Visa fullständig version : MInimjölk
Mega_man1000
2008-01-18, 17:11
kan minimjölk vara efter träning istället för en tillexempel gainomax? Eller har Minimjöl ett mycket lägre GI än en Gainomax? och nu menar jag att man dricker en HEL liter efter passet
hare gott!
King Grub
2008-01-18, 17:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69637
Mega_man1000
2008-01-18, 22:01
tack;)
nickemannen86
2008-01-18, 22:26
Jag lånar tråden lite om det är ok...
Undrar om alla mineraler, vitaminer o allt förutom fettet är samma och av samma mängd i minimjölken som i fetare mjölk?
Jag lånar tråden lite om det är ok...
Undrar om alla mineraler, vitaminer o allt förutom fettet är samma och av samma mängd i minimjölken som i fetare mjölk?
Ja, i princip är det samma. De fettlösliga vitaminer som åker med grädden tillsätter man i de magra produkterna.
Eddie Vedder
2008-01-19, 00:10
Vitamin A och D är tillsatta i all fettreducerad mjölk, yoghurt och fil (förutom ekologiska varianter tror jag) och dessutom tilltaget lite extra, alltså lite mer av det än vad som förekommer naturligt i den fetare varianten.
Alla andra näringsämnen (kalcium och B-vitaminer t.ex.) är i samma mängd då dom inte förvinner med fettet.
CoolHandLuke
2008-01-19, 10:41
Vitamin A och D är tillsatta i all fettreducerad mjölk, yoghurt och fil (förutom ekologiska varianter tror jag) och dessutom tilltaget lite extra, alltså lite mer av det än vad som förekommer naturligt i den fetare varianten.
Lite lurigt. När det gäller Arla har jag för mig att ekologiska mjölk- och filvarianter som lanserades tidigt har A och D (t.ex. ekologisk mellanmjölk) och nyare har enbart D.
För övrigt är D-vitamin en svår rackare. Så här års så behöver vi extra av den och det är nästan bara fet havsfisk fisk och vår insjöfisk som är nån vidare källa. Kan det nog vara ide att köra med lättare varianten bara av den anledningen.
Vi lägger ju D-vitamin på hög under sommarhalvåret. Teoretiskt så räcker en rejäl sommardos hela vägen till nästa sommar
King Grub
2008-01-19, 10:49
Angående denna evinnerliga D-vitaminberikning...
This BioEssay explores how lifelong supplementation of the food chain with vitamin D might well be contributing to the current epidemics of obesity and chronic disease.
Bioessays. 2008 Jan 15;30(2):173-182 (http://trevormarshall.com/BioEssays-Feb08-Marshall-Preprint.pdf)
Lite lurigt. När det gäller Arla har jag för mig att ekologiska mjölk- och filvarianter som lanserades tidigt har A och D (t.ex. ekologisk mellanmjölk) och nyare har enbart D.
Inga ekologiska produkter berikas med A-vitamin.
Det är nog på väg bort med berikningen av A-vitamin i de konventionella produkterna också.
CoolHandLuke
2008-01-20, 16:35
Vi lägger ju D-vitamin på hög under sommarhalvåret. Teoretiskt så räcker en rejäl sommardos hela vägen till nästa sommar
Sådärja.
Angående denna evinnerliga D-vitaminberikning...
Bioessays. 2008 Jan 15;30(2):173-182 (http://trevormarshall.com/BioEssays-Feb08-Marshall-Preprint.pdf)
Jajjamensan.
De kunde supplementera mjölken med lite C-vitamin och Omega-3 istället. Så blev det nästan som modersmjölk. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.