handdator

Visa fullständig version : Trött på att äta

DerClown
2008-01-10, 13:19
Hej!
Jag är 22 år gammal, 187 lång och väger för tillfället kring 78kg.
Har bulkat sedan september och stigit från ca 73kg och forstätter enda till April/Maj, beroende på hur det känns med vikten. Försöker ligga omkring 3300 kalorier / dag, vilket tycks ha en bra ökning i min kroppsvikt.
Resultaten e inte kanske direkt vad jag förväntat mig, men ökningar görs iaf.

Jag äter morgonmål, lunch, "gainer/recovery" (protein+malto+mycket litet dextro) före och efter träning, middag x2 (eller en stor), och kvällsmål.
Varierar mellan makaroner, lågfetthaltiga nudlar, ris och potatis + kyckling,kalkon och maletkött samt ibland någon biff.
Det här är (ungefärliga uträkningar, men borde stämma ganska bra) från min normala dag:

3256,7 kalorier 294,6 proteiner 367,7 kolhydrater 64,2 fett

Till problemet:
Jag orkar inte slänga i mig såna mängder mat mera. Börjar bli så trött på att äta och laga maten.
Funderar på de som skall ligga kring 5-6k kalorier, hur ni orkar käka samt laga?
En gainer "kan" väl inte kompensera maten på morgon och kväll, eftersom den innehåller snabba kolisar?
Har någon nåt bra råd att få bot på detta? Något som kan kompensera maten, men inte bestå av så mycket fett? Så att dricka olivolja behöv inte föreslås.;) + att jag har ganska hög BF%, så vill int käka flera 100g fett om dagen.
Gillar mat och gillar att laga men det har gått lite över...
Sökte i en halv timme runt i forumet men hittade inte direkt något..

Tack i förväg för svaren!

Dan S
2008-01-10, 13:47
Lägg pengarna på bättre mat, bättre kvalité. Smaken tänker jag mest på. Att njuta av maten gör att man kan äta i princip hur mycket som helst just vid det tillfället. Sedan försök att hitta ännu energitätare mat. Mycket mjölk är bra, lätt att få ner. Dra ner på sallad. Om det förekommer.

På morgonen kan det väll fungera rätt bra med en gainer, man blir ju rapp utav det. Så släng in en dubbel gainer och räkna in det i Dagsbehovet. Tar ju bort EN DEL av det hårda jobbet med maten.

Eddie Vedder
2008-01-10, 13:59
Tycker du mat med högre fettmängd smakar illa eller varför vill du absolut inte öka det?

Det är ju annars ett smidigt sätt att öka energimängden i kosten utan att för den delen behöva öka särskilt mycket på volymen. Flera livsmedel som är typiska fettkällor är dessutom väldigt näringsrika.

Sniggel
2008-01-10, 14:00
Funderar på de som skall ligga kring 5-6k kalorier, hur ni orkar käka samt laga?

De har förmodligen/förhoppningsvis större aptit än dig.

Robbin
2008-01-10, 14:03
Jag blir också trött på att äta ibland. Att äta mer energirik mat är ett tips, nötter tex, du ska inte vara rädd för fett. Ät mat som inte mättar lika mycket, mackor + mjölk/proteindrink funkar kanon för mig.
Man behöver inte äta varje liten kcal varje dag av bara grönsaker/långsamma kolhydrater etc, det är okej att äta lite onyttigheter också.

DerClown
2008-01-10, 16:11
Studerande som man är så måste man lite titta på prislappen i butiken.:)
Dricker ca 1L mjölk om dagen, och som du säger så sjunker det bra!:)
Tidigare åt jag "aldrig" skräpmat, nu under bulk har jag inte varit rädd att besöka MCdowells 2-4 ggr i månaden!:D

Enligt min "optimala" dagliga intag av mat som jag följer ( dethär var i höst då jag vägde 73,så det har ju ökat litet nu) så skulle jag borde få i mig:
3000 kalorier 400g proteiner 280g kolhydrater 33g fett

Och som ni då ser så äter jag omkring ~65g fett om dagen.

Hur mycket fett proppar ni i er om dagen? hur många gram / kg kroppsvikt?
33g fett är kanske lite litet, men 65g->73kg borde vara ganska passligt.

Via fett sku de ju vara lätt att öka på kalorierna, men är mest rädd för att jag ännu ökar i BF%, då jag redan nu har ganska högt. Sku tippa att jag ligger kring 20-25%.

Mushan
2008-01-10, 16:32
Jobbar du? Eller går i skolan? Jag blir iaf sjukt hungrig hela tiden om jag jobbat/varit i skolan. Jag småbulkar också, dock får jag bara i mig runt 2800kcal. Ett tips är att röra på dig mer, gå ut och gå kanske. Träna hårdare osv. När jag hade lov och skulle äta gick det inte, fick inte ner mer än 3 mål per dag, kände mig äckligt uppsvälld och dålig i magen. Nu funkar det skitbra igen. :)

DerClown
2008-01-10, 16:39
Som första meningen låter så studerar jag, en gång om dagen 15 mins promenad till och från skolan. Tränar 4-5 gånger i veckan.

Eddie Vedder
2008-01-10, 18:35
33g fett är kanske lite litet, men 65g->73kg borde vara ganska passligt.

Javisst, det handlar ju inte om att du äter för lite fett för din hälsa eller så. Absolut inte. Men du har ju trots allt startat en tråd där du berättar att du är trött på att äta sådana volymer mat men samtidigt vill hålla ett högt energiintag.

Att då samtidigt vilja undvika mer fett i maten är en ekvation jag inte får ihop. Det är ju trots allt mer än dubbelt så energirikt per gram än vad protein och kolhydrater är. Fett ger smak till maten samt att många typiskt fettrika livsmedel i övrigt kan vara väldigt näringsrika, jag tänker på olivolja, rapsolja, fet fisk, nötter, smör och ägg t.ex.

Fetare kommer du ju bli i vilket fall om du ligger på överskott. Så det handlar alltså inte om att ditt fettintag är för lågt (förutsatt att de essentiella fettsyrorna tillförs i tillräcklig mängd) men att det är det smidigaste sättet att höja matens energitäthet vilket jag uppfattar det som att du vill.

z_bumbi
2008-01-10, 19:16
Förutom det som redan tagits upp i tråden dvs öka fettmängden och livsmedel med snabbare kolhydrater så kan man dricka sina kalorier. Har man stort energibehov kan man kombinera de tre varianterna.

Min frukost under 1,5 års tid.
5 dl havregryn
5 dl juice (eller 7,5 dl men då var den mer spädd än den "ska" vara)
2 ägg
1 dl proteinpulver
1 eller 2 bananer
1 skvätt rapsolja
2 msk oboypulver

När jag räknade på det blev det ca 1100-1200 kcal. Idag skulle jag inte ha i några ägg och även ersätta en del av havregrynen med maltodextrin för att få ner fibermängden.

Men gäller det "bara" att få i sig några hundra kalorier mer så räcker det i de flesta fallen troligen att följa de två första tipsen.

Koloftw
2008-01-10, 19:23
Varför inte ersätta med dextro istället, så får man lite sötma på köpet.

Scratch89
2008-01-10, 19:29

Varför ska man ersätta med någon som är så näringsfattigt? Sötma brukar inte heller göra en mer sugen på mat, när man redan är proppmätt. Det blir snarare motsatt reaktion.

z_bumbi
2008-01-10, 19:30

Banan, oboy och juice räcker gott och väl för sötman och maltodextrin kan de flesta dessutom dricka utan att magen reagerar konstigt.

Koloftw
2008-01-10, 19:31
Dextro vs malto = 0-0 i näringsfattigdom.

Scratch89
2008-01-10, 19:52
Dextro vs malto = 0-0 i näringsfattigdom.

Så du menar att han ska ersätta en näringsfattig produkt med någon annan? Bra tips. På vilket sätt hjälper detta honom?

obesogen
2008-01-10, 20:01
Förutom det som redan tagits upp i tråden dvs öka fettmängden och livsmedel med snabbare kolhydrater så kan man dricka sina kalorier. Har man stort energibehov kan man kombinera de tre varianterna.

5 dl havregryn
2 ägg
1 dl proteinpulver
1 eller 2 bananer
1 skvätt rapsolja
2 msk oboypulver

När jag räknade på det blev det ca 1100-1200 kcal. Idag skulle jag inte ha i några ägg och även ersätta en del av havregrynen med maltodextrin för att få ner fibermängden.

Men gäller det "bara" att få i sig några hundra kalorier mer så räcker det i de flesta fallen troligen att följa de två första tipsen.

Det var mig en saftig hemagjord gainer! Imponerande att du fick i dig 5 dl havregryn, jag har problem med 3 :)

DerClown
2008-01-11, 11:29
Så vad ni påstår är att jag kan ersätta 100g kolhydrater med ca 45g fett ( och hållas på samma kalori intag) och att detta inte har någo negativ inbörd på mitt BF%?
Alltså oberoende om ja äter mera fett, så är det kcal intaget som gör mig "fet"?

Tack för svaren i övrigt!:)
Grym morgon gainer!!:D

z_bumbi
2008-01-11, 11:36
Det var mig en saftig hemagjord gainer! Imponerande att du fick i dig 5 dl havregryn, jag har problem med 3 :)

Det krävs väl en viss tillvänjning men jag blev så hungrig framåt 8 om jag fick i mig mindre. :D

Koloftw
2008-01-11, 11:40
så är det kcal intaget som gör mig "fet"?

Korrekt. Ett överskott av kcal intaget.

DerClown
2008-01-11, 11:46
Wohoo då ska det käkas mat med olivolja till sås! \o/
Där har jag missat då tydligen, trodde man inte fick överskrida fettmängden för att det bildas till fettceller...

DerClown
2008-01-11, 12:17
Följdfråga, hur många gram fett / kg kroppsvikt kan man lugnt ligga på under bulk då?

Scratch89
2008-01-11, 14:14
Vad tycker du passar? Rekommendationerna ligger på 1 g fett per kilogram kroppsvikt, men det skadar inte att reglera det här om man känner för det. Dubbla mängden borde inte vara några problem för friska, unga och tränande individer. Se bara till att inte äta för lite; fett har ju faktiskt livsviktiga funktioner i kroppen.

Wilden
2008-01-12, 08:41

5 dl havregryn
2 ägg
1 dl proteinpulver
1 eller 2 bananer
1 skvätt rapsolja
2 msk oboypulver

Tack för receptet, jag drack den nyss. Tycker dock att dem var lite för söt för mig. Men med tanke på att det var en kaloribomb så ler jag och låtsas som ingenting.

z_bumbi
2008-01-12, 10:41
Tack för receptet, jag drack den nyss. Tycker dock att dem var lite för söt för mig. Men med tanke på att det var en kaloribomb så ler jag och låtsas som ingenting.

Om du behöver den mängden energi och i övrigt äter vad du behöver så är det ett bra sätt att öka kalorierna men det är lätt att överdosera kalorierna då den inte mättar så mycket som mat man måste tugga. Som jag skrev ovan så uteslut de råa äggen från det jag använde.
Sen kan man självklart minska ner mängderna och även byta ut juice + proteinpulver mot mjölk.