Visa fullständig version : Deff/Bulk?
Tjena, är ny här så det här är första inlägget!
Om jag fattat det rätt så deffar man för att gå ner i vikt?
Och bulkar när man ska bygga muskler?
Nu Är det så att jag vill bli av med lite onödigt kroppsfett och bygga muskler.
Det jag undrar är om jag ska börja deffa och få bort fett eller om jag ska börja med bulkningen ist och efter det deffa?
Jag är 17 år, 178 cm lång och väger 84 kg.
(kanske inte är nödvändigt att veta men ändå ;>)
Oscar
Man kan ju ligga på ungefärlig balans och bygga muskler ändå. Du kan ju börja med att gymma och äta
Gymma, äta och sova.
Sedan repitera!
Tjena, är ny här så det här är första inlägget!
Välkommen! :thumbup:
Om jag fattat det rätt så deffar man för att gå ner i vikt? Deffa kommer från definera - definiera sina muskler. Inte nödvändigtvis förlora vikt, men man kommer alltid att förlora vikt när man deffar.
Och bulkar när man ska bygga muskler? Överätning+hård träning = bulk = syfte att öka muskelmassa så mycket som möjligt utan att gå upp i fett, även om man alltid kommer att gå upp en del fett.
Nu Är det så att jag vill bli av med lite onödigt kroppsfett och bygga muskler.
Det jag undrar är om jag ska börja deffa och få bort fett eller om jag ska börja med bulkningen ist och efter det deffa? Tänker du räkna kalorier eller ska du köra på känn?
Deffa kommer från definera - definiera sina muskler. Inte nödvändigtvis förlora vikt, men man kommer alltid att förlora vikt när man deffar.
Där ser man, man lär sig saker varje dag! =)
Tänker du räkna kalorier eller ska du köra på känn?
Jag skulle tro att det blir mycket att jag går på känn, eftersom att det är svårt att sitta och väga maten osv. i matsalen i skolan =) Men jag hoppas att det ska gå bra ändå :P
Där ser man, man lär sig saker varje dag! =)
Jag skulle tro att det blir mycket att jag går på känn, eftersom att det är svårt att sitta och väga maten osv. i matsalen i skolan =) Men jag hoppas att det ska gå bra ändå :P
Du kan alltid försöka på dig en deff genom att välja kalorifattiga livsmedel och ändå äta dig mätt? :)
Du kan alltid försöka på dig en deff genom att välja kalorifattiga livsmedel och ändå äta dig mätt? :)
Jaa det kan jag ju göra. Men är det bättre att deffa först? Eller tvärtom?
Deffa först ger nog bäst resultat långsiktigt. Tror jag.
forslund
2008-01-09, 17:03
Gör vad du mår bäst av.
Gör vad du mår bäst av.
Jag vet inte vad jag mår bäst av, kan ju inte bara prova att t.ex bara deffa i nån månad och sen upptäcka att jag kanske skulle gjort tvärtom och provar därför att bulka i nån månad, men så känner jag att det ändå var skönare att deffa först. Därför kan det vara skönt att veta vad som är skönast att veta vilket som är bäst att börja med i mitt fall. =)
För det ena borde väl vara bättre än det andra att börja med?
Chrillee
2008-01-09, 19:59
Deff it is då...keep ous posted med hur det går =)
Ge gärna tips på vad du käkar som mättar bra på lite kalorier, så har man nåt att gå efter om 2 månader då jag ska ge mig på't. :P
Tack, ja det ska jag göra =) Ska väga mig imorgon och se vad vågen står på då.
Ge gärna tips på vad du käkar som mättar bra på lite kalorier, så har man nåt att gå efter om 2 månader då jag ska ge mig på't. :P
Jaa om jag hittar nåt så talar jag såklart om det!
Du har inte nåt tips? =)
Tack, ja det ska jag göra =) Ska väga mig imorgon och se vad vågen står på då.
Jaa om jag hittar nåt så talar jag såklart om det!
Du har inte nåt tips? =)
Hur länge har du tränat?
Hur länge har du tränat?
Just styrketräning har jag bara tränat lite då och då, men jag har däremot spelat handboll i ca 10 år. De senaste 2 åren har vi satsat rätt så hårt i handbollen så vi har kört ganska mycket styrka och så, så jag skulle säga att jag är ganska vältränad ändå.
Just styrketräning har jag bara tränat lite då och då, men jag har däremot spelat handboll i ca 10 år. De senaste 2 åren har vi satsat rätt så hårt i handbollen så vi har kört ganska mycket styrka och så, så jag skulle säga att jag är ganska vältränad ändå.
Det är nog ingen bra idé att inleda sin gymkarriär med att deffa. Du är ju säkert vältränad men vad ska du deffa fram liksom? Dessutom så blir det ju en del nytt arbete för kroppen när du börjar med en ny grej. Du lär dig förmodligen mer om du äter ordentligt då.
Dessutom så kommer du förmodligen aldrig ha en period när kroppen svarar så bra på ordentlig styrketräning som när du precis börjat. Varför inte ta vara på det genom att ge kroppen gott om energi?
Mitt råd alltså: Ät som vanligt om inte mer. Kör på ordentligt och se vad som händer, ha inte bråttom. Det kommer fler, bättre, tillfällen att ta fram de där musklerna som du skaffar dig.
Det är nog ingen bra idé att inleda sin gymkarriär med att deffa. Du är ju säkert vältränad men vad ska du deffa fram liksom? Dessutom så blir det ju en del nytt arbete för kroppen när du börjar med en ny grej. Du lär dig förmodligen mer om du äter ordentligt då.
Dessutom så kommer du förmodligen aldrig ha en period när kroppen svarar så bra på ordentlig styrketräning som när du precis börjat. Varför inte ta vara på det genom att ge kroppen gott om energi?
Mitt råd alltså: Ät som vanligt om inte mer. Kör på ordentligt och se vad som händer, ha inte bråttom. Det kommer fler, bättre, tillfällen att ta fram de där musklerna som du skaffar dig.
Jaa iofs, det kanske är en bättre idé. Tack för tipset!
Först och främst i vilket handbollslag lirar du?
Sen fortsättningsvis så skulle jag nog välja att köra stenhårt först och deffa sen. Vill du uppnå ett fint resultat till "beach 08" så ska du nog köra gärnet och äta lagom och sova mycket. Viktigt med konditionspass också om man vill bli smal kring höfterna. Men det får du ju genom handbollen.
Spela handboll + 3 gym pass i veckan till mitten på mars / början på april sen börja deffningen.
Då hinner kroppen anpassa sig till sitt "nya tempo". Vilket innebär både handboll och styrketräning. Och är man ingen erfaren deffare så är risken stor att man blir "undernärd" under deffen och därmed inte bygger / behåller musklerna. Så mitt tips börja "bulka" :hbang:
Keep it up ~
/// Handbollslirarn
diablogtr
2008-01-14, 16:02
Man kan ju ligga på ungefärlig balans och bygga muskler ändå. Du kan ju börja med att gymma och äta
Gymma, äta och sova.
Sedan repitera!
Vadå ungefärlig. Varför ligga på ungefärlig och knappt bygga alls när man kan ligga på ett garanterat överskott och bygga långt fortare än ungefärligt. Finns ingen mening med att ligga på ungefärligt såvida man inte är nöjd med kroppen och bara underhåller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.