handdator

Visa fullständig version : Varför så olika knäböjs teser/läror

daks
2008-01-10, 00:50
Nu kan jag inte bärga mig.

Jag har frågat många, lekmän likväl som semiprofessionella och därtill yrkesverksamma. Som grädde på moset har jag sökt och läst samt lite försiktigt värderat här i forumet.

Så, frågan!

Hur kommer det sig att knäböjsutförandet har så många och olika, och därtill så hängivna skolor. Det verkar finnas allt från en lättare nigning till att låta svanskotan gå i golvetskolor.

Märk väl att jag inte vill ha svar på hur man bör göra, det har jag felaktigt eller ej bestämt mig för redan.

Det jag undrar är om den i min värld så kallade ass to the ground/grass falangen kan förlika sig eller möjligen se storheter i vad jag väljer att kalla sjukgymnastmodellen ( alls inte så djupt som tidigare) utan näst intill en arrogant nigning.

Jag har hört och läst allt i från;

- Över 90 grader är en knädödare

- Under 90 grader är en knädödare

- 90 grader är en knädödare

- Arne Persson lär ut att...

- Gör det som känns bäst...

- Nästan alla styrkelyftare får problem med knäna

- Alla knäböj är goda knäböj

- Öka vikt om du sänker vikt när du minskar vinkel och höjer vikt om
djupet går under så bör du minska , men öka...

Ja ni förstår att det till slut blir en djungel, där en oinvigd är dömd att gå vilse.

Så hur kommer det sig att det finns så olika skolor.

(Snälla radera alla provaattsökainnandu-svar, samt svar om hur jag ska böja, för det var inte det jag undrade)

((förlåt om den första parentesen lät barsk, men jag har vid lag läst nog med snäsigheter))

(((förlåt om den andra parentesen lät snäsisg, men jag har druckit)))

((((förlåt om den tredje parentesen lät drucken, men jag är trött))))

Osv...

Sheogorath
2008-01-10, 00:54
Varför kan inte alla bara lita på Arne?

När jag blir sjukgymnast ska vi nog bli två om vad som är "sjukgymnastgrenen!" ;)

Rock'nRoll
2008-01-10, 00:56

När jag blir sjukgymnast ska vi nog bli två om vad som är "sjukgymnastgrenen!" ;)

+1 :)

daks
2008-01-10, 01:09

Nu har jag läst många av dina inlägg och de är allt från pålästa, insatta, kunniga till stridslystna och det är bra.

Men att " bara lyssna till Arne" verkar farlig om än vettigt, jag har visserligen valt att lyssna till min sjukgymnast(jag hoppas det är okej att kalla det/honom min, men vafan jag betalar...) och bara min sjukgymnast, då det finns så många skolor.

Det måste väl ändå finnas några studier som bevisar och inte bara teser o att asiater kan minsann sitta i knäböj alltid.

Marklyft, det är rätt, lätt och roligt! ( eller?)

KniveN
2008-01-10, 01:18
Nigningen kan kanske komma ifrån att vissa tror att 90 grader betyder 90 grader i knäleden :D

daks
2008-01-10, 01:28
Nigningen kan kanske komma ifrån att vissa tror att 90 grader betyder 90 grader i knäleden :D

Men det betyder...?

Ondskapelsen
2008-01-10, 01:57
Men det betyder...?

90 grader med låren mot marken?
Vad vet jag.

regus
2008-01-10, 01:59
Men det betyder...?

http://img119.imageshack.us/img119/975/namnlsvv0.jpg

krellik
2008-01-10, 02:19
Fördelen med ass to the ground är att det blir betydligt mindre belastning på stången, jämfört med grundare böjar så blir det faktiskt mindre belastning på knät om man vänder i 90 grader så länge man inte studsar.

nyrjoh
2008-01-10, 08:32
Skitsnack att alla sjukgymnaster förespråkar halvböjar!

Damien Thorne
2008-01-10, 11:08
Ondskapelsen

"90 grader med låren mot marken"

Samt Regus andra bild.

Mattematiknörd som jag är så måste jag kommentera det.

Där är låret parallellt med marken.
Skulle låret vara 90 grader mot marken så skulle det betyda att man står helt rakt upp utan att böja på knäna.

Jag ska försöka rita en bild vad jag menar...

Damien Thorne
2008-01-10, 11:13
Här kommer min bild

Gnusram
2008-01-10, 11:25
Mattematiknörd som jag är så måste jag kommentera det.

Ordvrängare som jag är då så måste jag kommentera. :D

Jag har alltid förstått 90 grader som att man utgår från lårets position. Från lodrätt till vågrätt blir ju 90 grader. M.a.o samma vinkel men utgående från lodlinjen i stället för markplanet.

Damien Thorne
2008-01-10, 11:26
edit. Jag var för långsam. Gnusram hann före...

Men det är 90 grader i förhållande till startläget

mini
2008-01-10, 11:29
Att bestämma sig att ett sätt att böja är rätt är lika enögt som alla andra påståenden i ursprungsposten. Man kan böja på olika sätt för olika syften. Att laborera med fotställning, djup, hållning osv kan användas som medel att bli en bättre böjare. Till och med halvböjar (gasp!) kan ha en god funktion i ett upplägg.

jwzrd
2008-01-10, 11:34
Att bestämma sig att ett sätt att böja är rätt är lika enögt som alla andra påståenden i ursprungsposten. Man kan böja på olika sätt för olika syften. Att laborera med fotställning, djup, hållning osv kan användas som medel att bli en bättre böjare. Till och med halvböjar (gasp!) kan ha en god funktion i ett upplägg.

Amagad, let teh truth be spoken.

pragmatist
2008-01-10, 12:09
Problemet är väl inte halvböjar i sig utan att folk kör halvböjar i stället för att lära sig bra knäböjsteknik. Att någon som behärskar knäböj i alla typer av utföranden då och då kör halvböjar istället (av olika skäl) är knappast något problem.

MrBoris
2008-01-10, 12:23
Problemet är väl inte halvböjar i sig utan att folk kör halvböjar i stället för att lära sig bra knäböjsteknik.

+1

Alucard
2008-01-10, 12:26
Själv kör jag stenhårt på övningsbankens demonstration av hur knäböj ska utföras

Damien Thorne
2008-01-10, 12:31
Själv kör jag stenhårt på övningsbankens demonstration av hur knäböj ska utföras

Det är imponerande djupt :thumbup:

Sheogorath
2008-01-10, 13:05
Nu har jag läst många av dina inlägg och de är allt från pålästa, insatta, kunniga till stridslystna och det är bra.

Men att " bara lyssna till Arne" verkar farlig om än vettigt, jag har visserligen valt att lyssna till min sjukgymnast(jag hoppas det är okej att kalla det/honom min, men vafan jag betalar...) och bara min sjukgymnast, då det finns så många skolor.

Det måste väl ändå finnas några studier som bevisar och inte bara teser o att asiater kan minsann sitta i knäböj alltid.

Marklyft, det är rätt, lätt och roligt! ( eller?)

Ta det med en nypa salt. Jag är helt på minis och jwzrds linje att olika typer av böjar kan fylla ett syfte för att totalt sett bli en bättre böjare.