Visa fullständig version : Kåravgift?
shut teh face
2008-01-09, 23:08
Jag ska läsa en kvällskurs på stockholms universitet, ska jag behöva betala 330+150 kr (kåravgift) för denna lilla kurs? Man får ett campuskort tror jag.
Scratch89
2008-01-09, 23:10
Välkommen till Sverige.
shut teh face
2008-01-09, 23:19
Hehe skiter i den och kör distans då. Här betalas inga pengar för att få sitta en timme i en sal 1 gång i veckan.
Scratch89
2008-01-09, 23:23
Annars kan du ju alltid fråga kursansvarig. Om det är en väldigt liten kurs, och dessutom på kvällen, kanske det finns undantag.
Tror inte du slipper ifrån att betala kåravgift för den sakens skull ;)
Observera tror
shut teh face
2008-01-09, 23:25
De kan köra upp den kursen .. i rymden.
(Det är en astronomikurs)
Liten Men Fet
2008-01-09, 23:28
Måste väl vara registrerad på kursen för att poängen ska registreras, för att vara registrerad på kursen måste man ha betalt kåravgiften.
Men du får studentrabbat på tåg så åk tåg 10 gånger eller så, eller ät på McDonalds 48 gånger så får du en gratis 10 kr burgare/paj/glass/motsv varje gång å har tjänat in pengarna.
Hehe skiter i den och kör distans då. Här betalas inga pengar för att få sitta en timme i en sal 1 gång i veckan.
Annars kan du ju alltid fråga kursansvarig. Om det är en väldigt liten kurs, och dessutom på kvällen, kanske det finns undantag.
Kåravgiften är obligatorisk såväl som omdebatterad.
Du slipper inte bara för att du läser distans.
shut teh face
2008-01-09, 23:44
Du slipper inte bara för att du läser distans.
Skojar du? Man betalar väl kåravgift för att få tillgång till biblotek etc?
gatewarden
2008-01-09, 23:49
Skojar du? Man betalar väl kåravgift för att få tillgång till biblotek etc?
Får betala för distans också. Har gått en del såna avgifter nu det senaste pga kurser på olika univ.
shut teh face
2008-01-09, 23:51
Såg det nu. Verkar som man kan få reducerat dock, beroende på poäng.
Vilket skämt.
shut teh face
2008-01-10, 00:00
Självklart ska stockholms universitet ha högst kåravgift.
De verkar försöka motivera kåravgiften på distanskurser såhär: vi har ingen uppgift hur dessa distanskursare egentligen "MÅR". Vi ska försöka komma fram med bättre alternativ kontakt till dessa. Jo tjena.
;)
Scratch89
2008-01-10, 18:43
Kåren är så jävla överbetald som det bara går. Vår kår kostar närmare 300 per termin, och jag har då inte märkt något av vad de har gjort.
Man måste ha betalt kåravgiften för att få skriva tentor osv.
Sjukt störigt. Men precis som Scratch89 sa "Välkommen till Sverige"
Tja, jag tycker att kåravgiften är viktig och att den egentligen är alldeles för låg!
Tja, jag tycker att kåravgiften är viktig och att den egentligen är alldeles för låg!
Du är möjligtvis inte aktiv inom kåren eller?
Jodå, jag sitter i kåren för MUF. Egentligen tycker vi att kårtvånget ska avskaffas, men så länge jag sitter här skall avgiften bli högre så att jag kan få äta goda middagar.
Jodå, jag sitter i kåren för MUF. Egentligen tycker vi att kårtvånget ska avskaffas, men så länge jag sitter här skall avgiften bli högre så att jag kan få äta goda middagar.
Är du ironisk eller dum i huvudet?
Dig kan man inte lura!
Hur som helst så visar det bara vad liten koll jag har om kåren och vart mina pengar går! Den uppfattning jag har fått om kåren är att det är en klubb för inbördes beundran och att de som sitter i styrelsen egentligen inte bryr sig om studenterna utan bara ser sig själv som "politiker" som tycker att kåren är en utmärkt väg till högre politiska positioner i samhället. Oavsett vilka de representerar!
Sen tycker jag inte att du behöver bli otrevlig!
Ibrahim Baylan är ett exempel, han var ordförande i umeå studentkår. . Sen blev han skolminister, duktig snubbe.
Janitorr
2008-01-10, 21:01
Det är väl inte så dyrt, det är ju billigt att studera i Sverige.........eller
Nitrometan
2008-01-10, 21:05
Det är väl inte så dyrt, det är ju billigt att studera i Sverige.........eller
Om man jämför med en terminsavgift i många andra länder så - ja det är billigt.
Dig kan man inte lura!
Hur som helst så visar det bara vad liten koll jag har om kåren och vart mina pengar går! Den uppfattning jag har fått om kåren är att det är en klubb för inbördes beundran och att de som sitter i styrelsen egentligen inte bryr sig om studenterna utan bara ser sig själv som "politiker" som tycker att kåren är en utmärkt väg till högre politiska positioner i samhället. Oavsett vilka de representerar!
Sen tycker jag inte att du behöver bli otrevlig!
Jag gillar inte folk som utnyttjar sin makt och andras pengar ;) Då blir jag otrevlig.
Det går inte att dra alla kårer över en kam. Vissa gör mycket bra andra gör väl mest..strunt.
Ja, men har du någonsin hört någon säga något gott om sin kår? Inte jag i alla fall, men det är klart de gör bra saker också, även fast vi inte vet om det. De flesta har som sagt ingen som helst insikt i deras verksamhet vilket är synd, inställningen till kårtvånget hade kanske förändrats isånafall.
Och ja, det är klart man skall bli förbannad då!
Ja, men har du någonsin hört någon säga något gott om sin kår? Inte jag i alla fall, men det är klart de gör bra saker också, även fast vi inte vet om det. De flesta har som sagt ingen som helst insikt i deras verksamhet vilket är synd, inställningen till kårtvånget hade kanske förändrats isånafall.
Och ja, det är klart man skall bli förbannad då!
Vet att många gillar kåren på Handelshögskolan i Göteborg. Annars vet jag faktiskt inte.
Chalmers studentkår sysslade med massa konstiga saker. Finns en grupp där de samlar in pengar, sedan lottar de ut en resa bland alla studenter (säger de) men det är alltid en i styrelsen som får åka ;)
Vet att många gillar kåren på Handelshögskolan i Göteborg. Annars vet jag faktiskt inte.
Chalmers studentkår sysslade med massa konstiga saker. Finns en grupp där de samlar in pengar, sedan lottar de ut en resa bland alla studenter (säger de) men det är alltid en i styrelsen som får åka ;)
Kåren på HHS sthlm är också populär och ordnar massor av grejor här. Vi har inte så hög avgift heller.
Kåren på HHS sthlm är också populär och ordnar massor av grejor här. Vi har inte så hög avgift heller.
HHS i Göteborg har väldigt många generösa sponsorer. Antar att det är samma sak för HHS i Stockholm.
HHS i Göteborg har väldigt många generösa sponsorer. Antar att det är samma sak för HHS i Stockholm.
Jupp.
EDIT: Men kåren ordnar ju i regel sina egna sponsorer. Det bedrivs ett ganska omfattande sponsorraggararbete inför de flesta events.
Källa på det? :)
Scratch89
2008-01-11, 00:39
När var det obligatoriet skulle försvinna?
shut teh face
2008-01-11, 23:02
Jag har lämnat in en extremt sen ansökan till kursen jag ska gå.
Handledaren för kursen har jag varit i kontakt med och han garanterar mig en plats, bara det att det måste gå den formella vägen (studera.nu).
Min syster sa att jag borde ansöka om studiemedel på csn redan nu.
Ska jag?
När var det obligatoriet skulle försvinna?
Det kommer inte att försvinna. Moderaterna vill men inte regeringen.
Källa på det? :)
Har en nära vän som satt med i denna styrelse. Finns inga tryckta källor på detta.
Jag har lämnat in en extremt sen ansökan till kursen jag ska gå.
Handledaren för kursen har jag varit i kontakt med och han garanterar mig en plats, bara det att det måste gå den formella vägen (studera.nu).
Min syster sa att jag borde ansöka om studiemedel på csn redan nu.
Ska jag?
Ska du vad? Söka studiemedel? Ja, om du behöver studiemedel skall du absolut söka
shut teh face
2008-01-12, 01:26
Ska du vad? Söka studiemedel? Ja, om du behöver studiemedel skall du absolut söka
Men jag är ju inte antagen än, rent tekniskt.
Men jag är ju inte antagen än, rent tekniskt.
okej, fast du måste ändå lämna en studieförsäkran sen när du har börjat plugga så jag antar att det bara är att inte lämna den för att inte få pengar eller nåt.
shut teh face
2008-01-12, 01:35
okej, fast du måste ändå lämna en studieförsäkran sen när du har börjat plugga så jag antar att det bara är att inte lämna den för att inte få pengar eller nåt.
ok då söker jag nog imorgon omedelbart.
Om jag nu skulle söka till csn och det visar sig att jag inte ska plugga, är det väl bara meddela csn detta och ge tillbaka pengarna om de eventuellt hinner ge mig i januari? Tänkte mest om de börjar dryga sig då med straffavgifter etc.
ok då söker jag nog imorgon omedelbart.
Om jag nu skulle söka till csn och det visar sig att jag inte ska plugga, är det väl bara meddela csn detta och ge tillbaka pengarna om de eventuellt hinner ge mig i januari? Tänkte mest om de börjar dryga sig då med straffavgifter etc.
Du kommer inte kunna få ut pengar innan det kommit in registreringar från din skola till CSN, DVS du måste gå på uppropet för att bli registrerad
shut teh face
2008-01-12, 01:51
Alright. Tack.
Måste jag ha blivit antagen + registrerad för att csn ska ta in min anmälan? För det känns ju rätt dumt ifall man ska börja den 21 och många skolor har ju inskrivning den 16:e. Ska jag först vänta på att skolan skickar mig papper och sen ska jag skicka dem till csn?
Kan ju inte vara en människa som får några pengar i januari. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.