Visa fullständig version : Konditionsträningens effekt på fettförbränning?
Haeffner
2008-01-16, 22:54
Jag vat att det finns många frågor om konditionsträning i samband med deff och att den övervägande åsikten verkar vara att det inte är nödvändigt i över huvudtaget såläng kcal-balansen är densamma.
Vissa talar ju om hur konditionsträning gör fettförbränningen effektivare och "lär" kroppen att vilja använda fett som bränsle.
Här kommer några påståenden om varför cardio under deff skulle vara en bra ide utifrån vad jag läst i böcker och hört på föreläsningar.
1. En konditionstränad person har mer av enzymet LPL och då framförallt mer av enzymet i musklernacellerna än i fettcellerna. LPL är ett enzym som "suger in" fettet från blodet in i cellen där det kan förbrännas. Mer LPL i musklerna än i fettcellerna gör att mer fett går till förbränning i musklerna än lagring i fettcellerna.
2. En konditionstränad har betydligt bättre syreupptag än en otränad. Fett som är syrefattigt och därav behöver mer syra för att förbrännas än de syrerika kolhydraterna gör att ett högt syreupptag skulle kunna förbränna mer fett, framförallt under träning då den otränade annars ofta får förlita sig mer på kolhydratförbränning.
3. En konditionstränad har fler mitokondrier och även kortare diffussionsavstånd mallen cellmembranet och mitokondrier vilket även kan öka förbränningen.
Ni får hemskt gärna ifrågasätta dessa påståenden eller framförallt dess påverkan på den fettförbrännande.
Enkel matematik säger att en viktnedgång är beroende av kcal- och att denna kommer vara lika stor oavsett hur underskottet skapats. Vad jag dock inte blir helt klok på är vad denna viktnedgång består i om man jämför en konditionstränad med en icke konditionstränad. En viktnedgång i sig är för mig helt ointressant så länge jag inte vet att den är kvalitativ.
Kommer den konditionstränande ha en större förlust fettvikt än den otränade när kcal-balansen och därav totala viktnedgången är densamma?
I klarspråk borde jag öka min halvrisiga kondis i hopp om att göra en fettförlust smidigare?
Haeffner
2008-01-17, 21:59
Kom igen nu :(
Scratch89
2008-01-17, 22:10
Det här har tagit upp säkert hundra gånger, har du sökt? Det står även i deffguiden, har jag för mig.
Om du åstadkommer mycket fettförbränning vid ett tillfälle, kommer detta att jämna ut sig. Har du hög fettförbränning på morgonen kommer den minska mot kvällen och istället bli högre kolhydratoxidation. Allting jämnar, tyvärr, ut sig.
King Grub
2008-01-17, 22:15
Kalorirestriktion eller kalorirestriktion+motion:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86171
In conclusion, we have found that exercise intensity has no effect on 24-h EE measured by using whole room indirect calorimetry. Furthermore, low- and high-intensity aerobic exercise, matched for energy expended during exercise, have similar effects on 24-h nutrient oxidation.
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/92/3/1045
Undantaget skulle kunna vara högintensiv intervallträning. Publicerad i dag:
International Journal of Obesity advance online publication 15 January 2008. The effects of high-intensity intermittent exercise training on fat loss and fasting insulin levels of young women.
http://www.nature.com/ijo/journal/vaop/ncurrent/full/0803781a.html
Skall påpeka, att jag inte sett hur energibalansen kontrollerades i den studien.
Haeffner
2008-01-17, 22:42
Stort!
Så när man snackar om hur konditionsträning förbättrar mäjligheten att bränna fett talar men mest ur ett prestationshöjande perspektiv iom att det kommer kunna resultera i bättre prestation i uthållighetsgrenar.
Eddie Vedder
2008-01-18, 09:43
Stort!
Så när man snackar om hur konditionsträning förbättrar mäjligheten att bränna fett talar men mest ur ett prestationshöjande perspektiv iom att det kommer kunna resultera i bättre prestation i uthållighetsgrenar.
Den här läste jag alldeles nyss:
Substrate Source Use in Older, Trained Males after Decades of Endurance Training. Med Sci Sports Exerc. 2007 Dec;39(12):2160-2170.
PURPOSE:: The purpose of this study was to compare substrate source use in older, long-term exercising, endurance-trained males with sedentary controls. METHODS:: palmitate and [6,6-H2]glucose tracers were applied to assess plasma free fatty acid (FFA) and glucose oxidation rates, and to estimate muscle- and/or lipoprotein-derived triacylglycerol (TG) and muscle glycogen use. Subjects were 10 long-term exercising, endurance-trained males and 10 sedentary controls (age 57 +/- 1 and 60 +/- 2 yr, respectively). Muscle biopsy samples were collected before and after exercise to assess muscle fiber type-specific intramyocellular lipid and glycogen content. RESULTS:: [U]During exercise, plasma palmitate Ra, Rd, and Rox were significantly greater in the trained subjects compared with the controls (Ra: 0.36 +/- 0.02 and 0.25 +/- 0.02; Rd: 0.36 +/- 0.03 and 0.24 +/- 0.02; Rox: 0.31 +/- 0.02 and 0.20 +/- 0.02 mmol.min, respectively, P < 0.01). This resulted in greater plasma FFA and total fat oxidation rates in the trained versus sedentary subjects (P < 0.001). Muscle- and/or lipoprotein-derived TG use contributed 10 +/- 2 and 11 +/- 3% in the trained and control groups, respectively (NS). No significant net changes in muscle fiber lipid content were observed. CONCLUSIONS:: Older, endurance-trained males oxidize more fat during moderate-intensity exercise than do sedentary controls. This greater total fat oxidation rate is attributed to a higher plasma FFA release, uptake, and oxidation rate. In contrast, intramyocellular triacylglycerol does not seem to represent a major substrate source during 1 h of moderate-intensity exercise in older trained or sedentary men.
De äldre männen med lång tids uthållighetsträning "i bagaget" utnyttjade alltså mer fett som energisubstrat under aktiviteten än för de otränade personerna som kontrollgruppen bestod av.
Så återigen pratar vi om under aktiviteten, något som är oerhört värdefullt vid uthållighetsträning. Ju större andel fett som kan användas desto längre sparas man glykogen, glykogendepåerna töms alltså inte lika fort om det parallellt pågår en effektiv fettförbränning.:)
Haeffner
2008-01-18, 09:50
Den här läste jag alldeles nyss:
Substrate Source Use in Older, Trained Males after Decades of Endurance Training. Med Sci Sports Exerc. 2007 Dec;39(12):2160-2170.
De äldre männen med lång tids uthållighetsträning "i bagaget" utnyttjade alltså mer fett som energisubstrat under aktiviteten än för de otränade personerna som kontrollgruppen bestod av.
Så återigen pratar vi om under aktiviteten, något som är oerhört värdefullt vid uthållighetsträning. Ju större andel fett som kan användas desto längre sparas man glykogen, glykogendepåerna töms alltså inte lika fort om det parallellt pågår en effektiv fettförbränning.:)
:thumbup:
Mycket värdefullt rent prestionsmässigt under långdistans.
Men det borde fortfarande inte vara någon större fördel med cardio under deff förutom kcal-fröbränningen.
Nedregleras fettförbränningen alltså så mycket efter aktiviteten att det under hela dygnet blir helt utjämnat mot en inaktiv med samma kcal-balans.
Eddie Vedder
2008-01-18, 10:01
Nedregleras fettförbränningen alltså så mycket efter aktiviteten att det under hela dygnet blir helt utjämnat mot en inaktiv med samma kcal-balans.
Är man i total energibalans (teoretiskt exempel)så kommer det ju hela tiden motsvaras av en lika stor inlagring igen. Du tränar, du förbränner, du äter, du lagrar in o.s.v.
Vid ett kaloriunderskott vet jag faktiskt inte hur stor skillnaden kan tänkas bli. Det känns ju som att en mer effektiv fettoxidation som följd av större mitokondrietäthet o.s.v. BORDE kunna vara ett skydd mot muskelförlust.
Alltså att kroppen har en större förmåga att frisätta lagrat fett och på så sätt slipper katabolisera lika stor mängd muskelmassa som hos en otränad.
Men det vet jag inget om, har faktiskt letat och läst i både böcker och efter studier sedan du startade den här tråden för att kunna komma med något vettigt svar (är jag inte supersnäll?:D). Men har inte hittat något.*cry*
King Grub
2008-01-18, 10:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74
Haeffner
2008-01-18, 10:20
Är man i total energibalans (teoretiskt exempel)så kommer det ju hela tiden motsvaras av en lika stor inlagring igen. Du tränar, du förbränner, du äter, du lagrar in o.s.v.
Vid ett kaloriunderskott vet jag faktiskt inte hur stor skillnaden kan tänkas bli. Det känns ju som att en mer effektiv fettoxidation som följd av större mitokondrietäthet o.s.v. BORDE kunna vara ett skydd mot muskelförlust.
Alltså att kroppen har en större förmåga att frisätta lagrat fett och på så sätt slipper katabolisera lika stor mängd muskelmassa som hos en otränad.
Men det vet jag inget om, har faktiskt letat och läst i både böcker och efter studier sedan du startade den här tråden för att kunna komma med något vettigt svar (är jag inte supersnäll?:D). Men har inte hittat något.*cry*
hehe hjo nog är du snäll alltid :)
Att inte konditionsträna är att skjuta sig själv i foten. Jag förstår inte hur vissa kan häva ur sig att det är lika bra att ta en promenad i rask takt som det är att gå ut och springa, det finns inte på kartan hur mycket effektivare det är att springa. De som påstår detta måste helt klart vara slöa, inte gilla löpning eller på andra sätt vara för tunga föra att hålla på med löpning.
Det är inte förrens man själv börjar med seriös konditionsträning som man märker vilka enorma skillnader det blir. Jag har alltid haft bra gener för olika konditionsidrotter tills jag tillslut började styrketräna, tråkigt nog la jag av med löpning och la på mig en jävla massa kilo muskler och fett. Saknade konditionsträningen efter något år och började återigen springa och fördelarna lät inte vänta på sig. Orkar mer när jag bänkar, orkar mer i benpress, knäböj, hantlar osv, det finns inte en enda övning där jag inte orkar mer än tidigare, detta plus att jag konditionstränar gör att fettet bara rinner av mig, denne effekt var jag inte i närheten av när jag gick promenader.
Löpning, oavsett intervall eller långdistans bidrar till att öka muskelstyrkan plus att man får en kondition och ett välmående som är enormt. Om man sedan kombinerar me styrketräning får man en enormt snygg kropp, men det är viktig tatt man inte missar styrketräningen, då kommer man enbart bli smal i slutändan
Det här med att man förbränner lika mycket kalorier under 5 kilometer gång som 5 kilometer löpning tror jag inte ett smack på för isåfall skulle jag ha blivit lika smal av gången som av löpning och så är inte fallet. Om vi säger att jag går 5 kilometer och sedan äter så är jag låt säga på kcal balans, men om jag springer och sedan äter så är jag ändå smalare när jag ätit än när jag bara varit ute och gått, vad beror detta på? Ja, jag orkar inte lägga fram studier som styrker någonting men helt klart är ju det faktum att fettförbränningen ökar något enormt vid löpning, om man jämför med att ta promenader, plus alla andra fördelar med välbefinnande, starkare skelett, ork osv som man får i betydligt högre utsträckning.
Det intressanta är att då man konditionstränar, nu tar jag mig själv som exempel med löpning, kan äta betydligt mer under hela dagen utan att lägga på mig fett, dessutom märks det heller inte inte om jag äter skräpmat och skit som annars påverkar kroppen negativt, trötthet osv som kan bli effekten, detta känner jag mig helt befriad ifrån. Det gäller att äta mycket och dricka mycket vatten (vatten är så enormt viktigt och detta har jag förstått). Jag är ingen person som sitter och räknar kalorier in, kalorier ut och kör massa dieter, jag behöver helt enkelt inte göra det när jag konditionstränar och styrketränar så hårt som jag gör.
Det gäller att man får en naturligt snygg kropp enligt de förutsättningar man har, samtidigt som ma nhåller dörrarna öppna för ett socialt och flexibelt liv, att må bra både fysiskt och psykiskt är betydligt bättre än att vara ett stort muskelberg där enda tankarna hela tiden är vad man får och itne får stoppa i sig. Coleman som exempel, karln ser bara grotesk ut och tjänar inte speciellt mycket pengar. Roger Federer, Rafael Nadal i tennis, vältränade flexibla kroppar för de flesta ändamål, sen tjänar de 10 falt jämfört med Coleman också och har en betydligt bättre livshälsa. Ok det sista var svammel, men ville bara påvisa alla fördelar med att ha en kropp som både är stark konditions och styrkemässigt. Kör man kondition seriöst behöve rman inte tänka så mycket på vad man stoppar i sig, skillnaderna kommer man se ändå, även om även jag förstår att man med konditionsträning förbränner lite muskler, ok men man förbränner samtidigt fett och blir mer rippad. Det katabola tillståndet går aldrig att komma ifrån ändå, då får man sitta och äta hela tiden.
Att inte konditionsträna är att skjuta sig själv i foten. Jag förstår inte hur vissa kan häva ur sig att det är lika bra att ta en promenad i rask takt som det är att gå ut och springa, det finns inte på kartan hur mycket effektivare det är att springa. De som påstår detta måste helt klart vara slöa, inte gilla löpning eller på andra sätt vara för tunga föra att hålla på med löpning.
Det är inte förrens man själv börjar med seriös konditionsträning som man märker vilka enorma skillnader det blir. Jag har alltid haft bra gener för olika konditionsidrotter tills jag tillslut började styrketräna, tråkigt nog la jag av med löpning och la på mig en jävla massa kilo muskler och fett. Saknade konditionsträningen efter något år och började återigen springa och fördelarna lät inte vänta på sig. Orkar mer när jag bänkar, orkar mer i benpress, knäböj, hantlar osv, det finns inte en enda övning där jag inte orkar mer än tidigare, detta plus att jag konditionstränar gör att fettet bara rinner av mig, denne effekt var jag inte i närheten av när jag gick promenader.
Löpning, oavsett intervall eller långdistans bidrar till att öka muskelstyrkan plus att man får en kondition och ett välmående som är enormt. Om man sedan kombinerar me styrketräning får man en enormt snygg kropp, men det är viktig tatt man inte missar styrketräningen, då kommer man enbart bli smal i slutändan
Det här med att man förbränner lika mycket kalorier under 5 kilometer gång som 5 kilometer löpning tror jag inte ett smack på för isåfall skulle jag ha blivit lika smal av gången som av löpning och så är inte fallet. Om vi säger att jag går 5 kilometer och sedan äter så är jag låt säga på kcal balans, men om jag springer och sedan äter så är jag ändå smalare när jag ätit än när jag bara varit ute och gått, vad beror detta på? Ja, jag orkar inte lägga fram studier som styrker någonting men helt klart är ju det faktum att fettförbränningen ökar något enormt vid löpning, om man jämför med att ta promenader, plus alla andra fördelar med välbefinnande, starkare skelett, ork osv som man får i betydligt högre utsträckning.
Det intressanta är att då man konditionstränar, nu tar jag mig själv som exempel med löpning, kan äta betydligt mer under hela dagen utan att lägga på mig fett, dessutom märks det heller inte inte om jag äter skräpmat och skit som annars påverkar kroppen negativt, trötthet osv som kan bli effekten, detta känner jag mig helt befriad ifrån. Det gäller att äta mycket och dricka mycket vatten (vatten är så enormt viktigt och detta har jag förstått). Jag är ingen person som sitter och räknar kalorier in, kalorier ut och kör massa dieter, jag behöver helt enkelt inte göra det när jag konditionstränar och styrketränar så hårt som jag gör.
Det gäller att man får en naturligt snygg kropp enligt de förutsättningar man har, samtidigt som ma nhåller dörrarna öppna för ett socialt och flexibelt liv, att må bra både fysiskt och psykiskt är betydligt bättre än att vara ett stort muskelberg där enda tankarna hela tiden är vad man får och itne får stoppa i sig. Coleman som exempel, karln ser bara grotesk ut och tjänar inte speciellt mycket pengar. Roger Federer, Rafael Nadal i tennis, vältränade flexibla kroppar för de flesta ändamål, sen tjänar de 10 falt jämfört med Coleman också och har en betydligt bättre livshälsa. Ok det sista var svammel, men ville bara påvisa alla fördelar med att ha en kropp som både är stark konditions och styrkemässigt. Kör man kondition seriöst behöve rman inte tänka så mycket på vad man stoppar i sig, skillnaderna kommer man se ändå, även om även jag förstår att man med konditionsträning förbränner lite muskler, ok men man förbränner samtidigt fett och blir mer rippad. Det katabola tillståndet går aldrig att komma ifrån ändå, då får man sitta och äta hela tiden.
Kan hålla med ungefär 70% av vad du har i din text, resterande 30% fick mina mungipor att klätta sig uppåt mina öron.
Alltså bara för att förtydliga detta, så jag har förstått det rätt. (mitt uppe i deff nummer tappat räkningen)
Ett underskott på -500 kcal via mindre mat och -500 kcal ifrån konditionsträning ger samma effekt som vid -1000 kcal via mindre mat?
Har dock förstått att vid "fettförbränningsträning" tex innan frukost kompenserar kroppen genom att bränna mer kolhydrater under restan av dygnet. Kom på en fråga ang detta faktiskt: vid motion vid keto/lågkolhydrat ökar väl ändå fettförbränningen under dygnet? Eller kataboliseras fettfri massa?
Känner mig väldigt förvirrad.
King Grub
2008-01-22, 14:40
Viktnedgång och fettförlust blir lika stor vid ett underskott på X kcal, oavsett om underskottet skapats genom kalorirestriktion, motion eller en kombination, men med motion med i upplägget kan man äta mer och får andra metabola, kardiovaskulära och hormonella fördelar.
Viktnedgång och fettförlust blir lika stor vid ett underskott på X kcal, oavsett om underskottet skapats genom kalorirestriktion, motion eller en kombination, men med motion med i upplägget kan man äta mer och får andra metabola, kardiovaskulära och hormonella fördelar.
Oright! Då blir det mycket cyklande då alltså. :thumbup:
A.Steinbach
2008-01-22, 15:49
Du förbrukar ju mer energi av att springa en viss sträcka jämfört med om du skulle gått den så givetvis går du ner mer i vikt och förbränner mer fett då vid ett likvärdigt energiintag.
Results: Running required more energy (P < 0.01) for 1600 m than walking (treadmill: running 481 +/- 20.0 kJ, walking 340 +/- 14 kJ; track: running 480 +/- 23 kJ, walking 334 +/- 14 kJ) on both the track and treadmill.
Energy Expenditure of Walking and Running: Comparison with Prediction Equations Medicine & Science in Sports & Exercise. 36(12):2128-2134, December 2004.
Men skulle du jämföra väldigt snabb gång med långsam löpning som då utförs med samma hastighet så är det mer konstnadseffektivt att springa och det går alltså då åt mer energi att gå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.