Visa fullständig version : Gå ner i vikt Krubb!
Daniellow
2008-01-08, 21:20
Hejsan.
Jag har tankar på att tappa ett par kilon och jag vill inte hårdbanta i flera veckor utan jag vill fortsätta äta men äta bra.
Och jag är så FÖRBANNAT dålig på att hitta på ideer till maträtter. Så nu vänder jag mig till er :). Har ni några tips på maträtter som gör att man gå ner (jag rör på mig osv givetvis) men kosten är ju också viktig, så om du kan tipsa om din favorit nyttorätt vorre det super ;)
Tack på förhand
Handcuff
2008-01-08, 21:24
Vilken mat som helst. Fast mindre.
Kycklingbröstfilé
Fläskfilé/-kotlett med bortskuret fett
Kassler
Skinka
Är optimalt om man vill banta.
Psychological
2008-01-09, 15:25
Lövbiff, nötfärs, ägg(utan gula)..
Animalistic
2008-01-09, 15:45
Kycklingbröstfilé
Fläskfilé/-kotlett med bortskuret fett
Kassler
Skinka
Är optimalt om man vill banta.
+1
och
minikeso
kvarg *spy*
och alla lightdricker tycker jag räddar bantningen mest ;)
klementiner
sportknäcke
Mela's Mums!
Tips1:
Koka potatis
Stek en vit fiskfilé med salt och citronpeppar
Gör en sås på milda extra (4%) och pepparrotsfärskost.
Behöver inte mycket färskost för att få smak och inte särskilt mycket sås för att göra det mindre gott.
Tips2:
Koka fullkornspasta/fullkornsdinkelpasta (inte så mkt sådan)
Stek en kycklingfilé i små tärningar
Gör en sås på milda extra och valfri dipmix (jag kör på tortillia)
Tips3:
Stek en kycklingfilé och dela den i 2 delar
Gör "guacamole" på 1 avocado + 1 kycklingfile + salt&citronpeppar
Ta en filé + hälften av guacamolen i ett tortilliabröd.
NuclearWinter
2008-01-09, 19:38
Alla maträtter som består till står del av grönsaker, fiberrika kolhydratkällor och magert protein. Det du ska skippa är väl egentligen det vitaste brödet, riset och pastan, samt stora mängder fett i form av såser och steksmör. Menar inte att pasta är åligt på något sätt, men det mättar ju mer om du byter ut en del mot typ bönor och rotfrukter.
Vet inte hur inne du är på den typen av mat, men lins- och grönsaksröra med ingefära och citron är sjukt gott :)
Kalkonfilé med bulgurtabbouleh (0,5 dl bulgur som kokas och blandas med grönsaker som tomat, sallad, paprika och gurka och kryddas ordentligt så den får smak. Och så hoummos till (typ turkisk/libanesisk kikärtsröra).
Recept lär du ju kunna hitta själv på tasteline, eller recept.se ^^
Är det bara jag som är jävligt skeptisk till det här med lightprodukter såsom funlight osv? Tycker det känns "obra" ur massor av synvinklar.
Hellre utesluta "söta" produkter helt och sedan om man vill unna sig något äta med riktigt socker.Då behöver man inte lika mycket för att man har vant sig av med socker och får högre smakkänslighet. Jag äter tex aldrig mer än lättmjölk på min havregrynsgröt. I början var det sjukt tråkigt, nu tycker jag mjölken är söt nog.
Annars är ovanstående tips jättebra. Och ät ofta men lite 3 huvudmål, 2 mellanmål. Kan inte nog poängtera vikten av regelbunden mat, kan visserligen vara jag som är lite väl rutinbunden...
NuclearWinter
2008-01-12, 18:55
Jag klarar mig inte utan choklad. Det nyttigaste och troligen mest kalorisnåla som fortfarande är svingott och gör en ganska mätt, är ett trycka ner chokladbitar i en banan och kör den i mikron 1-2 minuter på full effekt.
Annars kan man ju äta fettsnålt under dagen och spara fettet till chokladen på kvällen. Mums
Shakemynuts
2008-01-14, 13:49
Vilken mat som helst. Fast mindre.
Det där är nog iofs ett rätt kasst tips.
Teoretiskt, visst, det stämmer, mindre kalorier = viktnedgång, oavsett käk.
Men om du ska gå ner i vikt, behöver du verkligen tänka på vad du äter, om du tidigare haft problem med vikten, dels eftersom sätter kroppen på test, ett väldigt svårt test, man kommer vara hungrig hela tiden, bli grinigare, sug kommer. Hur fungerar det då att äta en fjärdedels pizza? Om ens det. Inte alls skulle jag vilja påstå.
Man behöver tänka på vad man äter, för att få maximalt med mättnadskänsla, se till att få i sig, ja, allt man behöver.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.