Visa fullständig version : Videoredigering - blå rutor med text, musik etc?
Sheogorath
2008-01-11, 20:04
Hej,
Vilket free-ware-program för videoredigering ska jag använda? Jag håller på att sätta samman stretchingrutinen för knäböj som jag proppsat en del för.
/Sheo
Patriarch K
2008-01-11, 20:09
Movie maker?
Sheogorath
2008-01-11, 20:11
Movie maker?
Heheh. Vi får se om detta duger. Ibland kanske man borde lita på att någon extrafunktion utöver Antckningar och Kalkylatorn faktiskt är bra. :D
Patriarch K
2008-01-11, 20:14
Heheh. Vi får se om detta duger. Ibland kanske man borde lita på att någon extrafunktion utöver Antckningar och Kalkylatorn faktiskt är bra. :D
Hehe movie maker är ett relativt dåligt videoredigeringsprogram men det passar utmärkt till att göra det du vill göra.
Anteckningar är ju kass. Kalkylatorn är däremot bra.
Movie maker borda funka utmärkt för syftet, liten getting started om du behöver:
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/moviemaker/getstarted/default.mspx
Sheogorath
2008-01-11, 20:14
Anteckningar är ju kass. Kalkylatorn är däremot bra.
Movie maker borda funka utmärkt för syftet, liten getting started om du behöver:
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/moviemaker/getstarted/default.mspx
*kramar*
stargate
2008-01-11, 20:46
Hur går det? klar snart?
Sheogorath
2008-01-11, 20:54
Den vill inte spara. Jag använder "spara filmfil" och den enda varianten som funkar är "avi" och det är OK, men när den sparat 9% crashar den. Jag kan tänka att det är bildrutorna som Movie Maker sparat som funkar, men att det crashar när det kommer till de AVI-filer jag använder i projektet. Vilket format (codec) ska filmfiler ha för att kunna användas i Movie Maker?
Sheogorath
2008-01-11, 21:14
Jag håller på att ladda ner en senare version av MM. Förhoppningsvis crashar inte den aset. Min crashar hela tiden.
Sheogorath
2008-01-11, 21:23
Jag hade visst den senaste versionen. Någon som har en tanke om varför det crashar?
Får du upp någon specifikt felmeddelande?
Sheogorath
2008-01-11, 21:29
I alla format utom AVI:
WMM cannot save the movie bla bla bla. Verify that the original source files used in your movie are still available, bla bla bla.
Väljer jag AVI börjar den, crashar efter en viss %, och det resulterar i en fil som inte kan köras "cannor render bla bla".
Jag behöver verkligen den här videon, så jag väntar spänt :)
Sheogorath
2008-01-11, 21:33
Jag ska hitta en konverterare som konverterar projektfilen till AVI utan att gå genom WMM.
googla på det exakta felmeddelandet eller skriv in det här.
Jag ska hitta en konverterare som konverterar projektfilen till AVI utan att gå genom WMM.
http://www.windowsmoviemakers.net/Forums/ShowPost.aspx?PostID=157163 kanske?
Sheogorath
2008-01-11, 21:35
googla på det exakta felmeddelandet eller skriv in det här.
Bra tips. :thumbup:
Sheogorath
2008-01-11, 22:12
Jag gav upp, gav mig ner till Salehan Livs och hittade en oöppnad box Adobe Premiere 7.0. Fick den för 25 spänn och lite vattenpipetobak på köpet.
Nu gör vi om det här från början. Fuck MS.
Sheogorath
2008-01-11, 23:00
Fy fan vad förbannad jag blir. Jag fattar absolut ingenting av Premiere och WMM fungerar fortfarande inte trots alla tips.
tntballe
2008-01-11, 23:05
http://media-convert.com/konverterar/
här kan du göra om dina filer, om det fortfarande behövs.
Sheogorath
2008-01-11, 23:07
Problemet är att det jag har är en WMM-projektfil. Det är bara WMM som kan rendera den till något annat, och programmet vägrar som sagt.
stargate
2008-01-11, 23:08
Problemet är att det jag har är en WMM-projektfil. Det är bara WMM som kan rendera den till något annat, och programmet vägrar som sagt.
Gör om allt från början i ett annat program, tråkigt men sant =(
tntballe
2008-01-11, 23:11
tänkte mer på att du kan konvertera inspelade filen, sen lägga in den i projektet. för att se om det är codecs som strular.
Sheogorath
2008-01-11, 23:11
tänkte mer på att du kan konvertera inspelade filen, sen lägga in den i projektet. för att se om det är codecs som strular.
Troligen inte, men jag ska försöka med fler codecs.
tntballe
2008-01-11, 23:13
glöm inte att rensa alla tidigare codecs innan du installerar nytt.
här är ett bra codecspack
http://www.cccp-project.net/
Jag gav upp, gav mig ner till Salehan Livs och hittade en oöppnad box Adobe Premiere 7.0. Fick den för 25 spänn och lite vattenpipetobak på köpet.
Nu gör vi om det här från början. Fuck MS.
:laugh:
Sheogorath
2008-01-12, 00:34
Jag får helt enkelt göra så här att jag gör klart filmen och sen skickar filerna till någon vars dator inte är helt purjoknullad.
Natti natti
Sheogorath
2008-01-12, 00:50
Hepp. Nu funkar det helt plötsligt. Det var MPEG-2-format som krävdes tydligen. Men nu är det för sent att sätta sig med det. Jourläkarcentralen kl. 8.15.
Sheogorath
2008-01-12, 12:09
v1.0 av Sheo's Squat Stretch finns nu på min hårddisk med filstorlek ~900 Mb. Replay Converter tillverkade en 18 Mb stor videofilm som inte går att öppna för att jag saknar Codecs. Installerar jag ACE Mega Codecs Pack fungerar inte Windows Movie Maker. Installerar jag CCCP får jag med ffdshow automatiskt (tror jag) och då fungerar inte heller WMM. Nu har jag bara DivX-codecs och då funkar WMM. Vad göra? Jag använder nu gratis-konverteraren på nätet. MPEG-2 fick massa myrornas-krig i massa gälla färger. Försöker tillverka en .wmv-fil nu...
Spänningen tätnar. *testar*
Patriarch K
2008-01-12, 12:11
Men what the, det ska bara vara att spara som wmv i moviemaker så ska du ha dig en liten fil på 20mb eller liknande. Prova att importera din stora fil till programmet och spara den som filmfil igen och välj storlek.
Albatross
2008-01-12, 12:24
Vet inte om det är för sent, men Jahshaka (http://jahshaka.org/) funkar rätt bra det lilla jag använt det.
Sheogorath
2008-01-12, 16:39
På Salehan Livs fanns inte bara Adobe Premiere, utan också en validated copy av Windows. Han gillade att uppskattade piptobaken så han lät den gå för 15 spänn. Den där keramikgrejen på toppen hade gått sönder så jag fick en ny.
Validated copy gör att jag kan få Media Player 11 med codecs. Detta bör gå vägen nu.
Vad är adressen till Salehans Livs?
Om du bara ska göra det quick n dirty. Gör det direkt på nätet. www.jaycut.se
Sheogorath
2008-01-12, 17:39
Sådär. Tricket. Detta tog ett tag att arbeta fram.
Stor fil från Movie Maker -> konvertera på nätet till WMV -> Konvertera tillbaka till AVI -> In i Virtual Dub -> Bort med ljudet (som blir försenat) -> Lägg på bra codec -> ev. på med nytt ljud (inget jag tänker lära mig nu).
*spy*
Snart bör filmen komma upp. :thumbup:
Sheogorath
2008-01-12, 18:00
Jag har nu en fungerande metod, men kvalitén är så förfärlig att det tar fokus från filmen, och man tar inte upp informationen; Utan stör sig på det visuella bruset. Jag försöker hitta en smidigare väg nu utan så många konverteringar.
Sheogorath
2008-01-12, 18:28
Sheo's Squat Stretch v.1.1 komprimeras nu till STOR avi. Synd bara att YouTube inte tar emot filmer på 1 Gb :( Undrar bara hur jag ska komprimera nu för bästa kvalité.
Arf Pingvin
2008-01-12, 19:14
Din AVI är väl okomprimerad antar jag. Antingen ställer du in codec att använda i ditt redigeringsprogram eller så laddar du ner Virtual Dub och encodar din färdiga stora AVI i det programmet. Men då måste du skaffa codecs att använda. Jag gillar divx/xvid och mp3. Ställer in compressor xvid på video och mp3 128 kbit på audio. Sparar din nya avi från virtual dub och hey presto du har din film.
Sheogorath
2008-01-12, 19:26
Om jag inte kan föra in min stora AVI-fil i Virtual Dub, var ligger troligen felet? Jag får ett felmeddlande som lyder:
"VirtualDub requires a Video for Windows (WFV) compatible codec to decompress video."
Jag vill inte slänga in för mycket codecs för det knullar WMM som änligen börjat fungera sen jag ominstallerade minimalt med codecs.
Förslag, du som verkar ha koll?
vesterberg
2008-01-12, 19:34
du borde testa med Vegas. riktigt lätt och smidigt och bra komprimationer. en try and buy-version finns här (http://www.download.com/Vegas/3000-13631_4-10601642.html?tag=lst-1). vet inte hur det är med nyare versioner som denna, men 5.* var då riktigt bra.
Sheogorath
2008-01-12, 19:45
Filmen finns under medlemsbilder!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.