handdator

Visa fullständig version : Starkt tinnitusljud från datorn - varför?

Blaine
2008-01-09, 16:30
De senaste veckorna har min dator gett i från sig världens vidrigaste pipljud á la den värsta tänkbara tinnitus. Jag måste ha musik i gång hela tiden för att inte ljudet ska penetrera mina hörselgångar.

Ljudet är inte "från" datorn, utan mer via datorn och strömsladden. Jag har lokaliserat ljudet och det går helt enkelt i gång när strömsladden till datorn är ikopplad (duh). Drar man ut den, alternativt inaktiverar datorn med av/på-knappen, då försvinner ljudet - ungefär som att man suger ut livet från en robot. När man sedan ska sätta in sladden igen för att ge datorn ström, då börjar dödsljudet direkt.

Vad beror det här på? Något med strömtillförseln som är uppfuckat?

Väldigt tacksam för hjälp.

krebbe
2008-01-09, 16:33
De senaste veckorna har min dator gett i från sig världens vidrigaste pipljud á la den värsta tänkbara tinnitus. Jag måste ha musik i gång hela tiden för att inte ljudet ska penetrera mina hörselgångar.

Ljudet är inte "från" datorn, utan mer via datorn och strömsladden. Jag har lokaliserat ljudet och det går helt enkelt i gång när strömsladden till datorn är ikopplad (duh). Drar man ut den, alternativt inaktiverar datorn med av/på-knappen, då försvinner ljudet - ungefär som att man suger ut livet från en robot. När man sedan ska sätta in sladden igen för att ge datorn ström, då börjar dödsljudet direkt.

Annars kan ju alltid fläktarna ge ifrån sig massa mysko ljud. Men annars testa med en annan kabel mellan datorn och väggen.

Piranha
2008-01-09, 16:35

Japp, kondensatorer tex kan komma att låta, har du garanti kvar på maskin?

vesterberg
2008-01-09, 16:35
fläkten/en av fläktarna i nätaggregatet kanske?

Versus
2008-01-09, 16:36
Öppnat och kollat? Låter som en fläkt som kanske sjunger på sista versen.

Tricce
2008-01-09, 16:38
Japp, kondensatorer tex kan komma att låta, har du garanti kvar på maskin?

Jepp kondingar samt spolar på korten (sitter det spolar på korten "nuförtiden" btw?) kan pipa extremt högt.

Granatgiraffen
2008-01-09, 16:40
Om datorn är avstängde men ikopplad så skulle jag kunna gissa på att det kan vara någon spole i aggregatet som kan bråka?! Gissning förstås. Pröva att knacka lite lätt på det osv. Testa med ett annat aggregat om du har flera hemma (Det har väl alla likom).

edit
Kan väl vara en kondensator också ja, om man har lite oflax.

Piranha
2008-01-09, 16:45
Jepp kondingar samt spolar på korten (sitter det spolar på korten "nuförtiden" btw?) kan pipa extremt högt.

Vad jag vet man gör som direkt åtgärd på en komponent som kommer i "självsvängning" det är väl en ren fysisk rörelse av spole/kondensator är att 1 byta ut den eller 2 förankra den bättre på kortet, jag har sett tv reparatörer spraya lack på komponenter för att få bort äckliga pip och såsätt stabilisera dem.

Snafu
2008-01-09, 16:48
Löjligt tips men prova vänd på stickproppen.

Jag minns att farsan höll på och fippla med elektromagnetisk strålning och svängningar (övertoner) och dessa reducerades om man ibland bytte håll på stickproppen.

Jag var ytterst ung och kan ha blandat ihop vad han gjorde men jag minns att såna där el-pennor man kan leta kablar genom väggar visade på mindre "pip" eller magnetisk strålning om man vände på stickpropparna ibland.

Låter oerhört vetenskapligt I know. Det är säkert nåt annat fel.

Piranha
2008-01-09, 16:51
Löjligt tips men prova vänd på stickproppen.

Jag minns att farsan höll på och fippla med elektromagnetisk strålning och svängningar (övertoner) och dessa reducerades om man ibland bytte håll på stickproppen.

Jag var ytterst ung och kan ha blandat ihop vad han gjorde men jag minns att såna där el-pennor man kan leta kablar genom väggar visade på mindre "pip" eller magnetisk strålning om man vände på stickpropparna ibland.

Låter oerhört vetenskapligt I know. Det är säkert nåt annat fel.

Den har jag teoretiskt svårt att förstå, växelström. Men alla sätt är bäst om de fungerar :D

Snafu
2008-01-09, 16:54
Den har jag teoretiskt svårt att förstå, växelström. Men alla sätt är bäst om de fungerar :D

Seriöst, det är sant, pappa sa :)

Blaine
2008-01-09, 17:07
Tack för tipsen. Ska undersöka vidare, även om jag inte vågar röra allt för okända områden i datorn - men å andra sidan vill jag inte ha tinnitus än, så en och annan elchock får jag ta!

Trance
2008-01-09, 17:34
Har du testat att slå den hårt? Jag kör alltid på det och det fungerar ganska ofta med olika problem.

Liten Men Fet
2008-01-09, 23:24
Har du testat att slå den hårt? Jag kör alltid på det och det fungerar ganska ofta med olika problem.

Eller lägga den i bilen å dra ut på landsvägen, placera datorn på högkant å åk bort en 500 m och ta sats. Försök träffa dator rakt så den inte bara touchas lite lätt. Brukar fungera väldigt bra för att få elektroniska apparater knäpptysta.