Logga in

Visa fullständig version : Glutamin

NoSugarcoating
2008-01-16, 14:05
Har en fråga.

Mitt glutamin gick ut okt 2007. (om man bortser från vad folk tycker om glutamin) är det verkningslöst nu pga utgången, eller förstört?

Vet att många tycker det är helt värdelöst, men har det blivit "dåligt" (as in skadligt på ngt sätt) eller blivit helt verkningslöst.

Upprepningar FFS!!:hbang:

Tack

Fangtastic
2008-01-16, 14:11
Det har ju uppenbarligen inte samma effekt för nånting måste ju "förstöras" när datumet gått ut, men om de ger någon som helst verkan kan jag inte svara på så jag överlåter de till någon som är mer instatt i de hela.

grimfish
2008-01-16, 15:09
Tja, det fungerar nog på samma sätt som det gjorde innan bästföredatumet gick ut: inte alls.

CroCop
2008-01-16, 15:41
Har precis samma dilemma, mitt gick ut då också, har luftat det ett tiotal gånger under den perioden, köpte det ungefär när det gick ut, fick det praktiskt taget gratis. Är det skadligt/verkningslöst eller är det bara att rocka på ? Känns surt att slänga en burk bara sådär :)

astrodog
2008-01-17, 11:34
Kolla hur lång tid det är mellan tillverkning och utgångsdatum. För mjölk är det runt en vecka kanske, och efter 2 veckor så är det ganska tydligt att något inte står rätt till i mjölkpaketet, men till och med på paketet så står det att "en lägre temperatur kan ge extra hållbarhetsdagar".

Så om ditt pulver, oavsett sort, är tillverkat 2 år innan bästföre. Så kan du tänka som så att det där bästföre-datumet i de flesta fall är ett väl tilltaget datum, på den säkra sidan, för att du inte ska dricka nåt som är skadligt, eller så är det bara ett datum som de skrivit för att de helt enkelt inte vet hur länge ett pulver kan vara stabilt men de vet att det är åtminstone 2 år till exempel.

Kreatin till exempel, som nämndes i en annan tråd, förändras inte i rumstemperatur. Sen så innebär det kanske inte att ett pulver kan ligga hur länge som helst bara för det. Måste finnas massa tänkliga scenarion för andra mekanismer som kan tänkas förstöra ett pulver, har inga bra exempel, bara spekulerar.

Men i alla fall så skulle jag personligen inte ha några problem om (bästföre-tillverkning) = 2 år och det har gått 0.5-1 år efter bästföre. Mitt kreatin till exempel gick ut 2004 eller nåt sånt, minns inte just nu men det är minst 2 år, jag dricker det utan problem och med effekt.

Uppenbara problem som mögel, konstig lukt, missfärgningar, och andra symptom ska man såklart ta på största allvar. Men det gäller även om bästföre inte gått ut.