handdator

Visa fullständig version : Ang. EAA+maltodextrin, PWO och annan optionani under deff.

Psixcr
2008-01-16, 20:55
Är just nu i slutfasen i min deff (kring 10% BF, ska för första gången ned till 6-7%) och har ett par frågor som jag trots idogt sökande och PubMed:ande inte hittat några bra svar på:

1) Kör nu på fastande morgonträning med 10 g ESA pro innan. Hur mycket ger ett tillskott av maltodextrin till EAA-intaget pre-workout? Har för mig att jag sett att den ökade effekten är minimal, någon som sitter på referenser?

Utöver den teoretiska optionanin, upplever ni som kör EAA+malto någon ökad prestationsförmåga under passet jämfört med endast EAA? (har själv försökt med 20 gram malto ett par gånger, men lägger nog hellre dessa på mat nu under deffen).

2) Direkt efter passet sätter jag i mig 80-100 g kolhydrater tillsammans med 40 gram protein i form av mat (oftast havregryn+proteinpulver eller keso). Detta är i stort sett hela mitt stärkelseintag (se typisk dag och kommentarer nedan). Finns det något att vinna på att splitta detta mål på 2 mindre med mina förutsättningar och mål? Tycker glykogeninlagringen verkar funka bra på endast ett mål och det är mest praktiskt i mitt fall (men för 6% BF kan andra lösningar bli aktuella om det krävs!)

3) Äter sedan inget förrän 4-5 timmar efter detta. Suboptimalt? Jag har läst det som skrivits att det inte har någon bevisad fördel med massa mindre proteinintag jämfört med 2-4 större (eller vad man nu vill) då intestinala absorptionen är såpass långsam. Få stora måltider passar mig och min vardag bättre, men har jag något att vinna på flera mindre frekventa protein-/kolhydratintag PWO för att nå mitt mål snabbare/lättare/med mindre muskelförlust?

Kör resten av dagen minimalt med kolhydrater som endast kommer i form av grönsaker och ev. någon frukt då jag och min känsliga mage trivs överlägset bäst med det upplägget. Trivs och mår bra på denna makrofördelning och träningen går ovanligt bra för att vara deff.

Så nu ser det ut såhär:

05.50 ESA pro (ej cardiodagar) + ev.kaffe
06.20-07.10 Intensivt helkroppspass 50 min mån, ons och fre. Övriga dagar: 45 min elliptical el. löpning.
07.20 Havregryn+whey (40 g P, 80-100 g K)
12.00 Grönsaker, någon proteinkälla (kyckling, lax, rött kött, ägg, lever, makrill osv.) samt ev. extra fett.
17.00 Samma
21.00 Samma

Har stenkoll på intaget då jag mäter och väger allt; mår bra förutom lite normal defftrötthet; vikten och fettet går åt rätt håll i rätt takt, men jag undrar ändå om ni skulle rekommendera någon ändring i upplägget? Är ny mark för mig vid denna kroppsfettsnivå och jag vill självklart minimera muskelförlusten. Men jag vet ännu inte vad som kommer krävas för att nå mitt mål. Tips/erfarenheter ni kan dela med er av?

Tack på förhand!

Jay-Z
2008-01-16, 20:58
Det tomma hålet i matintag mellan 7-snåret och lunchtid tycker jag du borde se över snarare än optionanin med malto + EAA. :)

Edit: Ja, på din fråga om mer frekvent intag PWO.