Visa fullständig version : Bostadspriserna i Stockholm
The_RobRoy
2008-01-09, 13:38
Eftersom vi sthlmare älskar att diskutera bostadssituationen tänkte jag göra en poll för hur ni tror bostadspriset kommer utveckla sig det närmaste året.
Själv tror jag på (hoppas) att bostadspriserna fortsätter falla. Jag börjar närma mig en situation där jag förhoppningsvis i slutet av detta år kan köpa en lägenhet.
machine gun
2008-01-09, 13:44
Om priserna fortsätter falla, så beror det troligtvis endast på att räntan går upp. Då är frågan egentligen vilket som är värst, då det ändå blir lika dyrt i slutänden (om man inte sitter på hela summan i cash dvs).
The_RobRoy
2008-01-09, 13:48
Om priserna fortsätter falla, så beror det troligtvis endast på att räntan går upp. Då är frågan egentligen vilket som är värst, då det ändå blir lika dyrt i slutänden (om man inte sitter på hela summan i cash dvs).
Du tror inte en konjunkturavmattning kan påverka bostadspriset da? Jag tror det är den faktorn mer än räntan som kommer elda på vidare nedgång. Finansbranschen har varit först ut och det har blivit ordentligt mycket tuffare att få jobb där, ta en titt på aktiemarknaden, de flesta aktier slaktas rejält. Till efter sommaren kan det börja bli tufft att få jobb och då torkar köpsidan upp rätt rejält.
Sen är inflationen hög, vilket borgar för att det blir svårt att dra igång räntesänkningar i nuläget.
Hur kunde den här tråden dö? Jag missade den. Jag tror på en fortsatt avmattning under första kvartalet 2008, men jag tror också på att vi är i slutet av en högkonkunktur. Det innebär att jag tror på en räntesänkning under slutet av Q1 2008, och därmed återigen stigande bostadspriser. Det enda som jag har sett hittills som talar emot den prognisen är det senaste "larmet" om att inflationen är högre än väntat, till och med högsta på länge. Det talar väl för att räntesänkningen kommer att dröja lite, men jag tror (och hoppas) inte det. Är det konjunkturavmattning och stigande inflation (i kombination med analkande stigande arbetslöshet) så har vi ju ett helt annat problem (stagflation).
EDIT: Och inte fan läser jag tråden ordentligt heller. Nu ser jag ju att RobRoy redan har skrivit i stort sett vad jag har skrivit.
Du tror inte en konjunkturavmattning kan påverka bostadspriset da? Jag tror det är den faktorn mer än räntan som kommer elda på vidare nedgång. Finansbranschen har varit först ut och det har blivit ordentligt mycket tuffare att få jobb där, ta en titt på aktiemarknaden, de flesta aktier slaktas rejält. Till efter sommaren kan det börja bli tufft att få jobb och då torkar köpsidan upp rätt rejält.
Sen är inflationen hög, vilket borgar för att det blir svårt att dra igång räntesänkningar i nuläget.
Varför skulle en konkunkturavmattning leda till en nedgång av priserna menar du? Nog för att efterfrågan skulle minska, men det är ju en marknad där man köper och säljer på samma marknad. Utbudet skulle ju minska i samma takt. Jag tror att räntan spelar en större roll i så fall, och den lär ju höjas om vi befinner oss i slutet av en konjunktur (vilket jag absolut tror, se på träindustrin och hotellbranschen, konjunkturkänsliga branscher).
Aktiemarknaden har försvagats, helt klart, men det är sanning med modifikation att "de flesta" aktier slaktas. Det handlar ju i ganska stor utsträckning om att det har gått dåligt för aktier som väger tungt i indexet, i alla fall på OMX, även om det såklart inte är hela förklaringen.
The_RobRoy
2008-01-16, 11:02
Varför skulle en konkunkturavmattning leda till en nedgång av priserna menar du? Nog för att efterfrågan skulle minska, men det är ju en marknad där man köper och säljer på samma marknad. Utbudet skulle ju minska i samma takt. Jag tror att räntan spelar en större roll i så fall, och den lär ju höjas om vi befinner oss i slutet av en konjunktur (vilket jag absolut tror, se på träindustrin och hotellbranschen, konjunkturkänsliga branscher).
Aktiemarknaden har försvagats, helt klart, men det är sanning med modifikation att "de flesta" aktier slaktas. Det handlar ju i ganska stor utsträckning om att det har gått dåligt för aktier som väger tungt i indexet, i alla fall på OMX, även om det såklart inte är hela förklaringen.
En konjunktur avmattning leder ofta i slutändan till att folk sitter osäkrare på sina jobb, samt att de unga i samhället får svårare att skaffa sitt första jobb. Med mindre säkerhet runt framtida lön minskar viljan att dra på sig stora lån.
Varför skulle utbudet minska i samma takt? Menar du för att alla som säljer en lägenhet ändå flyttar till en annan i Sthlmsområdet? Men det kan ju faktiskt va så långt ner i "kedjan" att de som säljer, flyttar till någon mindre stad och pendlar in till Sthlm, just p.g.a. att någon i familjen blivit arbetslös eller så. Och då ökar utbudet jämfört med efterfrågan.
En annan del är att unga som bor hemma hos föräldrarna, eller i någon studentkorridor eller så, också stannar längre i dessa boenden, eftersom dom inte hittar jobb.
Det är extremt få bolag som inte tappat markant sen i somras.
Hoppas på att de kommer falla. Har också planer på att köpa något i slutet på året.
champion
2008-01-16, 11:14
Hoppas dom börjar rasa i pris så folk blir rädda och börjar sälja!
Scratch89
2008-01-16, 12:08
Vad får man betala för en hyfsad etta i dagsläget?
En konjunktur avmattning leder ofta i slutändan till att folk sitter osäkrare på sina jobb, samt att de unga i samhället får svårare att skaffa sitt första jobb. Med mindre säkerhet runt framtida lön minskar viljan att dra på sig stora lån.
Varför skulle utbudet minska i samma takt? Menar du för att alla som säljer en lägenhet ändå flyttar till en annan i Sthlmsområdet? Men det kan ju faktiskt va så långt ner i "kedjan" att de som säljer, flyttar till någon mindre stad och pendlar in till Sthlm, just p.g.a. att någon i familjen blivit arbetslös eller så. Och då ökar utbudet jämfört med efterfrågan.
En annan del är att unga som bor hemma hos föräldrarna, eller i någon studentkorridor eller så, också stannar längre i dessa boenden, eftersom dom inte hittar jobb.
Det är extremt få bolag som inte tappat markant sen i somras.
Det är sant, jag håller med om osäkrare jobb och incitament att dra på sig lån. Det får väl framtiden utvisa, om det är så att det faktumen väger tyngre än att det blir billigare att låna. Troligen har du rätt.
Däremot håller jag nog inte med om att folk flyttar till närliggande städer. Jag vet såklart inte säkert, men är inte trenden en ganska tydlig urbanisering, inte tvärtom?
Din sista punkt är väl redan väl påtaglig även i högkonjunktur. Tror du att det kommer förvärras? Stockholmare bor väl redan hemma till 23-34 års ålder i snitt, beroende på om man är man eller kvinna? Jämför med övriga landet där det är 20-21 tror jag.
Det sista är nog också också är sant. Jag ville inte låta aggresiv eller så, jag bara spekulerade :)
Vad får man betala för en hyfsad etta i dagsläget?
Beror ju på var, men snittpriset för en etta är mellan 50-60000 per kvadratmeter, beroende på läge och skick.
Priset på min lägenhet har stigit 30% på 2år.
The_RobRoy
2008-01-16, 15:41
Jag ville inte låta aggresiv eller så, jag bara spekulerade :)
Jag spekulerar också bara, därför jag startade tråden. Ja jag vet inte hur vettigt argumentet va med att flytta till någon närliggande, stad, en hypotes iallafall. Under IT-krisåren så hade jag en kompis vars familj fick flytta till Eskilstuna p.g.a. liknande omständigheter.
Beror ju på var, men snittpriset för en etta är mellan 50-60000 per kvadratmeter, beroende på läge och skick.
Knappast.
machine gun
2008-01-16, 16:00
Knappast.
Jo, i Stockholm. Iaf om vi pratar innanför tullarna eller närförort. I ytterförorterna går det såklart fortfarande att hitta billigare lägenheter.
På tre månader har bopriserna i Stockholms innerstad fallit med 9 procent. Snittpriset ligger nu på 50.500 kronor per kvadratmeter jämfört med 56.500 kronor i augusti i fjol. Även i Göteborg och Malmö sjunker priserna.
källa:http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2008%255c01% 255c11%255c264848%26SectionId%3DPrivatekonomi%26me nusection%3DPrivatekonomi%3BPrivatNyheter
Jo, i Stockholm. Iaf om vi pratar innanför tullarna eller närförort. I ytterförorterna går det såklart fortfarande att hitta billigare lägenheter.
Det är möjligt att det finns lägenheter som inrangeras i nämnt spann, men att det skulle vara någon allmänt vedertagen regel är skitsnack. Inte ens en nyrenoverad etta på Östermalm kostar 1,8 mkr för 30 kvm.
The_RobRoy
2008-01-16, 16:46
Det är möjligt att det finns lägenheter som inrangeras i nämnt spann, men att det skulle vara någon allmänt vedertagen regel är skitsnack. Inte ens en nyrenoverad etta på Östermalm kostar 1,8 mkr för 30 kvm.
Har du ens tittat efter?
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/80339
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/85587
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/49083
Här har budgivningen dragit igång: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/81019
hultman, eftersom du uppenbarligen inte har någon aning om vad du pratar om kanske du borde läsa på lite. http://www.maklarstatistik.se/01/sthlm.htm
En nyrenoverad etta om 30kvm på östermalm kan mycket väl kosta 1.8 miljoner. Det är absolut inte någon ovanlighet heller. Såg senast någon etta på typ 27 kvadrat på roslagsgatan som var nyrenoverad, den gick för drygt 2 miljoner. Med balkong förvisso.
Fredrik S
2008-01-16, 17:01
Tyvärr måste jag meddela att du just nu inte har någon som helst aning om vad du pratar om.
Den där artikektritade på gärdet för 2.25mille i första länken var ju sissådär. JAG VILL KÖPA.
Den där artikektritade på gärdet för 2.25mille i första länken var ju sissådär. JAG VILL KÖPA.
Hemnet is bad for you.
Hemnet is bad for you.
Det svenska budgivningssystemet är bad for you. Helst av allt min lön, och kanske det faktum att jag inte ens bor i Stockholm.
Jag syftade mest på att man blir frestad ;) Jag är beredd att hålla med om att det svenska budgivningssystemet är aningen bad for you, javisst.
Har du ens tittat efter?
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/80339
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/85587
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/49083
Här har budgivningen dragit igång: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/81019
Jag är medveten om att det finns enstaka objekt som kostar betydligt mer än snittet, men att bostader regelmässigt kostar minst 50.000 kronor per kvadratmeter i Stockholms innerstad är inte sant. Större lägenheter, å andra sidan, tenderar att överskrida 60.000 kronor per kvadratmeter.
Jag är medveten om att det finns enstaka objekt som kostar betydligt mer än snittet, men att bostader regelmässigt kostar minst 50.000 kronor per kvadratmeter i Stockholms innerstad är inte sant. Större lägenheter, å andra sidan, tenderar att överskrida 60.000 kronor per kvadratmeter.
Jag kan inte undgå att märka att du ignorerade min länk. Snittpriset ÄR över 50 000 i de flesta delar av innerstaden. Det är alltså GENOMSMITTET. Jag tror inte att man behöver vara Einstein för att räkna ut att en del lägenheter går för betydligt mer.
Om jag inte missminner mig är snittpriset på ettor är i regel högre än exempelvis tvåor.
Jag förstår inte varför du står på dig bara för sakens skull när du uppenbarligen är motbevisad? Jag tror inte att någon skulle klandra dig om du helt enkelt bara erkände att du hade fel? :)
Det allra mest besynnerliga är ju hur man kan köpa en lägenhet i innerstan för 50k/m2 när man kan få en i Råsunda för 40k/m2. Och jag bor mycket hellre i Råsunda än innanför tullarna.
Det allra mest besynnerliga är ju hur man kan köpa en lägenhet i innerstan för 50k/m2 när man kan få en i Råsunda för 40k/m2. Och jag bor mycket hellre i Råsunda än innanför tullarna.
Nyckelord: "jag". Alla tycker inte likadant, som tur är. Säljer du bostaden får du igen pengarna, så det är väl mest den första investeringen och räntekostnaden som svider.
Jag värdesätter att kunna promenera till skolan och till jobbet och till mataffären och till bion och till överallt. Ganska hälsosamt dessutom, bortsett från att jag förmodligen blir förgiftad av avgaserna :)
PS. Om ingen bodde i innerstaden skulle inte Solna vara en förort ;)
Att köpa en lägenhet för 3-4 Mkr är för mig ännu mer besynnerlig.
The_RobRoy
2008-01-16, 21:55
Solna är fint, men jag gillar Västra skogen, två linjer är rätt viktigt tycker jag.
Nyckelord: "jag". Alla tycker inte likadant, som tur är. Säljer du bostaden får du igen pengarna, så det är väl mest den första investeringen och räntekostnaden som svider.
Jag värdesätter att kunna promenera till skolan och till jobbet och till mataffären och till bion och till överallt. Ganska hälsosamt dessutom, bortsett från att jag förmodligen blir förgiftad av avgaserna :)
PS. Om ingen bodde i innerstaden skulle inte Solna vara en förort ;)
Solna är en stad - inte en förort. Dessutom var det inte en åsikt, det var ett faktum. Tyckande är för er vanliga dödliga.
Varför flyttar ni inte bara? Kan man ens betala tillbaka de lån man måste ta för att köpa en etta för 2 miljoner? Om inte pappa betalar förstås.
Varför flyttar ni inte bara? Kan man ens betala tillbaka de lån man måste ta för att köpa en etta för 2 miljoner? Om inte pappa betalar förstås.
Varför ska man betala tillbaka bolån?
Jag har har ingen koll alls på detta, så halshugg mig inte :)
Varför vill du hellre bo i Solna, råsunda, än i innerstan? Jag har bott i Råsunda 1 vecka per sommar ungefär och tycker väl Solna är okej. :)
Frågade detta i någon annan tråd också, men; hur klassas Solna (råsunda) som ort/förort? Är det "fint" område, medel eller sämre?
Solna är en stad - inte en förort. Dessutom var det inte en åsikt, det var ett faktum. Tyckande är för er vanliga dödliga.
Solna är en kommun? Det blir väl inte mer stad bara för att de kallar för sig en?
Skitsamma, jag har säkert fel ändå.
Krille 87
2008-01-16, 23:22
Priserna på bostadsrätter i Sthlm:s innerstad har sjönkt sedan i sommras och kommer, tror jag, sjunka, om än marginellt under 2008.
Sedan så hoppas jag folket i Sverige tar lärdom av kriserna i USA (subprime) och det som hänger över Storbritannien idag (Non conforming morgages).
Bankerna har redan börjat stramma åt lånen och lånar inte ut lika mycket pengar längre, läste jag.
Sedan om vi ska titta på sthlm:s innerstad så tror jag priserna kan falla en del pga. en sur aktiemarknad, ingen tvekan. Men den största värdeminskningen, tror jag, kommer att ske i lite större lägenheter i sthlm:s innerstad.
Konjukturen kommer också såklart påverka efterfrågan men vad jag inte e lika säker på är hur länge en eventuell lågkonjutur kan hålla i sig. Läst en del analyser där de förutspår att under 2008 kommer konjukturen vända ner men att det sedan vänder upp igen 2009.
Några räntehöjningar tror jag absolut inte det blir tal om med de stigande mat- och energipriserna, främst olja. Ingvés största problem 2008 lär bli att hålla reda på inflationen.
Och till sist så kommer börsen i Sverige vara skakig så länge USA:s ekonomi är instabil och dåliga siffror fortsätter att komma ut.
aja, mycket babbel blev det :D
The_RobRoy
2008-01-16, 23:29
Några räntehöjningar tror jag absolut inte det blir tal om med de stigande mat- och energipriserna, främst olja. Ingvés största problem 2008 lär bli att hålla reda på inflationen.
Inflationen brukar ju stävjas med en hög ränta.
Priserna på bostadsrätter i Sthlm:s innerstad har sjönkt sedan i sommras och kommer, tror jag, sjunka, om än marginellt under 2008.
Sedan så hoppas jag folket i Sverige tar lärdom av kriserna i USA (subprime) och det som hänger över Storbritannien idag (Non conforming morgages).
Bankerna har redan börjat stramma åt lånen och lånar inte ut lika mycket pengar längre, läste jag.
Sedan om vi ska titta på sthlm:s innerstad så tror jag priserna kan falla en del pga. en sur aktiemarknad, ingen tvekan. Men den största värdeminskningen, tror jag, kommer att ske i lite större lägenheter i sthlm:s innerstad.
Förstår inte riktigt hur en "sur aktiemarknad" skulle pressa priserna på bostäder i Stockholms innerstad. Har du lust att utveckla det lite? Varför skulle prisskillnaden märkas tydliare i större lägenheter, och varför just innerstaden?
Konjukturen kommer också såklart påverka efterfrågan men vad jag inte e lika säker på är hur länge en eventuell lågkonjutur kan hålla i sig. Läst en del analyser där de förutspår att under 2008 kommer konjukturen vända ner men att det sedan vänder upp igen 2009.
Jag vet inte om jag missförstår dig, men stigande mat- och energitecken är ett tecken på stegrande inflation. Inflation påverkas genom räntejusteringar, i regel, i en modern ekonomi. Stegrande inflation avhjälps med HÖJDA räntor, inte tvärtom. Missförstår jag dig?
Och till sist så kommer börsen i Sverige vara skakig så länge USA:s ekonomi är instabil och dåliga siffror fortsätter att komma ut.
aja, mycket babbel blev det :D
Förstår inte det här heller. Vad menar du med dåliga siffror? p/e är ju inte direkt allt som avgör aktiekursen.
EDIT: Hehe, ser att vi är fler som lurpassar på tråden. Jag var inte först :)
pragmatist
2008-01-16, 23:39
Ingves befinner sig i en lite knivig situation om han ska hålla 2%-målet. Å ena sidan viker konjunkturen snabbare än väntat och räntan är på väg ner i USA (= svagare dollarkurs, vilket missgynnar svensk export), vilket tyder på att han borde fundera på att sänka räntan. Men å andra sidan stiger inflationen, vilket tyder på att han borde höja den. Vilket riskerar leda till arbetslöshet och stärkt kronkurs vilket också missgynnar svensk export. What to do, what to do...
Smygsadisten i mig sitter och hoppas på att han höjer räntan rejält och punkterar bostadsbubblan... Men det är en helt egoistisk ståndpunkt. :D
The_RobRoy
2008-01-16, 23:41
Ingves befinner sig i en lite knivig situation om han ska hålla 2%-målet. Å ena sidan viker konjunkturen snabbare än väntat och räntan är på väg ner i USA (= svagare dollarkurs, vilket missgynnar svensk export), vilket tyder på att han borde fundera på att sänka räntan. Men å andra sidan stiger inflationen, vilket tyder på att han borde höja den. Vilket riskerar leda till arbetslöshet och stärkt kronkurs vilket också missgynnar svensk export. What to do, what to do...
Smygsadisten i mig sitter och hoppas på att han höjer räntan rejält och punkterar bostadsbubblan... Men det är en helt egoistisk ståndpunkt. :D
Du är inte ensam om att hoppas på det :D
Vilken bostadbubbla? *whistle*
Här ska vi fanimej ha sänkta räntor så att det blir billigt att bo igen :naughty:
Jag kan inte undgå att märka att du ignorerade min länk. Snittpriset ÄR över 50 000 i de flesta delar av innerstaden. Det är alltså GENOMSMITTET. Jag tror inte att man behöver vara Einstein för att räkna ut att en del lägenheter går för betydligt mer.
Om jag inte missminner mig är snittpriset på ettor är i regel högre än exempelvis tvåor.
Jag förstår inte varför du står på dig bara för sakens skull när du uppenbarligen är motbevisad? Jag tror inte att någon skulle klandra dig om du helt enkelt bara erkände att du hade fel? :)
Var påstod jag att det inte finns lägenheter som kostar mer än genomsnittet? :MrT:
pragmatist
2008-01-17, 00:54
Vilken bostadbubbla? *whistle*
Här ska vi fanimej ha sänkta räntor så att det blir billigt att bo igen :naughty:
Nuvarande ränteläge är nog ett genomsnitt av vad du kan räkna med på längre sikt. Ibland lite högre, ibland lite lägre.
Strö salt i såren bara.
Mannen, vad fan snackar du om? Förvisso är jag mäkta imponerad (haha, så fan heller!) över att du bor i ett dyrare område än jag, men det frångår inte det faktum att prisförändring kontra golvyta knappast är en linjär ekvation. Om du återigen länkar någonting för sammanhanget totalt irrelevant så lovar jag att, liksom du, relatera till Einstein i mitt svar.
Var påstod jag att det inte finns lägenheter som kostar mer än genomsnittet? :MrT:
Inte ens en nyrenoverad etta på Östermalm kostar 1,8 mkr för 30 kvm.
Här gör du det. 1,8mkr för 30kvm ska tillhöra genomsnittet, men inte ens det finns ju enligt dig.
För att sänka sina fasta kostnader.
Mannen, vad fan snackar du om? Förvisso är jag mäkta imponerad (haha, så fan heller!) över att du bor i ett dyrare område än jag, men det frångår inte det faktum att prisförändring kontra golvyta knappast är en linjär ekvation. Om du återigen länkar någonting för sammanhanget totalt irrelevant så lovar jag att, liksom du, relatera till Einstein i mitt svar.
Jag förstår dig inte rktigt nu. Det är en tråd som handlar om Stockholms bostadpriser, men du får det, på något sätt, till att jag skryter om min dyra bostad? Vem har ens sagt att jag bor i innerstaden? Vem sa att kvadratmeterpris och bostadsyta har ett linjärt samband? Allt jag sa att "Om jag inte missminner mig är snittpriset på ettor är i regel högre än exempelvis tvåor". Hur kan man mistolka det?
Angående Mäklarstatistik.se får du gärna utveckla vad du menar med att det är i sammanhanget irrelevant information med fastighetsmäklares statistik över priser per kvadratmeter i Stockholms innerstad uppdelat på respektive stadsdel.
Solna är en kommun? Det blir väl inte mer stad bara för att de kallar för sig en?
Skitsamma, jag har säkert fel ändå.
Grymve!
För att sänka sina fasta kostnader.
Nähä!?
Att jag frågade var såklart för att personen ifrågasatte huruvida man någonsin kunde betala tillbaka ett lån på 1,8 miljoner, vilket man sällan gör och sällan kan, och är lika sällan nödvändigt.
Sir, drop that mouse and step away from the keyboard in a slowly manner.
Att köpa en lägenhet för 3-4 Mkr är för mig ännu mer besynnerlig.
Varför? Om man har kapital varför ska man inte göra det anser du då?
Nähä!?
Att jag frågade var såklart för att personen ifrågasatte huruvida man någonsin kunde betala tillbaka ett lån på 1,8 miljoner, vilket man sällan gör och sällan kan, och är lika sällan nödvändigt.
Du undrade ju. Jag ser det som ganska självklart att man betalar av på ett boendelån och jag ser ingen bra skäl att man inte skulle göra det? Det kan ju vara skönt att ha betalat av en del om marknaden faller och man i samma veva vill eller måste flytta. Särskilt som det med 40 kkr/m2 och 1,8 Mkr totalt handlar om en lägenhet som få människor kan tänka sig på i under någon längre tid.
Varför? Om man har kapital varför ska man inte göra det anser du då?
Ska jag investara 3-4 miljoner så köper jag ett hus och inte liten lägenhet.
Du undrade ju. Jag ser det som ganska självklart att man betalar av på ett boendelån och jag ser ingen bra skäl att man inte skulle göra det? Det kan ju vara skönt att ha betalat av en del om marknaden faller och man i samma veva vill eller måste flytta. Särskilt som det med 40 kkr/m2 och 1,8 Mkr totalt handlar om en lägenhet som få människor kan tänka sig på i under någon längre tid.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorisk_fråga (http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorisk_fr%C3%A5ga)
Självklart amoreterar man, det är inte ens ett alternativ vid de flesta bolån, men vi talade om att betala tillbaka lånet, alltså under den tid man bor där.
Ingen aning, jag trodde man betalade tillbaka lån.
tossefar
2008-01-17, 17:28
Ska jag investara 3-4 miljoner så köper jag ett hus och inte liten lägenhet.
Tro det eller ej, men det finns folk som vill bo i Stockholm. Där räcker inte 3-4 miljoner till en villa.
Krille 87
2008-01-17, 19:14
Förstår inte riktigt hur en "sur aktiemarknad" skulle pressa priserna på bostäder i Stockholms innerstad. Har du lust att utveckla det lite? Varför skulle prisskillnaden märkas tydliare i större lägenheter, och varför just innerstaden?
Jag vet inte om jag missförstår dig, men stigande mat- och energitecken är ett tecken på stegrande inflation. Inflation påverkas genom räntejusteringar, i regel, i en modern ekonomi. Stegrande inflation avhjälps med HÖJDA räntor, inte tvärtom. Missförstår jag dig?
Förstår inte det här heller. Vad menar du med dåliga siffror? p/e är ju inte direkt allt som avgör aktiekursen.
EDIT: Hehe, ser att vi är fler som lurpassar på tråden. Jag var inte först :)
Nu kan jag inte multiquota sådär stiligt :P.
Men börjar nerifrån. Med dåliga siffror så pratar jag itne om p/e värden. Jag pratar om "Non Form Pay Rolls", "Retail Sales", "CPI" etc. Men även att bankerna fortsätter med sina nedskrivningar, Merril Lynch kom ut idag tex. Helt enkelt viktig statistik som berör den amerikanska ekonomin.
Angående inflationen vet jag inte var som flög i mig, ni båda har såklart rätt.
Okej, aktiemarknanden är sur idag. Vilka drabbar de främst? Inte är det de som ska köpa sin första lägenhet, kanske inte ens de som ska köpa sin andra lägenhet. Utan en sur aktiemarkand påverkar den lite äldre, rika, generationen för att de är mer exponerade gentemot aktiemarkanden i regel. T ex. VD:s, mäklare, traders, bankmän, försäljningchefer etc. Deras optioner och bonusar är direkt kopplade till hur företagets aktie går och med en fortsatt sur aktiemarknad så kommer bonusarna fortsätta att minska och på den vägen minskar även spekulationerna på de lite större lägenheterna i innerstaden, de dyraste lägenheterna.
Luddig förklaring med hoppas du förstår mitt resonomang ;)
Tro det eller ej, men det finns folk som vill bo i Stockholm. Där räcker inte 3-4 miljoner till en villa.
Det finns väl iofs knappt några villor men jag vet att folk vill bo där.
Skönt att landsortsmännen berättar för stockholmarna hur det ligger till stockholm.
Skönt att landsortsmännen berättar för stockholmarna hur det ligger till stockholm.
Hur står det till i Sundbyberg?
Hur står det till i Sundbyberg?
Mitt 08:a nummer mår bra, tackar som frågar.
Mitt 08:a nummer mår bra, tackar som frågar.
Bra att det exlusiva 08-nummret mår bra.
Bra att det exlusiva 08-nummret mår bra.
Har du ett 08-nummer?
Och det finns de som säger att många lantisar inte har koll på läget utanför Hallstahammars gränser. Den här tråden visar ju tydligt hur det är en myt.
Hur var det nu, var Solna en stad eller var det en förort till en?
Ärligt talat, orka tro att det finns någon skillnad mellan att bo med/som socialgrupp tre i en hyreskasern i hallonbergen eller en hyreskasern i typ Örebro.
Och det finns de som säger att många lantisar inte har koll på läget utanför Hallstahammars gränser. Den här tråden visar ju tydligt hur det är en myt.
Om du missar att se att även du är en hedersmedborgare i Hallstahammar i det här sammanhanget så bör du nog öka känslan av skam en smula. Nyinflyttade Bollnäsbor och white trash från the hood är de värsta kålsuparna i fråga om en fånig elitistisk inställning till Stockholm och en lika menlös attityd till "landsorten".
The_RobRoy
2008-01-17, 21:00
Ärligt talat, orka tro att det finns någon skillnad mellan att bo med/som socialgrupp tre i en hyreskasern i hallonbergen eller en hyreskasern i typ Örebro.
Jag tycker hela stad snacket är rätt löjligt. Skulle stadskärnan va Solna centrum då eller, då kan vi ju säga att Täby också är en stad med deras Täby centrum.
Förövrigt, lolerskates :D
Du får tänka på att man iallafall bor i en jäkligt dyr hyreskasern, that has to count for something?
Jag tycker hela stad snacket är rätt löjligt. Skulle stadskärnan va Solna centrum då eller, då kan vi ju säga att Täby också är en stad med deras Täby centrum.
Förövrigt, lolerskates :D
Du får tänka på att man iallafall bor i en jäkligt dyr hyreskasern, that has to count for something?
Jag är också hyressousse och ser inget som helst fel i att bo så, det är praktiskt och stressfritt.
Om du missar att se att även du är en hedersmedborgare i Hallstahammar i det här sammanhanget så bör du nog öka känslan av skam en smula. Nyinflyttade Bollnäsbor och white trash från the hood är de värsta kålsuparna i fråga om en fånig elitistisk inställning till Stockholm och en lika menlös attityd till "landsorten".
Så, humorfiltret är på max? Jag påpekade att om man inte bor i Stockholm och uppenbarligen har som dold agenda att hävda landsortsbors intellekt gentemot storstadsbor och slänger sig med barocka uttalanden om hur bostadsmarknaden i Stockholm fungerar kanske man bör byta metod.
Att inte veta är ok. Att inte veta och uttala sig är inte önskvärt. Att inte veta, säga att man vet och uttala sig i självsäkra termer är riktigt nötigt. Det var vad jag ville racka ner på, men det klart att du ska få ladda en högerkrok, det missunnar jag dig inte
Jo, en sak till. Det verkar ju uppenbarligen vara skillnad, eftersom de utsocknes dwellande inte verkar ha den blekaste om bostadsmarknaden i den stad som diskuteras.
Jag ska ha en etta i Nyfors, lagersberga eller torshälla.
016 represent.
Men om topic har jag ingen aning, min mormor bor nästan i vallentuna. Räknas det?
The_RobRoy
2008-01-17, 21:10
Jag ska ha en etta i Nyfors, lagersberga eller torshälla.
016 represent.
Men om topic har jag ingen aning, min mormor bor nästan i vallentuna. Räknas det?
Detta är 08:ornas år, även du min regus ;)
Jag är uppväxt i Vallentuna :P
Detta är 08:ornas år, även du min regus ;)
Jag är uppväxt i Vallentuna :P
08 016
16 delat på två är 8... 08 är två siffor, 016 är tre..
Jag har ätit en ostfralla i Vallentuna centrum, det tyckte jag var lite exotiskt. Ang. Ostfrallan; Jag tror priserna kommer att öka med ungefär 2,3%
Jo, en sak till. Det verkar ju uppenbarligen vara skillnad, eftersom de utsocknes dwellande inte verkar ha den blekaste om bostadsmarknaden i den stad som diskuteras.
Ja, det tycker även jag är rätt spännande. Jag ser inte direkt kopplingen mellan Gävle och Stockholm t ex. Det finns städer i närheten av Stockholm som börjar få en snarlik bostadsmarknad, men det just för att det egentligen är samma marknad. Jag tänker på byhålan Mariefred t ex. Högerkroken är färdig nu.
Ja, det tycker även jag är rätt spännande. Jag ser inte direkt kopplingen mellan Gävle och Stockholm t ex. Det finns städer i närheten av Stockholm som börjar få en snarlik bostadsmarknad, men det just för att det egentligen är samma marknad. Jag tänker på byhålan Mariefred t ex. Högerkroken är färdig nu.
Eller för att inte tala om Nyköping eller Västerås. Eller ffs hela Mälardalen. Jag som tyckte jag fick långt till jobbet när det blev över tre kilometer.
Eller för att inte tala om Nyköping eller Västerås. Eller ffs hela Mälardalen. Jag som tyckte jag fick långt till jobbet när det blev över tre kilometer.
Bracka!
Bracka!
Jag tar givetvis taxi.
Jag ser inte direkt kopplingen mellan Gävle och Stockholm t ex.
1,20-1,30 central till central. Vill man till någon förort norr om Stockholm går det med lite flyt under 60 minuter. Det är inget rikigt realistiskt pendlingsalternativ om man inte gillar att åka mycket men i kombination med nya sträckningen av E4:n mellan Uppsala och Gävle så är det numera inte så långt mellan Stockholm - Gävle i tid.
Jag har för mig att det tar ungefär lika lång tid att åka från Västerås?
tossefar
2008-01-17, 22:00
49 minuter från Västerås till Stockholm
messier11
2008-01-17, 22:58
min största fråga är: vad jobbar man med när man har råd att bo i en etta(!?) för närmare 10k i månaden??
The_RobRoy
2008-01-17, 23:14
min största fråga är: vad jobbar man med när man har råd att bo i en etta(!?) för närmare 10k i månaden??
Civilingenjör i valrfri bransch
Välbetald ekonom
Läkare
Jurist
Alla efter några år i branschen får nog ut en bit över 20k i månaden. Då funkar det ju, men det är inte särskilt kul, eftersom man lägger mer än 1/3 av lönen på boendet. Det är därför vi snackar bostad så mycket i Sthlm :P
The_RobRoy
2008-01-17, 23:17
Min kompis och studiekamrat började för några månader sen på en Corporate finance avdelning, han fick så bra lön att han hade råd att hyra en 2a på Kungsholmen för 9000kr i månaden direkt.
Civilingenjör i valrfri bransch
Välbetald ekonom
Läkare
Jurist
Alla efter några år i branschen får nog ut en bit över 20k i månaden. Då funkar det ju, men det är inte särskilt kul, eftersom man lägger mer än 1/3 av lönen på boendet. Det är därför vi snackar bostad så mycket i Sthlm :P
Över 30 är nog lite bättre uppskattning. Beror ju självklart på om vad för sorts ekonom, läkare jurist eller civ.ingenjör du blir och vilken karriär du väljer/får. Men en del ekonomer går ju in på 30 papp i månaden direkt, och 25 är ju knappast ovanligt.
Jaja, lite OT, men relevant för bostadsprisdiskussionen kanske... (?)
The_RobRoy
2008-01-17, 23:28
Över 30 är nog lite bättre uppskattning. Beror ju självklart på om vad för sorts ekonom, läkare jurist eller civ.ingenjör du blir och vilken karriär du väljer/får. Men en del ekonomer går ju in på 30 papp i månaden direkt, och 25 är ju knappast ovanligt.
Jaja, lite OT, men relevant för bostadsprisdiskussionen kanske... (?)
Jo precis, går du in på 30 får du ut 20 netto. Jag skrev vad man får ut, eftersom det är det vässentliga när bostadskostnaderna ska betalas.
Det är knappast ekonomerna som går in med dom högsta ingångslönerna. Genomsnittingångslön brutto för ekonom ligger i Sthlm på gissningvis 24k
Jo precis, går du in på 30 får du ut 20 netto. Jag skrev vad man får ut, eftersom det är det vässentliga när bostadskostnaderna ska betalas.
Det är knappast ekonomerna som går in med dom högsta ingångslönerna. Genomsnittingångslön brutto för ekonom ligger i Sthlm på gissningvis 24k
Ah, sorry, missade ordet "ut" första gången. Och mitt ex. med ekonom var bara för att visa att somliga får 30 papp direkt, inte att ekonomerna var de bäst betalda. Och ja, ung. 24 lär stämma för ekonomer.
kul att va läkare eller nån mellanchef o bo i en svettig 1a oavsett var i sthlm
jag erkänner gärna att jag tycker sthlm e en trevlig stad men bostadsmarknaden e ju galen...
tycker dock man märker av fler o fler hitflyttade 08or här nere i skåne.. så några måste väl tröttna antar jag
The_RobRoy
2008-01-17, 23:53
Det suger getpung rent ut sagt. Så jävla less. Man blir extra bitter när man känt på det "goda livet" i alla fall i boende klass när jag bodde i Linköping.
Ännu roligare blir det med alla as som har fifflat till sig en hyresrätt i innerstan, eftersom det inte är marknadshyror bor dom skitbilligt.
Har en bra kompis som bor precis vid Stureplan, en stor 2:a, jättefin, han betalar 5000kr i månaden *screwy*
Mm, jag måste nog säga marknadshyror ffs jag också på den punkten. Nog för att bostadsrättsmarknaden är oinspirerande, men DET är fan riktigt sjukt. Har en kompis som bor i en hyresrätt ett stenkast från medis, en liten tvåa, han betalar inte ens 4000 i månaden.
Någon sa att man lägger 1/3 av lönen på sitt boende. Jag skulle tro att många lägger mer?
EDIT: Netto i alla fall.
Har en bra kompis som bor precis vid Stureplan, en stor 2:a, jättefin, han betalar 5000kr i månaden *screwy*
Jo det där verkar gälla även i andra populära städer. kontakter e fint..
men det e klart, om man e villig att hosta upp en nätt engångssumma "under bordet" så kan man väl få hjälp med den saken även i sthlm? *whistle*
The_RobRoy
2008-01-18, 00:14
Någon sa att man lägger 1/3 av lönen på sitt boende. Jag skulle tro att många lägger mer?
EDIT: Netto i alla fall.
Ja precis, jag nämnde det. Jag anser att upp till 1/3 av nettolönen är "okej" att betala för sitt boende, inte mer än så. Vilket är svårt att uppnå i denhär stan *gah!*
Jag är inte så rik, så jag lägger närmare hälften. Och jag bor INTE stort.
Det är sådär, fast jag brukar faktiskt inte klaga.
The_RobRoy
2008-01-18, 00:35
Jag är inte så rik, så jag lägger närmare hälften. Och jag bor INTE stort.
Det är sådär, fast jag brukar faktiskt inte klaga.
Jag trodde du pluggade :confused:
Det är sant också! Lägger cirka hälften av min totala inkomst, och det är inte bara CSN som står för den.
EDIT: Netto alltså.
messier11
2008-01-18, 00:51
jo det är ju det jag menar.. vitsen med att vara läkare faller ju nästan då.
hade jag lagt ner marror av år på skola skulle jag vilja komma hem till nåt lite "bättre" än ett litet kyffe, men de e klart de e ju vana efter studentkorridorerna;)
Jag bodde i 2 bostadsrätter i sthlm under ca 8 år. I runda slängar tjänade jag 1,2 miljoner på det. Ganska billigt om ni frågar mig.
jo det är ju det jag menar.. vitsen med att vara läkare faller ju nästan då.
hade jag lagt ner marror av år på skola skulle jag vilja komma hem till nåt lite "bättre" än ett litet kyffe, men de e klart de e ju vana efter studentkorridorerna;)
Visst skulle jag kunna flytta hem till Skellefteå, köpa en fyra och bo själv i, med en arbetsmarknad som inte är i närheten av Stockholms, både vad gäller möjligheter och hur kul det faktiskt är att verka i. Men se, då bor jag hellre i en fin etta i ett område och stad jag gillar.
Nu har jag läst tråden och den är ganska intressant.
Personligen tror jag att priserna kommer fortsätta uppåt.
Jag såg att bankerna har sänkt räntan igen vilket borde göra många lite lugnare efter som det är den första sänknigen på länge.
Till er som inte kan begripa hur man kan låna så mycket pengar och hur det kan vara så dyrt osv tänkte jag försöka förklara hur vissa delar fungerar.
Man får försöka se det hela ur ett annat perspektiv.
Alla som köper lägenhet gör det inte för första gången.
Låt säga att vi backar 3 år bak i tiden. Du har sparat 100 000 kr och köper en lägenhet för 1 miljon.
Du tar ett lån på 900 000.
3 år senare säljer du lägenheten för 1 500 000 vilket gör att du helt plötsligt har 600 000 kr i handen att slänga in i ditt nästa boende. I detta fall kan man inte bara se räntan som en dyr kostnad. Du har ju faktiskt fått dina 100 000 kr att växa till det femdubbla genom att betala en ränta på säg 3000 kr / månad.
I ovanstående exempel betalar du alltså 108 000 i ränta, men får 500 000 kr tillbaka.
Låt säga att du har träffat en partner som gör exakt samma deal och vipps så har ni 1 200 000 kr att gå in med i nästa boende.
Säg att ni köper en 2'a för 3 miljoner. Då tar ni ju bara ett lån på 1 800 000 vilket blir 900 000/ skalle.
Karusellen är igång.
Vad jag försöker säga är att när folk har gjort några affärer så finns det enligt historien mycket pengar i fickan. Därav pressas priserna upp ett snäpp till.
Det är tufft att ta sig in från början men historiskt sett så är det otroligt lönsamt att investera sina pengar i ett boende.
Bra mycket enklare än att försöka investera i aktier i alla fall.
Jag känner åtminstone betydligt fler som har blitt rika på sitt boende än på sina aktier.
shut teh face
2008-01-18, 15:49
Jag förstår att vissa lägenheter kan kosta upp mot 10.000 kr för en etta, men det är extrema exempel. Och jag tror knappast det sitter chefer, jurister och läkare i någon svindyr etta på östermalm. Det går lika bra att på söder och där får man en stor femma för 10.000 kr i månaden.
Dessutom finns det "normala" hyror på östermalm också. :P
Jag förstår att vissa lägenheter kan kosta upp mot 10.000 kr för en etta, men det är extrema exempel. Och jag tror knappast det sitter chefer, jurister och läkare i någon svindyr etta på östermalm. Det går lika bra att på söder och där får man en stor femma för 10.000 kr i månaden.
Inklusive amorteringar och räntor?
teargaz: att bankerna har sänkt räntan nu har egentligen inte så stor betydelse. Visst det kan visa på en riktning, men den är än så länge väldigt osäker. Riksbanken har antagligen en tid med ganska svåra beslut framför sig angående hur de ska göra med reproräntan.
Sen måste jag ju säga att dina räkneexempel är väldigt optimistiska. För du tror väl ändå inte att bostadspriserna kan snitta en ökning på över 20% varje år under en lång tid? Då har du dessutom inte ens räknat med vinstskatten.
Samtidigt måste man tänka på att räntan historiskt sett är låg även om de som köpte lägenheter när räntan var betydligt lägre antagligen tycker att den är jättehög nu.
shut teh face
2008-01-18, 16:01
Inklusive amorteringar och räntor?
Snackar hyresrätt.
Jag vet inte riktigt vart folk får dessa priser ifrån. Jag har en hyresrätt på götgatan, 2900 kr för 35kvm.
Syrran har en fyra på 80+ kvm på hornstull. Den kostar 5500 kr.
Båda våra lägenheter är renoverade.
En kompis sitter på högalidsgatan på en 20 kvm på 1800 kr.
Går folk in på bostadsnytt och väljer de dyraste de kan hitta och tror det är medeln?
The_RobRoy
2008-01-18, 16:06
Snackar hyresrätt.
Jag vet inte riktigt vart folk får dessa priser ifrån. Jag har en hyresrätt på götgatan, 2900 kr för 35kvm.
Syrran har en fyra på 80+ kvm på hornstull. Den kostar 5500 kr.
Båda våra lägenheter är renoverade.
En kompis sitter på högalidsgatan på en 20 kvm på 1800 kr.
Går folk in på bostadsnytt och väljer de dyraste de kan hitta och tror det är medeln?
Och hur fasen ska man få dessa lägenheter på lagligt vis genom att stå i en bostadskö? Man måste ha ställt sig i kön på 1980-talet för att få tag på dom. Det var precis det vi tog upp. Att hyrorna inte är marknadsmässiga, gör det ännu mer orättvist för de lyckliga satarna som er som fått tag på en sån hyresrätt.
shut teh face
2008-01-18, 16:08
Och hur fasen ska man få dessa lägenheter på lagligt vis genom att stå i en bostadskö? Man måste ha ställt sig i kön på 1980-talet för att få tag på dom. Det var precis det vi tog upp. Att hyrorna inte är marknadsmässiga, gör det ännu mer orättvist för de lyckliga satarna som er som fått tag på en sån hyresrätt.
OK missade det. Då är jag en lycklig sate då. :D
teargaz: att bankerna har sänkt räntan nu har egentligen inte så stor betydelse. Visst det kan visa på en riktning, men den är än så länge väldigt osäker. Riksbanken har antagligen en tid med ganska svåra beslut framför sig angående hur de ska göra med reproräntan.
Håller med om att det är osäkert. Det var bara vad jag tror personligen. Eller kanske hoppas på;)
Sen måste jag ju säga att dina räkneexempel är väldigt optimistiska. För du tror väl ändå inte att bostadspriserna kan snitta en ökning på över 20% varje år under en lång tid? Då har du dessutom inte ens räknat med vinstskatten.
Jag säger inte att det kommer fortsätta i samma takt. Jag pekar bara bakåt i tiden för att försöka förklara hur folk kan köpa dyra lägenheter idag. Vinstskatt betalar man ju på aktier, lotto och allt så jag tog inte med det i ekvationen för att göra förklaringen lite enklare. (dessutom har man kunnat skjuta på vinstskatten tidigare när man köper nytt boende)
Samtidigt måste man tänka på att räntan historiskt sett är låg även om de som köpte lägenheter när räntan var betydligt lägre antagligen tycker att den är jättehög nu.
Håller med!
Jag menar inte att allt jag skriver är till 100% korrekt. Jag ville bara förklara för oinsatta hur det kommer sig att folk kan köpa lägenheter för flera miljoner.
The_RobRoy
2008-01-18, 17:49
OK missade det. Då är jag en lycklig sate då. :D
Jag fattar inte, kom det som en chock för dig att ett förstahandskontrakt med låg hyra i innerstan inte går att få tag på utan att lägga typ 100 000 under bordet? Eller ville du bara skryta över hur schysta lgh du och din familj hade? :)
Kuriosa: Min första lägenhet kostade mer än vad jag vill minnas att min familj betalade för en villa på 160 kvadrat i "fin" förort för ungefär 7-8 år sedan. Man skulle ha köpt något då =)
Jag fattar inte, kom det som en chock för dig att ett förstahandskontrakt med låg hyra i innerstan inte går att få tag på utan att lägga typ 100 000 under bordet? Eller ville du bara skryta över hur schysta lgh du och din familj hade? :)
Nej, han är nog sosse och vill få oss att tro kösystemet funkar.
Nej, han är nog sosse och vill få oss att tro kösystemet funkar.
Det funkar ju! Den som väntar på något gott...
:naughty:
shut teh face
2008-01-18, 19:41
Faktiskt, det första alternativet. :) Jag visste att det var _SVÅRT_ att få tag på lägenhet, men jag gällande priset visste jag inte. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.