handdator

Visa fullständig version : Kött från klonade djur anses likvärdigt.

Eddie Vedder
2008-01-16, 18:39
Det har talats om det på nyheterna idag och finns även att läsa om på SLV:s hemsida från och med idag.
EFSA och FDA har alltså kommit fram till att kött från klonade djur är likvärdigt med vanligt kött sett till näringssynpunkt, även om detta inte är aktuellt för oss konsumenter ännu.

Det är mycket osannolikt att det skulle kunna vara en hälsofara att äta kött och mjölk från klonade djur och deras avkommor. Det menar den europeiska myndigheten för säkra livsmedel, EFSA, i ett preliminärt yttrande.
Samma slutsats drar livsmedelsverket i USA, FDA; kött och mjölk från klonade kor, svin och getter, och deras avkommor, är lika säkert att äta som från konventionellt avlade djur.

– Några livsmedel från klonade djur finns ännu inte att köpa och det dröjer många år innan sådana produkter kommer att finnas. Då har vi ytterligare fakta om produkternas säkerhet. Med de fakta som nu är tillgängliga delar vi EFSA:s uppfattning, säger Livsmedelsverkets smittskyddssamordnare Lars Plym Forshell.

Hela texten finns att läsa i länken här nedan och där finns även länkar till FDA:a och EFSA:s uttalanden i frågan:
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=20924&epslanguage=SV

Ska bli intressant att se om det kommer väcka någon form av debatt, det här är ju statliga verk vars ställningstaganden och beslut knappast brukar vara helt okritiserade om man säger så.;)

Scratch89
2008-01-16, 18:55
Vad exakt i kloningen skulle kunna ge dåligt resultat på köttet?

King Grub
2008-01-16, 18:57
http://www.fda.gov/cvm/CloneRiskAssessment_Final.htm

Scratch89
2008-01-16, 19:04
Herregud vad text. Jag får dela upp det i flera omgångar. :)

Ljungkvist
2008-01-16, 21:38
även om det kanske inte är vad som avses här, tycker jag det extremt häftigt när en snubbe på vetenskapsmagasinet berättade hur man kunde "odla" kött i laboratorie. När detta blir industriell verklighet kommer vi kunna ha köttfabriker i ordets rätta bemärkelse.

Den givna kommentaren: "Då finns det inte längre nån anledning för vegetarianerna". :)

Doris
2008-01-16, 21:43
faktiskt hellre köttfarbriker än skjuta kossor i skallen med spikpistol... lite "humanare"

z_bumbi
2008-01-16, 21:46
faktiskt hellre köttfarbriker än skjuta kossor i skallen med spikpistol... lite "humanare"

Jag gissar att du menar en bultpistol och i så fall är det en ganska effektiv form av bedövning.

Scratch89
2008-01-16, 21:46
Jag måste bara kommentera det faktum att en användare vid namn Doris skrev i en tråd om klonade djur. :D

Scratch89
2008-01-16, 21:47
även om det kanske inte är vad som avses här, tycker jag det extremt häftigt när en snubbe på vetenskapsmagasinet berättade hur man kunde "odla" kött i laboratorie. När detta blir industriell verklighet kommer vi kunna ha köttfabriker i ordets rätta bemärkelse.

Den givna kommentaren: "Då finns det inte längre nån anledning för vegetarianerna". :)

Då finns det väl än mer anledning att vara vegetarian. Hur naturligt är det att äta kemiskt framställt kött?

KniveN
2008-01-17, 05:44
Då finns det väl än mer anledning att vara vegetarian. Hur naturligt är det att äta kemiskt framställt kött?

Är allt som inte är "naturligt" ohälsosamt? Vad räknas som naturligt?

Eddie Vedder
2008-01-17, 06:43
Är allt som inte är "naturligt" ohälsosamt? Vad räknas som naturligt?

Vaddå "allt"? Scratch89 nämner naturligt kött och ingenting annat. Den här tråden är ju ett bevis på att inte bara han är fundersam på hälsoaspekten av onaturligt framställt kött.

Det är ju troligtvis en av aspekterna kring varför man är försiktig med att godkänna klonat kött.