Logga in

Visa fullständig version : Bästa frukosten?...förutom gröt då!

falo
2008-01-09, 00:38
Vilken skulle du påstå vara den bästa frukosten, om man tänker energi -och näringsmässigt? Jag är så less på att tugga gröt på morgonen..

regus
2008-01-09, 00:53
Vanlig (vettig) mat
Bröd, mjölk, frukt och ägg. Om man vill ha lite mer frukostmat.

Caixa**
2008-01-09, 00:55
Mitt egna fullkornsbröd med frön och nötter i, med massor av keso, rökt kalkon, tomat och paprikaskivor på + en apelsin vid sidan om. Mumma:thumbup:

Koloftw
2008-01-09, 02:05
Jag äter aldrig frukost själv så mina förslag kan vara "out of date", men jag ska försöka iaf:

Grovt bröd med keso, lax och skivat ägg
Grovt bröd med diverse pålägg (skinka, ost, mjukost, leverpastej, etc.)

Proteinrikt och bra!

Fil/mjölk med musli/cereals.

Kanske inte är lika proteinrikt, men minimjölk/lättyoghurt innehåller runt 40 kcal/100g så man kan ju ta rätt mycket utan att få i sig större mängd energi, det är ju ungefär minst 30 E% protein iaf.

Omelett med ost, tomat och skinka.

Kvarg med bär/frukt och liiiite sötningsmedel

*drool*

Så j*vla skitgott, nyttigt också.

Chrillee
2008-01-09, 02:27
Ni som inte käkar frukost? Vad hivar ni i er på morgonen? Inget? Vanligt käk, alltså lunchliknande koncept. Do tell =)

Koloftw
2008-01-09, 02:29
Ingenting faktiskt.

Chrillee
2008-01-09, 02:35
Är inte det rätt dåligt? Alla tjatar ju om hur viktigt det är, åt aldrig frukost förut heller, eller en macka eller banan i all hast påväg till jobbet iofs..

Koloftw
2008-01-09, 03:14
Vem tjatar om det?

Det är enbart viktigt om man själv känner att man behöver det för att orka, det gör inte jag - inte viktigt för mig :)

Alfred Nobel
2008-01-09, 08:47
Jag koncenterar mig mycket bättre med mat i magen, skulle aldrig hålla fokus uppe med lite energi i kroppen. Sen om du inte föredrar frukost är din ensak, ät när du känner fört.

Jag föredrar havregrynsgröt på morgonen med ägg och kesella/frukt en vanlig vardag. På helger lyxar jag gärna till det med smarriga smörgåsar till gröten och då oftast dessa pålägg: kaviar, leverpastej, keso, jordnötsmör, sylt och eller marmelad.

Men det händer att jag öppnar ett paket bacon, steker två ägg och tar lite bönor i tomatsås med ett glas proteinshake om jag känner för de. Fast väldigt sällan. Eller kanske en burk makrillfilé i tomatsås på mackor eller med potatis/grönsaker. Även matrester från middag kan slinka ned om det är frestande.

Per B
2008-01-09, 08:56
Alternativet till havregrynsgröt för mig är filmjölk. I filen bryter jag knäckebrödsbitar (Falu Rågrut är perfekt för det) och eventuellt har jag lite flingor och/eller müsli i också. Fast när jag tränar mycket, som nu, så är det gröt som gäller.

Alfred Nobel
2008-01-09, 08:57
Alternativet till havregrynsgröt för mig är filmjölk. I filen bryter jag knäckebrödsbitar (Falu Rågrut är perfekt för det) och eventuellt har jag lite flingor och/eller müsli i också. Fast när jag tränar mycket, som nu, så är det gröt som gäller.

Alltid gröt, oavsett vilket :smash:

Greg
2008-01-09, 09:33
Äggamacka, omelett, macka med skinka/kalkon och keso

Lepras
2008-01-09, 09:42
3dl havregryn
1,5dl vassleprotein
1dl isbitar eller fryst frukt
I med vatten och mixa..

Snorlös
2008-01-09, 09:56
Fiberhavregryn
Vassleprotein
Vatten
glutamin

I mixer.

sidedish

C-vitamin
multivitamin
b-vitamin
omega 3 3-4g

machine gun
2008-01-09, 10:20
Jag tycker gröt är allt annat än opti till frukost om man är inne i en hård träningsperiod. Alldeles för mättande på för lite energi (jag kan inte äta så stora mängder gröt som vissa verkar klara). Däremot grymt bra när man är i lättare träningsperioder och inte behöver så mkt energi.

Yoghurt med flingor/müsli och mackor är mer min grej annars.

FreCKo
2008-01-09, 23:40
3dl havregryn
1,5dl vassleprotein
I med vatten och mixa..

Det där är väl inte sådär jättemycket ren... mat? Tänker alltså bukfyllnad, inte näringsinnehåll? Käkar du ofta och lite mindre, eller står man sig ett bra tag på det där rent näringsmässigt, men magen blir tom efter ett litet tag?

vaquin
2008-01-09, 23:47
Har hört att du får igång näringsomsättningen bättre om du äter frukost (då på morgonen inte vid 12-13 tiden :p)

Scratch89
2008-01-10, 00:04
Grovt bröd med skivade ägg
Kaffe

EDIT: Självklart har man kaviar på äggen.

Olsson
2008-01-10, 00:16
Lättfil + Finax familjemüsli, någon macka med proteinrikt pålägg, en eller två frukter. Kanske ett ägg oxå om man vill ha mer protein.

Det har blivit något av en favoritfrukost. Känner mig pigg och mår bra efter jag har ätit det.

Alfred Nobel
2008-01-10, 08:23
Det där är väl inte sådär jättemycket ren... mat? Tänker alltså bukfyllnad, inte näringsinnehåll? Käkar du ofta och lite mindre, eller står man sig ett bra tag på det där rent näringsmässigt, men magen blir tom efter ett litet tag?

Samma skit som att tillaga gröten på kastrull men han mixar det till en drink istället. Havregryn, protein, vatten och isbitar. Jag ser inget som skiljer en gröt som kokas på spisplattan med vatten och lite kryddor, förutom att han tillsätter vassleprotein och isbitar/fryst frukt till hans shaker.

Dan S
2008-01-10, 13:43
Äter dubbelkvällsmål och utgår dagsbehovet därifrån, så jag inte "behöver" äta sån mastodont frukost. Men det brukar bli

100g havregryn / 3 mackor pålägg
3 ägg
½ liter mjölk. + det på havregrynen.
En frukt + vitamin&mineral/omega3 tillskott.

Enkelt och bra frukost. :thumbup: Kan hända att man kör kasein istället för äggen.

Wiken
2008-01-10, 13:59
Jag tycker gröt är allt annat än opti till frukost om man är inne i en hård träningsperiod. Alldeles för mättande på för lite energi (jag kan inte äta så stora mängder gröt som vissa verkar klara). Däremot grymt bra när man är i lättare träningsperioder och inte behöver så mkt energi.

Yoghurt med flingor/müsli och mackor är mer min grej annars.

Dock tycker jag det är lättare att äta mycket havregryn om man kör ner det i mixern med lite frukt etc.. kan äta dubbelt så mycket då.

The Striker
2008-01-10, 14:32
Jag kör proteinbröd från Axa med sallad, tonfisk och majonäs på mackan. Det är proteinriktigt och mycket gott. Sen brukar jag köra lite musli också.

machine gun
2008-01-10, 14:37
Dock tycker jag det är lättare att äta mycket havregryn om man kör ner det i mixern med lite frukt etc.. kan äta dubbelt så mycket då.

Sant. Jag äter havregryn med mjölk och sylt ibland, utan att göra gröt på det. Då kan jag äta mer än dubbla mängden havregryn jämfört med om jag gör gröt på det.

Vin
2008-01-10, 14:42
Samma skit som att tillaga gröten på kastrull men han mixar det till en drink istället. Havregryn, protein, vatten och isbitar. Jag ser inget som skiljer en gröt som kokas på spisplattan med vatten och lite kryddor, förutom att han tillsätter vassleprotein och isbitar/fryst frukt till hans shaker.

Största skillnaden och den viktigaste ser jag iaf, mättnadseffekten blir betydligt mycket större om du äter en varm kokad gröt än mixa ner den i en drink.

Berguven
2008-01-10, 17:08
Vad är det som är så magiskt med gröt egentligen? Själv klarar jag inte att få i mig mer än 2 dl havregryn om de är i grötform, och det gäller för en morgon då jag har mycket tid och god aptit. Ynka 2 dl ger ju knappt någon energi alls, och då målet är viktuppgång känns det inte särskilt optimalt.

Hur kommer det sig då att så många kör stenhårt på gröt som frukost? Är det helt enkelt så att alla andra klarar av att äta tredubbel mängd jämfört med mig?

King Grub
2008-01-10, 17:10
Vad är det som är så magiskt med gröt egentligen?

Inget. Folk har sett för mycket Gunde-reklam. Inget fel med gröt, men det finns hur mycket som helst som är minst lika bra, och allt som är bra vid andra tillfällen, är bra även till frukost. Liksom "frukostmat" går bra att äta till middag, om man är sugen på det.

Berguven
2008-01-10, 17:18
Inget. Folk har sett för mycket Gunde-reklam. Inget fel med gröt, men det finns hur mycket som helst som är minst lika bra, och allt som är bra vid andra tillfällen, är bra även till frukost. Liksom "frukostmat" går bra att äta till middag, om man är sugen på det.

Jag tänkte mest gröt överhuvudtaget när som helst under dygnet.

Frågan återstår dock om det är jag som är väldigt dålig på att få i mig gröten eller om kolos övriga medlemmar är någon form av grötätarmonster som utan vidare slevar i sig tallrik efter tallrik.

machine gun
2008-01-10, 17:22
Frågan återstår dock om det är jag som är väldigt dålig på att få i mig gröten eller om kolos övriga medlemmar är någon form av grötätarmonster som utan vidare slevar i sig tallrik efter tallrik.

Det finns minst ett exempel på ett verkligt sådant i moderatorstaben iaf *whistle*

:D

Berguven
2008-01-10, 17:28
Det finns minst ett exempel på ett verkligt sådant i moderatorstaben iaf *whistle*

Han är helt klart en av anledningarna till att jag ställde den första frågan.

Eddie Vedder
2008-01-10, 18:19

Han är helt klart en av anledningarna till att jag ställde den första frågan.

Jag känner mig av någon anledning lite utpekad här.:D

Hursomhelst, ja jag äter gröt som en tok. 200-250 gram havregryn på en dag är inget ovanligt alls, alltid i form av gröt. Jag tycker det är typ det godaste som finns helt enkelt, ofta när jag promenerar hem från skolan tänker jag "idag får det bannemig bli något annat än gröt till lunch!" men när jag väl är hemma är det gröt jag är sugen på.
Kan inte svara på varför men jag kan äta hur mycket som helst och tröttnar aldrig.

Men samtidigt är jag den förste att påpeka att det INTE är något magiskt med gröt, inte på något sätt. Det är nyttigt men inte mer än så. Gröt är inte en mer optimal måltid än bruna bönor och fläsk med löksås, oavsett om vi pratar frukost, lunch eller middag.
Jag tycker absolut det är helt fel att trycka i sig gröt mot sin vilja om man inte gillar det, vilket jag dessutom redan nämnt i tråden.

Morty
2008-01-10, 22:08
Eddie, många blir dåliga i magen av bönor, det är långt ifrån opti! :p

OnT: jag tycker allt fungerar till frukost... försöker att hålla sockerhalten nere, men kolhydratshalten hög. Finns det inga hövregryn hemma så kokar jag gärna pasta och fixar något till det.

Eddie Vedder
2008-01-10, 22:14
Eddie, många blir dåliga i magen av bönor, det är långt ifrån opti! :p

Eh... ja?

Menar du något särskilt med det angående mina matvanor?

Bönor äter jag också väldigt mycket av, grönsaker blir 1-1.5kg om dagen skulle jag gissa så min redan sinnessjuka fibermängd från havregryn är ju inte heller den enda direkt.:Virro

tejpis
2008-01-11, 00:11
Grovt bröd med skivade ägg
Kaffe

EDIT: Självklart har man kaviar på äggen.

KAVIAR. Den produkten hade jag temporärt glömt bort, inte konstigt att äggkartongen fått stå orörd så länge.

Lepras
2008-01-11, 00:14

pallar inte käka 3 ton gröt så jag dricker det rent istället,,Käkar något mindre mål ca 3 timmar senare...

Lorden
2008-01-11, 08:07
Hur viktigt är det egentligen med frukost? Man hör överallt om hur det är viktigaste målet på dagen, och jag hittade även en tråd här på kolo om hur viktigt det var. Men forskning inom kost och näringslära går så fort fram så man kan inte riktigt lite på påståenden från förrförra året. Så hur är det egentligen? vid samma energibalans då. Är bara nyfiken, gillar frukost.

OnT: gröt med äpple och kanel är nice, och havreknäcke med keso och kanel på.

Eddie Vedder
2008-01-11, 08:13
Hur viktigt är det egentligen med frukost? Man hör överallt om hur det är viktigaste målet på dagen, och jag hittade även en tråd här på kolo om hur viktigt det var. Men forskning inom kost och näringslära går så fort fram så man kan inte riktigt lite på påståenden från förrförra året. Så hur är det egentligen? vid samma energibalans då. Är bara nyfiken, gillar frukost.

Regelbunden ordentlig frukost och bra hälsa finns det tydliga samband med inom forskning, både övervikt och allmänt hälsosamma vanor.

Det gäller både barn och vuxna. Men det innebär inte för den delen att det är ett krav, man skall vara medveten om att människor generellt sett inte funderar över energitäthet i förhållande till näringstäthet i maten. Det är inte så att gemene man tänker efter särskilt noga över hur pass energirik just den här måltiden var, vad den innehöll o.s.v. utan man äter sig mätt.

Så på befolkningsnivå är det ganska tydligt att personer med regelbundna frukostvanor visar bättre resultat inom flera hälsofaktorer. För en person som har koll på sin kost hur och när man än äter så är det skillnad. Men den typen av personer är i minoritet även om det kan verka som alla är så om man hänger mycket på träningsforum.;)

Lorden
2008-01-11, 15:49
Regelbunden ordentlig frukost och bra hälsa finns det tydliga samband med inom forskning, både övervikt och allmänt hälsosamma vanor.

Det gäller både barn och vuxna. Men det innebär inte för den delen att det är ett krav, man skall vara medveten om att människor generellt sett inte funderar över energitäthet i förhållande till näringstäthet i maten. Det är inte så att gemene man tänker efter särskilt noga över hur pass energirik just den här måltiden var, vad den innehöll o.s.v. utan man äter sig mätt.

Så på befolkningsnivå är det ganska tydligt att personer med regelbundna frukostvanor visar bättre resultat inom flera hälsofaktorer. För en person som har koll på sin kost hur och när man än äter så är det skillnad. Men den typen av personer är i minoritet även om det kan verka som alla är så om man hänger mycket på träningsforum.;)

Tack för svaret. Men det kan ju, som du säger, finnas andra anledningar än just fysiologiska, till att de människor som inte äter frukost har dålig hälsa. Jag skulle tro att det mer är en fråga om livsstil. Skulle vara kul om någon kunde slänga upp en rapport om bevisade fysiologiska inverkningar vid samma energibalans.

Eddie Vedder
2008-01-11, 16:04
Jag skulle tro att det mer är en fråga om livsstil. Skulle vara kul om någon kunde slänga upp en rapport om bevisade fysiologiska inverkningar vid samma energibalans.

Forskning på fysiologiska inverkningar finns det, en hel del dessutom. Och det visar att vid ett kontrollerat intag (d.v.s. där försöksledarna ger försökspersonerna en viss kost med kontrollerad energimängd) föreligger inga som helst skillnader i viktbalans. Olika mindre variationer kan säkert förekomma, exempelvis hormonella. Men då är det för- och nackdelar från båda håll vi pratar om.

När det sedan gäller mer "allmänna" kostundersökningar där man helt enkelt låtit personer redovisa sina kostvanor (något som i sig har många brister men som i bästa fall kan ge en hyfsad fingervisning åtminstone) blir sambandet mellan frukost-hälsa helt plötsligt tydligare. Och då antagligen som en del i en allmänt bättre livsstil som du säger.:)

Exdiaq
2008-01-11, 16:56
Vet inte om det är den absolut optimala frukosten, men rätt bra i alla fall.

5dl smaksatt lättfil
2dl havregryn (motsvarar 2portioner gröt)
1 banan
1 skopa Whey -80

Vill man lyxa till det så tar man lite frusna bär.

Fjod0r
2008-01-11, 18:20
Min frukost är nästan alltid den samma.

mixar smoothie kvällen innan
3dl fil verum/whatever bakteritjafstfil
1-2 bananer
100g bläbär/hallon

2grova mackor med 2-4 ägg på, kaviar givetvis, eventuellt lite smör
1-2 morötter

funkar kanonbra, gott blir det med

Alexton
2008-01-11, 18:51
Vet inte om det är den absolut optimala frukosten, men rätt bra i alla fall.

5dl smaksatt lättfil
2dl havregryn (motsvarar 2portioner gröt)
1 banan
1 skopa Whey -80

Vill man lyxa till det så tar man lite frusna bär.

Kör en variant av denna, den går snabbt, mättar och har möjlighet att varieras :thumbup:

NuclearWinter
2008-01-11, 20:49
Jag har levt på lättyoghurt/lätt a-fil med banan och linfrö i flera år. Ibland med en rågkuse med kalkon/avokado/ägg men oftast som den är. Det är uppfrisknande, lättuggat, snålt med dåligt fett. Det godaste som finns.

Morty
2008-01-11, 21:24
Gröt är inte en mer optimal måltid än bruna bönor och fläsk med löksås

To make myself clear. Det är inte opti att gå och fisa, vilket man inte gör av gröt. Observera även att smileyn ":P" står för ironi. Läs inte så snabbt, chilla ^^

Eddie Vedder
2008-01-12, 08:47
To make myself clear. Det är inte opti att gå och fisa, vilket man inte gör av gröt. Observera även att smileyn ":P" står för ironi. Läs inte så snabbt, chilla ^^

Jo att det var ironi förstod jag också.;) Men jag kopplade inte riktigt hur bönor kom in i bilden helt plötsligt bara, nu förstår jag.

Och gröt med mycket fibrer och fytinsyra kan minsann göra en ovan mage rejält gasig även det.;)

Mirre
2008-01-12, 09:03
Efter cirka sju års intag av gröt nästintill varje frukost samt inför nästan varje träningpass fick jag nog efter senaste deffen. Nu är det mackor med massa 5%-ig ost och kalkon på som micras i 30 sek tillsammans med min chokladprottedrink varje frukost. Ibland varierar jag mig med att äta lättostkaka med hallonsylt på morgonen. Innan passen blir det ofta av denna småländska delikatess med en prottedrink som jag äter kall direkt ur förpackningen. *drool* Det blir lätt i snitt 4 st i veckan...

Nixta
2008-01-12, 09:30
Hur är det att koka ris med äpple på morgonen? Är det bra till frukost?

Eddie Vedder
2008-01-12, 09:47
Hur är det att koka ris med äpple på morgonen? Är det bra till frukost?

Jadå, det låter gott och är inget fel alls. Något med protein i vore ju inte fel heller, ett ägg eller två kanske?:)

GolDog
2008-01-12, 10:12
3dl havregryn
1,5dl vassleprotein
I med vatten och mixa..

Nästan min dagliga frukost där ju! :D
Druckit i några månader nu:

2dl havregryn
250ml vatten
3 isbitar
1dl vassleprotein
1 banan!

*flex*

LunaSpice
2008-01-12, 12:13
Jag gör ibland följande:

Blandar 200 g havregryn (alt. fiberhavre) tillsammans med 8 dl mjölk + 2-3 skopor proteinpulver (vaniljsmak). Skårar en vanlijstång, skrapar ur fröna, slänger i dem tillsammans med den skårade stången i havregrynen och mjölken. Hackar mandel och torkade aprikoser grovt, slänger i dem också. Låt stå över natten i med plast över. Ät kallt morgonen efter...det är RIKTIGT smaskigt.

Jag gör också ibland egen citronyoghurt som smakar mkt bättre än den köpta, sockrade. 1 liter naturell yoghurt, skalet från 1 citron samt saften från ½citron. Blanda i 3-4 msk flytande honung. Låt stå över natten i med plast över. Ät på morgonen tillsammans med färska bär, 1 ägg, fullkornsmacka med keso och skinka + örtsalt alt. macka med avocadosmör (2 mogna, skalade avocados, lite peppar och salt + ett par skvättar citronsaft).

marolss
2008-01-12, 12:28
brukar oftast bli 3-4 knäckebröd med mjukost (champinjon) :D
Till det tar jag en proteindricka.
Brukar även ta typ ett glas mjölk och min obligatoriska omega3 tablett :D

Koloftw
2008-01-12, 12:54
Jag gör ibland följande:

Blandar 200 g havregryn (alt. fiberhavre) tillsammans med 8 dl mjölk + 2-3 skopor proteinpulver (vaniljsmak). Skårar en vanlijstång, skrapar ur fröna, slänger i dem tillsammans med den skårade stången i havregrynen och mjölken. Hackar mandel och torkade aprikoser grovt, slänger i dem också. Låt stå över natten i med plast över. Ät kallt morgonen efter...det är RIKTIGT smaskigt.

Det där låter interessant, få testa någon gång :thumbup:

RanShi
2008-01-12, 13:16
ägg, havregryn som inte gjorts till gröt än. Fiberhavregryn gör sig bäst som flingor.

Lorden
2008-01-12, 14:46
Forskning på fysiologiska inverkningar finns det, en hel del dessutom. Och det visar att vid ett kontrollerat intag (d.v.s. där försöksledarna ger försökspersonerna en viss kost med kontrollerad energimängd) föreligger inga som helst skillnader i viktbalans. Olika mindre variationer kan säkert förekomma, exempelvis hormonella. Men då är det för- och nackdelar från båda håll vi pratar om.

När det sedan gäller mer "allmänna" kostundersökningar där man helt enkelt låtit personer redovisa sina kostvanor (något som i sig har många brister men som i bästa fall kan ge en hyfsad fingervisning åtminstone) blir sambandet mellan frukost-hälsa helt plötsligt tydligare. Och då antagligen som en del i en allmänt bättre livsstil som du säger.:)

Aah, tack så mycket, det var det jag misstänkte.

Ondskapelsen
2008-01-12, 17:19
Under deff: 4 äggvitor och 400g risgrynsgröt (100kcal per 100 gram, håller mig mätt riktigt länge). Kan också slinka in en proteinshake någon timme efter frukost.
Under bulk: 4 äggvitor och vaniljyoghurt med start (mycket energi och gott). (ibland blir det havregrynsgröt men det är jag inget större fan av tyvärr =/)

Något jag knarkade mycket förut var fiberrost med smör och paprika på, tillsammans med kokt ägg. Mycket bra och helt sjukt gott.

(ja och omega3 kapslar såklart)

Wiken
2008-01-12, 17:24
Havregryn med rismjölk är så himelens gott!!

Tjuckot
2008-01-12, 18:30
Samma som alltid.

Lättfil 250-270g
Fiberhavregryn 120g
Lättkesella/Kvarg 125g ALT protec i egen shake
Rapsolja 20g
Funlight jordgubb 10g
Blåbär

Gegga runt. Ät.