Logga in

Visa fullständig version : Diabetes

Gunnar
2003-05-08, 16:30
Varför får inte diabetiker äta/drika mjölkprodukter? De innehåller ju laktos, och det är ju långsamma kolhydrater. Det är ju snabba kolhydrater diabetiker ska undvika......hmmmmm, någon som vet?

supremo
2003-05-08, 16:44
Mjölkprodukter har högt insulinindex.

Har ingen länk om det just nu, men jag tror nog att ngn annan har det.

Pez
2003-05-08, 16:45
Insulin Index kanske? :confused:

Är inte Sverker diabetiker? Har för mig det... han sitter säkert inne med svaret vilket som. :D

/pez

Sverker
2003-05-08, 18:21
Nej, något svar har jag inte.

Mjölk är snabba kolhydrater för mig som diabetiker och fungerar bra till att snabbt höja blodsockret. Om det gäller för andra kan jag inte svara på.

I alla de kostschema jag sett för diabetiker ingår alltid minst 0.5 L lättmjölk varje dag fördelade på 1.5 - 2 dl per gång dvs små mängder varje måltid.

Mager ost ( 17 %, 30+ ) brukar sedan ingå också för att ge tillräkligt med kalk.

King Grub
2003-05-08, 19:41
Det är alltså inte kolhydraterna i mjölk, som har ett mycket lågt GI och är långsamma, som gör att mjölkintaget ger ett sådant påtagligt insulinpåslag. Faktum är att det inte gjorts tillräckligt med forskning som visar vad det egentligen är som orsakar insulinspiken; åtminstone har jag inte läst något sådant. Det är möjligt och tänkbart att det är just proteinkombinationerna som finns i mjölken som påverkar, för även laktosfri mjölk ger denna insulinrespons.

Insulin Index
By Rick Mendosa

"There are some instances, however, where a food has a low GI value but a high insulin index value. This applies to dairy foods and to some highly palatable energy-dense "indulgence foods." Some foods (such as meat, fish, and eggs) that contain no carbohydrate, just protein and fat (and essentially have a GI value of zero), still stimulate significant rises in blood insulin.

At the present time, we don't know how to interpret this type of response (low glycemia, high insulinemia) for long-term health. It may be a good outcome because the rise in insulin has contributed to the low level of glycemia. On the other hand, it may be not-so-good, because the increased demand for insulin contributes to beta-cell "exhaustion" and the development of type 2 diabetes. Until studies are carried out to answer these types of questions, the glycemic index remains a proven tool for predicting the effects of food on health."

Vänskap
2003-05-08, 19:47
Är det citat från din kompis Mendosas hemsida?

King Grub
2003-05-08, 19:49
Skrev jag inte det? Nåja, nu är den lilla malören fixad.

supremo
2003-05-08, 20:00
Verkar vara en intressant sida...

URL?

Vänskap
2003-05-08, 20:03
http://www.mendosa.com/

brema
2003-05-09, 13:31
Hmm, är själv diabetiker och har heller aldrig hört talas om att man ska undvika mjölkprodukter.

Möjligtvis har du hört det i samband med någon som också var allergisk. Det är nämligen ganska vanligt att diabetiker inte tål antingen gluten eller laktos.
Du kanske helt enkelt haft att göra med en laktosintolerant diabetiker!!

Gunnar
2003-05-09, 14:20
Originally posted by brema
Hmm, är själv diabetiker och har heller aldrig hört talas om att man ska undvika mjölkprodukter.

Möjligtvis har du hört det i samband med någon som också var allergisk. Det är nämligen ganska vanligt att diabetiker inte tål antingen gluten eller laktos.
Du kanske helt enkelt haft att göra med en laktosintolerant diabetiker!!

Nej det är morsan som är diabetiker (typ2), innan hon fick diabetes så drack hon mjölk, så orsaken till att hon inte får dricka/äta mjölkprodukter är inte att hon är alergisk mot gluten eller är laktosintolerant. Möjligt vis kan det ju vara så att något skiljer sig mellan typ2 diabetiker och typ1. Fast är du typ 2 diabetiker så faller den teorin.

YTS
2003-05-10, 06:47
En anledning till att mjölk har högt II kan vara att mjölk protein har hög halt av grenade aminosyror (BCAA) Isoleucin, leucin och valin. Dessa aminosyror påverkar insulinutsöndringen rätt kraftigt.
Källa - Näringslära för Högskolan

Yngve