handdator

Visa fullständig version : Frågor om deff! Tacksam för hjälp

Nicke[SWE]
2008-01-19, 17:14
jag hade tänkt att börja deffa i mars för att komma i form in för sommaren. Det är mitt mål. Ska försöka att gå ner ett kilo i veckan ungefär för att det inte ska gå så fort, för att spara så mycket muskelmassa som möjligt. Jag är 21år gammal, 190cm och väger just nu 104,8kg. Det jag undrar är behöver man inte veta fett% innan man börjar? Eller ska man gå efter formel i deffguiden?

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

jag tränar styrkträning 4ggr i veckan just nu men kommer lägga in intervall träning under deff. det skulle väl bli i aktivitetsfaktor 1,5.

66,5 + 1441 + 950 - 142 = 2315*1,5=3473kcal min fråga är då? Om jag vill gå ner 1kg i veckan hur mycket behöver jag dra ner på mitt kalori intag? Om jag ville spara mycket muskelmassa? Jag börjar hellre tidigare och håller på längre

Mycket tacksam för svar.

Hennish
2008-01-19, 17:35
;2770013']jag hade tänkt att börja deffa i mars för att komma i form in för sommaren. Det är mitt mål. Ska försöka att gå ner ett kilo i veckan ungefär för att det inte ska gå så fort, för att spara så mycket muskelmassa som möjligt. Jag är 21år gammal, 190cm och väger just nu 104,8kg. Det jag undrar är behöver man inte veta fett% innan man börjar? Eller ska man gå efter formel i deffguiden?

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

jag tränar styrkträning 4ggr i veckan just nu men kommer lägga in intervall träning under deff. det skulle väl bli i aktivitetsfaktor 1,5.

66,5 + 1441 + 950 - 142 = 2315*1,5=3473kcal min fråga är då? Om jag vill gå ner 1kg i veckan hur mycket behöver jag dra ner på mitt kalori intag? Om jag ville spara mycket muskelmassa? Jag börjar hellre tidigare och håller på längre

Mycket tacksam för svar.

Saxat från Deff - En guide av King Grub

"Ett kilo kroppsfett består av i runda tal 7000 - 7500 kilokalorier (kcal). När du har förbrukat den mängden energi mer än du ätit, oavsett hur du har åstadkommit denna energiförbrukning eller hur lång tid den tagit, har du gått ner ett kilo. Naturligtvis finns det andra faktorer som spelar in, men i grund och botten är det den matematiken som gäller. Alltså: ligger du på ett energiunderskott på 500 kcal per dag, går du ner ungefär ett halvt kilo i veckan. Det är en ypperlig nedgångstakt för att inte tappa muskelmassa eller försämra ämnesomsättningen."

Med andra ord så behöver du ha ett energiunderskott på 7000-7500 i veckan, och delar du ut det på 7 dar blir det ungefär 1000kcal underskott per dag om du ska gå ner ett kilo i veckan.

Koloftw
2008-01-19, 17:36
För att gå ner 1kg FETT i veckan behöver du äta 2473 kcal/dag OM din uträkning är korrekt.

Du har säkert tillräckligt med kroppsfett för att ha -1000 kcal per dag.

Nicke[SWE]
2008-01-19, 21:38
Saxat från Deff - En guide av King Grub

"Ett kilo kroppsfett består av i runda tal 7000 - 7500 kilokalorier (kcal). När du har förbrukat den mängden energi mer än du ätit, oavsett hur du har åstadkommit denna energiförbrukning eller hur lång tid den tagit, har du gått ner ett kilo. Naturligtvis finns det andra faktorer som spelar in, men i grund och botten är det den matematiken som gäller. Alltså: ligger du på ett energiunderskott på 500 kcal per dag, går du ner ungefär ett halvt kilo i veckan. Det är en ypperlig nedgångstakt för att inte tappa muskelmassa eller försämra ämnesomsättningen."

Med andra ord så behöver du ha ett energiunderskott på 7000-7500 i veckan, och delar du ut det på 7 dar blir det ungefär 1000kcal underskott per dag om du ska gå ner ett kilo i veckan.

det låter rimligt, ska testa detta så får jag hoppas att det går bra det gör det nog :hbang:

Nicke[SWE]
2008-01-19, 21:39
För att gå ner 1kg FETT i veckan behöver du äta 2473 kcal/dag OM din uträkning är korrekt.

Du har säkert tillräckligt med kroppsfett för att ha -1000 kcal per dag.

japp uträckningen stämmer va noga när jag la upp den och tack för hjälpen *flex*

z_bumbi
2008-01-19, 21:52
;2770013']Det jag undrar är behöver man inte veta fett% innan man börjar? Eller ska man gå efter formel i deffguiden?

Eftersom du redan tänker räkna kalorier så är det inget merarbete att räkna ut vad du äter idag och då har du en siffra som är mer exakt än om du ska gå efter en formel där du måste uppskatta en aktivitetsnivå.
Gör sen förändringar genom att aktivera dig mer och/eller minska på det du äter och sikta på 500 kcal underskott per dag.
I början går du ganska snabbt ner några kilon då du tappar vätska så vänta en vecka efter förändringen för att göra första invägningen.

Nicke[SWE]
2008-02-28, 20:25
tja igen

körde efter eran formel här gick inte så bra i böjan dock tog ett tag innan kroppen fattade vinken att gå ner! Har gått ner 2,5 kilo nu från 105 till 102,5 och fortsätter att tappa ett halvkilo i veckan. Har inte märkt någon skillnad styrkemässigt heller har snare ökat istället tack för alla tips!!