handdator

Visa fullständig version : Nån KUNNIG som vet...

Linn
2003-05-09, 12:06
Jag har hört att ett snabbt protein (vassle) kan höja insulinet, och skulle därmed inte vara lämpligt att ta före morgonpromenad.
Ligger det nåt i det?

Men samtidigt stimulerar proteinet fettförbränningen på flera sätt.
Frågan är hur man bör göra för att optimera fettförbränningen utan att riskera att bränna allt för mycket muskler.
Jag brukar ta enbart glutamine före promenaden. Om fettförbränningen blir effektivare vet jag inte, men rent psykologisk så känns det bättre.

Ni behöver inte skriva hur ni gör, det var en tråd uppe om detta förut.

Någon KUNNIG som vet mer om detta??

Grahn
2003-05-09, 12:09
Finns nog ingen som absolut vet, finns massor av teorier och personliga erfarenheter dock.

Bamse
2003-05-09, 13:35
Vad är det för II på ett "typiskt" vassleprotein?

Grahn
2003-05-09, 13:39
Originally posted by Bamse
Vad är det för II på ett "typiskt" vassleprotein?

Ingen har betalt för en sån studie såvitt jag vet.

MIGGE
2003-05-09, 14:01
Lite onödig studie...eller?

Bubba
2003-05-09, 14:15
Själv tar jag ca 10g protein. En liten kompromiss mellan att vara rädd för att ta för mycket protein så II ska skjuta i höjden och att inte ta nåt alls som vissa gör, och smyga runt bland gatorna och vara vettskrämd för att tappa muskler i morgonkvisten... :D

Droog
2003-05-09, 14:33
Originally posted by Linn
Jag har hört att ett snabbt protein (vassle) kan höja insulinet, och skulle därmed inte vara lämpligt att ta före morgonpromenad.
Ligger det nåt i det?

Att du får en insulinutsöndring råder det ingen tvekan om. Rent generellt kan man säga att (nästan) allt som är i pulverform eller i vätskeform tas upp snabbt och därmed ger ett snabbt insulinsvar. Men när det handlar om så små mängder som 10-30g dvs högst 120kcal så tycker inte jag det är något att hoppa i taket över.

Alternativet skulle ju vara en 50 grams köttbit fast då hinner du ju inte få ut allt protein i blodet under din morgonkardio och då tappar du lite på den fronten istället.

köttaren
2003-05-09, 14:58
Käka ett par ägg/äggvitor en halvtimme innan ni går ut... Eller alternativt ta ditt vassle... Inte så mycket skillnad i förbränning egentligen skulle jag tippa på.

Jag rekommenderar dock endast vasslekonsumtion efter träning.. Kör på "riktigt" matprotein som tonfisk, ägg eller liknande.

köttaren

Linn
2003-05-09, 17:04
Lite protein bör som ni säger inte vara nån fara. I slutet på dieten körde jag dock enbart glutamine för att minimera en evetuell insulinutsöndring. Har iofs inte så mkt muskler men man är ju rädd att tappa det man väl lyckats bygga.

Hursomhelst, tack för svaren!

Sverker
2003-05-09, 17:22
Varför skulle man speciellt tappa muskler under morgonpromenaden ?

Tvärtom är förutsättningarna idealiska på morgonen för att bränna fett. Inget insulin i blodet som hindrar frisättningen av fett från fettdepåerna.
En naturlig frisättning av glukagon när man vaknar för att få levern till att höja blodsockret. Man börjar röra på sig och det frisätts adrenalin som också höjer blodsockret och stimulerar frisättningen av fett.
En lugn promenad är strikt aerob och med lite glykogen i benen är fettförbränningen optimal.

Jag är nog mer av den åsikten att man tränar för mycket under en tävlingsdeff pga att man är för ambisiös och vilar för lite. Med ett underskott av kalorier så försämras återhämtningen under deffen.

Bättre att ta vassle och glutamin direkt när man kommit hem igen.
Gå och duscha, packa väskan och därefter äta sin vanliga frukost.
Bättre att få insulinfrisättningen nu och utnyttja det anabola.

Bubba
2003-05-09, 17:32
Man får alltså adrenalinutsöndring under morgonpromenaden. Det var därför jag blev så agro under slutet på promenaden igår. Normalt så brukar jag vara ganska seg när jag ska masa mig upp för en lång trappa under min rutt, men i går kändes det som jag flög upp för att ge på en smäll på nån som stod där högst uppe. Inte undra på att kassörskan blev lite rädd när jag smällde upp mina kesellas med ett farligt grin när jag skulle handla på vägen hem. :MrT: :D

Kan tillägga att jag inte tar nå effedrin, bara kaffe, men jävlar vad pissed jag va, det var nästan härligt. :em: