Visa fullständig version : Universitet???
Nån gång ska man ju börja plugga igen....*cry*
I höst var intagningarna till det jag vill läsa väldigt låga, om det håller i sig kan jag typ läsa var jag vill men jag skulle vilja höra lite vad folk tycker om olika städer, bor i norrbotten så inget norrut känns särskillt inbjudande. Är linköping och Lund roliga städer?
Tiefenmesser
2008-01-11, 14:26
Linköping är trist som stad. Fulare stad vet jag inte om det finns
Lund är enormt mycket roligare än Linköping.
Scratch89
2008-01-11, 14:30
Göteborg är fint också! Lund har väl nackdelen att den dör när alla studenter åker hem över sommaren. Göteborg är en stad som inte behöver förlita sig på skolan.
Lund är en mycket trevlig stad som student.
Både Lund och Linköping är mysiga, men Lund är en mycket mer renodlad studentstad.
Jacksatan
2008-01-11, 14:38
Nån gång ska man ju börja plugga igen....*cry*
I höst var intagningarna till det jag vill läsa väldigt låga, om det håller i sig kan jag typ läsa var jag vill men jag skulle vilja höra lite vad folk tycker om olika städer, bor i norrbotten så inget norrut känns särskillt inbjudande. Är linköping och Lund roliga städer?
Uppsala är trevligt. Sen är det närme hem än Lund ifall man är från Norrbotten.
Göteborg är fint också! Lund har väl nackdelen att den dör när alla studenter åker hem över sommaren. Göteborg är en stad som inte behöver förlita sig på skolan.
Göteborg känns så stort, och folk pratar ju enormt irriterande där!
vart ligger lund? pratar folk jobbigt där?
Uppsala är trevligt. Sen är det närme hem än Lund ifall man är från Norrbotten.
+1. En stor fördel är att det bara är 1 flyg hem.
Lund är en mkt trevlig stad. Studentstad nr 1 enligt min mening. :)
fintelligens
2008-01-11, 16:19
????
Eddie Vedder
2008-01-11, 16:22
Uppsala är trevligt.
+1.
Även jag trivs utmärkt i Uppsala. Finns din önskade utbildning här och du väljer att flytta hit tror jag inte du kommer ångra dig iaf.
Men samma sak gäller med största sannolikhet även Lund och Göteborg.:)
shut teh face
2008-01-11, 16:24
Vad är det för något du tänkt studera, nyfiken.
Vad är det för något du tänkt studera, nyfiken.
Bra poäng också; det kan skilja en del mellan samma utbildning vid olika universitet, och det kan vara värt att ta med i beräkningen.
Fast det beror såklart på vad du ska läsa för program/område eftersom alla skolor har sina brister.
Låt inte distansen till hemstaden bestämma ditt utbildningsval.
I min dumhet valde jag Umeå "eftersom det vara nära hem". Jäkla kommuniststad.
1. Jag åkte aldrig hem ändå nästan
2. Universitet i Norrland är inte lika sexiga.
3. Det är bra att komma iväg långt hemifrån.
Civilingenjör maskinteknik är det som jag funderat på.
Tiefenmesser
2008-01-11, 17:40
Då måste jag säga Linköping, eftersom att det är det val jag själv gjort. Ska du läsa tekniskt så är Linköping rätt bra. Och man ser ju inte staden ändå, trots att jag tycker Linköping är en jävligt ful stad. Tur att jag ska läsa utomlands nästa år.
Välj Lund. Du lär definitivt inte få tråkigt på LTH :)
Sen att vintern suger nere i söder är en annan sak.
Clarkolofsson
2008-01-11, 17:47
Den hade jag läst i Linköping. Absolut inget fel på själva staden heller.. Vet inte var folk har fått det ifrån ? :confused:
Läser maskinteknik i Lund just nu, trivs jävligt bra.
örebro är jäkligt fint tycker jag... lagom stort osv.. :Virro
trivs på skolan också :D
Clarkolofsson
2008-01-11, 18:18
örebro är jäkligt fint tycker jag... lagom stort osv.. :Virro
trivs på skolan också :D
Haha jasså det säger du.. Vad läser du där?
Sen att vintern suger nere i söder är en annan sak.
Jag tycker det är toppen med plusgrader i Januari. Orka frysa :)
Herr Oberst
2008-01-11, 19:31
Vintern i skåne är precis lika pissig som den är längre upp.
Regn, blåst och 0 grader.
Btw, få inte för dig att plugga geografi iallafall :)
Lund ligger i Skåne ett par mil nord-nordöst om Malmö.
Jag pluggade i Luleå, och trivdes kanonbra... bästa tiden i mitt liv. Men när man pluggar så vill man ju "komma hemifrån", så det är ju inget alternativ för en norrbottning. :P
Haha jasså det säger du.. Vad läser du där?
lärarprogrammet, inriktning idrott och hälsa
Patriarch K
2008-01-11, 20:57
vart ligger lund? pratar folk jobbigt där?
Tror nog folk pratar mer jobbigt i Lund (de som är födda i trakterna såklart) än Göteborg i alla fall. Det känns som en myt att Göteborgare pratar göteborska för jag har då inte stött på många unga göteborgare som pratar irriterande göteborska. De är väl de gamla trollen som pratar grovt i så fall.
pragmatist
2008-01-11, 21:05
Från någon som jobbar i universitetsvärlden: välj inte universitet efter hur rolig orten är utan efter hur bra utbildningen är. Du ska ha det där diplomet resten av livet, medan utbildningen bara är 3-4 år eller vad det kan bli.
Läser det i luleå nu, somsagt låt inte avståndet avgöra, jag valde luleå för det var så långt jag kan komma hemifrån :) Så tyckte jag att skolan var bra.
Från någon som jobbar i universitetsvärlden: välj inte universitet efter hur rolig orten är utan efter hur bra utbildningen är. Du ska ha det där diplomet resten av livet, medan utbildningen bara är 3-4 år eller vad det kan bli.
hur vet jag hur bra utbildningen är då? 5år är den =( och jag vill ha roligt dom åren också =D
Jamen tänk när studenterna åker hem från Göteborg då, då finns det BARA käcka götlaborgare överallt.
Om han nu e från Norrbotten, tror du inte då att han också åker hem över sommaren? ;)
Om han nu e från Norrbotten, tror du inte då att han också åker hem över sommaren? ;)
Han kommer sakna myggen osv.
Valet av studentstad borde ju inte vara så viktigt iochmed att de flesta städer är bättre än sur boden :)
Jag tycker det är toppen med plusgrader i Januari. Orka frysa :)
Jag håller med Hades. Det är riktigt skönt med lite mildare vinter. Kyla är till för finnar
Borde du då inte veta att civ. ing. maskinteknik är 5 år? :confused:
:D
Jag vet inte hur utvecklingen har varit men när jag hade koll på ingenjörsutbildningar så hade Linköping bra rykte inom maskinteknik, det är ett expansivt område och företagsbyn jobbar tydligen väldigt nära högskolan. Enda nackdelen är utbudet av gym..
pragmatist
2008-01-12, 11:11
Jag antar självklart att trådskaparen kan ta sig igenom en 300p-utbildning på 3 år. Han är väl ingen latmask heller.
(eller så svarade jag innan jag hade läst hela tråden *rolleyes* )
Tiefenmesser
2008-01-12, 12:50
Jag vet inte hur utvecklingen har varit men när jag hade koll på ingenjörsutbildningar så hade Linköping bra rykte inom maskinteknik, det är ett expansivt område och företagsbyn jobbar tydligen väldigt nära högskolan. Enda nackdelen är utbudet av gym..
Du har ju i alla fall Campushallen på universitetsområdet.
det lät bra faktiskt hm
lund och linköping känns trevligast på något sätt.
Pluggade i linköping ett år, mer blev det inte, tyckte staden var inte ett dugg bra så att säga :P flyttade till norrköping å trivs bättre här. Som univesitet är linköping helt ok dock. det är mycket studentjippon, men staden i sig var dessvärre sämre
Liten Men Fet
2008-01-18, 16:21
Bor och pluggar i linköping till och från sen 00.
Universitetet är bra och håller hög nivå, speciellt civilingenjörsutbildningarna.
Vet inte vad som ska vara så dåligt med staden? Det finns butiker, IKEA, biltema å sånt, staden är inte jättestor och det blåser en del pga att det är så platt.
Det finns MASSOR med festmöjligheter i studentlivet här och vill man av nån outgrundlig anledning bråka när man festar så kan man gå ner på stan och umgås med dom "vanliga" människorna.
Fördelarna är att det är nära till norrköping, som är ungefär lika stort fast dom pratar ännu lustigare där och slåss mer, ganska nära till (s)to(c)kholm om man vill dit (18-20 mil kanske?).
Dåligt att man måste ha bil för att ta sig till en badplats på sommaren.
Har svårt att se att man skulle tycka staden i sig är så tråkig jämfört med andra svenska städer få städer är ju så häftiga att man gör i brallan.
Clarkolofsson
2008-01-18, 16:33
Va? Finns nog 15-20 gym att välja på, dessutom ett fåtal riktigt bra gym, läs hardcoregym. :D
Jag såg aldrig ett enda bråk i Umeå faktiskt. 10 mil söderut är det High Chaparal. Nu ska du naturligtvis inte plugga i Umeå. Det är dåligt.
Linköping är fullt av bus, min polare är därifrån.
I Lund pratar man den minst skånska "skånskan", tror inte du kommer ha problem att förstå vad folk säger
Clarkolofsson
2008-01-18, 17:32
Jag såg aldrig ett enda bråk i Umeå faktiskt. 10 mil söderut är det High Chaparal. Nu ska du naturligtvis inte plugga i Umeå. Det är dåligt.
Linköping är fullt av bus, min polare är därifrån.
Ja vi kan stoltsera med sveriges farligaste gata :D
Angående Lund så har jag trivts otroligt bra. Pluggat både ekonomi och juridik och det har varit bra kvalité. Generellt sett tror jag Lund håller hög kvalité, om inte annat så har ju skolan god renommé oavsett.
Ang. dialektdelen så är den inget bekymmer i Lund. Visst, det finns folk som snackar lundensiska men saken är den att halva befolkningen är studenter o de kommer till stora delar från GBG och Stockholm. Du får alltså inte det problemet som du skulle få i t.ex. GBG. Även om jag nu inte förstår vad det är för fel på vanlig göteborgska *grr27*
Andra fördelar med Lund:
- Avstånden, du lär inte behöva skaffa busskort e.d. Allt du behöver är en cykel.
- Billigt att gå ut. Nationer gör att det blir mkt billigare att inte bara gå ut o festa till kl 03, utan du kan få brunchbuffé för 40 kr, söndagsmiddag för 35 o t.o.m äta gourmetmiddag för 200 kr. Är kanske bara Uppsala som kan konkurrera i det hänseendet (nu kommer väl Linköpingspropsarna och börja gorma?)
- Våren kommer tidigt. April, maj, september,oktober kan vara otroligt varma (förhållandevis) och det gör mer än man tror (särskilt jämfört med gbg)
- En äkta studentstad med allt vad det innebar i form av redan nämnda nationer, sittningar, sjuka baler etc.
- Trevligt folk, säger alla som kommer hit. Kanske är mer karaktäristiskt för studentlivet än för Lund dock.
- Nära till kontinenten, ytterst trevligt när det s.k. "bordershop-CSN:t" kommer :)
Finns säkert mkt mer... Det stora minuset är att det kan vara svårt att få bra boende.
Va? Finns nog 15-20 gym att välja på, dessutom ett fåtal riktigt bra gym, läs hardcoregym. :D
Lista dem gärna i tråden om gym i Linköping.
nån som har lite insideinformation om örebro och örebros universitet?
Jag läste ett år i stockholm på KTH.
För mig:
KTH = bra
Stockholm = piss
Nu läser jag i Umeå, mycket bättre stad enligt min åsikt.
Skolan är helt okej, KTH är större och har bredare urval av inriktningar etc.
men Umeå har sina plussidor som gemenskap, enkelhet...
Överlag är det säkert svårt att säga vad som passar dig bäst som person, det måste du själv känna. Kanske till och med testa, har du börjat ett program på ett ställe är det absolut inte omöjligt byta till samma program på annan ort. Som jag gjorde...
Kommer för övrigt från Boden jag med, så kanske bör undvika Stockholm ;)
[QUOTE=Erik__;2752077]Nån gång ska man ju börja plugga igen....*cry*
QUOTE]
Ett tips är att inte börja plugga förrän du är taggad på det, allt kommer bli mycket lättare då.
Lite off-topic sådär.
edit: lyckad quote
Kebab-Arne
2008-01-18, 21:54
Finns ju fördelar med att ha nära hem också. Skulle mycket hellre ha en timmes bilfärd hem än 3 timmar jag har nu. Hem då där mina föräldrar bor. Finns stora fördelar med det med. Typ, sno med mat hemifrån, tvätta... :em:
Den stora risken med att ha nära hem är att man inte kommer in bland sina nya studiekamrater utan istället åker hem. Men det är ju upp till var och en hur mycket man vill umgås med sina nya klasskamrater.
pragmatist
2008-01-18, 22:09
Här är Högskoleverkets utvärdering av svenska civilingenjörsutbildningar, kan väl vara läsvärd:
http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800090844/0608R.pdf
Gjorde lumpen 2008, nu ska jag söka mig någonstans, damnit känns jobbigt. Men jag är taggad på samma utbildning än i alla fall, det är ju ett enormt +.
värstingen
2009-03-14, 14:13
Systra mi pluggade i Gävle, enligt henne den bästa staden man kan plugga på i Sverige.
Linköping är helt ok, både utbildning och studentliv. Bryr mig inte mycket om kåraktiviteterna men det finns ändå ett dugligt utbud av ställen att gå till på kvällarna. Campushallen med gym ligger... på campus och håller bra klass.
undvik sthlm så mkt du kan, det är ingen studentstad. ska du jobba får jag väl slå ett slag för sthlm, men om du ska plugga och har möjlighet till alternativ, håll dig borta från sthlm
Mer åsikter ?!
står mellan lund och linköping känns det som..
Dexterity
2009-03-19, 23:57
Mer åsikter ?!
står mellan lund och linköping känns det som..
Vad ska du plugga för något? (om jag får fråga)
Vad ska du plugga för något? (om jag får fråga)
Det står ju i tråden ffs.
Linköping har ett bra tekniskt program vad jag vet. Stadens fulhet är inget problem heller, det går alltid att pendla de 20 minuter det tar med tåg mellan Norrköping och Linköping så får du en fin stad att bo i också.:thumbup:
Linköping har ett bra tekniskt program vad jag vet. Stadens fulhet är inget problem heller, det går alltid att pendla de 20 minuter det tar med tåg mellan Norrköping och Linköping så får du en fin stad att bo i också.:thumbup:
Jag har växt upp i boden så linköping kan nog vara rätt vacker i mina ögon =)
Jag förstår inte varför Linköping skulle va så fult? Den är väl inte bland Sveriges vackraste men ser väl mest ut som svenska städer gör mest?
Tycker man att utbildningen är bra här så ser jag ingen anledning att inte flytta hit pga att stan skulle vara särskilt ful.
Linköping är inte direkt en ful stad och som de flesta städer som utvecklas så sker det dessutom en hel del på den fronten. Sen beror det självklart på var man bor och rör sig hur man uppfattar förhållandena.
Jag bor i Linköping och kan inte gnälla på staden. Pluggar teknisk fysik och elektroteknik och trivs som fisken i vattnet.
nog talar om Linköping! kan en inbiten stockholmare trivas i Umeå? Känns ganska motigt att flytta så långt ifrån vänner och familj *cupid*
Hur är Umeå som studentstad?
Fatalist
2009-03-25, 15:00
Linköping, Norrköping, fy fan vad fula städer. :D Betongghetton!
Stockholm, Göteborg eller Uppsala hade jag valt. Så man slipper skada ögonen på väg till skolan.
Stockholm, Göteborg eller Uppsala hade jag valt. Så man slipper skada ögonen på väg till skolan.
Lund är en fin stad med.
Arnesson
2009-03-25, 15:15
Jag kan intyga att Uppsala är en trevlig studentstad. En väldigt stor småstad :thumbup:
Som studentstad är det nog grymt. Studenterna är rätt segregerade från övriga staden. Umeå är förmodligen den tråkigaste och fulaste stad jag varit i dock. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är som jag ogillar så mycket men något fel är det. Som att man tagit de sämsta egenskaperna från Norrland och Stockholm och adderat dessa. Nä, dit vill jag inte igen.
Kan en inbiten stockholmare trivas i Umeå?
Det beror nog helt på vem Stockholmaren är.
Jag tyckte att den var "lagom"; för mig är Stockholm lite för stort och Uppsala lite för överspänt. Att det mesta är samlat till ett campus är en fördel ur transportsynvinkel.
Vart i Norrköping var du? Centrala Norrköping med en massa gamla Industribyggnader och andra gamla hus är fruktanssvärt snyggt.
Body Guard
2009-03-25, 17:04
nog talar om Linköping! kan en inbiten stockholmare trivas i Umeå? Känns ganska motigt att flytta så långt ifrån vänner och familj *cupid*
Är själv född och uppvuxen i sthlms södra förorter, ha bott i Umeå nu i ca 4 år och tycker det är en kanon stad.
Fördelar:
Lagom stor
Bra träningsmöjligheter
Helt ok uteliv
Trevliga människor
Nackdelar
Allt är typ stängt på söndagar?
Ingen Ikea
Jävligt kallt och mörkt en stor del av året
Blir själv klar efter sommaren och då flyttar jag tillbaka, Umeå är grymt att plugga i men skulle aldrig palla bo här resten av mitt liv. Tar bara 1 timme att flyga hem, Malmöaviation är bäst att åka med, passar alltid tiderna och man får lite mat på planet =)
Låter ju bra! fast jag tycker inte när de är mörkt.. man blir så trött :P
Vart ska man handla alla möbler om de inte finns någon ikea?!
Myrorna. :D
Seriöst så beror det ju lite på hur du skall bo; studentrummen är oftast möblerade, så då försvinner ju det problemet. Närmaste IKEA är väl det i Sundsvall.
Flyttar du till Umeå får du snabbt Norrlandsreferenser och tycker Sundsvall är jättenära, bara tre timmar med bil! :) Så IKEA är inget problem.
Uppsala är i mitt tycke en riktigt trevlig studentstad, däremot har jag inte pluggat där själv.
Låter ju bra! fast jag tycker inte när de är mörkt.. man blir så trött :P
Flyttade från södra Sverige upp till Luleå i höstas och mörkheten tänker man inte på särskilt mycket imo. Här ligger ju snö hela vintern så det känns ljust ändå.
Jadu, allt beror på vad man är ute efter, jag valde mellan Umeå, Göteborg och Uppsala, de platser som har dietistprogram. Valet föll på Umeå för jag älskar närheten till naturen, snö på vintern, centraliserat campus, möjlighet att fördjupa mina fritidsintressen. Jag har 1.5 terminer kvar här och jag ångrar mig inte!
Valde mellan Uppsala, Lund och Umeå. Blev Uppsala och det är klart över förväntningarna. Svårt och inte trivas här tror jag.
Jag vill absolut slå ett slag för Linköping!
Ingenjörerna håller till i riktigt fräscha byggnader. Lärarna och utbildningen är det bra upplägg på, finns mycket resurser att tillgå. Mycket bra fester och du kommer absolut inte ha tråkigt. En öl på Flamman kostar 16 kr för 50cl! Sveriges billigaste?
Maskinarna brukar också få en schysst sammanhållning!
Boendet i Linköping har också klar fördel mot Lund där du alltid får tag i en bostad som är nära universitet! Campushallen är ett bra gym som ligger på campus, perfekt att träna på håltimmar osv!
Asså om jag fick välja så hade jag tagit Uppsala, men eftersom jag har "dåliga" betyg för jag nöja mig med umeå, om jag kommer in där..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.