handdator

Visa fullständig version : Nu ska fettet bort!

blåvalen
2008-01-16, 22:38
Har börjat träna lite nu, målet är att gå ner så mycket i vikt som jag kan innan sommaren. Även bygga lite muskler förstås :)

Måndag: Gymmet: Grundövningar, stora muskelgrupper, ev lite rodd om jag hinner. Kvällspass:Fotbollsträning

Tisdag: Löpning: 5 kilometer i lite lugnare tempo (orkar inte hela sträckan, men förbättras för varje gång) och utfallssteg. Ev. även lite armhävningar och situps innan läggdags :P

Onsdag: Gymmet: Grundövningar, stora muskelgrupper, ev lite rodd om jag hinner. Kvällspass:Fotbollsträning

Torsdag: Backintervall 3-5 rep. (Brantbacke, 40-60 sek löpning, 1,30-2 min vila) och Utfallssteg. Ev. Armhävningar och situps.
Kvällspass: Innebandy, på motionsnivå.

Fredag: Gymmet: Grundövningar, stora muskelgrupper, ev lite rodd om jag hinner. Kvällspass: Löpning: 5 kilometer i lite lugnare tempo (orkar inte hela sträckan, men förbättras för varje gång)

Lördag: Ledig eller fotbollsträning.

Söndag: Löpning: 5 kilometer i lite lugnare tempo (orkar inte hela sträckan, men förbättras för varje gång). Eftermiddagspass: Innebandy, på motionsnivå.

Givetvis kommer jag ändra på mina matvanor också. Skall försöka vänja mig vid att alltid äta någon form av grönsaker till varje måltid. Även äta 2-3 frukter om dagen. Middagarna kommer i veckan kommer oftas vara något med : Kött, Fisk, Kyckling eller sallad. Pasta eller potatis till de tre förstnämnda.

Kom nu gärna med tips och så. Innebandy och fotboll, tycker jag är väldigt kul så det ser jag inte som jobbigt mentalt. Kan bli svårare med löppassen, men jag ska fixa detta!

b3nkpr3zz3n^
2008-01-17, 11:24
haha, du gör sannerligen skäl för namnet ;) Lycka till!

najen
2008-01-17, 17:58
Det är viktigt att vila också, gärna en dag eller två. Det är lätt att vara överentusiastisk i början men jag vet att man lätt bränner ut sig om man ger järnet, bättre att vila ibland så man får ny energi

forslund
2008-01-17, 21:27
Grönsakerna kommer du garanterat lyckas med ;)

Jag har alltid varit en grönsakshatare i mina år som cyklist. Stor betoning på hatare. Men ack, när jag fick för mig att gå ner i kroppsfett så tvingade jag i mig grönt. Mestadels sallad, gurka och majs.

Nu efter månader av träning är salladen nästan huvudpunkten på maträtten :D

Lycka till med deffen, börja lungt och håll dig till dina planer så kommer du lyckas. Glöm inte att ge dig själv belöning då och då för ditt jobb. Det behöver inte involvera ät-belöning, då du säkert kommer få dåligt samvete, men varför inte bio eller något annat som man inte gör direkt ofta.

Lycka till som sagt :thumbup:

blåvalen
2008-01-17, 22:59
tack så mycket, vet inte om jag skall byta någon av backträningarna mot vanlig intervall?

förövrigt, vet inte om tråden skall vara här, annars får gärna någon snäll moderator flytta den till journal-delen.

blåvalen
2008-01-17, 23:33
Kanske ska lägga till lite, programmet stämmer inte exakt just nu. Påbörjar ökning av träningsdos. Just nu är det bara fotboll, innebandy och gymmet som stämmer. Nästa vecka börjar jag med ett konditionspass, veckan därefter ett osv.

Forslund: Ang. grönsaker så är jag också en grönsakshatare. rotfrukter o tomater kan jag verkligen inte äta, gurka är jag inte mycket för heller. Dock gillar jag sallad och paprika. Frukt brukade jag inte äta, dock tycker jag äpple, apelsin, clementin, banan oså är gott, bättring sker nu.

Fortsätt komma med tips om programmet och annat;D

blåvalen
2009-01-03, 17:27
Ja, nu har ungefär ett år gott sen jag startade tråden. Kanske är dags för en uppdatering?

Det har iaf gått bra, minns inte exakt vad jag vägde då jag startade tråden. Vet att jag låg på 108 stadiga strax innan jul för drygt ett år sedan iaf. Nu är jag nere på 91-93 nånting. Nöjd? delvis, när jag ser tillbaka på året har det varit en hel del träning, men det kunde vart mer och mer effektiviserat (läs: maten och löprundorna)

Hur som helst, schemat jag följer ser inte ut idag som det gjorde då.

Måndagarna nu: Fotbollsträning. Plus de 30 obligatoriska hopprepsminutrarna.

Tisdagarna: Bodypump (vet att många inte gillar det här, men det funkar positivt för mig, är inte ute efter att bygga stora muskler för tillfället;))
Dessutom har jag tänkt att börja med en löpövning, HIIT, högintesiv träning.

Onsdag: Fotbollsträning + 30 min hopprep.

Torsdag: Bodypump + 30 min Hopprep

Fredag: HIIT + 60min promenad

Lördag: Promenad

Söndag: HIIT och Bodypump

Skrev aldrig upp mitt mål när jag startade tråden, så här kommer de:
* Väga 82kg +-2kg. Då är jag verkligen nöjd. Min längd är 182cm. Så då borde jag se någorlunda ut tycker jag. Är dock väldigt brettbyggd (axelbred och höften) Så 82-84 passar mig? Detta vill jag iaf skall vara uppnåt då jag tar studenten till våren. Början av juni, så jag har 5 månader på mig.

* Delmålet är nu att vara nere i ~88kg i slutet av februari.

kungconny
2009-01-03, 18:54
Bra gjort! Jag tror defenitivt att du kan grejja det :)

blåvalen
2009-01-03, 20:09
tack för de positiva orden :)

Tänkte passa på att fråga er en fråga/råd:
Jag vet inte riktigt hur jag ska äta, jag ligger säkerligen på kcal-underskott över hela dagen, men ändå händer inte så mycket med vikten för tillfället.

Såhär brukar min dag se ut när jag går i skolan:
Frukost runt 7: En tallrik Kellogs All Bran med lättmjölk från Arla. Ev. även en smörgås. Då med tunt lager becelsmör,sallad och en skiva ost (14% eller nåt)eller kokt skinka.
Länk till flingorna jag äter:http://www.kelloggs.se/ab/Products/All-Bran%20Regular.aspx

Lunch11.00-12.00: En smörgås med pålägg precis som det ovan.
Länk till bröder jag äter ibland: http://www.pagen.se/produkter/pagen-antligen-subs

Middag16-17.00: En tallrik med t.ex Kyckling, ris och currysås. Möjligen en del sallad till.

Kvällsmat19-20: Oftast smörgås två stycken kanske. Eller någon form av lagad mat, korv med bröd, ägg, potatis o köttbullar osv..

Dricker vatten till alla måltider och försöker få in lite apelsin och äpple.
Så ge mig lite feedback hur jag ska effektivisera min viktnedgång, tack på förhand! :)

blåvalen
2009-01-05, 10:38
Idag när jag vägde mig var jag nere på 91kg. Vilket är okej! Visste jag ayy jag låg mellan 91-93 så det vart ju positivt.

Igår blev det bara ett bodypump pass, funderade först på om jag skulle köra HIIT också men jag har vart lite krasslig i helgen, så jag avvaktar till imorgon.
Idag står det en promenad (ca 60 min) och 20-30min hopprep på agendan. Fotbollssäsongen drar igång på onsdag, iår borde jag vara bättre förberedd än någonsin tidigare.

Delmål: under 90 om två veckor.