handdator

Visa fullständig version : Minimum för kaloriintag under deff

Klock
2008-01-11, 19:06
Har kört ca 1-1,5 månaders bulk och nu är det dags för rejäl deff. Jag planerar att äta mycket proteiner, men vad är ett minimum för kaloriintaget för att förlora så lite muskelmassa som möjligt? Vet förstås att en hel del ändå kommer försvinna, men iallafall. Träningstips under den här perioden uppskattas också. Tränar klättring 4 timmar i veckan, boxas 2 och övrig tid varierar jag egen styrketräning och diverse kondinationspass som dans, hopp osv. Har tre kg fettvikt som ska bort.

Koloftw
2008-01-11, 19:25
Kg fettvikt*65 kcal =maximalt underskott utan att förlora muskler.

Du har 3kg fettvikt som ska bort, men det är den totala mängden som räknas då du beräknar underskottet.

Har du bara 3kg fettvikt, så 3*65=195 kcals underskott/dag utan att förlora muskelmassa.

Eddie Vedder
2008-01-11, 19:39

Det är en ytterst generell siffra, en siffra som för övrigt brukar vara 70. Vart har du läst 65?

Muskelmassa förloras alltid under deff, det är inte en fråga om en generell siffra för när man undviker muskelförluster utan för hur mycket energi som kan frisättas från kroppsfettet per dygn. Och där föreligger ordentliga individuella skillnader.

Ett bra riktmärke att utgå ifrån men att påstå att det är något "maximalt" och hugget i sten är inte rätt.

Koloftw
2008-01-11, 19:44
Alpert SS. J Theor Biol. 2005 Mar 7;233(1):1-13. Epub 2004 Dec 8. A limit on the energy transfer rate from the human fat store in hypophagia

limit on the maximum energy transfer rate from the human fat store in hypophagia is deduced from experimental data of underfed subjects maintaining moderate activity levels and is found to have a value of (290+/-25) kJ/kgd.

275 / 4.18 = 65.7894737

Tog det lägsta, eftersom det är säkrast :D.

OT: -500 brukar man säga. Blir krångligt och jobbigt att räkna annars.

Eddie Vedder
2008-01-11, 20:22
Tog det lägsta, eftersom det är säkrast :D.

OT: -500 brukar man säga. Blir krångligt och jobbigt att räkna annars.

Fortfarande är det inte någon maximal siffra dock, och den gäller gränsen för frisättning av fett och inte gränsen för när man halt slipper muskelförlust.

Men att det klokaste och mest simpla sättet är att köra på -500kcal håller jag helt med om.:thumbup:

Raggis
2008-01-11, 23:18
Beror på ditt utgångsläge. Längd, vikt och ålder?

Ondskapelsen
2008-01-11, 23:35
Undrar lite samma, håller på o deffar på underskott på ungefär 5-600 om dagen. Men skulle vilja snabba på lite eftersom jag känner att det inte är något problem. Frågan är bara förlorar jag mer än vad jag tjänar på det?

Rahf
2008-01-12, 00:08
Undrar lite samma, håller på o deffar på underskott på ungefär 5-600 om dagen. Men skulle vilja snabba på lite eftersom jag känner att det inte är något problem. Frågan är bara förlorar jag mer än vad jag tjänar på det?

Det beror på vilket utgångsläge du har. Hur mycket fett som sitter på kroppen och hur många kilon som ska bort totalt.

Koloftw
2008-01-12, 09:13

Du har ju två alternativ

a) fettmät och optimalräkna därefter, jobbigt.
b) öka underskottet, och se hur muskelförlusterna går.

Själv skulle jag föredra att öka underskottet i vilket fall. Deff är plågsamt och något man vill bli av med snabbt, för det är väl ingen tävlingsdeff du sysslar med?

diablogtr
2008-01-13, 20:59
Jag vet människor som legat på -1000 och inte förlorat nämnvärt med muskelmassa och det tänker jag själv också göra tills jag bara har 2-3 kg kvar, då drar jag möjligen ut på det till -500.

Haeffner
2008-01-15, 07:23

Du har 3kg fettvikt som ska bort, men det är den totala mängden som räknas då du beräknar underskottet.

Har du bara 3kg fettvikt, så 3*65=195 kcals underskott/dag utan att förlora muskelmassa.

Om man utgår från att siffran generellt stämmer ganska bra betyder då detta att man bör använda den för att beäkna vilket energiminus man kan hålla? Deffa är väl aldrig jättekul så har man tillgång till en hyffsad siffra man kan använda vore det ju gött.

Man säger också att detta är den maximala gränsen för fettfrisättning/kg fettvikt vad kommer då påverka om man når maximal fettfrisättning eller ej?

Eddie Vedder
2008-01-15, 08:11
Många faktorer påverkar vad för typ av kroppsmassa som i varierande förhållande går förlorat vid ett kaloriunderskott.

Att hålla sig inom ett moderat kaloriunderskott, att äta tillräckligt med protein, att träna "rätt" (vilket är svårt att sätta fingret på vad det är tyvärr), sköta näringstiming runt träning för att minimera muskelförlust så gott det bara går. Det är några viktiga faktorer, ingen inbördes rangordning.

Att du sedan håller dig inom dom där siffrorna kommer inte innebära att du slipper muskelförlust, ska du maximera din fettfrisättningen bör du nog lägga dig ännu lägre eftersom muskler KOMMER ryka. Det bör du räkna med. Men det innebär fortfarande att det är lämpligare att ta det lite lugnt förstås, om inte annat gör hälsan och välbefinnandets skull under deffen.

Haeffner
2008-01-15, 08:53
Tackar!

Om man går lite off topic... Har läst mycket om hur en förbättrad kondition kommer öka fettförbränningen och kroppens "vilja" att bränna fett. Detta iom att ett det krävs mer syre för att förbruka fett (syrefattig) jämfört med kolhydrat (syrerik). Låter logiskt.

Logiken säger även att en viktnedgång är beroende av kcal- och att denna kommer vara lika stor oavsett hur underskottet skapats. Vad jag dock inte blir helt klok på är vad denna viktnedgång består i om man jämför en konditionstränad med en icke konditionstränad.

Kommer den konditionstränande ha en större förlust fettvikt än den otränade när kcal-balansen och därav viktnedgången är densamma?

Haeffner
2008-01-17, 22:47

Hur tycker ni att man ska utnyttja denna "formel" om man nu överhuvudtaget bör göra det? Och kanske framförallt, kan man använda den utan att göra allt för stora muskelförluster jämfört med att gå efter ex. -500kcal/dag?