Visa fullständig version : Tips på mat som kan ätas kall?
Pepparkakssmurfen
2008-01-19, 13:47
Skulle behöva lite tips på mat som man kan äta kall(/även smakar okej som kall).
Börjar tröttna på pasta(-sallad) med tonfisk/kycklig.
Anledningen till denna tråd är att jag vill ta med mig mat till jobbet,men har ej möjlighet att värma upp maten(kylbox har jag däremot).
Ös på med era kallmatsrecept!
Animalistic
2008-01-19, 14:09
stora mackor? typ med polarkraftextreme, lasta på med skinka, ost, sallad, salami och gud vet vad.
Eddie Vedder
2008-01-19, 14:11
Kall potatis och en burk makrill i tomatsås.*drool*
Överhuvudtaget är kall potatis gott, jag brukar koka lång tid innan så har potäterna blivit kalla nog tills det är dags att äta. Med kall sås jord på yoghurt till är det oslagbart.:) Även kallskuret kött är ju gott, men dyrt kanske?
Sen är min standardmatlåda i skolan pasta och bönor. Orkar aldrig stå i kö i väntan på microvågsugnar så då tar jag med mat jag tycker smakar gott kallt. Då blir det pasta och bönor, oftast en mix av sojabönor och black-eyed bönor.
EmCeeMike
2008-01-19, 14:48
Kall potatis och en burk makrill i tomatsås.*drool*
Överhuvudtaget är kall potatis gott, jag brukar koka lång tid innan så har potäterna blivit kalla nog tills det är dags att äta. Med kall sås jord på yoghurt till är det oslagbart.:) Även kallskuret kött är ju gott, men dyrt kanske?
Sen är min standardmatlåda i skolan pasta och bönor. Orkar aldrig stå i kö i väntan på microvågsugnar så då tar jag med mat jag tycker smakar gott kallt. Då blir det pasta och bönor, oftast en mix av sojabönor och black-eyed bönor.
Eller så gör man som jag när jag inte orkar stå o söla med kastruller. Skala några potatisar och smäll i dig dem råa. Det är faktiskt inte så dumt.
Nån som vet om det blir nån skillnad i näringsupptaget rått vs kokt?
Eddie Vedder
2008-01-19, 14:55
Nån som vet om det blir nån skillnad i näringsupptaget rått vs kokt?
Ja rå potatis absorberar knappt överhuvudtaget vad jag vet. Stärkelsen blir inte hydrolyserbar förrän man värmt upp potatisen tillräckligt.
I vilken mängd den råa potatisen bryts ner och absorberas kan jag inte svara på, det är dock inte mycket tror jag.
Lövbiff-mackor med potatissallad
Psychological
2008-01-19, 18:42
Kall pizza e jäkligt gott.
Eddie Vedder
2008-01-19, 18:55
Kall pizza e jäkligt gott.
+1:thumbup:
Och inte behöver det vara onyttigt heller. Vill man ha med sig god kall mat är det alldeles perfekt att baka ett gäng pizzor och/eller pajer på helgen, frysa ner och sedan ha till matlåda hela veckan.
Både supergott samt billigare och nyttigare än köpt pizza.
Ondskapelsen
2008-01-19, 18:57
Bröd med skivad potatis på <3.
Klar favorit.
Kall pizza är också jefligt gott.
Pepparkakssmurfen
2008-01-20, 20:45
Tack för alla de goda tipsen!
annars är ju ostekta köttbullar på något bröd och rödbetssallad nice
Berguven
2008-01-27, 11:37
Här kommer ett härligt recept:
Stek tärnad kyckling. Krydda med curry, chili eller dylikt.
Häll ner den i en blandning av gräddfil och majonäs (ratio 4/1 ungefär).
Blanda även i hackad purjolök och skivade vindruvor (mycket vindruvor).
Krydda allt med curry tills såsen får en fin färg.
Fyll pitabröd med denna härliga röra så kommer du få en lunch du icke tröttnar på i första taget.
Potatisallad
Det finns ju både den med vitt gojs (majonäs, fil, bechamelsås osv) eller fransk dvs med vinigrett.
Rotfruktssallad
Något som inte är helt vanligt är däremot att man blandar i andra rotfrukter eller helt enkelt baserar salladen helt på andra typer av rotfrukter än potatis. Det gör variationen större och en sallad baserad på kålrot, rotselleri och morötter med en god vinigrett är gott till kyckling eller rostbiff.
Är man som Eddie besatt (:D) av bönor så går det självklart att blanda ner det direkt i valfri sallad av den här typen. Att ugnsrosta rotfrukterna (och i lämpliga fall även övriga grönsaker) innan man gör sallad av dem är också en varianat. Det går självklart även att variera med de övriga grönsakerna och frukterna man tillsätter i närapå all oändlighet.
Pannkakor är annars gott att äta kalla. :eating:
Kallrökt lax i alla modeller!
På grovmacka med nån kvarg-avokado-röra, med kokt kall potatis och nån romröra, med pasta o grönsaker...
Själv väljer jag ofta att äta kalla matlådor (trots tillgång till micro), just för att jag känner av mättnaden bättre då och tycker även smaken ofta kommer fram mer :)
Baguetter gjorda med tex kycklingröra, tonfiskröra, makrillröra, ja allt :)
Rostbiff med potatissallad, Äggmackor, ja allt går o göra
forslund
2008-01-30, 15:54
pannkaka med sylt
Kalla kötbullar på macka med rödbetssallad :thumbup:
Samir Troudi
2008-01-30, 16:13
Min dagliga arbetsfrukost består av
5dl havregryn
1tärnat äpple
250g kvarg
1 skopa proteinpulver
ca 50-70g nötter
vatten och funlight
Bara att blanda ihop allting. Funkar förbannat bra att äta kylskåpskall eller rumstempererad.
man står sig ganska bra på den också =)
Animalistic
2008-01-30, 16:19
Min dagliga arbetsfrukost består av
5dl havregryn
1tärnat äpple
250g kvarg
1 skopa proteinpulver
ca 50-70g nötter
vatten och funlight
Bara att blanda ihop allting. Funkar förbannat bra att äta kylskåpskall eller rumstempererad.
man står sig ganska bra på den också =)
kör du det i mixer eller med mixerstav? tänkte att proteinpulvret kanske skulle ha svårt för att blanda ut sig. beror väl iof på märke
Samir Troudi
2008-01-30, 16:25
kör du det i mixer eller med mixerstav? tänkte att proteinpulvret kanske skulle ha svårt för att blanda ut sig. beror väl iof på märke
Jag kör med silversked =)
Proteinet är norskt.
pastasallad med kyckling och kebabsås... godaste lunchen helt klart.
CoolHandLuke
2008-02-03, 00:45
Det mesta går att äta kallt tycker jag. Får bara äta lite långsammare o värma i munnen så att smakerna kommer fram. Men det har man ju tid med när man inte behöver värma. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.