handdator

Visa fullständig version : Pulver utan sötningsmedel?

Spazmo
2008-01-11, 00:11
Varför ska det vara så svårt att hitta pulver utan sötningsmedel?
Jag kan förstå att alla tillverkare vill drämma i en massa aspartam och sukralos då de försöker nolla kolhydratdelen som i många proteinpulver. Men att det ska vara så svart att få tag på ett blandpulver som tex Super Mass eller en regelrätt Gainer utan sötningsmedel går ju knappt att förstå?

Är det någon som har en bra förklaring på detta ännu ännu hellre förslag på sötningsmedelfria alternativ som jag missat?

erixone
2008-01-11, 02:04
Varför ska det vara så svårt att hitta pulver utan sötningsmedel?

När jag hade kommit till den punkten att jag ville öka mina resultat med hjälp av tillskott såg jag samma problem. Vem vill riskera att få cancer... *screwy*

Det som jag har hittat:

Gainer: MassFX

Kaseinpulver: Skip Olympic/Pro max.

Vassleprotein: Whey FX naturell (storpack á 15 kg).

Rena EAA: Esapro Grape (Smaken Citrus Breeze innehåller dock sukralos!)

Maltodextrin: 25 kg säck som finns hos några webbshoppar.

Körde förut med en gainer bestånde av Skip Olympic + malto vilket funkade bra. Smaken var så där och det är av denna orsaken de stoppar i sötningsmedelen. För alla kärringar alltså *whistle*.

Nu kör jag med en gainer av 6 g Esapro + ~ 30 g malto före och efter träning, 20 g kaseinproteinpulver morgon och kväll.

Om du ska slippa sötningsmedelen får du alltså blanda egen gainer vilket bara är ett plus och billigare.

Lycka till med träningen och hoppas du fick lite hjälp till grymma resultat! *flex*

Endura
2008-01-11, 09:03
Holistics har ett pulver som är helt rent från både sötningsmedel och andra konstiga tillsatser, dock är proteinet (vassle) inte lika rent som du kanske är van med, det är "bara" ett koncentrat har jag för mig.
Jag tycker det är bra, men det löser sig inte så bra och är inte helt ypperligt att shaka - jag har ner det i gröten som lösning...
Finns på flera hälsokostbutiker, 250kr för ett kilo tror jag att jag betala.

Spazmo
2008-01-11, 10:09
Körde förut med en gainer bestånde av Skip Olympic + malto vilket funkade bra. Smaken var så där och det är av denna orsaken de stoppar i sötningsmedelen. För alla kärringar alltså *whistle*.

Tack för tipset! Låter helt enkelt som att det blir till att blanda själv för ska man käka tillskott 3-4 gånger om dagen känns det som man faktiskt kommer få i sig otrevliga mängder av sötningsmedel. Ang smaken så kan jag inte förstå folk som klagar. Själv tycker jag bara det är bra om det smakar illa, då känner man att man offrar sig lite extra :) Dessutom tycker jag helt ärligt att man vänjer sig vid smaken på nästan allt hur illa det än smakar.

I början när jag tränade drack jag super mass med standardmjölk och tyckte det var äckligt, det smakar ju som rena lyxdrinken idag. De neutrala pulver som jag testat har ju alla smakat illa till en början. Men efter 10-20 gånger går det ju ner utan problem tom med vatten.

Spazmo
2008-01-11, 10:11
Holistics har ett pulver som är helt rent från både sötningsmedel och andra konstiga tillsatser, dock är proteinet (vassle) inte lika rent som du kanske är van med, det är "bara" ett koncentrat har jag för mig.
Jag tycker det är bra, men det löser sig inte så bra och är inte helt ypperligt att shaka - jag har ner det i gröten som lösning...
Finns på flera hälsokostbutiker, 250kr för ett kilo tror jag att jag betala.

Låter inte det lite dyrt om det inte är "rent"?

Hur mycket tar du för att lyckas lösa det i gröten? Hur smakar det?

Nitrometan
2008-01-11, 15:08
Om du bara vill ha protein utan sötningsmedel finns ju Fairing Whey Hydro i webshopen.

Sen kan du kombinera det med nån kolhydratskälla, typ malto.

ETK_TIS
2008-01-11, 15:23
Detta handlar jag http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=148

Spazmo
2008-01-11, 15:30
Detta handlar jag http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=148

Ok, men är den verkligen utan sötningsmedel? Står ju ingen exakt näringsdeklaration på nätet, vad står det på din förpackning?

ETK_TIS
2008-01-11, 15:44
Ok, men är den verkligen utan sötningsmedel? Står ju ingen exakt näringsdeklaration på nätet, vad står det på din förpackning?

Står inte upptaget på listan över innehåll ,så det är fritt från sötnigsmedel.

Raggis
2008-01-11, 15:53
Varför är du rädd för sukralos?

Spazmo
2008-01-11, 21:36
Varför är du rädd för sukralos?

Jag är väl för gammal för att vara rädd för spöken helt enkelt :)

Nä men det känns som om att man kan välja på att få in mängder av ett konstgjort ämne i kroppen och slippa det så väljer jag att slippa det.
Finns del argument emot det hela (jag är lång ifrån någon expert på ämnet) tex säger en Professor Göran Pettersson
"Klororganiska ämnen ger upphov till mutationer, cancer och skador på fortplantningsorganen." och sukralos är alltså ett klororganiskt ämne.

Finns ju en del forskning på att det ska vara "helt ofarligt" också och vi får verkligen hoppas att det stämmer eftersom det finns i så många produkter. Men ska dock komma ihåg att det finns väldigt många företag (bla pulvertillverkarna)som tjänar enorma pengar på att kunna fortsätta att sälja sina söta produkter (nu när det blivit "farligt" med vanligt socker) så jag väljer att ta emot "deras" rapporter med en hel del skepsis.

Sverker
2008-01-12, 07:58
Jag är Finns del argument emot det hela (jag är lång ifrån någon expert på ämnet) tex säger en Professor Göran Pettersson
"Klororganiska ämnen ger upphov till mutationer, cancer och skador på fortplantningsorganen." och sukralos är alltså ett klororganiskt ämne.

Molekylen fyller ett vilkor. Den är klorerad och organiskk, alltså klororganisk.

Den fyller inte nästa vilkor för att vara mutagen och cancerogen. För det krävs att molekylen eller dess nedbrytninsprodukt direkt reagerar med DNA eller smiter in och gömmer sig i DNA-kedjan. Helt enkelt stör avläsningen av DNA.

Sukralos är vattenlöslig så kroppen behöver inte förändra molekylen för att göra den vattenlöslig. Den reagerar ( vad vi vet idag ) överhuvudtaget inte alls i kroppen. Den absorberas till mycket liten del och det som kommer in snurrar ett varv och läcker därefter ut i urinen.

Vad som är intressant är vad som händer i reningsverken och i utsläppet från reningsverket. Där har vi nya förutsättningar.

C.E.J.
2008-01-12, 09:17
Molekylen fyller ett vilkor. Den är klorerad och organiskk, alltså klororganisk.

Den fyller inte nästa vilkor för att vara mutagen och cancerogen. För det krävs att molekylen eller dess nedbrytninsprodukt direkt reagerar med DNA eller smiter in och gömmer sig i DNA-kedjan. Helt enkelt stör avläsningen av DNA.

Sukralos är vattenlöslig så kroppen behöver inte förändra molekylen för att göra den vattenlöslig. Den reagerar ( vad vi vet idag ) överhuvudtaget inte alls i kroppen. Den absorberas till mycket liten del och det som kommer in snurrar ett varv och läcker därefter ut i urinen.

Vad som är intressant är vad som händer i reningsverken och i utsläppet från reningsverket. Där har vi nya förutsättningar.

Nu gav du väl del av svaret till min fråga, men du som är kemist (eller vad du nu är din kunnige djefvel), kan du förklara varför halogen- och kvävekarboner tenderar att vara "giftiga" för människor och/eller andra djur?

skratt
2008-01-12, 09:24
Holistic smakar lite vanilj av naturlig vaniljarom och är toppen tycker jag!

Sverker
2008-01-12, 09:52
Nu gav du väl del av svaret till min fråga, men du som är kemist (eller vad du nu är din kunnige djefvel), kan du förklara varför halogen- och kvävekarboner tenderar att vara "giftiga" för människor och/eller andra djur?

Utgångspunkten är att det inte finns naturligt enzymer som sätter på eller plockat bort klor från kolföreningar. Det är anledningen till att de inte bryts ned så lätt och samlas i naturen.

Många klororganiska föreningar är inte alls giftiga för oss mäniskor.
Freon är helt ofarligt vid jordytan men bildar fria radikaler på hög höjd som skadar ozonet.

Insektsgiftet DDT är näst intill harmlöst för oss men skadar fåglars förmåga att lägga bra och livsdugliga ägg.

På den andra sidan har vi dioxinen som TCDD som bildas vid sopförbränning eller tillverkning av bekämpningsmedel som fenoxisyror. TCDD är något av de mest giftiga ämnen vi känner till.

Sedan finns ju klororganiska ämnen som vi KAN bryta ned. Dessa ger ofta giftiga nedbrytningsprodukter.
Kloroform som är ett känt sömnmedel kan brytas ned till fosgen som i sin tur ger leverskador. Metylenklorid bryts ned till saltsyra och kolmonoxid och kolmonoxiden förstör hemoglobinet.

Kocken123
2008-01-12, 10:48
Kör med Holistics, funkar hur bra som helst, till och med blandat med vatten.

TheGredde
2008-11-06, 11:22
Insektsgiftet DDT är näst intill harmlöst för oss men skadar fåglars förmåga att lägga bra och livsdugliga ägg.

Och andra ämnen som det stora multinationella företaget Monsanto tillverkat, eller lever på ser jag som något ont. Det finns indicier som pekar på att företag som är stora (har makt) påverkar den amerikanska statens verk, (livsmedelsverket eller liknande) som utfärdar tillståndet att få sälja/bruka både DDT och aspartam mottagit mutor för att resultaten som framkommer av försöken med bland annat sötningsmedel ska undanhållas alternativt skrivas ned som mindre skadliga än vad de egentligen är.

Att DDT inte skadar människor verkar konstigt, då vi vet att många människor äter djur som då i sin naturliga miljö äter eller lever i den miljö där DDT har använts, eller bara rinner ut. Det innebär att både fiskar och fåglar får i sig giftet, om då fåglarna äter en fisk kommer fågeln få i sig mer spår av giftet.

Smutskastning av företag är inte bra, speciellt inte på Internet, men även där tar jag ställning till att motverka det multinationella företaget Monsanto som har en dålig ställning till vad som är bra och dåligt. Ett företag som inte tar hänsyn eller rättar till de problem som de åsamkat är inte mycket värt i mina ögon.

Men nu är jag ingen expert på området, men oavsett vilket avstår jag så mycket som möjligt från kemiska sötningsmedel.

FyllSkalle
2008-11-07, 21:08
Vissa produkter kan jag inte fatta att man måste blanda i sötningsmedel i.

Exempelvis: Mass FX. Borde man inte kunna få produkten tillräckligt söt med de 64g/100g kolhydrater som pulvret innehåller?

WHITEFOLKS
2008-11-08, 00:59
Skulle tro att det är maltodextrin i mass fx, maltodextrin av "bra kvalitet" är i princip smaklöst.

FyllSkalle
2008-11-08, 17:42
Skulle tro att det är maltodextrin i mass fx, maltodextrin av "bra kvalitet" är i princip smaklöst.

Jo så är det. Men man borde kunna slänga i lite dextros t.ex för att få sötma och därmed slippa använda sötningsmedel som många inte vill ha.