Visa fullständig version : Att skippa mejeriprodukter. Dåligt?
Är det dåligt att totalt undvika Mejeriprodukter?
Jag undrar också om Kvarg har lika högt II som mjölk?
Kvarg har inte lika högt II som mjölk; det är vasslet i mjölken som insulinpeakar.
EDIT: Pratar vi per viktenhet eller per kalorienhet?
King Grub
2008-01-17, 05:22
Är det dåligt att totalt undvika Mejeriprodukter?
Dåligt och dåligt... du går miste om ett värdefullt livsmedel, men det är inget som inte går att ersätta, och man måste inte på något sätt ha mejeriprodukter som en del av sin kost. Majoriteten av jordens befolkning har det inte.
Det har fördelar och nackdelar som allt annat. Största nackdelen torde vara att det, om man är van vid att äta mjölkprodukter, blir lite trixigare med maten under "invänjningsperioden" (eller "avvänjningsperioden" :D). Man lär sig dock rätt snabbt om man är vaken. Fördelarna kan ju vara allt från små till jättestora (laktosintolerant slutar äta mjölk och slipper ha ont i magen jämt osv.). Det beror m.a.o. på hur det är i just din situation.
Jag tänker framförallt på skelettets hälsa. Blir inte det lidande om man avastår från mejeriprodukter?
Hur är det med insulintopparna man får från tex kvarg? Eller är det inget att oroa sig för? insulintoppen från mjölk? Är det inte heller något att bry sig om?
Jag kan ju tillägga att jag älskar mjölk.
King Grub
2008-01-17, 12:40
Det är kroniskt förhöjda insulinnivåer som är skadligt.
Mjölkprodukter har om något en positiv påverkan (i betydelsen att det är bra) på markörer för insulinkänslighet, insulinresistens och risk för metabolt syndrom.
http://jech.bmj.com/cgi/content/full/61/8/695
Eddie Vedder
2008-01-17, 12:50
Jag tänker framförallt på skelettets hälsa. Blir inte det lidande om man avastår från mejeriprodukter?
Det ska du nog inte oroa dig över. Fortsätt vara fysiskt aktiv, få lite solsken på dig när tillfälle finns, ät en balanserad kost (ja en balanserad kost KAN vara utan mjölkprodukter;)) undvik rökning etc.
Finns många många faktorer som påverkar ju skelettets hälsa, det står inte och faller på din mjölkkonsumtion.
Du är ju en tung herre också, just bentäthet är ju en av dom få hälsofaktorer där människor med tyngre kroppsvikt faktiskt har en statistisk fördel jämfört med oss pinnsmala.:D
Scratch89
2008-01-17, 14:26
Jag har dragit ner på mjölkprodukterna, och äter nu bara 250 gram kvarg om dagen. Jag upplever att min mage mår betydligt bättre, och det märks på avföringen också. Det kan såklart ha andra bakomliggande orsaker, men det är skönt att slippa vara dålig i magen hela tiden.
Scratch: som tur är så har jag aldrig mått dåligt av mjölk. Tvärtom så mår jag underbart av mjölk :D
Det ska du nog inte oroa dig över. Fortsätt vara fysiskt aktiv, få lite solsken på dig när tillfälle finns, ät en balanserad kost (ja en balanserad kost KAN vara utan mjölkprodukter;)) undvik rökning etc.
Finns många många faktorer som påverkar ju skelettets hälsa, det står inte och faller på din mjölkkonsumtion.
Du är ju en tung herre också, just bentäthet är ju en av dom få hälsofaktorer där människor med tyngre kroppsvikt faktiskt har en statistisk fördel jämfört med oss pinnsmala.:D
ah, då är jag med på banorna. Oh ja, jag är ganska tung. I alla fall med tanke på min längd och BMI är mycket nära 30 :D Jag har tidigare haft ett BMI på 30.5
Det är kroniskt förhöjda insulinnivåer som är skadligt.
Mjölkprodukter har om något en positiv påverkan (i betydelsen att det är bra) på markörer för insulinkänslighet, insulinresistens och risk för metabolt syndrom.
http://jech.bmj.com/cgi/content/full/61/8/695
Ohhh underbart! Jag tänker aldrig mer svåga min mjölk, min ost och min kvarj.
Kattis.S
2008-01-18, 13:54
Jag har nyligen fått veta att mina kroniska eksem och inflammerade luftrör mm berodde på mjölkproteinallergi, en ganska okänd sjukdom. Mår så otroligt mycket bättre sedan jag har uteslutit all mjölk ur min kost så det går inte att beskriva. Jag är i och för sig en liten tjej, så för mig är det inget problem att få i mig nog med protein via kosten i form av fisk, fågel och baljväxter. Det finns en storindustri kring mjölk och dess biprodukter som vill få oss att tro att mjölk är livsnödvändigt och att det inte går att få en snygg kropp utan det, men så är det bara inte. Vill du avstå så gör det, och lycka till!
Jag har nyligen fått veta att mina kroniska eksem och inflammerade luftrör mm berodde på mjölkproteinallergi, en ganska okänd sjukdom. Mår så otroligt mycket bättre sedan jag har uteslutit all mjölk ur min kost så det går inte att beskriva. Jag är i och för sig en liten tjej, så för mig är det inget problem att få i mig nog med protein via kosten i form av fisk, fågel och baljväxter. Det finns en storindustri kring mjölk och dess biprodukter som vill få oss att tro att mjölk är livsnödvändigt och att det inte går att få en snygg kropp utan det, men så är det bara inte. Vill du avstå så gör det, och lycka till!
Skönt att du fick reda på vad som var problemet.
Jag gillar mjölk för mycket för att sluta dricka det :D
Tack så mycket!
Cerberus
2008-01-18, 22:09
Mjölk är underbart, yoghurt gillar jag ännu mer med musli!
3.1415926535
2008-01-19, 00:44
Självklart behöver vi inte mejeriprodukter, som King Grub nämde äter majoriteten av världens befolkning.
Jag och mina veganpolare klarar oss utmärkt utan mejeriprodukter.
Självklart behöver vi inte mejeriprodukter, som King Grub nämde äter majoriteten av världens befolkning.
Jag och mina veganpolare klarar oss utmärkt utan mejeriprodukter.
Men visst är det ganska svårt att bygga muskler som vegan ;)
Eddie Vedder
2008-01-19, 13:01
Men visst är det ganska svårt att bygga muskler som vegan ;)
Du blir inte vegan bara för att du skippar mjölk.:D Om det är något som knappast är ett problem för en "blandkostare" bara för att man skippar mjölkprodukter är det väl proteinet. Där har du ju hur mycket produkter som helst, varenda ägg- och köttprodukt.
Jag kan bara tänka mig kalcium som de facto kan vara lite klurigt i total frånvaro från mjölkprodukter. Men folk klarar sig som sagt i andra länder, samtidigt är förekomsten av osteoporos högre hos våra mjölkdrickande gamlingar.
Det sistnämnda diskuteras det om och orsaken är inte helt känd, det är dock ett faktum.
Du blir inte vegan bara för att du skippar mjölk.:D Om det är något som knappast är ett problem för en "blandkostare" bara för att man skippar mjölkprodukter är det väl proteinet. Där har du ju hur mycket produkter som helst, varenda ägg- och köttprodukt.
Jag kan bara tänka mig kalcium som de facto kan vara lite klurigt i total frånvaro från mjölkprodukter. Men folk klarar sig som sagt i andra länder, samtidigt är förekomsten av osteoporos högre hos våra mjölkdrickande gamlingar.
Det sistnämnda diskuteras det om och orsaken är inte helt känd, det är dock ett faktum.
Det vet jag :)
En Vegan äter inga animaliska livsmedel.
Eddie Vedder
2008-01-19, 13:46
Jag vet att du vet, det var ett litet skämt som svar på frågan om det är svårt att bygga som vegan.;)
Proteinintaget är ju som sagt inget problem för dig som äter övriga animalier så det mjölkfria byggandet ska du inte oroa dig över Timme.:thumbup:
Jag vet att du vet, det var ett litet skämt som svar på frågan om det är svårt att bygga som vegan.;)
Proteinintaget är ju som sagt inget problem för dig som äter övriga animalier så det mjölkfria byggandet ska du inte oroa dig över Timme.:thumbup:
Jag kommer inte undvika mjölk (inte än i alla fall) då det är för gott :D
machine gun
2008-01-19, 17:33
Men folk klarar sig som sagt i andra länder, samtidigt är förekomsten av osteoporos högre hos våra mjölkdrickande gamlingar.
Man tror att det beror på att mjölkprodukter (undantag helfeta produkter) här berikas med vitamin A.
Eddie Vedder
2008-01-19, 18:01
Man tror att det beror på att mjölkprodukter (undantag helfeta produkter) här berikas med vitamin A.
Jo det är ju den rådande teorin idag. Iom att finländarna med liknande mängd soltimmar och liknande mjölkkonsumtion saknar den berikningen eller hur var det?
Mycket vitamin A spelar ju hursomhelst en roll i utvecklingen av osteoporos. En lite konstig berikning egentligen, det är ju inget vitamin som saknas i en normal kost direkt. D-vitaminbehovet känns ju mer knepigt att fylla kanske, särskilt för dom som befinner sig i solen på tok för lite.
bear.flowertwig
2008-01-19, 18:11
Jag har dragit ner på mjölkprodukterna och min mage mår mycket bättre av det.
Inte en massa kvarg/keso i kylen längre och mjölken är laktosfri.
Mycket vitamin A spelar ju hursomhelst en roll i utvecklingen av osteoporos. En lite konstig berikning egentligen, det är ju inget vitamin som saknas i en normal kost direkt. D-vitaminbehovet känns ju mer knepigt att fylla kanske, särskilt för dom som befinner sig i solen på tok för lite.
Det är som sagt gamla rekommendationer från SLV som man går efter. Berikningen av magra mejeriprodukter är på väg bort eftersom vi med dagens kost inte lider av någon brist.
Åke Bruce informerade om att mjölk och margarin berikats med A-vitamin. Mejeribranschen överväger dock att sänka nivåerna till en tredjedel.
Louise Ungerth frågade vilka konsekvenser det får för befolkningen om A-vitaminberikningen skulle upphöra. Åke Bruce svarade ”ingen större skillnad”, och tydliggjorde att det inte föreligger någon A-vitaminbrist i Sverige. Louise Ungerth framhöll att mjölk och margarin inte berikats i Danmark men att befolkningen klarar sig ändå.
http://www.slv.se/upload/dokument/om_oss/konsumentpanelen/MinnesanteckningarKonsumentp041125.doc
Retinol/A-vitamin
Studier har visat att ett högt intag av färdigbildat A-vitamin leder till ökad risk för frakturer. Källan till höga retinolnivåer är kosttillskott. Höga nivåer speglar ett högt leverintag för 20-30 år sedan. Retinolnivåerna är sänkta idag.
http://www.slv.se/upload/dokument/om_oss/konsumentpanelen/MinnesanteckningarKonsumentp050308.doc
Jag tror jag efter några års experimenterade börjar se mer och mer koppling till att mjölkprodukter påverkar mina eksem och min astma negativt. Jag är inte säker ännu men jag tror jag kommer att bli. Tar ju tid att undersöka sånt här eftersom förändringarna inte märks på en dag, utan snarare veckor eller månader. Synd att man är så fäst vid mjölkprodukter bara. Tydligen verkar inte vassleprotein vara dåligt för mig. Kanske inte just den typen av proteiner i vassle som jag isåfall är allergisk mot som finns i mjölk.
...Tydligen verkar inte vassleprotein vara dåligt för mig. Kanske inte just den typen av proteiner i vassle som jag isåfall är allergisk mot som finns i mjölk.
Hu? Kan du veckla ut det där?
Jag har läst det 20 gånger nu och förstår fortfarande inte vad du menar.
Hu? Kan du veckla ut det där?
Jag har läst det 20 gånger nu och förstår fortfarande inte vad du menar.
När man gör vasslepulver av mjölk hänger inte alla proteiner med, då kan det ju vara så att de proteiner i mjölk jag eventuellt är allergisk mot, ej finns med i vasslepulvret.
När man gör vasslepulver av mjölk hänger inte alla proteiner med, då kan det ju vara så att de proteiner i mjölk jag eventuellt är allergisk mot, ej finns med i vasslepulvret.
Ah, du syftade på kasein. Då är jag med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.