Logga in

Visa fullständig version : deffar tappar vikt fort...(för fort?)

Leop
2008-01-19, 08:17
Har precis avslutat 3e veckan på min deff.
Är min första riktiga deff men är oroliga att jag ev tappar för mkt på kort tid.

väger mig 1 gång per vecka lördagar direkt på morgonen. sista veckan nu har jag gått från 92,4 till 90,3.

tycker ändå inte att jag tappar mkt styrka visst det känns att man har mindre energi på gymmet men vikterna är i stort sätt samma.

Tillskott: whey 80,kreatin,koffein,multivitamin ibland.

typisk deff dag som den varit hittils....väger ingen mat o räknar inte kalorier kör på känn.

Frukost: havregrynsgröt,1 glas juice,1 skiva polarkraft extrem med mjukost 4%,proteindrink

mellanmål: 250gram kvarg med en skvätt funlight och nån frukt tex apelsin/banan.

Lunch: kokt polluck med potatis grönsallad vatten.

mellanmål oftast frukt ibland proteindrink

tränar

mellanmål : proteindrink frukt/riskakor

Middag:kycklingfile ris grönsaker vatten

kvällsmål 250gram kvarg, 1 skiva polarkraft extrem. nötter ibland nån tomat (det är gott :)

Åsikter tas gärna emot! liksom förslag till vad man kan göra annorlunda.

LadyInsane
2008-01-19, 09:51
Tappar du i vikt för snabbt kanske det är bra att äta lite mer?

Din kost ser onekligen bra ut, men den liknar min deffmat och jag är en tjej som ligger på 1800kcal. Hur mycket väger du, och hur lång är du?

lastbil
2008-01-19, 11:16
Kan ju bli så om du gör drastiska förändringar på kort tid
exempel: Under bulken kanske du käka skräp varje dag och "bara" tränade sen satt stilla resten av dagen.
Nu under deffen så kanske du ökade din fysiska aktivitet (morgonpromenader, cardio, annorlunda gympass) sen på allt detta - mindre kalorier än vad du är van vid.

Med drastiska förändringar och en kropp som svarar "bra" på en deff, så blir det såhär. Är väl bara att köra på om du mår bra och känner dig pigg. Eller kanske höja ditt kalori-intag och sänka det succesivt om det behövs.

gl hf :thumbup:

formula4shape
2008-01-19, 13:11
Det är fullt normalt att du tappar mycket i vikt första veckan/veckorna. Det beror på att man oftast drar ner på kolhydratsintaget och på såsätt förlorar en hel del vätska. Räkna med att ungefär 4kg vätska kan släppa vid början av en diet + den mängd fett du bränner samtidigt (0-~1kg / v). Tappar du snabbt även efter det så kan man eventuellt titta på om du ska höja ditt kcalintag något eller sänka träningsmängden.

Hur mycket har du gått ner totalt dessa 3 veckor och vad var din uppskattade bf% vid deffstarten?

Leop
2008-01-19, 22:24
startvikten var ca 98kg så 7-8kg på 3 v är det.

kör ingen kardio alls 1 morgonpromenad på 3v

4-5 hårda styrkepass i veckan bara. Men jag har ett ganska rörligt och ibland tungt jobb som biltekniker.

chaffisen
2008-01-19, 22:41
Ät lite mer. Aktivt jobb > några cardio pass när det gäller att bränna kalorier. Fortsätter du att gå ned 2 kilo i veckan kommer du nog tappa styrka, det brukar komma lite senare i deffen. Ibörjan är det inte ovanligt att man orkar lite mer.

Leop
2008-01-20, 19:17
Ska prova att käka lite mer...rätt svårt att avgöra vad som är lite mer bara.
bröst-triceps pass idag o styrka är nästan som vanligt lite segare kanske.

Men jag mår bra o formen börjar i mina ögon bli rätt trevlig.

ska denna vecka även lägga in omega3
se om det kan hjälpa mig nått på vägen.