Logga in

Visa fullständig version : Vandra i norrland?

kalle_banan
2008-01-13, 16:19
Jag och ett par vänner tänkte vandra i norrland till sommaren, har ni tips på leder man kan gå? Det ska vara 2-4 dagar, om inte mer.
Hur långt räcker en 50L ryggsäck f.ö?

skaparn
2008-01-13, 16:24
Det kan jag inte rekommendera. Gävle har rätt trista vandringsleder och inte många kullar är så imponerande. Hudiksvall är rätt trist det också, trots smeknamnet.

kalle_banan
2008-01-13, 16:39
http://icanhascheezburger.files.wordpress.com/2007/03/no-rly.jpg

X-Change
2008-01-13, 16:41
Ska ni vandra i norrland tycker jag att ni ska titta närmare på fjällen. Googla eller whatever. Vi har Höga Kusten typ 2-3 mil Norr om Härnösand som är "kulturellt landmärke/naturreservat" eller liknande ställe. Om jag kommer ihåg rätt så stiger marknivån där konstant och därför finns det med på någon världslista över unika landmärken... typ :D
Det är det mest "spännande" alternativet jag kommer på som ligger i närheten, men som sagt jag skulle välja något längre upp i landet.
Har för mig att "Jax" postade en del häftiga bilder han tagit i fjällen i "foto"-tråden.
Gävle eller Hudiksvall är väl dem sämsta alternativen om man ska vandra i norrland.

vesterberg
2008-01-13, 16:48
haha, norrland är rätt stort. precisera dig lite.

kalle_banan
2008-01-13, 16:52
Trerösriketstyle, eller kebnekaiseish, nått åt det hållet, natursköna vyer, vidsträckta landskap utan skog, det är typ mitt kriterie, ingen skog som skymmer sikten. Så likt Island som möjligt, fast i Sverige. Utan andra turister som skymmer sikten dessutom.

davvvan
2008-01-13, 16:53
Arkeologstigen i Jävre söder om Piteå.

:smash:

VasterNorrland
2008-01-13, 16:55
Alltså, jag måste börja med att påpeka att inofficiellt så börjar norrland vid sundsvall ! Men sen vill jag också rekomendera er att vandra i HögaKusten, jag kommer därifrån och det finns jättefina vandringsleder. Sen finns det även många att välja på ! Grymt härlig natur också !

vesterberg
2008-01-13, 16:55
Trerösriketstyle, eller kebnekaiseish, nått åt det hållet, natursköna vyer, vidsträckta landskap utan skog, det är typ mitt kriterie, ingen skog som skymmer sikten. Så likt Island som möjligt, fast i Sverige. Utan andra turister som skymmer sikten dessutom.fjällen alltså, ovanför trädgränsen. Kebnekaise-området är riktigt fint. följer du Kungsleden har du fin natur.

50L räcker inte speciellt långt.

Jazen
2008-01-13, 16:59
Det kan jag inte rekommendera. Gävle har rätt trista vandringsleder och inte många kullar är så imponerande. Hudiksvall är rätt trist det också, trots smeknamnet.

haha av hela norrland så väljer du gävle eller hudik? om man reser lite längre norr än "gävle" ska du se finns det mkt mer

Jax
2008-01-13, 17:00
Har för mig att "Jax" postade en del häftiga bilder han tagit i fjällen i "foto"-tråden.
Gävle eller Hudiksvall är väl dem sämsta alternativen om man ska vandra i norrland.
Sarek (http://beaxvision.se/sarek/)

Kanske inte förstavalet om man inte är van.

skaparn
2008-01-13, 17:02
http://www.skane.se/upload/Webbplatser/folkhalsa/bilder/fniss.jpg

Eriken
2008-01-13, 17:02
Fjällvandra i Sarek kanske kunde vara något om du gillar friluftsliv?

http://www.anasys.se/vandring/sarek90/sarek90.shtml

Jax
2008-01-13, 17:03
Trerösriketstyle, eller kebnekaiseish, nått åt det hållet, natursköna vyer, vidsträckta landskap utan skog, det är typ mitt kriterie, ingen skog som skymmer sikten. Så likt Island som möjligt, fast i Sverige. Utan andra turister som skymmer sikten dessutom.
Det lär vara färre turister i Gävle än på Kebbe.

kalle_banan
2008-01-13, 17:06
Är vattnet i bäckarna drickbart som på Island? Eller behöver man se till att ha en exakt mängd för alla dagar?

kalle_banan
2008-01-13, 17:07
Fjällvandra i Sarek kanske kunde vara något om du gillar friluftsliv?

http://www.anasys.se/vandring/sarek90/sarek90.shtml

Grym länk, man tackar.

Jax
2008-01-13, 17:09
Är vattnet i bäckarna drickbart som på Island? Eller behöver man se till att ha en exakt mängd för alla dagar?
Det bästa du kan hitta, med andra ord: drick och njut.

VasterNorrland
2008-01-13, 17:09

Ja, herregud ! Vårat dricksvatten där jag bor tar vi från en naturlig källa. Inte via kommunen eller något sånt ! Så det är bara att dricka på (men som alla vet, så ska man inte dricka stillastående vatten bara)

skaparn
2008-01-13, 17:13
Jaja era viktigpettrar. Men det kan ju knappast vara så mycket bättre "fjäll" i norrland norr om gävle än vad det finns i till exempel Sälen.

Sedan sa jag såklart bara Gävle på skämt, dit vill ju ingen åka.

vesterberg
2008-01-13, 17:15
Är vattnet i bäckarna drickbart som på Island? Eller behöver man se till att ha en exakt mängd för alla dagar?alltså har du tänkt utgå från en stuga och ta dagsturer eller vandra lite hejvilt och sova i tält?

z_bumbi
2008-01-13, 17:40
Så där.

Att vissa längtar hem och att vissa inte pallade med när det blev lite jobbigt norr om Dalälven ska inte få förstöra alla trådar på forumet.

VasterNorrland
2008-01-13, 17:41
Men som sagt ! Jag rekomenderar verkligen HögaKusten ! Skitfint !!

davvvan
2008-01-13, 17:45
Så där.

Att vissa längtar hem och att vissa inte pallade med när det blev lite jobbigt norr om Dalälven ska inte få förstöra alla trådar på forumet.

:thumbup:

MaQue
2008-01-13, 18:18
Kungsleden i hemavan.

Rekommenderas varmt.

kalle_banan
2008-01-13, 18:42
Vandra mellan stugor låter iofs intressant, men grundtanken var att vandra och tälta mitt ute i ingenstans, ultimat mysfaktor på det.

z_bumbi
2008-01-13, 18:47
Vandra mellan stugor låter iofs intressant, men grundtanken var att vandra och tälta mitt ute i ingenstans, ultimat mysfaktor på det.

Vid en längre tur går det att kombinera, ett huvudläger vid en stuga och sen kortare turer med minimalt med packning i omgivningen.

Snabel
2008-01-13, 19:10
Alltså, jag måste börja med att påpeka att inofficiellt så börjar norrland vid sundsvall ! Men sen vill jag också rekomendera er att vandra i HögaKusten, jag kommer därifrån och det finns jättefina vandringsleder. Sen finns det även många att välja på ! Grymt härlig natur också !

Vart från höga kusten kommer du?

zishen
2008-01-13, 19:37
Jag planerar också vandring till sommaren. Dock är det tveksamt om jag tar mig ända till Norrland. Jämtland verkar ha bra vandringsmöjligheter också.

Maharadja
2008-01-13, 19:48
Härnösand är ju nästan i 08-land .... ;) INTE norrland

Ska ni vandra i norrland tycker jag att ni ska titta närmare på fjällen. Googla eller whatever. Vi har Höga Kusten typ 2-3 mil Norr om Härnösand som är "kulturellt landmärke/naturreservat" eller liknande ställe. Om jag kommer ihåg rätt så stiger marknivån där konstant och därför finns det med på någon världslista över unika landmärken... typ :D
Det är det mest "spännande" alternativet jag kommer på som ligger i närheten, men som sagt jag skulle välja något längre upp i landet.

Jax
2008-01-13, 19:50
Någon som har vandrat under våren? Funderar på hur mycket höga vattenstånd och osmält snö ställe till det.

krebbe
2008-01-13, 20:53
Du kan ju alltid vandra kunsleden uppe vi Abisko-Riksgränsen. Där kör dom alltid midsommarskidåkning, så glöm inte skidorna.

skaparn
2008-01-13, 20:57
Någon som har vandrat under våren? Funderar på hur mycket höga vattenstånd och osmält snö ställe till det.

Definiera vår. Tidig juni erbjuder ganska höga vattenstånd, och kan innebära att man måste gå över några snötäcken samt välja en alternativ rutt på grund av att vadning är omöjligt. Men fördelarna är att det inte är så jobbigt varmt att gå samt att myggen ännu inte hunnit mobilisera sina styrkor. Jag går helst juni innan midsommar eller augusti efter första frosten. Opti.

skaparn
2008-01-13, 20:58
Du kan ju alltid vandra kunsleden uppe vi Abisko-Riksgränsen. Där kör dom alltid midsommarskidåkning, så glöm inte skidorna.

Om man vandrar är det ganska sällan man avviker från lederna upp för skidbacken, så snö är inte det dominerande underlaget vid vandring längs kungsleden kring midsommar.

Helena B
2008-01-13, 21:02

Jag kan varmt rekommendera Abisko, helt otroligt vackert. Ska själv dit i sommaren och till Sarek.

Hardrocker
2008-01-14, 12:07
En klassiker är Jämtlandstriangeln. Storulvån->Sylarna->Blåhammaren->Storulvån.
Den går man lugnt på tre dagar. Vill man utöka med fler kan man göra en topptur på sylerna dag 2 och/eller gå till Stor Erikvollen dag 2 och sedan fortsätta till Blåhammaren.
Middagen på Blåhammaren rekommenderas. Riktigt bra käk.

Om en 50 liters rygga räcker är lite svårt att svara på. Det beror lite på vad du har för övrig utrustning, hur ni ska bo och lösa matfrågan.
Hur tänkte ni bo? I tältet eller på fjällstation/-stuga.
Tänker ni bära med er all mat eller köpa/käka på fjällstation/-stuga?

Laan
2008-01-14, 12:39
En klassiker är Jämtlandstriangeln. Storulvån->Sylarna->Blåhammaren->Storulvån.
Den går man lugnt på tre dagar. Vill man utöka med fler kan man göra en topptur på sylerna dag 2 och/eller gå till Stor Erikvollen dag 2 och sedan fortsätta till Blåhammaren.
Middagen på Blåhammaren rekommenderas. Riktigt bra käk.

Detta området kan jag med rekomendera, för längre tur kan man även gå via helags och gåsen. Ska gå på vintertur där om 6 veckor, och sommar vandrade där för drygt tio år sedan.

Jax
2008-01-14, 20:17
Definiera vår. Tidig juni erbjuder ganska höga vattenstånd, och kan innebära att man måste gå över några snötäcken samt välja en alternativ rutt på grund av att vadning är omöjligt. Men fördelarna är att det inte är så jobbigt varmt att gå samt att myggen ännu inte hunnit mobilisera sina styrkor. Jag går helst juni innan midsommar eller augusti efter första frosten. Opti.
Jag menar min vår. Alltså februari, sen är det vinter igen i mars när jag inte vill ha snö längre, sen är det vår i april igen. Funderingen är vad man kan göra i april eller maj. Jag inser givetvis att det inte går att fjällvandra som på sommaren, men vars kan man tänkas vandra och ändå få en trevlig naturupplevelse utan att pulsa i snö?

Egentligen kan jag ju gå i underbara Småland, men det vore ju ändå trevligt att veta när man kan börja åka norr ut och hur långt jag kan åka utan att ha med skidorna.

*edit*
Att snön finns kvar är givetvis okej, men det ska inte vara allt för bökigt att ta sig fram. Alltså om det finns några trevliga leder.

Modde
2008-01-14, 20:59
haha, norrland är rätt stort. precisera dig lite.

Haha, varför ska man det?
Ta tåget och hoppa av på första ställe där det känns värt att vandra lite. Spring in på pressbyrån och köp en karta sen är det bara att älja rakt ut i vildmarken. Funkar hur bra som helst... glöm inte vantar bara:smash:

skaparn
2008-01-14, 21:21
Jag menar min vår. Alltså februari, sen är det vinter igen i mars när jag inte vill ha snö längre, sen är det vår i april igen. Funderingen är vad man kan göra i april eller maj. Jag inser givetvis att det inte går att fjällvandra som på sommaren, men vars kan man tänkas vandra och ändå få en trevlig naturupplevelse utan att pulsa i snö?

Egentligen kan jag ju gå i underbara Småland, men det vore ju ändå trevligt att veta när man kan börja åka norr ut och hur långt jag kan åka utan att ha med skidorna.

*edit*
Att snön finns kvar är givetvis okej, men det ska inte vara allt för bökigt att ta sig fram. Alltså om det finns några trevliga leder.

Njaaaaaa, jag skulle nog inte tro att du finner snöfria leder förr än kanske i maj. Och då inte så långt norrut som man skulle kunna vilja. Kanske finns det några lägre belägna vandringsleder som de tidigare nämnda i Höga Kusten och Valfrid Paulssons naturreservat, men hur X är det?

TTT
2008-01-14, 22:25
Ett annat alternativ är att man tar en tripp till Jotunheimen som slår Sveriges fjäll med hästlängder.

Hardrocker
2008-01-15, 08:33

*edit*

Här uppe är det väl slutet på maj men då får man räkna med att det är hyffsat blött. Bästa perioden för fjällvandring är i mitt tycke på sen sommaren/hösten. Härlig luft och inga knott/mygg.
Gjorde misstaget att gå helgen innan midsommar ett år. Trodde jag skulle bli galen av alla insekter som försökte suga mig torr.