Visa fullständig version : dra ner på kolhydrater vid deff/bantning. varför?
piraten99
2008-01-08, 21:07
jag undrar varför det är bra att dra ner på kolhydrater men öka proteinintag vid deff?
kan man säga nåt om hur många kcal 1 g protein, 1 g kolhydrat eller 1 gram fett är?
Arnold Armstrong
2008-01-08, 21:08
Ganska självklart då Kolhydraterna vid överskott fettlagras och sätter sig vid magen. Det har du erfarenhet av?
piraten99
2008-01-08, 21:09
ok, men gör inte protein det också vid överskott?
jag har inte erfarenhet av nåt, jag är bara fet utan till nå nytta!
Protein kan användas i proteinsyntesen.
Protein mättar bra och länge.
1g protein ungefär 4.1 kcal
1g kolhydrat ungefär 4.1 kcal
1g fett ungefär 9.3 kcal
piraten99
2008-01-08, 21:13
så proteinsyntesen ändras vid deff och gör att man behöver mer protein än vanligt? det är därför man ökar på protein intaget?
Arnold Armstrong
2008-01-08, 21:13
För att bibehålla usklerna tar man proteinet
Om jag inte är helt ute och cyklar så drar vissa ned på kolhydrater för att snabbare kunna nå fettförbränningen. Protein mättar även bättre.
så proteinsyntesen ändras vid deff och gör att man behöver mer protein än vanligt? det är därför man ökar på protein intaget
Nej.
Men mer protein kommer att omvandlas till glukos, då behövs mer protein.
Man skulle nog klara en deff på 2g/kgbw också ...
King Grub
2008-01-08, 21:14
Det ger likvärdigt resultat att dra ner på fettenergi i stället. Anledningen till att man drar ner på kolhydrat, är att man ofta har ett bestämt kalori-, protein-, och fettintag man siktar på dagligen, och då blir det, om man vill nå ett energiunderskott, kolhydrat man behöver reducera intaget av.
Om jag inte är helt ute och cyklar så drar vissa ned på kolhydrater för att snabbare kunna nå fettförbränningen. Protein mättar även bättre.
Det spelar ju ingen roll:
Äter du mindre kolhydrat och ersätter kalorierna med fett så kommer du att lagra in mer fett.
Äter du mindre kolhydrat utan att ersätta kalorierna ... så har man helt enkelt ätit ännu mindre kalorier och går ner mer i fettvikt därför.
piraten99
2008-01-08, 21:17
ok, så fett och protein kan man säga är viktigare än kolhydrater vid deff?
Fett och protein är alltid viktigare. Det är livsnödvändigt ...
Eddie Vedder
2008-01-08, 21:23
Ganska självklart då Kolhydraterna vid överskott fettlagras och sätter sig vid magen.
Det där är inte helt sant. De novo lipogenes är inte något som sker bara sådär, det är väldigt ovanligt.
Fett däremot, fett lagras som kroppsfett utan problem. Kaloribalansen avgör men den absoluta majoriteten av kroppsfettet som lagras in är från dietärt fett. Kolhydrater kan alltså omvandlas till fett och överskott av energi innebär alltid fettökning, men kolhydraterna som sådana omvandlas i liten mängd vid normal kosthållning.
Man ökar proteinmängden för att:
1. Det mättar oftast bättre
2. Studier har visat att man behåller mer muskelmassa under diet om proteinintaget är högt
3. Kolhydrater hjälper till i att hålla en bra proteinbalans, skär man ner på dem så är det bra att höja proteiintaget (se punkt 2)
Man minskar mängden kolhydrater för att:
1. Kolhydrater kan vara lättätna, alltså lätt att få i sig mycket energi därifrån
2. Kolhydrater är inte livsnödvändiga.
3. Man vill ha ett bestämt fett- och proteinintag av vissa närings- och hungerskäl och inser att det är lättast att skära ner på kolhydraterna.
Så skulle jag vilja sammanfatta det.
Att kolhydrater inte är livsnödvändiga är ett cirkelbevis;)
Kolhydrater är så viktiga att kroppen utvecklat effektiva system för att inte förlora kolhydraterna.
Nackdelen med att sänka kolhydraterna i kosten är att man effektivt sänker arbetskapaciteten i träningen.
Ganska självklart då Kolhydraterna vid överskott fettlagras och sätter sig vid magen. Det har du erfarenhet av?
Har kolhydrater vid novo lipogenes större benägenhet att lagras in vid magregionen än dietärt fett?
Kolhydrater är så viktiga att kroppen utvecklat effektiva system för att inte förlora kolhydraterna.
Nackdelen med att sänka kolhydraterna i kosten är att man effektivt sänker arbetskapaciteten i träningen.
därför verkar det rätt bra att köra ckd ( cyklisk ketogen diet) , då har du en kolhydratuppladdning, då ska en stor mängd kolhydrater konsumeras för att fylla kroppen med glykogen , och då har du energi till veckans tränings pass,
Som Grub sa så brukar man ofta äta en fastställd mängd protein och fett om man går in riktigt seriöst. Det är viktigt att inte sänka fetthalten för mycket. Fett är viktigt för vitaminer, absorbtion av mineraler, hormoner, och mycket annat. Alltså är det enklare, och antagligen hälsosammare (beroende på hur mycket fett man åt innan) att dra ned på kolhydrater istället.
T.ex. ser jag inte det hälsosamma med att dra ned ett 30%-ig fettintag till 5-10% till fördel för kolhydrater.
Jag har också för mig att jag har läst en studie som visade att högre fettintag gjorde att man behöll mer muskler vid deff. Men det är jag inte säker på.
Chrillee
2008-01-09, 16:43
Är inte kolhydrater livsviktigt?
Varför säger då vissa det?
Läst det lite runt ikring här på forumet tom.
Eddie Vedder
2008-01-09, 16:49
Är inte kolhydrater livsviktigt?
Varför säger då vissa det?
Läst det lite runt ikring här på forumet tom.
Du får skilja på "livsviktigt" såsom "något vi dör utan" eller "något vi presterar sämre utan".
Kolhydrater är alltså inte essentiellt och om man rent teoretiskt skulle få i sig en kost med 0 gram kolhydrater per dag kan man ändå leva vidare.
Skippar man dock protein dör man, får man aldrig i sig essentiella fettsyror likaså. Men för en person som tränar finns ju knappast anledning att ligga lågt på kolhydrater, många kolhydratrika livsmedel är dessutom näringsmässigt väl sammansatta i övrigt och bör ingå i en välbalanserad kost för de flesta människor enligt officiella rekommendationer.
King Grub
2008-01-09, 16:49
Kolhydrat är inte ett essentiellt näringsämne. Det går att leva och ha hälsan helt utan några kolhydrater i kosten. Att träna intensivt, prestera maximalt och få bra resultat av träningen är en annan sak.
Chrillee
2008-01-09, 16:52
Där ser man, live and learn!
Vad ljuvligt det är att ha tillgång till detta forum alltså. *cupid*
därför verkar det rätt bra att köra ckd ( cyklisk ketogen diet) , då har du en kolhydratuppladdning, då ska en stor mängd kolhydrater konsumeras för att fylla kroppen med glykogen , och då har du energi till veckans tränings pass,
Möjligen till ETT träningspass. Kolhydraterna du äter på kolhydratdagen kommer att främst styras till de muskler du tränade senast. Muskler som fått vila 2 - 3 dagar har inte alls samma insulinkänslighet och kommer alltså inte att lagra in lika mycket glykogen:(
Möjligen till ETT träningspass. Kolhydraterna du äter på kolhydratdagen kommer att främst styras till de muskler du tränade senast. Muskler som fått vila 2 - 3 dagar har inte alls samma insulinkänslighet och kommer alltså inte att lagra in lika mycket glykogen:(
Helkroppspass + CKD låter som en bra kombo isåfall :thumbup:
Om man nu pallar med att tömma hela kroppen på ett pass på en sån diet.
Acquiescence
2008-01-10, 05:14
Kolhydrat är inte ett essentiellt näringsämne. Det går att leva och ha hälsan helt utan några kolhydrater i kosten. Att träna intensivt, prestera maximalt och få bra resultat av träningen är en annan sak.
Förutom ökad risk för cancer, större chans för njursten och extremt förhöjd risk för hjärtsjukdomar då all kolhydrater utbytts mot protein, kolesterol och fett. Kan också efter en tid utveckla kalcium-brist vilket kan leda till osteoporosis.
Skulle inte rekommendera en 0 kolhydrat-kost särskilt länge, men helt riktigt, man dör inte av att inte äta kolhydrater.
(Kände för att fylla på här då kanske någon får ideén att sluta äta kolhydrater)
A.Steinbach
2008-01-10, 05:41
Förutom ökad risk för cancer, större chans för njursten och extremt förhöjd risk för hjärtsjukdomar då all kolhydrater utbytts mot protein, kolesterol och fett. Kan också efter en tid utveckla kalcium-brist vilket kan leda till osteoporosis.
Skulle inte rekommendera en 0 kolhydrat-kost särskilt länge, men helt riktigt, man dör inte av att inte äta kolhydrater.
(Kände för att fylla på här då kanske någon får ideén att sluta äta kolhydrater)
Stämmer väl inte riktigt det där med tanke på att tex inuiterna äter/åt en kost väldigt låg på kolhydrater och dom hade väl inga större hälsoproblem gällande de du nämner ovan.
Människan kan äta det mesta i väldigt olika fördelningar mellan makronutineterna om man då bortser ifrån mycket av dagens kraftigt raffinerade kost utan att bli sjuk. De är ju trots allt dagens skräpmat i kombination med hög inaktivitet som till stor del orsakat dagens sjukdomsproblem inte en viss makronutrinefördelning, även om skräpmaten ofta är både kolhydrat- och fettrik vilket genererar en hög energidensitet.
Eddie Vedder
2008-01-10, 07:58
Finns ännu inga riktigt omfattande prospektiva långtidsstudier på t.ex. LCHF vs. en kost enligt officiella rekommendationer så det du säger är bara rena gissningar.
Gissningar med GRUND vill jag tillägga (den eventuellt ökade cancerrisken vid hög konsumtion av rött köt exempelvis), men fortfarande rena gissningar eftersom det inte undersökts ordentligt ännu.
Kalciumbrist ser jag ingen anledning till varför man skulle få, ost är t.ex. fritt fram i en sådan kost. Likaså keso, fet fisk o.s.v.
Om du kanske syftar på en eventuellt ökad kalciumutsöndring till följd av superhögt proteinintag vill jag påpeka att jag nu syftar på en kost där främst fettet ersätter kolhydrater och proteinkvoten ligger på ungefär samma nivå.
Maharadja
2008-01-10, 08:04
Finns det då något speciellt man kan göra för att hålla arbetskapaciteten i skick, ÄVEN om man går ner på kolhydrater? Eller bara gilla läget.
LunaSpice
2008-01-10, 11:55
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Link&db=pubmed&dbFrom=PubMed&from_uid=18175736
Finns det då något speciellt man kan göra för att hålla arbetskapaciteten i skick, ÄVEN om man går ner på kolhydrater? Eller bara gilla läget.
Se till vara extra noga med att fylla på med kolhydrater i samband med träningen.
I de flesta fall är det nog bättre att dra ner på både fett och kolhydrater för att både spara prestationsförmågan och få i sig tillräckligt med fett men det finns ju ingen mening med att haka upp sig på procenttal utan kolla snarare på faktiskta mängder och försök sen inte understiga dessa.
CoolHandLuke
2008-01-12, 13:22
Läste någonstans att man kunde träna lite annorlunda när man låg på lägre glykogennivå. Färre reps och mycket längre pauser mellan set än normalt. Någon som har info om detta?
Det är ju bara att köra 1-6 reps, ett par 3 set kanske.
Man har nog inte så mycket energi att köra högset a lá Arne när man inte käkar kolhydrater.
även ska leverglykogenet fylas på ." kombination av 25-50 gram fruktos och glukos intas, för att fylla på leverglykogen."
all finns att läsa på http://www.halso.info/74.html .jag kan inte säga mer än att detta funkade skit bra för mig föra året , varför? vet jag inte, men energi hade jag , det e det ända jag kan säga om det. sen om att jag var mer mentalt inställd till dieten i fråga att jag pressade mig mer på passen eller om det var det brutala intaget av kolhydrater under 36 timmar som gav den enegin, det vet jag inte.. men jag rekomenderar att prova, vissa kanske tycker dieten e kass andra kanske tycker den e bra vad vet jag! , men testa den ,
även ska leverglykogenet fylas på ." kombination av 25-50 gram fruktos och glukos intas, för att fylla på leverglykogen."
all finns att läsa på http://www.halso.info/74.html .jag kan inte säga mer än att detta funkade skit bra för mig föra året , varför? vet jag inte, men energi hade jag , det e det ända jag kan säga om det. sen om att jag var mer mentalt inställd till dieten i fråga att jag pressade mig mer på passen eller om det var det brutala intaget av kolhydrater under 36 timmar som gav den enegin, det vet jag inte.. men jag rekomenderar att prova, vissa kanske tycker dieten e kass andra kanske tycker den e bra vad vet jag! , men testa den ,
Levern töms inte i någon större utsträckning under ett styrkepass, däremot under ett kondispass.
Den där dieten låter som ett enda långt helvete. Väldigt specifik var den också vilket låter tråkigt.
Levern tömms definitivt under en vecka när man inte äter mycket kolhydrater?
Levern töms inte i någon större utsträckning under ett styrkepass, däremot under ett kondispass.
uttömmnigspass är att ytterligare sänka nivåerna av glykogen i kroppen till 25-40 mmol / kg. För det krävs 20-30 reps per kroppsdel eller 85-130 sekunders träning under belastning.uttömmningspasset är ett helkroppspass.
för övrigt körde jag personligen kadio fredagen och tömmde mina depåer å det viset. men ett helkroppspass funkar nog också
"När kroppens glykogendepåer är tömda och man börjar äta stora mängder kolhydrater sker så kallad “superkompensation”, kroppen lagrar mer glykogen än vanligt. Hur stor superkompensationen blir beror på hur tömd på glykogen man är .Uppladdningen är nödvändig för att man under den kommande veckan ska orka styrketräna."
King Grub
2008-01-12, 13:59
Levern tömms definitivt under en vecka när man inte äter mycket kolhydrater?
Levern töms mer eller mindre under en natts sömn med vanlig kost.
Oj, så snabbt.
Sker superkompensation med levern som med musklerna om man tömmer+laddar?
Scratch89
2008-01-12, 14:02
Men om levern lagrar runt 150-200 gram kolhydrat är det ju drygt 600 kcal. Gör man verkligen av med så mycket under tiden man sover?
Den där dieten låter som ett enda långt helvete. Väldigt specifik var den också vilket låter tråkigt.[/QUOTE]
tycker man det e ett helvete med att ha lågt intag på kolhydrater under veckan . ja då e det kanske ett helvete. tycker man inte om att "frossa " ja då e det ett helvete, men kroppen e rätt anpassningsbar, ,sockersug mm försvinner rätt snabbt, finns rätt många rätter man kan göra kolhydrats lösa, kyckling broccoli , sallader med kyckling, ägg, fetaost(light,),
mycket kött och sallader e det som gäller, det ger även det en del energi , det med att man e orkeslös köper jag inte, då har man misslyckats med sin ckd diet tycker jag,, protein och fett är även det en energi , (inte lika snabb som kolhydrat) men det är därför man har den så kallade ätardagen !
Men om levern lagrar runt 150-200 gram kolhydrat är det ju drygt 600 kcal. Gör man verkligen av med så mycket under tiden man sover?
Levern kan hålla runt 100g ...
King Grub
2008-01-12, 14:24
Och det är inte sprängfylld hela tiden. Sedan töms den, åtminstone delvis, under natten för att upprätthålla blodsockret.
Tjaa...efter ett träningspass har du ett gäng glukoshungriga muskler med hög insulinkänslighet. Musklerna kommer att roffa åt sig glukos från blodet och levern måste parrera med att frisätta glukos i samma takt.
Scratch89
2008-01-12, 20:44
Och det är inte sprängfylld hela tiden. Sedan töms den, åtminstone delvis, under natten för att upprätthålla blodsockret.
Ah, det var det jag var ute efter. Jag fick ditt förra inlägg till att levern skulle skrika efter glukos efter natten för att den var helt tom.
Tjaa...efter ett träningspass har du ett gäng glukoshungriga muskler med hög insulinkänslighet. Musklerna kommer att roffa åt sig glukos från blodet och levern måste parrera med att frisätta glukos i samma takt.
Det förstår jag, men om man t.ex tränar på morgonen och fortsätter äta kolhydrat i någon form borde det bli kompenserat.
Scratch89
2008-01-12, 20:45
tycker man det e ett helvete med att ha lågt intag på kolhydrater under veckan . ja då e det kanske ett helvete. tycker man inte om att "frossa " ja då e det ett helvete, men kroppen e rätt anpassningsbar, ,sockersug mm försvinner rätt snabbt, finns rätt många rätter man kan göra kolhydrats lösa, kyckling broccoli , sallader med kyckling, ägg, fetaost(light,),
mycket kött och sallader e det som gäller, det ger även det en del energi , det med att man e orkeslös köper jag inte, då har man misslyckats med sin ckd diet tycker jag,, protein och fett är även det en energi , (inte lika snabb som kolhydrat) men det är därför man har den så kallade ätardagen !
Jag märker inte heller att det blir så kämpigt, och då tentapluggar jag även en hel del. Nu vet jag inte hur pass lågt du går, men ett par hundra gram om dagen är väl rätt så små mängder jämfört med de rekommenderade riktlinjerna.
Sverker, man säger ju att styrketräning inte förbrukar leverglykogen, men borde det inte indirekt förbrukas ändå?
Styrketräning = katekolamin-/GHfrisättning = levern släpper ifrån sig glukos = ökat blodsocker = musklerna tar socker från blodet = leverglykogenet töms ...
Éller är jag ute och cyklar? *screwy*
Det gäller att ha en balanserad syn; fett är också viktigt för prestationen.
Scratch89
2008-01-12, 23:27
Sverker, man säger ju att styrketräning inte förbrukar leverglykogen, men borde det inte indirekt förbrukas ändå?
Styrketräning = katekolamin-/GHfrisättning = levern släpper ifrån sig glukos = ökat blodsocker = musklerna tar socker från blodet = leverglykogenet töms ...
Éller är jag ute och cyklar? *screwy*
Musklerna tar energi från sitt lagrade glykogen.
Här har jag inte full koll med det går ju att pussla ihop.
- Det är ju visat att arbetande muskler har ett icke insulinberoende glukosupptag.
- Adrenalin verkar på levern och stimulerar glukoneogenesen och frisättningen av glukos till blodet.
Det var det enkla.
King Grub har ju ett antal abstrakt som visar att den primära energikällan för arbetande muskler är glykogen och inte glukos från blodet. Samtidigt så har han också abstrakt som visar att förbränningen av kolhydrat ökar ifall man tar snabba kolhydrater precis innan och under träningen.
Vad kan man dra för slutsats av det ?
Troligen att ett benpass med 4 set benpress och 3 set benspark inte påverkar levern. Ett tufft mastodontpass med tunga knäböj, benpressar, frontböj mm 15 set eller fler, även kommer att tömma levern när glykogenet i låren börjar att ta slut.
Jag märker inte heller att det blir så kämpigt, och då tentapluggar jag även en hel del. Nu vet jag inte hur pass lågt du går, men ett par hundra gram om dagen är väl rätt så små mängder jämfört med de rekommenderade riktlinjerna.
förra dieten låg jag på <20 gram kolisar om dagen ungefär. det e det man får i sig om man äter ca 1 kilo broccoli och det e svårt att komma ifrån ,
newbeginning
2008-01-13, 18:45
Om man vill vara "optimal" (hehe). Är det då bättre att dra i sig 30 gram malto på morgonen istället för 50g havregryn? Borde man blanda kanske.
Vad tror du är en bra riktlinje på hur mycket kolhydrater man behöver få i sig genom frukosten?
A.Steinbach
2008-01-13, 19:39
Vilket/vilka substrat och i vilken mängd musklerna använder som energi styrs ju av intensitet, tidsintervallet och vilka substrat som finns tillgängliga.
Här på bilden så ser man att vid träning runt 65-75% av VO2max så ju längre tiden går och ju mindre muskelglykogen som finns tillgängligt desto mer använder musklerna blodglukos som energi som då kommer ifrån levern.
På den under bilden ser man substratutnyttjandet vid olika intensiteter under 30 min arbete.
http://www-rohan.sdsu.edu/course/ens304/public_html/section1/SubstrateUtilization.htm
Eddie Vedder
2008-01-13, 20:03
Om man vill vara "optimal" (hehe). Är det då bättre att dra i sig 30 gram malto på morgonen istället för 50g havregryn? Borde man blanda kanske.
Att ersätta havregryn med malto till frukosten är nog så SUBoptimalt det kan bli.;) Finns ingen som helst anledning till om det inte handlar om att du kanske ska träna direkt efter att du vaknat eller så.
Vad tror du är en bra riktlinje på hur mycket kolhydrater man behöver få i sig genom frukosten?
Se över hur pass kaloririk du vill ha din frukost överhuvudtaget, sedan kan du med fördel låta en extra "snedfördelning" föreligga just vid frukosten då glukostoleransen är som bäst på morgonen.
Runt +60% av frukostens kalorimängd kanske? testa själv, "frukostmat" är ju som regel ganska kolhydratrik med t.ex. havregryn, mackor, frukt, mjölk o.s.v.
Haeffner
2008-01-15, 20:33
Om man drar ner för mycket på kolhydraterna måste ju energi nivån under träningspassen minska iom mindre glykogen. På sikt borde väl träningsresultaten bli lidande och att lite mer styrka tappas jämfört med en kolhydratrikare kost.
Min teori är att inte dra ner för mycket på kolhydraten.
Anledningen till att en viktnedgång ofta går snabbt initialt i en deff är väl förslagsvis ofta för att man tappar en del glykogen som i sin tur binder mycket vätska.
Har själv både under förra deffen och den som startades nyligen tappat runt 2kg första 10dagarna utan allt för stort underskott.
Väcker tråden då den är intressant.
Jag fattar inte heller varför så många ser det som ett måste att dra ner så mycket på kolhydraterna. Styrketränar man under en deff så är det ju bara att hålla koll så att man inte kör på överskott av kalorier och kolhydraterna om något hjälper en att prestera bra på gymmet.
Sheogorath
2011-09-07, 17:42
Väcker tråden då den är intressant.
Jag fattar inte heller varför så många ser det som ett måste att dra ner så mycket på kolhydraterna. Styrketränar man under en deff så är det ju bara att hålla koll så att man inte kör på överskott av kalorier och kolhydraterna om något hjälper en att prestera bra på gymmet.
Men det är redan förklarat i tråden. Både protein och fett är essentiellt och särskilt proteinet är viktigt att hålla högt under deff. Det man kan skära ner på är fettet i mindre utsträckning och kolhydraterna i högre utsträckning. Det gäller förstås att placera de kvarvarande kolhydraterna smart: efter träningen i första hand och på morgonen i andra hand. Det är inte alla som har lyxen med två kolhydratsrika mål mot sluttampen av en deff och då gäller helt enkelt devisen "så mycket kolhydrat som möjligt efter träning".
Men det är redan förklarat i tråden. Både protein och fett är essentiellt och särskilt proteinet är viktigt att hålla högt under deff. Det man kan skära ner på är fettet i mindre utsträckning och kolhydraterna i högre utsträckning. Det gäller förstås att placera de kvarvarande kolhydraterna smart: efter träningen i första hand och på morgonen i andra hand. Det är inte alla som har lyxen med två kolhydratsrika mål mot sluttampen av en deff och då gäller helt enkelt devisen "så mycket kolhydrat som möjligt efter träning".
Vem har sagt något om att fett och protein inte är essentiellt? Du kan ju läsa mitt inlägg igen och se vad jag skriver istället. Det finns många som drar ner på kolhydrater vid deff för att de "hört att det är så många gör".
Sen så är hysterin kring tömda glykogendepåer sjukt överdriven då det krävs HÅRD träning för att tömma dem och det behövs ingen påfyllning om du inte planerar att träna samma muskelgrupp väldigt tätt inpå det passet (tex 8 timmar).
Alla har visst lyxen men det handlar om att äta rätt. Jag kan käka 2 DL havregryns gröt till frukost och lunch och ändå hålla mig mätt till middag då jag kan käka ca 1000 kcal till i form av protein/fett om jag så vill. Och då snackar jag om en vilodag.
Plus att kolhydrater gör att majoriteten presterar bättre på gymmet som sagt.
Sheogorath
2011-09-07, 18:15
Vem har sagt något om att fett och protein inte är essentiellt? Du kan ju läsa mitt inlägg igen och se vad jag skriver istället. Det finns många som drar ner på kolhydrater vid deff för att de "hört att det är så många gör".
Sen så är hysterin kring tömda glykogendepåer sjukt överdriven då det krävs HÅRD träning för att tömma dem och det behövs ingen påfyllning om du inte planerar att träna samma muskelgrupp väldigt tätt inpå det passet (tex 8 timmar).
Alla har visst lyxen men det handlar om att äta rätt. Jag kan käka 2 DL havregryns gröt till frukost och lunch och ändå hålla mig mätt till middag då jag kan käka ca 1000 kcal till i form av protein/fett om jag så vill. Och då snackar jag om en vilodag.
Plus att kolhydrater gör att majoriteten presterar bättre på gymmet som sagt.
Du snackar med en som just nu äter 3300 kcal på vilodagar med +1400 kcal bara från kolhydrat. Under deff. Jag håller kolhydraterna så högt det bara går, så länge det bara går, men det är från kolhydraterna jag skär ner när det behöver skäras ner.
Du snackar med en som just nu äter 3300 kcal på vilodagar med +1400 kcal bara från kolhydrat. Under deff. Jag håller kolhydraterna så högt det bara går, så länge det bara går, men det är från kolhydraterna jag skär ner när det behöver skäras ner.
Ja vad är det du isåfall vill ha ut av att svara? Du skär ner på kolhydraterna om det är något du skulle skära ner på, okej då vet jag - So?
Inlägget handlade om att många äter låga mängder kolhydrater utan anledning under deff.
Sheogorath
2011-09-07, 19:18
Ja vad är det du isåfall vill ha ut av att svara? Du skär ner på kolhydraterna om det är något du skulle skära ner på, okej då vet jag - So?
Inlägget handlade om att många äter låga mängder kolhydrater utan anledning under deff.
OK, det är inget jag märkt här på Kolo, men det är klart att det är dumt att äta "lite" av något man kan ha nytta av utan anledning.
exevision
2011-09-07, 20:39
Det är ju skit enkelt att komma upp i 2gram+ per kroppsvikt med vanlig mat vid ett 2000kcal intag per dag. Så personligen så minskar jag bara på maten till det kcal målet jag har. Svårare än så är det inte. Iaf inte engligt mig!
Jag tror snarare det ofta inte är mängden av varken fett, protein eller kolhydrater [även om i slutändan är det självklart också mycket viktigt då man kan bli fet av för mycket av vad det än är] utan ifrån vilken källa man får sina näringsämnen.
Får du alla dina kolhydrater ifrån formfranska och kalaspuffar så kanske du bör tänka om! ;)
Sheogorath
2011-09-08, 16:18
Jag tror snarare det ofta inte är mängden av varken fett, protein eller kolhydrater [även om i slutändan är det självklart också mycket viktigt då man kan bli fet av för mycket av vad det än är] utan ifrån vilken källa man får sina näringsämnen.
Får du alla dina kolhydrater ifrån formfranska och kalaspuffar så kanske du bör tänka om! ;)
Ja, för då äter man inte en enda grönsak. Om man får alla sina kolhydrater från formfranska. Är det så du menar?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.