handdator

Visa fullständig version : Lite frågor ang deff.

Rödfärg
2008-01-18, 15:39
Jag tänkte köra 4ggr i veckan på gymmet, samt 5 - 6 ggr i veckan kör jag cardio hemma på cykeln eller på gymmet. Målet med träningen är att gå ner i vikt, så jag kommer köra en lång deff till sommaren nu. (15 Kg ungefär som ska bort är det tänkt) Är 180 cm lång och väger 100 jämt och fint.
Well nu till fråganorna.

Ska väl börja med att säga att jag inte är någon jättevan "gymmare" så är det något allmänt jag bör tänka på ?

Ang proteinpulver så är jag lite fundersam på vad jag ska ha, vassle eller det andra (kommer inte ihåg namnet) eller ska jag kanske ha båda och när jag ska ta dessa isåfall, samt finns det några andra kostillskott som kan vara bra för min träning.
Jag undrar även över en kalorisnål men mättande frukost.

Kan tänka mig att detta faktiskt har besvarats 100ggr redan men eftersom jag är sveriges sämsta "forumsökare" så får ni gärna länka :)
Tråden kanske hamnade i fel forumsdel, isåfall kan någon vänlig moderator flytta den.

LadyInsane
2008-01-18, 15:51
Med tanke på att du inte är en van "gymmare" samt att du tänkt köra en långsam deff, tycker du inte att du går ut lite väl hårt?

Commando1980
2008-01-18, 15:57
Jag tänkte köra 4ggr i veckan på gymmet, samt 5 - 6 ggr i veckan kör jag cardio hemma på cykeln eller på gymmet. Målet med träningen är att gå ner i vikt, så jag kommer köra en lång deff till sommaren nu. (15 Kg ungefär som ska bort är det tänkt) Är 180 cm lång och väger 100 jämt och fint.
Well nu till fråganorna.

Ska väl börja med att säga att jag inte är någon jättevan "gymmare" så är det något allmänt jag bör tänka på ?

Ang proteinpulver så är jag lite fundersam på vad jag ska ha, vassle eller det andra (kommer inte ihåg namnet) eller ska jag kanske ha båda och när jag ska ta dessa isåfall, samt finns det några andra kostillskott som kan vara bra för min träning.
Jag undrar även över en kalorisnål men mättande frukost.

Kan tänka mig att detta faktiskt har besvarats 100ggr redan men eftersom jag är sveriges sämsta "forumsökare" så får ni gärna länka :)
Tråden kanske hamnade i fel forumsdel, isåfall kan någon vänlig moderator flytta den.

läs deffguiden
du behöver varken vassle eller kaseinpulver, inte frågan om skall, utan eventuellt som ett bekvämligt komplement till mat. endast vanlig mat fungerar lika bra.

gå inte ut för hårt från början.

Rödfärg
2008-01-18, 17:09
Ahh ok, inte så hårt i början. Hur tänker ni då, färre gympass eller ?
Vad är det för nackdelar med att köra för "hårt" i början då ? Självklart litar jag på vad ni säger men är lite fundersam bara :)
Deffguiden ska läsas.

Rödfärg
2008-01-18, 17:28
Hittade inte Editknappen.
Men jag läste deffguiden och där står det att man kan ha "proteindrinkar" innan & efter passet. 0.5g per kg kroppsvikt, vilket borde resultera i att jag ska ha 50g ? eller har jag fått nått om bakfoten (Det brukar hända :p)

LadyInsane
2008-01-18, 17:43
Ahh ok, inte så hårt i början. Hur tänker ni då, färre gympass eller ?
Vad är det för nackdelar med att köra för "hårt" i början då ? Självklart litar jag på vad ni säger men är lite fundersam bara :)
Deffguiden ska läsas.

Många som är ovana vid en stor träningsmängd tenderar till att tröttna ifall de går ut för hårt. Det är bättre att mjukstarta och trappa upp träningsmängden.

Själv, har jag dåligt imunförsvar, och att gå från 0-100 resulterar oftast i sjukdomför min del iaf.

formula4shape
2008-01-18, 19:34
Hur mycket du tränar är upp till dig, men tänk på att du alltid kan kompensera mindre träning med mindre mat och mer träning med mer mat. Så länge du hamnar på ett kaloriunderskott minskar du i vikt.

Har du svårt att få i dig tillräckligt med protein via din vanliga kost går det utmärkt att öka intaget med hjälp av pulver. En dagsdos för dig kan ligga på exempelvis 250-350g protein / dag.

Jag själv går på diet nu och äter till frukost ganska mycket kalkon/kyckling + keso/cottage chese och lite müsli/havregrynsgröt + en proteindrink de dagar jag vet att proteinintaget kommer bli lägre.

Kör hårt nu!

Rahf
2008-01-18, 20:49
LI har en bra poäng med vad hon säger. Att gå ut stenhårt när man lever ett lite lugnare liv normalt ger inte bra resultat utan bidrar snarare till tråkigheter inom en kort tidsperiod i form av skador, fysisk matthet och mental utmattning.

Börja lugnare och trappa upp träningsvolymen allt eftersom veckorna går, säg att du kör på halva volymen du har nu, sen lägger du till ett pass varannan vecka och känner efter ifall kroppen orkar med. Orkar den med så kör du på, gör den inte det så trappar du ner och omvärderar.

Rödfärg
2008-01-19, 11:23
Ahh ok tack för svaren killar & tjejer.
Formula4shape: Jo då får det bli till att köpa proteinpulver då, eftersom jag inte alltid får i mig så mycket proteiner, men är du säker på mängden jag tycker det låter mycket.
Rahf och Li ska ta det till mig och halverar passen i början då och trappar senare upp :)

Rödfärg
2008-01-19, 11:40
Esa pro eller whey 80/100 vilket är det som gäller eller är det helt enkelt en smaksak ? Ursäkta de många frågorna, men jag vill göra rätt från början :)

Eddie Vedder
2008-01-19, 12:48
Formula4shape: Jo då får det bli till att köpa proteinpulver då, eftersom jag inte alltid får i mig så mycket proteiner

Vad består din kost i huvudsak av och vilket kaloriintag siktar du på? Du verkar vara säker på att du har ett för lågt proteinintag men det brukar sällan vara fallet om man nu inte äter jättejättelite överhuvudtaget.

Så hur brukar basen i din kost se ut, vilken typ av mat utgör den största delen av tallriken och hur stort/litet kcalintag har du planerat som sagt?

formula4shape
2008-01-19, 13:19
Formula4shape: Jo då får det bli till att köpa proteinpulver då, eftersom jag inte alltid får i mig så mycket proteiner, men är du säker på mängden jag tycker det låter mycket.

Du väger ganska mycket och 2.5-3.5g protein / kg är inte överdrivet på något sätt. En fördel med ett högt proteinintag vid diet är att du oftast känner dig mer mätt och dessutom löper mindre risk för muskelförluster.

Rödfärg
2008-01-19, 13:33
Vad består din kost i huvudsak av och vilket kaloriintag siktar du på? Du verkar vara säker på att du har ett för lågt proteinintag men det brukar sällan vara fallet om man nu inte äter jättejättelite överhuvudtaget.

Så hur brukar basen i din kost se ut, vilken typ av mat utgör den största delen av tallriken och hur stort/litet kcalintag har du planerat som sagt?

Jag siktar på ett kaloriintag på ca 1800 - 2000, är det för mycket/lite om man tränar och vill tappa i vikt ?

Kosten består ju av lite allt möjligt.
Men i huvudsak är det potatis & kött, pasta & köttbullar, ris & kyckling.
Störst del blir det nog kolhydraterna, då jag brukar ta en kotlett eller en kycklingfile.
Frukosten består väl av 2 - 3 mackor med diverse pålägg samt ett glas minimjölk, funderar även på att slänga in en burk tonfisk här för att öka proteinintaget lite yttligare.

Det är mest proteinintaget efter träning jag funderar över, eftersom jag inte varje dag lär ställa mig och laga mat efter gymmet.

Haeffner
2008-01-19, 13:44
Du väger ganska mycket och 2.5-3.5g protein / kg är inte överdrivet på något sätt. En fördel med ett högt proteinintag vid diet är att du oftast känner dig mer mätt och dessutom löper mindre risk för muskelförluster.

Finns det ökad muskelnedbrytningsförebyggande effekter med att äta så mycket protein eller räcker det gott med de ca 2g/kg som brukar förespråkas. Att protein är mättande och därav bra under diet är givet :)

Eddie Vedder
2008-01-19, 13:52
Jag siktar på ett kaloriintag på ca 1800 - 2000, är det för mycket/lite om man tränar och vill tappa i vikt ?

Det låter som i minsta laget iom att du är såpass stor som du är. Å andra sidan innebär mer fettmassa på kroppen att man kan ligga på ett större kaloriunderskott med mindre risk för muskelkatabolism.

Muskler tappar du under deff, dock innebär mer kroppsfett att du kan ligga lägre som sagt. Förutsatt en smart deff givetvis.:)

Men hursomhelst kommer du gå ner i vikt på 2000kcal, det kan jag lova dig.

Kosten består ju av lite allt möjligt.
Men i huvudsak är det potatis & kött, pasta & köttbullar, ris & kyckling.
Störst del blir det nog kolhydraterna, då jag brukar ta en kotlett eller en kycklingfile.
Frukosten består väl av 2 - 3 mackor med diverse pålägg samt ett glas minimjölk, funderar även på att slänga in en burk tonfisk här för att öka proteinintaget lite yttligare.

Det är mest proteinintaget efter träning jag funderar över, eftersom jag inte varje dag lär ställa mig och laga mat efter gymmet.

Ja då är ju kosten proteinrik iaf, särskilt med tanke på att jag tror du skulle kunna öka lite på energiintaget och ändå gå ner i vikt (om än inte i samma takt om energiförbrukningen förblir densamma).

Men att ta en proteindrink runt träning är ju såklart inga fel om du nu känner att den skulle fylla en funktion och om du känner att den "får plats" i din kaloribudget.:thumbup:

Finns det ökad muskelnedbrytningsförebyggande effekter med att äta så mycket protein

Ett högre proteinintag vid energiunderskott är definitivt lämpligt. Kroppen prioriterar energibalansen före kvävebalansen så för att minimera muskelförluster kan ett ovanligt högt proteinintag vara lämpligt.

Exakta siffror är svårare att ge sig på men över 2g/kg kroppsvikt kan nog vara bra. Vid bulk/kaloribalans är ju de siffrorna mest ett riktmärke att hålla sig omkring annars.

Commando1980
2008-01-19, 18:00
men 3,5g/kg kv/dag är väl överdrivet under deff? om det inte handlar om ngn extrem svältdiet?

King Grub
2008-01-19, 18:16
3.5 g protein per kilo kroppsvikt och dygn ligger väl någonstans vid en teoretisk gräns för toxiska mängder, och ja, det är överdrivet.

Commando1980
2008-01-19, 18:17
Vad menar du med svältdiet? 3.5g/kg handlar om proteinintaget och inte totala energiintaget. För en person på 100kg skulle det motsvara 350g protein / dag (1.5kg kyckling).

ehh svältdiet = ligga väldigt lågt med kalorierna...

och ja..jag syftade på proteinintag med siffran 3,5 g protein per kg kroppsvikt och dag.

formula4shape
2008-01-19, 18:18
ehh svältdiet = ligga väldigt lågt med kalorierna...

och ja..jag syftade på proteinintag med siffran 3,5 g protein per kg kroppsvikt och dag.

Tog bort meddelandet då jag missuppfattade det du skrev.

Commando1980
2008-01-19, 18:20
3.5 g protein per kilo kroppsvikt och dygn ligger väl någonstans vid en teoretisk gräns för toxiska mängder, och ja, det är överdrivet.

yep det var det jag tyckte också, visst jag köper att ett ngt ökat proteinbehov föreligger vid diet...eftersom man ligger på underskott samt pga av att protein är mättande...

men 3,5 är overkill

Rödfärg
2008-01-20, 19:47
Tacksam för alla svar grabbar & flickor :)
Så om nu 3,5g per kg/kroppsvikt är för mycket, vad är då lagom ?
Skulle vara bra att veta nu när jag ska lägga upp mitt "kostschema"
Sen om jag fattat det rätt så är det kaseinprotein som gäller "på dagarna" och vassle sen innan gymmet och efter ? (eller det kanske inte spelar nån roll i mitt fall?)