson
2008-01-21, 07:19
Japp kan så vara, det märker vi imorgon. Om killen ser grumligt och att urinet luktar aceton då vet vi med all säkerhet - Han är inte hypokondriker.
hypokondriker?....google!
Jag ser likadant idag, vill jag tillägga. :smash:
Edit: Googlade, det där lät läskigt..
Emil_Larsson
2008-01-21, 07:23
Men jag förstår inte, skulle det kunna vara inbildning att jag ser bra? jag tänker på det där med hypokondri, fast tvärtom då, att jag tror att jag ser bra fast jag bara inbildar mig, det kan vi ju bevisa om jag går till optikern, dom har ju gamla stats på min syn, är den bättre nu, ja då är den bättre (om vi bortser från tumörer och allt sånt som nämnts)..eller? :D
Jag hade brytningsfel när jag var yngre men sket i att använda glasögonen ändå och nörda framför en tv/dator-skärm så mina ögon fick gratis strålningsoperation! :thumbup:
Hade inget brytningsfel när jag tog lämpen.
Jag antar att man växer ur det, men över en natt låter lite väl hastigt..
Stenmark
2008-01-21, 17:19
Kan även bero på att Linsen i ögat blir stelare med ålder, vilket innebär att man blir långsynt med ålder, (därför många äldre måste skaffa läsglasögon som sett bra tidigare) Detta kan även spelat in när din syn mirakulöst återställts :)
heltzonicka
2008-01-21, 17:26
Men jag förstår inte, skulle det kunna vara inbildning att jag ser bra? jag tänker på det där med hypokondri, fast tvärtom då, att jag tror att jag ser bra fast jag bara inbildar mig, det kan vi ju bevisa om jag går till optikern, dom har ju gamla stats på min syn, är den bättre nu, ja då är den bättre (om vi bortser från tumörer och allt sånt som nämnts)..eller? :D
Tja!
Det var inte meningen att elda upp dig om att vara inbillningssjuk, det var mest ett ologiskt svar på Angels inlägg. My bad - Sorry.
För att återgå till topic: Gå till en optiker och gör ett test, vem vet det kanske är en skänk från ovan att du återfått din "gamla" syn.
Lycka till!
/Heltzonicka
Kan även bero på att Linsen i ögat blir stelare med ålder, vilket innebär att man blir långsynt med ålder, (därför många äldre måste skaffa läsglasögon som sett bra tidigare) Detta kan även spelat in när din syn mirakulöst återställts :)
Detta sker dock betydligt senare än vid Emils ålder ;)
Stenmark
2008-01-21, 17:47
Detta sker dock betydligt senare än vid Emils ålder ;)
Förmodligen sant! Men man vet aldrig ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.