handdator

Visa fullständig version : Stor skillnad i muskelförlust vid olika kcalunderskott?

Haeffner
2008-01-18, 19:16
Folk rekomenderar ofta och mycket generellt en viktnedgång på 0,5kg/v vilket ju ger ett underskott på ca500kcal/dag. Är detta främst med hänsyn till att proteinnedbrytningen annars följer ett linjärt samband med ökat kcalunderskott? Eller beror det snarare på att det är ett rimligt underskott som går att leva hyffsat normalt med under längre tider och som dessutom tillåter fortsatt god prestationsförmåga?

efter en nyligt påbörjad diet så funderar jag fortfarande lite på vilket kcalunderskott jag ska ligga på. Funderar på att lägga mig uppemot nästan 1000kcal i underskott initialt för att sänka ju hårdare jag blir. Detta är något som min aptit och träningsnivå kommer tillåta utan större bekymmer.

Kommer muskelförlusten att bli större efter 1vecka med 1000kcal i underskott än efter två veckor med 500kcal underskott vardera (totalt 1000kcal underskott)? Detta förutsatt att jag enligt formeln FVx65 kan frisätta minst 1000kcal från fettväven per dygn?

Stegrar proteinnedbrytningen iväg kraftigt vid ett ökat kcalunderskott?

formula4shape
2008-01-18, 20:06
0.5kg/vecka är taget ur hälsoperspektiv. Du påverkar i princip inte din vilometabolism nämnvärt vid en sådan nedgång. Fullt friska personer har heller inget problem att gå ner uppåt 1kg i veckan. Muskelnedbrytningen blir större ju längre in i dieten du kommer, dvs att 1kg/vecka borde inte vara några problem i början medan man senare kanske ska satsa på ett mindre underskott.