handdator

Visa fullständig version : 4 v deff, 4 v bulk

Ondskapelsen
2008-01-10, 22:38
Inte så mycket att orda om, 4 veckor deff, 4 veckor bulk, 4 veckor deff, 4 veckor bulk.
Teorin lyder att under dessa 4 veckor borde man kunna hålla 0.5kg's fettförlust (om man nu har fett att förlora), för att sedan kunna lägga på sig massa (förhoppningsvis ganska låg fetthalt).
Jag kan för övrigt inget om detta men tänkte bara fråga.

Synpunkter och kommentarer?
Gärna nått namn på vad detta kan tänkas heta (förutsatt att de säkert finns redan o funkar skitbra för vissa som med allt annat)

Scratch89
2008-01-10, 22:50
Det skulle mycket väl kunna funka. Problemet blir ju om du märker att du råkar bulka snabbare än vad du tänkt, eller deffar långsammare. Det bästa vore väl iofs att ha ett mål, t.ex att vid 80 kg så dietar jag ner mig x antal kilogram. Om man sen kommer till 80 och tycker att formen fortfarande är bra kan man ju höja ribban då. Det är dumt att ställa in sig på antal veckor när man inte har så bra koll på ens matreglering och omsättning.

Ondskapelsen
2008-01-10, 23:00
Nej men tänkte inte något monsterstort överskott under bulk.
Tänk att personen som ska köra detta har hyfsad koll på sin kcal in och ut en vanlig dag.
Tanken va nog liksom att bibehålla vikt men sänka fettprocent.
Eller behålla..ja inte gå ner så jävla fort iaf :)

Vetez
2008-01-10, 23:04
"ABCDE-Dieten"

Under bulk vill du ligga på (tex) 500kcal+ och under deff -500kcal.
Svårt att göra det rätt, du vet aldrig hur mycket du stoppar i dig eller hur mycket energi du behöver.
När du tror du ligger på överskott, så kanske du i självaverket inte gör det osv.
Och sen så är det väl så att kroppen vänjer sig vid att äta mycket/äta lite?

Sen så blir du nästan tvungen att räkna kalorier.
Men om du klarar av det där så lär de funka!

Jag kör typ liknande av de som Scratch89 skrev. Bulkar tills jag känner mig för fet, sen deff. Blir inga långa bulkningar, 1-2månader :)

Fullkontakt
2008-01-10, 23:10
bulka tills magrutorna börjar synas dåligt. *grr27* sen deff

regus
2008-01-10, 23:16
bulka tills magrutorna börjar synas dåligt. *grr27* sen deff

På ondskapelsen/ful-olle finns det inga magrutor i dagsläget. :)

Ondskapelsen
2008-01-10, 23:17
Nej det var väl 3 år sen jag hade synliga magrutor, får skryta me att dom va bra på sin tid. Har nog 10kg på fel ställe utan o överdriva nu :P.

regus
2008-01-10, 23:19
Nej det var väl 3 år sen jag hade synliga magrutor, får skryta me att dom va bra på sin tid. Har nog 10kg på fel ställe utan o överdriva nu :P.

Alla magrutor var bra när man var 14. Även "anorexiabullar" (c) Ganymedes

formula4shape
2008-01-11, 00:14
Inte så mycket att orda om, 4 veckor deff, 4 veckor bulk, 4 veckor deff, 4 veckor bulk.
Teorin lyder att under dessa 4 veckor borde man kunna hålla 0.5kg's fettförlust (om man nu har fett att förlora), för att sedan kunna lägga på sig massa (förhoppningsvis ganska låg fetthalt).
Jag kan för övrigt inget om detta men tänkte bara fråga.

Synpunkter och kommentarer?
Gärna nått namn på vad detta kan tänkas heta (förutsatt att de säkert finns redan o funkar skitbra för vissa som med allt annat)

Cyklisk diet

Scratch89
2008-01-11, 00:34
Det är väl bara att testa, isåfall? Ha ett vettigt träningsschema, ät bra mat, sup inte för ofta osv.

Ondskapelsen
2008-01-11, 11:11
Det är väl bara att testa, isåfall? Ha ett vettigt träningsschema, ät bra mat, sup inte för ofta osv.

Jo ja får väl göra det.
Men jag tänkte om någon redan hört att det suger så får man väl köra något annat istället ;).
Tack för alla svar dock

aGGe
2008-01-11, 12:05
4 veckor bulk är alldeles för mycket.du kommer bli fet :D

ABCDE diet(gamla var 12-12):
7-10 dagar högkalori följt av runt 14-16 dagar lågkalori

men under högkalori ska du äta MYCKET! MYCKET stärkelser.
dvs inte massa pizzor och onyttig mat.

Öka alltså kolhydratintaget markant med fina kolhydrater från tex råris/brunt ris,

Scratch89
2008-01-11, 14:12
4 veckor bulk är alldeles för mycket.du kommer bli fet :D

ABCDE diet(gamla var 12-12):
7-10 dagar högkalori följt av runt 14-16 dagar lågkalori

men under högkalori ska du äta MYCKET! MYCKET stärkelser.
dvs inte massa pizzor och onyttig mat.

Öka alltså kolhydratintaget markant med fina kolhydrater från tex råris/brunt ris,

Pizza innehåller massor av stärkelse. Hur ska du ha det?
Förövrigt är väl ABCDE-dieten den enda dieten som verkligen blivit sågad vid fotknölarna, då det bara gjorde adepterna feta.

aGGe
2008-01-11, 15:15
Pizza innehåller massor av stärkelse. Hur ska du ha det?
Förövrigt är väl ABCDE-dieten den enda dieten som verkligen blivit sågad vid fotknölarna, då det bara gjorde adepterna feta.

Jag syftade antagligen då på "fettet" i pizzorna, som tillhör genren "onyttig" i min mening som jag skrev.

Ola Wallengren
2008-01-11, 17:16
Jag tror att 8v/4v fungerar bättre. Man bör lägga på sig långsammare än man kan få det av. 8v uppgång ger dessutom bättre förutsättningar för ökningar.

aGGe
2008-01-11, 21:03
Jag tror att 8v/4v fungerar bättre. Man bör lägga på sig långsammare än man kan få det av. 8v uppgång ger dessutom bättre förutsättningar för ökningar.

Poängen med abcde dieten är ju att inte äta över/under -äta i så långa cykler eftersom kroppen vänjer sig ganska fort.

Senaste jag läste om ABCDE var de cyklerna jag beskrev.

Jag har en vän som körde så och jag måste säga att han blev större och hårdare. Riktigt grymma resultat. men han var riktigt noga med vad han petade i sig också. åt i prinsip bara brunt ris eller råris.

Jag själv har försökt mig på detta, men jag gav upp efter 3-4 fjärde överätardagen.

Det är riktigt krävande att äta så mycket mer kolhydrater. Jag klarade helt enkelt inte av det. och ändå är jag ganska stor i maten.

Ondskapelsen
2008-01-11, 23:52
Min tanke var lite att bulka tillräckligt länge för att det ska ge resultat men tillräckligt kort för att kroppen inte ska vänja sig. Och 7-14 eller 10-14 eller liknande funkar bättre. Men det känns som en oerhört kort deffperiod när jag behöver gå ner i vikt först. Kanske funkar 8v deff, 4 v bulk bäst fram tills dess att jag är nöjd med min vikt för att sedan experimentera med kortare cykler?

aGGe
2008-01-12, 08:54
jag tycker ändå att du bulkar för länge.

i sådana fall tycker jag att du kör 14-16 dagar deff när du för första gången börjar köra det här. följt av 5-7 dagar bulk.

och cykla det..

Ola Wallengren
2008-01-12, 10:56
Poängen med abcde dieten är ju att inte äta över/under -äta i så långa cykler eftersom kroppen vänjer sig ganska fort.

Senaste jag läste om ABCDE var de cyklerna jag beskrev.

Jag har en vän som körde så och jag måste säga att han blev större och hårdare. Riktigt grymma resultat. men han var riktigt noga med vad han petade i sig också. åt i prinsip bara brunt ris eller råris.

Jag själv har försökt mig på detta, men jag gav upp efter 3-4 fjärde överätardagen.

Det är just utifrån de erfarenheter av ABCDE dieten jag har som gör att jag rekommenderar länge "bulkperioder". ABCDE blir i stort sett bara en enda lång berg och dalbana och det som skiljer i vikt är främst glykogen och vätska.
Som du själv påpekar så är det ju rätt jobbigt också.

Vetez
2008-01-12, 17:31
kolla igenom den här tråden
http://forum.body.se/showthread.php?t=8668

Han kör med ännu kortare intervaller än ABCDE,
Och han ser grymt bra ut :)

Koloftw
2008-01-12, 17:58
Finns ju en del personer som kör bulk/deff flera gånger över veckan.

Överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar, om målet är omsammansättning, typ ... underhåll på träningsdagar och underskott på vilodagar, om man ska gå ner i vikt ... etc.

Det kanske går, men ska man lyckas så måste man verkligen bry sig om kosten, räkna, väga, osv.

Fullkontakt
2008-01-12, 20:05
proteinsyntesen, Lr vad det heter som är avgörande för muskel återhämtningen är väl som störst typ första xx timmarna efter träningen och sen går det nedåt ganska rejält?? (Vet typ inte vad jag pratar om nu)

Men, om man ligger på överskott dom timmarna när muskelnedbrytningen/återhämtningen är som störst (dom närmaste timmarna efter träning)..... och sen underskott på vilodagarna (när syntesen inte är så hög)

om någon förstår vad jag skriver (förstår knappt själv) ?

Koloftw
2008-01-12, 20:10
Proteinsyntesen = proteinuppbyggnaden. När man säger proteinsyntes här menar man ofta "muskelproteinsyntes". Finns ju DNA syntes, enzymsyntes osv.

MPS går upp ca 1.5ggr 4h efter träning, peakar på 2ggr efter 24h, för att sen snabbt falla tillbaka till basnivåer ~ 36h.

Ja, vi förstår vad du skriver. Problemet är om det fungerar i praktiken att göra så. Hur ska du lyckas tajma in ditt exakta överskott på den exakta tiden när din MPS är uppreglerad? Det är knappast som att den alltid gör samma sak, t.ex "Åfan, nu har det gått 36 timmar sen han körde bicepcurl, dags att nedreglera proteinsyntesen nu" ...

För mig känns det säkrare att höfta lite och köra på överskott ett antal veckor och sen underskott ... men det går ju säkert, fast då får man ha stenkoll och räkna varenda gram man stoppar i sig.

EDIT: Att koncentrera näring runt ditt träningspass låter dock som en jättebra idé :thumbup:

Fullkontakt
2008-01-12, 20:14
jo du har nog rätt..

regus
2008-01-13, 00:43
Jag tror mer på att deffa ner dig om du vill det och sedan äta upp dig tillräckligt för att göra framsteg och sakta nog för att inte bli fet. Äta upp dig under en längre period alltså.

Ondskapelsen
2008-01-13, 00:44
EDIT: Att koncentrera näring runt ditt träningspass låter dock som en jättebra idé :thumbup:

Det är väl lite detta Grandmaster / Martin håller på med i sin IF?
Att käka i 8 timmar för att sedan fasta i 16 timmar.
T.ex. ett 500kcal kolhydratsmål strax innan träning för att sedan pumpa in 3 stora mål i pajhålet innan 8-timmarsfönstret är stängt.

Eller vad menar du?

regus
2008-01-13, 00:45
T.ex. ett 500kcal kolhydratsmål strax innan träning för att sedan pumpa in 3 stora mål i pajhålet innan 8-timmarsfönstret är stängt.

Eller vad menar du?

Jupp

Tror det, men är inte säker.

Ondskapelsen
2008-01-13, 00:50
För övrigt bör tilläggas att 4veckor inte är någon bestämd tidscykel. Mer som ett exempel.

Och för övrigt tror jag IF är ett GRYMT bra sätt att förlora fett på utan att förlora alldeles för mkt massa medans jag tror det är ett medelmåttigt recept på bulk. För mig känns det naturligt bättre att trycka mat och protein dygnet runt under bulk. Men det är väl nått medfött fel man har såklart ;). Grub får rätta till mig om han har lust :P.
Men vad jag vet så har intagstillfällena inte en livsavgörande effekt på byggningen eller någonting alls i sig. Eller så hade det gjorts för lite studier, kommer inte ihåg. Det känns som att om detta vore en livsavgörande fråga så borde jag veta bättre hehe :).

Poängen är iaf, jag tror att IF är en bra dietmetod men skulle gärna köra en annan bulk. Frågan är bara hur lätt är det att äta normalt efter att ha kört IF ett tag?

Scratch89
2008-01-13, 01:59
Det är väldigt lätt att gå tillbaka till normal kost efter IF. Det är bara att börja äta normalt igen. Däremot är nog övergången till IF det svåra.

Koloftw
2008-01-13, 02:08

Eller vad menar du? Var inte det jag menade, men det fungerar säkert också jättebra. Menade att man skulle koncentrera energin runt träning - iofs. så är det just det som är meningen med IF.

Frågan är bara hur lätt är det att äta normalt efter att ha kört IF ett tag?

"Lätt och lätt", man gör väl det man trivs med ... är det inte lätt att gå över till "normalt" igen, så är ju helt enkelt IF det som passar en och då ska man väl göra det?

Varför t.ex. sluta äta var tredje/varannan timme och börja med IF om man trivs med att äta var tredje timme?

Chris-Dawg
2008-01-19, 09:30
Har själv efter en 6mån vinterbulk tänkt att ge mig på en deff. Vanligtvis så brukar jag hålla vikten nere under "sommarhalvåret", men känner att det är lite tråkigt att inte kunna lägga på mig nån massa under så pass lång tid. Tänkte därmed prova att köra "minibulkar" fram tills vintern är antågande igen dvs bulka en mån för att bryta med en mindre deff för att sedan gå på en "minibulk" igen osv. Nån som har nån erfarenhet av det? är det värt att göra så eller kommer jag bara att trampa vatten?

Ondskapelsen
2008-01-19, 11:42
Har själv efter en 6mån vinterbulk tänkt att ge mig på en deff. Vanligtvis så brukar jag hålla vikten nere under "sommarhalvåret", men känner att det är lite tråkigt att inte kunna lägga på mig nån massa under så pass lång tid. Tänkte därmed prova att köra "minibulkar" fram tills vintern är antågande igen dvs bulka en mån för att bryta med en mindre deff för att sedan gå på en "minibulk" igen osv. Nån som har nån erfarenhet av det? är det värt att göra så eller kommer jag bara att trampa vatten?

Gör en studie ;).
Jag följer :)

Chris-Dawg
2008-01-19, 12:12
Jag får väl ta mig an det och se om jag hinner få några ökningar *flex*

Ondskapelsen
2008-01-19, 12:58
Hehe, håll mig uppdaterad. Jag funderar på detta koncept över sommaren jag med.