Logga in

Visa fullständig version : Trafikregler

Purren
2008-01-10, 19:38
Ett par funderingar har kommit upp efter en del körning i stadsmiljö.

1. Om det är grönt för både mig och för fotgängarna, och det saknas fotgängare, är det lagligt att köra då? Jag vet att väldigt många gör det, men vad säger reglerna?

2. Får jag göra en U-sväng varsomhelst, förutsatt att en "u-sväng förbjuden" skylt inte finns, samt att det inte är en trafikfara? Eller är det bara på vissa ställen?

Snabel
2008-01-10, 19:40
Är fotgängarnas lampa alltid vinklade så att bilarna kan se dem väl? Om inte så bör det väl vara lagligt att köra då du har grönt.

sunkan
2008-01-10, 20:00
får man göra u-sväng på huvudled?

pilt77
2008-01-10, 20:01

1. Om det är grönt för både mig och för fotgängarna, och det saknas fotgängare, är det lagligt att köra då? Jag vet att väldigt många gör det, men vad säger reglerna?

2. Får jag göra en U-sväng varsomhelst, förutsatt att en "u-sväng förbjuden" skylt inte finns, samt att det inte är en trafikfara? Eller är det bara på vissa ställen?

1. Är det grönt och fri väg så kör.
2. Om det kan ske utan fara för övrig trafik så är det bara att svänga.

David86
2008-01-10, 20:03

Det är fullt lagligt. Tänk på att du även måste släppa förbi cyklister om dem har grönt.

Ja, så länge det inte är något förbud mot det är så det lugnt.

Pepparkakssmurfen
2008-01-10, 20:06

1.Japp,du får köra om du har grönt.

2.Jupp.(är det heldragen linje får du inte göra det,t.ex Kungsgatan)

Jompan
2008-01-10, 20:18
Jag kugga min första uppkörning för att jag stanna vid grönt. Dock hade inte gångaren grönt då, så jag hindrade trafiken. :D

Skulle bli lång historia om jag skulle dra anledningen till varför jag stanna i huvudtaget när jag hade grönt. Kan säga att jag är mäkta sur på min bilskollärare dock.