handdator

Visa fullständig version : Ser detta ut som ett bra schema för en nybörjare?

Sorry12
2008-01-09, 19:15
Jag är 15 år, inte tränat så mycket innan. Högst 2-3 veckor.
Mitt mål är att bli mer tränade, och lite smalare. fastare kropp liksom.

Mage
Situps
Hängande benlyft
Twistade crunches

Biceps
Hantelcurl
scottcurl
hammercurl

Triceps
Dips
Smal bänkpress i smith

Ben
Liggande lårcurl
Benpress
Benspark

Vader
Sittande Vadpress
Vadpress i benpress

Rygg
Marklyft
Latsdrag till bröst
Sittande rodd

Axlar
Press bakom nacke
Hantel press

Bröst
Bänkpress i smith
Bröstpress i maskin

måste dock kolla upp alla, för glömmer av vilka som är vilka :P

machine gun
2008-01-09, 19:43
Har du tänkt dela upp muskelgrupperna mellan olika dagar eller har du tänkt köra allt det där på ett enda pass? 20 övningar tar lång tid och blir nog väldigt jobbigt.

Sorry12
2008-01-09, 19:46
Har du tänkt dela upp muskelgrupperna mellan olika dagar eller har du tänkt köra allt det där på ett enda pass? 20 övningar tar lång tid och blir nog väldigt jobbigt.

göra allihopa varannan dag ;D

Turbonisse
2008-01-09, 20:11
Titta istället i "Best off" sektionen, där finner du bra programförslag.

Det du angav blir nog oerhört jobbigt, samt att du som är relativ nybörjare kanske bör begränsa dig, ett 3 dagars i början kanske?

Sorry12
2008-01-09, 20:14
Titta istället i "Best off" sektionen, där finner du bra programförslag.

Det du angav blir nog oerhört jobbigt, samt att du som är relativ nybörjare kanske bör begränsa dig, ett 3 dagars i början kanske?

varför?
Alltså en övning tar ju max typ 2 min? eller går ni tillbaka till samma övning ett par gånger?

Turbonisse
2008-01-09, 20:16
Jag kör alltid 3sett per övning, lägg där till 1-3 vila mellan setten
Dagens pass med 8-9 övningar tog mig 1h 40min

kolle
2008-01-09, 20:26
varför?
Alltså en övning tar ju max typ 2 min? eller går ni tillbaka till samma övning ett par gånger?

Som sagt, kika in programförslagen (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454).

Sorry12
2008-01-09, 20:50
Jag kör alltid 3sett per övning, lägg där till 1-3 vila mellan setten
Dagens pass med 8-9 övningar tog mig 1h 40min

Alltså t.ex Benspark, du sätter dig, drar upp benen 10 gånger, väntar typ 5 sekunder, gör samma sak.. 3 gånger, är det 3 set?

Sorry12
2008-01-09, 20:51
Som sagt, kika in programförslagen (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454).

det är där jag tagit övningarna:P

major Pectoralis
2008-01-09, 21:03
Alltså t.ex Benspark, du sätter dig, drar upp benen 10 gånger, väntar typ 5 sekunder, gör samma sak.. 3 gånger, är det 3 set?

Eller så tar du i under seten och vilar betydligt längre tid mellan seten. Då kommer även passet att ta längre tid. Ett lämpligt antal övningar per pass för en nybörjare är 5-10 stycken (beroende på).

Sorry12
2008-01-09, 21:38
Eller så tar du i under seten och vilar betydligt längre tid mellan seten. Då kommer även passet att ta längre tid. Ett lämpligt antal övningar per pass för en nybörjare är 5-10 stycken (beroende på).

Alltså har jag förstått rätt. Reps= hur många gånger man lyfter en stång, set är liksom om du lyfter stången 10 gånger, sedan vilar. Det är 1 set?

Menar du att man ska göra 3x10 utan att vila, alltså 30 gånger på raken sedan vila?
för att göra 3x10 tar sjukt kort tid. Kanske 20 sekunder?:S
T.ex att lyfta upp benspark 10 gånger kan ju inte ta mer än 20 sek?
Förstår inte hur folk kan göra typ 8 övningar på 50 minuter..

Jax
2008-01-09, 21:45
Anledning till att du skriver 3*10 är givetvis att du gör 10, vilar, gör 10, vilar, gör 10. Vila ca 1 minut mellan varje set. Tycker du att det är långtråkigt att sitta och vila så har du inte tagit i tillräckligt. Du ska precis klara av att göra dina 10 repitioner. Sista set borde du antingen vara tvungen att sänka vikten något eller göra färre repitioner än 10.

Gör du 30 reps på 20 sekunder så gör du fel nått så in sjöen också. Kontrollerade rörelser ska det vara.

Sorry12
2008-01-09, 21:50
Anledning till att du skriver 3*10 är givetvis att du gör 10, vilar, gör 10, vilar, gör 10. Vila ca 1 minut mellan varje set. Tycker du att det är långtråkigt att sitta och vila så har du inte tagit i tillräckligt. Du ska precis klara av att göra dina 10 repitioner. Sista set borde du antingen vara tvungen att sänka vikten något eller göra färre repitioner än 10.

Gör du 30 reps på 20 sekunder så gör du fel nått så in sjöen också. Kontrollerade rörelser ska det vara.

Ja t'änkte väl det!
Så ska ha mkt tyngre vikter, köra hårt liksom :)
Men när ni kört dom 3*10 sen gör någon annan maskin, kör ni den igen sen kanske?

Jax
2008-01-09, 22:09
Nej det gör jag inte.

Värt att tänka på med vikterna är att inte lassa på utav helsike och sen utföra övningen med kass teknik. Särskilt i början kan du nöja dig med lite lättare vikter för att få in rätt teknik. Det bästa är givetvis om du har någon kunnig person med dig som kan säga till dig om du behöver förbättra något.

Sorry12
2008-01-09, 22:13
Nej det gör jag inte.

Värt att tänka på med vikterna är att inte lassa på utav helsike och sen utföra övningen med kass teknik. Särskilt i början kan du nöja dig med lite lättare vikter för att få in rätt teknik. Det bästa är givetvis om du har någon kunnig person med dig som kan säga till dig om du behöver förbättra något.

Ja jag ska nog fråga någon imorgon! tack!

machine gun
2008-01-10, 10:35
Ett tips är ju att bara köras en övning per muskelgrupp om man kör helkropp. Blir lätt för mkt annars. Stora muskelgrupper först brukar funka ganska bra. Lägg mage sist, du behöver stabiliteten i de andra övningarna.