Visa fullständig version : Hur går jag ner i vikt utan att tappa muskler?
PrinCeZa
2003-05-08, 21:43
hallå :) skulle behöva lite hjälp jag väger ca 57 kilo och är ca 165cm lång , har ganska kraftiga lår och rumpa och jag skulle gärna vilja bli smalare där runtom och tappa lite extra "trycker på jeansen" vikt, jag tränar ca 3-4 ggr i veckan, intervall träning , lite lätt styrka osv, jag har provat med måltidsersättare de har inte varit någon drekt hit hos mig! jag blir irriterad, trött, mår illa och blir därefter bara ännu hungrigare...
Snälla är det någon erfaren "deff expert" som kan hjälpa mig /Tacksam
:(
Det finns så sjukt många trådar angående detta som du kan läsa här på forumet. Använd sökfunktionen.
precis vad jag tänkte säga när jag såg tråden :hbang:
Om det skulle finnas någon som orkade sätta sig ner och berätta allt det där en gång till så skulle det vara King Grub...den ihärdigheten är föga förunnad!
Som de före mig sagt; sök på forumet; låna/köp böcker...
Kolla internet
http://www.paulun.com
http://www.bk-sportsmag.se
http://www.google.com
PrinCeZa
2003-05-10, 22:16
jag ber inte om en lektion i hur fettförbränning går till, jag fattar oxå att jag kan läsa en massa böcker, tänkte på personliga svar, ej fakta, typ hur ni deffar... men det kanske ni inte har lust att dela med er.
tack för att ni tog er tid att svara ...
PrinCeZa: Jag deffar inte men vill du minska i fett eller muskler ? Du väger ju inte så mycket menar jag så vad är det du vill ta bort ?
PrinCeZa : Du har ett PM !
PrinCeZa
2003-05-10, 22:29
Föst och främst så vill jag bara säga att jag blev hänvisad till den här sidan från paulun.com. Jag förstår att ni "erfarna killar" tycker att jag är ganska ignorant med mina frågor, men faktum är att jag började träna ganska hårt för 2 månader sen, jag tänkte att jag kunde få hjälp på den här sidan av er "erfarna medlemmar" inte sarkastiska kommentarer.
57 kilo med träning 3 månader på en tjej som bara är 163 är inte så lite. jag säger inte att jag vill bli anorektiskt smal, men ja vill bli av med "lilla extra" för att sedan börja bygga muskler.
kan ni hjälpa mig så svara gärna. Men vill ni bara spela smarta så klarar jag mig utan svar.
Holla holla!
Nu backar vi ett steg och tar ett djupt andetag.... :D
Självklart ska du kunna få svar på dina frågor, vilken nivå de än ligger på - det är ju trots allt därför forumet finns.
Problemet är bara att det är svårt att skriva ner något generellt som gäller alla, det är många gånger lättare att svara på specifika frågor.
Men jag kan ju skriva ner några små generella tips, allt kanske inte passar eller är nytt för dig men ändå.
Enkla tips:
Ät oftare, minst 6 ggr/dag gärna uppåt 8-9. Gärna regelbundet 2-3 timme.
Se till att varje mål innehåller 30gr protte eller mer.
Räkna på att få i dig 2.5-4gr protein/kg kroppsvikt och minst 50-100gr bra fett (linfrö, raps, oliv) resterande kcal från kolhydrater.
Lägg merparten av kolhydraterna på frukost, lunch och efter träning - inga kolhydrater på kvällen (såtillvida du inte tränar då).
Rör på dig mer - morgonpromenader, lite cardio, skippa buss/T-bana/bil i den mån det går.
Skär bort alla "tomma" kalorier - godis, fikabröd m.m. Dom kalorierna kan användas till bättre näring och tillfällen. Ska du äta godis - gör det direkt efter passet som snabba kolhydrater.
Är det något du undrar över så fråga gärna, här eller via PM.
Jag hoppas att du inte fått en dålig uppfattning om forumet nu efter den lite knaggliga starten, nästan alla här är trevliga och hjälpsamma vanligtvis. :)
/pez
Originally posted by PrinCeZa
Vill ni bara spela smarta så klarar jag mig utan svar.
Vem tror du orkar svara när du kör med den där attityden då? :confused:
Hur som helst finns det ruggigt mycket information samlat här. Prova t.ex. på att söka på nyckelord som "deff" eller vad som helst, då kommer det upp en massa. Sedan kan du ju även bara bläddra bland alla trådarna under t.ex. "Deff, diet och...".
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?s=&forumid=17
I rullgardinsmenyn längst ner till höger väljer du "from the beginning", sen har du massor av trådar! :kickass:
Om du hittar nån intressant tråd, men där du undrar över ett påstående, så är det ju bara att "uppdatera" den tråden genom att lägga in en fråga! Det gör ju inget om du väcker en gammal tråd till liv så att säga!
Ett tips till: Här finns mycket kompetent folk. Efter ett tag lär man sig vilka som kan, och vilka som inte kan. Vissa har inte tränat så värst mycket längre tid än vad du har, men tror ändå att de är den värste Paulún eller Schwarzenegger. Försök urskilja vilka dessa är, och följ inte deras råd :)
Ovanstående varning gäller dock inte Kolozzeum så mycket, det är värre på andra forum (eller vad säger du spinkoo?). I mitt tycke är Kolozzeum det klart bästa forumet.
Rent generellt så kan du i alla fall lita 100 % på det som Peter, King Grub, Sverker och några till skriver om kost & näring, dom är otroligt jävla kunniga. Sen finns även en del folk som vet ruggigt mycket, trots att de är på "hobbynivå".
Sen kan du ju givetvis diskutera via PM, som Pez skriver. Men jag ser inte riktigt anledningen till det.
Ponera att personen du ställer frågor till via PM är helt ute och cyklar... så kan du ju bli riktigt vilseledd, utan att du vet om det.
Nej du, då är det ju bättre att diskutera här på "det öppna forumet" där alla kan läsa, och göra inlägg i debatten (dvs. korrigera ev. felaktigheter) om det skrivs något galet.
Hmmm, jag förstår...Jag är "The Bad Guy" bara för att jag PM'ade PrinCeZa :MrT:
Originally posted by puppas
Hmmm, jag förstår...Jag är "The Bad Guy" bara för att jag PM'ade PrinCeZa :MrT:
Ja, du vill ju bara :kinky: , puppas! :-)
Haha, nej då, inget personligt. Det var bara ett råd till henne - rent generellt.
Det är ju bättre att ha hela debatten "öppet" så att säga - det brukar ju kunna bli riktigt intressant när "hjärnorna" får komma till tals! :hbang:
PrinCeZa
2003-05-10, 23:03
:devil: Ingen här hoppas jag är ute efter att :kinky: ....... jag ville bara ha hjälp.
Ok, det är lugnt, skulle bara kolla om ni var arga på mig eller nåt........typ...:em:
Princeza:
Jag tror det vart lite missförstånd här...
Jag (eller vi) trodde att du inte hade ngn koll alls på det hela, och eftersom forumet är fullt av information om det, så tänkte vi (eller iaf jag) att det var enklast och bäst för dig att söka, det var definitivt inget sarkastiskt i det, och ingen vill spela smart, för vi visste ju inte att du redan kommit från pauluns sida (exempelvis)...
Det framgick inte heller att du ville ha våra personliga tips, utan det tolkades nog som att du ville veta hur fettförbränning går till...
Som alla säger; Vi är väldigt fredliga och trevliga här...Men missförstånd kan hända vem och var som helst.
Lycka till med deffen!:kickass:
Originally posted by puppas
Ok, det är lugnt, skulle bara kolla om ni var arga på mig eller nåt........typ...:em:
Nej, de e lugnt, alla har vi våra raggningsknep :naughty: :smokin:
PrinCeZa
2003-05-10, 23:39
:D hehe .... ok .... missförstånd kan ju alltid uppstå... just for the record.. ja e oxå fredlig..
Sen kan man ju alltid diskutera lämpligheten med att länka till B&K ;)
Originally posted by Bamse
Sen kan man ju alltid diskutera lämpligheten med att länka till B&K ;)
:em:
Som sagt, punktförbränning fungerar inte. När du tidigare tagit mltidsersättare verkar det som om du hamnat på för lågt energiintag och kroppen sparat på fettet - bantat med andra ord.
Har det hänt flera gånger så blir det som jojobantning, och kroppen är smart nog att behålla de viktigaste reserverna på kroppen längst. Viktigast för överlevnad när man är tjej är fett - och just på höfter och rrumpa (för att vi ska kunna få barn osv, du vet nog. Att det hamnar just där på oss verkar vara för att vi ska få låg tyngdpunkt och inte ramla så lätt med bullar i ugnen. Smart uträknat ju!). Men väldigt irriterande med tanke på dagens ideal.. :insane:
Hursomhelst - glömt inte bort att du är frisk och din kropp tydligen fungerar precis som det är tänkt. :thumbup:
Fast du skrev ju inte för att höra att du skulle vara nöjd, utan att få resultat.. så..;
När det gäller formtoppningsråd så är det ju det gamla vanliga - Pez hade bra råd tycker jag!
En dag kan se ut som så att du börjar med en morgonrpomenad (blir den lång kan du ta något proteinrikt före), sedan en rejäl frukost (gärna 25 % av dagens totala energiintag) så att förbränningen kickar igång och du får energi. Ät sedan regelbundet och så att det inte går för långt emellan proteinintag, och glöm inte fettet + att se till att kolhydraterna är långsamma så att blodsockret slipper joja) och koncentrera dem gärna till dagen istället för kvällen. Innan du lägger dig kan du ta lite fett + protein (+ lite långsamma kollisar om du tränar tidigt på dagen eller inte är rädd för att något av det skulle bli lite fett på kroppen. Viktigast är i alla fall att det inte dröjer för länge mellan målen, som det lätt gör om man inte äter något på kvällen).
Är du en gottegris så ha en sådan dag i veckan eller ät lite snabba kolhydrater efter ett hårt pass (finns många tips här; kalaspuffar, skumbananer och Ahlgrens bilar är populärt! :)).
Styrketräna och försöka bygga upp överkroppen så ser midjan smalare ut och rumpa/lår balanseras upp så att kroppen går från päron till timglas!
Och jag tror att du gör dig själv en gentjänst om du ska "deffa" först - för det är inte så kul (mindre ork, sämre resultat) att inleda med det kanske.. Det är upp till dig såklart, men jag tror det skulle vara roligare att plocka bort "överskottet" om du är nöjd med grunden så att säga. För eftersom punktförbränning inte är möjligt kommer du ju fortfarande ha samma kroppsform om du går ner i vikt nu (rumpan kanske till och med ser större ut - så blev det för mig när jag gick ner i vikt när jag var 19, jag var päronformad och gick ner i vikt och då försvann bröst och överarmar först - men rumpa och nedersta magen var kvar..*grr*), går du ner i fettvikt när du är mer nöjd med proportionerna ser du säkerligen mer vältränad ut.
Fast alla är vi olika, personligen tycker jag inte att det är lika snyggt att "bara" vara smal som att vara vältränat smal. Med det menar jag inte att du behöver tokbulka, men att ligga under din energibalans och träna till sig muskler blir nog väldans svårt. Ät bra och ofta så får du lite muskler tror jag! (de är svåra att lura på sig, men du kommer bränna mer i vila när du har dem).
Och förresten så är vågen knappast att lita på - den mäter vikten av ditt skelett, muskler, organ, fett, vätska osv.. om du inte vill tappa vätska och muskler (vilket är lätt hänt när man vill bli smalare) så är tipset spegeln och måttband (så att du kan se om proportionerna ändras osv).
Lycka till! Hoppas förresten du kommer gilla forumet och glömmer en knagglig början!
:thumbup: :kickass:
Originally posted by Lellan
Styrketräna och försöka bygga upp överkroppen så ser midjan smalare ut och rumpa/lår balanseras upp så att kroppen går från päron till timglas!
Och jag tror att du gör dig själv en gentjänst om du ska "deffa" först - för det är inte så kul (mindre ork, sämre resultat) att inleda med det kanske.. Det är upp till dig såklart, men jag tror det skulle vara roligare att plocka bort "överskottet" om du är nöjd med grunden så att säga. För eftersom punktförbränning inte är möjligt kommer du ju fortfarande ha samma kroppsform om du går ner i vikt nu (rumpan kanske till och med ser större ut - så blev det för mig när jag gick ner i vikt när jag var 19, jag var päronformad och gick ner i vikt och då försvann bröst och överarmar först - men rumpa och nedersta magen var kvar..*grr*), går du ner i fettvikt när du är mer nöjd med proportionerna ser du säkerligen mer vältränad ut.
:thumbup:
PrinCeZa: Mitt svar tidigare grundar sig på att jag verkligen inte tycker förhållandet 165 cm och 57 kg är för mycket, det är en vikt som ger ett intryck av hälsa men det är ju upp till var och en att bestämma över sina mål.
Att du tränat i två månader framgick ju inte heller, hade jag vetat det så hade jag nog med facit i hand svarat annorlunda..
Exempel: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9146
Kolla punkt 8 och ersätt muskeltidningar med andra veckortidningar, punkt 10 är något som de flesta försöker uppnå.
Men vill du gå ner så använd dig av Pez råd samt gör en sökning på deff, diet och liknande här så får du mer specifika råd. Det är lite svårt att säga något då vi ju faktiskt inte vet något om dig samt hur du äter och tränar.
btw Hoppa över måltidsersättare innan du har mer koll på din vanliga mat, de är bara bra om man vet vad man behöver få i sig.
Herkulez
2003-05-11, 13:11
Originally posted by PrinCeZa
Föst och främst så vill jag bara säga att jag blev hänvisad till den här sidan från paulun.com. Jag förstår att ni "erfarna killar" tycker att jag är ganska ignorant med mina frågor, men faktum är att jag började träna ganska hårt för 2 månader sen, jag tänkte att jag kunde få hjälp på den här sidan av er "erfarna medlemmar" inte sarkastiska kommentarer.
57 kilo med träning 3 månader på en tjej som bara är 163 är inte så lite. jag säger inte att jag vill bli anorektiskt smal, men ja vill bli av med "lilla extra" för att sedan börja bygga muskler.
kan ni hjälpa mig så svara gärna. Men vill ni bara spela smarta så klarar jag mig utan svar.
Bry dig inte om dom
försök bara att ligga lågt på kolisar, högt på proteiner och lågt på fett.
Min diet på en dag ser ut ungefär så här ( jag räknar inte exakt men vet ungefär)
05.15 promenad
06.15 en portion havregrynsgröt, äggröra och proteindrink, lite linfröolja
K: 35 g F:20 gram P: 50 gram
9.00 Proteindrink 50gram
11.30 250 gram kyckling (eller magertkött) lite ris/pasta, lite linfröolja
P: 50 g F: 20 gram K: 40g
13:30 en burk kesella/proteindrink
P: 35-40 gram
16:00 200-300 gram kött/fisk Potatis/ris/pasta en sked jordnötssmör
P: 40-50gram K: 60 gram f: 10-20 gram
18:00 träning
19:00 Proteindrink med maltodextrin
P: 75 K:70
22:00 ägg/kött/proteindrink + en sked jordnötssmör
03.00 ungefär så brukar jag ta en extra proteindrink ifall jag tog en före läggdags, åt jag kött eller ägg så brukar jag skippa den
ungefär så ser min dag ut, jag promenerar 5 dagar iveckan 45-60 min. men dagarna kan skilja sig åt beroende vad som finns till handa, men näringsmässigt så ser det likadant ut förutom att kolhydraterna kan variera mellan 150-250 gram.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.