handdator

Visa fullständig version : betalat räkningar jag inte skulle betalat, är det möjigt att få pengarna tillbaka?

obesogen
2008-01-18, 13:16
Idag när jag var inne på internetbanken såg jag en misstänkt faktura som jag inte kände igen. Den var på ett fast abonnemang från tele2. Jag ringde upp kundtjänsten och frågade vad det var för faktura då jag inte har någon fast telefon utan endast mobil. De sa att det var en gammal fast tjänst på ett gammalt abonnemang jag startade 2004. Tydligen hade jag en annan telefonoperatör och alltså var inte deras fasta tjänst knuten till den varvid den inte blivit uppsagd. Det tråkiga är att jag betalat den där tjänsten i ett bra tag utan att veta om det och jag undrar om det går att få tillbaka pengarna på något sätt. Tjejen på kundtjänst sa att det inte gick så jag har inte stort hopp, men jag har ingen koll på juridik så jag tänkte i alla fall passa på och fråga kollofolket!

Mental
2008-01-18, 13:19
Nej, tyvärr inte. Du har abonerat på en tjänst du inte utnytjat. Det är inte deras problem att du inte valt att utnytja den.

Lite som att köpa ett gymkort och sedan inte gå och träna, man får allt som oftast inte pengarna tillbaka.

obesogen
2008-01-18, 13:27
Nej, tyvärr inte. Du har abonerat på en tjänst du inte utnytjat. Det är inte deras problem att du inte valt att utnytja den.

Lite som att köpa ett gymkort och sedan inte gå och träna, man får allt som oftast inte pengarna tillbaka.

Det var väll det jag misstänkte, tur att det handlade om små summor.

bubbe
2008-01-18, 14:14
Sånt där är så jäkla irriterande, själv betalade jag ett halvårs fritidsavgift på äldsta dottern då fakturan från kommunen är riktigt svår att förstå sig på när man har flera barn (förskott/slutbesked och olika tariffer/benämningar per barn) samt att man var tvungen att anmäla skriftligt inte till förskolan utan kommunen för att få platsen uppsagd.

Jag lyckades ruska om lite på barn och fritid så räkningarna har en enklare specad avgift per barn men några pengar fick jag aldrig tillbaka (ca 3000kr).

Jompan
2008-01-18, 14:29
Jag har gjort precis samma sak och just betalt massa till tele2 för en tjänst jag inte utnyttjat.

Man tycker dock när man ringer upp tele2 för att säga upp abonnemanget borde fått de påpekat för sig eller åtminstone fått förfrågan om man även vill avsluta tilläggstjänsten. De tycker jag är bra kundservice och dessutom större chans att jag återkommer till dem som kund vid senare läge.

Scratch89
2008-01-18, 14:44
Jag har gjort precis samma sak och just betalt massa till tele2 för en tjänst jag inte utnyttjat.

Man tycker dock när man ringer upp tele2 för att säga upp abonnemanget borde fått de påpekat för sig eller åtminstone fått förfrågan om man även vill avsluta tilläggstjänsten. De tycker jag är bra kundservice och dessutom större chans att jag återkommer till dem som kund vid senare läge.

Det är väl lika bra att försöka tjäna så mycket pengar på dig som möjligt, om du ändå säger upp dig och väljer konkurrenten?

Jompan
2008-01-18, 14:50
Det är väl lika bra att försöka tjäna så mycket pengar på dig som möjligt, om du ändå säger upp dig och väljer konkurrenten?

Självklart, fast inom just telefoni så känns de ju som att de är så pass hög konkurrens att folk byter lite titt som tätt. Jag gjorde de ett bra tag i alla fall. Hoppa från telia till tele2 sen till nått annat sen till tele2 etc. I dagsläget dock efter tele2 incidenten så stannar jag hos en operatör och struntar fullständigt om nån kommer med ett bättre förslag. Tele2 går jag inte tillbaka till, mkt på grund av just den dåliga servicen vid uppsägning. Hade de däremot som sagt påpekat att jag även måste säga upp tilläggstjänsten. Då hade jag nog t.o.m. funderat en eller två gånger om jag kanske skulle stanna kvar hos dem för deras bra service. Men icke.

mangs
2008-01-19, 13:14
Exakt samma sak hände mig när jag bytte operatör en gång i tiden. I samma veva flyttade vi också och fick nytt telefon-nummer etc.

När jag bytte operatör sade de i telefon att de skulle ta hand om allt och avsluta alla tjänster. Dock fick jag ett år senare betala en räkning för telesvar, nummerupplysning etc på mitt gamla nummer som inte ens längre var aktivt...

Inga enorma summor men jävligt ruttet gjort.