Visa fullständig version : Livslängd och barnafödning
Alfred Nobel
2008-01-10, 15:40
Finns det någon studie som visar ökad livslängd om man föder eller icke föder ett barn? ("Gäller endast kvinnor")
Många barn och i tidig ålder kortar ned livslängden *whistle*
Eddie Vedder
2008-01-10, 22:24
Tur för dig att du pluggar kemi Niklas, annars hade tråden rykt direkt som misstänkt skolarbete.:D
Jag letade faktiskt runt lite förut men kunde inte hitta något. Den typen av forskning är ju inte direkt den jag brukar leta efter om man säger så, därav har jag ju dålig koll på lämpliga sökord.
Sedan känns det lite svårt hur man skulle utforma en sådan studie tycker jag rent spontant. Med tanke på att kvinnor som får många barn säkert oftare tillhör lägre socioekonomiska grupper än de som får lite färre barn. Och hälsoskillnader mellan socioekonomiska grupper är ju jättestora av flera anledningar. Så att då dra slutsatsen många barn = högre/lägre dödlighet blir nog svårt.
Av vilken anledning är du nyfiken på detta?
Sedan känns det lite svårt hur man skulle utforma en sådan studie tycker jag rent spontant. Med tanke på att kvinnor som får många barn säkert oftare tillhör lägre socioekonomiska grupper än de som får lite färre barn. Och hälsoskillnader mellan socioekonomiska grupper är ju jättestora av flera anledningar. Så att då dra slutsatsen många barn = högre/lägre dödlighet blir nog svårt.
Han skrev ju "föder eller icke föder ett barn?" Alltså binärt vilket borde vara "enkelt" att undersöka.
Pudzianovski
2008-01-10, 22:34
Man kan ju också tänka sig att barn ökar livskvaliteten och därmed förlänger livet. *flex*
vettefan om detta kan vara ngt, men mkt tungmetaller och massa annat skit förs över till barnet eller är jag helt ute och cyklar? sånt kanske spelar ngn roll.. om man föder flera barn så kanske..
vettefan om detta kan vara ngt, men mkt tungmetaller och massa annat skit förs över till barnet eller är jag helt ute och cyklar? sånt kanske spelar ngn roll.. om man föder flera barn så kanske..
du menar att ungen tar upp en del av de tungmetaller man har i kroppen vilket gör att man lever längre?
Eddie Vedder
2008-01-11, 06:23
Han skrev ju "föder eller icke föder ett barn?" Alltså binärt vilket borde vara "enkelt" att undersöka.
Ja det är sant iofs.
Eddie Vedder
2008-01-11, 07:09
Många barn och i tidig ålder kortar ned livslängden *whistle*
Japp:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18093114?ordinalpos=12&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Även om det som sagt är många faktorer som inverkar men mental hälsa verkar generellt sett vara sämre hos kvinor som får barn tidigt, även en högre siffra för självmord.
Barn i tidig ålder innebär begränsade möjligheter till utbildning ---> risk för mindre betalda jobb ---> lägre socioekonomisk status ---> sämre mental hälsa o.s.v.
Finns många related articles till höger om abstraktet.:)
Som Eddie påpekar är det ofta svårt att skilja effekten av att föda många barn/barn tidigt från andra effekter av att tillhöra de socioekonomiska grupper där detta är vanligt. Att föda många barn (typ 10 st eller fler) sliter givetvis på kroppen, men det är ganska ovanligt i vår del av världen idag, ovanligare ju bättre ställt kvinnan har det, och därför svårt att utvärdera.
När det gäller ETT barn är det nog svårt att se någon skillnad, inte minst för att det faktiskt finns en del sjukdomar som är vanligare hos kvinnor som inte får barn/är gravida (t.ex. bröstcancer). Jag är tveksam till att en enda graviditet/det jobbiga i att föda och fostra ett enda barn skulle vara så påfrestande att det skulle påverka livslängden. Som någon skrev ovan så kan det ju också vara så att barn ökar livskvaliteten; för många som inte har barn är ju detta en stor sorg.
Japp:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18093114?ordinalpos=12&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Även om det som sagt är många faktorer som inverkar men mental hälsa verkar generellt sett vara sämre hos kvinor som får barn tidigt, även en högre siffra för självmord.
Barn i tidig ålder innebär begränsade möjligheter till utbildning ---> risk för mindre betalda jobb ---> lägre socioekonomisk status ---> sämre mental hälsa o.s.v.
Finns många related articles till höger om abstraktet.:)
Kul att min out of the blue statement var korrekt, för det var nämligen trailer trash-faktorn, som du ju nämnde, som jag tänkte på :devil:
Ignatius72
2008-01-11, 09:47
I den förr förra generationen var det inte ovanligt med stora barnkullar även i sverige. Dessa mödrar tog dessutom del av en markant stegring i den allmäna välfärden. På ett visserligen litet empiriskt underlag så verkar stora barnkullar inte påverkat livlängden negativt iaf.
du menar att ungen tar upp en del av de tungmetaller man har i kroppen vilket gör att man lever längre?
ja något i den stilen. vi gick igenom massa sådant crap på gymnasiet, så såg vi några kurvor på halten tungmetaller i kroppen före / efter kvinnan fött barn. OM nu tungmetaller kan spela ngn roll i detta sammanhang, dvs livslängd. (det var inte bara tungmetaller utan andra ämnen som ackumulerats..)
ja något i den stilen. vi gick igenom massa sådant crap på gymnasiet, så såg vi några kurvor på halten tungmetaller i kroppen före / efter kvinnan fött barn. OM nu tungmetaller kan spela ngn roll i detta sammanhang, dvs livslängd. (det var inte bara tungmetaller utan andra ämnen som ackumulerats..)
Det är dock fråga om tungmetaller som finns ackumulerade i fettväven. Dessa har inte så stor påverkan på hälsan så länge de ligger där de ligger, eftersom fettväven inte är särskilt metaboliskt aktiv. Problem kan dock uppstå om fettet mobiliseras och tungmetallerna flyttar sig till något mer aktivt organ (vanligen lever, njurar och nervsystem).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.