handdator

Visa fullständig version : vasslepriset kommer öka!

SHOCKolate
2008-01-08, 16:25
hörde i min hälsokost av tanten som säljer att hon för några månader sedan fått meddelande om att arla höjer mjölkpriset, liksom flera andra mjölkleverantörer. Vasslepriset kommer därför att öka i pris, och därmed blir proteintillskott innehållande vassle självklart dyrare.

Enl henne skulle höjningen bli markant.

Kanske är jag efter i svängarna, men hittade ingen tråd kring detta.

Eller så försökte hon sälja mer protein till mig? :D
tat lugnt

Pepz
2008-01-08, 16:28
mjölkpriset (till bönderna) har redan höjts två ggr förra året
I de flesta matvarubutiker hara alla mjölkprodukter redan gått upp i pris

Animalistic
2008-01-08, 16:28
jag har också hört det från många olika håll. men ingen aning om hur mycket.
kostade 750g 150kr kanske det höjs till 175/185 skulle jag tippa på

Nimille
2008-01-08, 16:29
Du är efter, var mycket snack om de ett bra tag innan jul på kolo :thumbup:
Inget som har påverkat oss konsumenter speciellt mycket än (?)

SHOCKolate
2008-01-08, 16:31
Haha okej där ser man...

Ja, vi får väl se hur det artar sig framöver med priserna.

attans att man var efter! :)

doni
2008-01-08, 16:32
Att priserna kommer gå upp har väl varit sagts länge, eftersom det är många i Kina som har börjat dricka mjölk.
Många märken tvingades höja sina priser för några månader sedan, tror de sista höjde sina priser i december.
Och man ska väl inte bli alltför förvånad om priserna kommer stiga ytterligare i framtiden... :(

Edit:
Kollade upp lite mer.. "för några månader sedan", första varningarna kom redan i början av förra året (mars-april) :)

Eddie Vedder
2008-01-08, 16:39
Att priserna kommer gå upp har väl varit sagts länge, eftersom det är många i Kina som har börjat dricka mjölk.

Har för mig att det främst gäller bröstmjölksersättningar som ökat i Kina, inte att dom börjat dricka mjölk i någon större utsträckning. Kanske inte så noga dock.;)

On topic: Ja det har varit känt länge och prishöjningar har ju redan skett, men inte särskilt stora. Även spannmålskostnader har ju förväntats öka men där vet jag inte vad som hänt än.

doni
2008-01-08, 16:49
Har för mig att det främst gäller bröstmjölksersättningar som ökat i Kina, inte att dom börjat dricka mjölk i någon större utsträckning. Kanske inte så noga dock.;)

:furious:

;)

nelson24
2008-01-08, 17:35

Kineserna får för i helv*te fixa egna kossor!! :)

Exdiaq
2008-01-08, 17:59
Många märken tvingades höja sina priser för några månader sedan, tror de sista höjde sina priser i december.
Och man ska väl inte bli alltför förvånad om priserna kommer stiga ytterligare i framtiden... :(

Edit:
Kollade upp lite mer.. "för några månader sedan", första varningarna kom redan i början av förra året (mars-april) :)

Med tanke på att 93% av alla kineser är laktosintoleranta så tror jag höjningen har en annan orsak.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/LacIntol-World2.png

EiseltUK
2008-01-08, 18:08
Det är nog i första hand ett dåligt år på Nya Zealand som är grundorsaken till att det är brist på protein. Det har hänt liknande saker förr men inte lika extremt.

Fairing
2008-01-08, 18:19
Fairing har höjt priserna 1 gång och vi höjer igen 1 februari. Även kolozzeum pure whey ökar i pris 1 Feb.

Dalblads har väl nästan dubblat sina kundpriser enligt vad jag har sett.

Det verkar som att många tillverkare tar den största smällen själva och drar ner sina marginaler till ett minimum bara för att slutkonsumenten inte skall drabbas så hårt.

Men med tanke på löneökningar osv så är proteinet löjligt billigt nu jämfört med slutet 90-talet och början 2000 talet

doni
2008-01-08, 18:27
Men med tanke på löneökningar osv så är proteinet löjligt billigt nu jämfört med slutet 90-talet och början 2000 talet

Schhh! ;)

Bucyrus
2008-01-08, 18:32

För att inte tala om slutet på -70 och början på -80 :)

RanShi
2008-01-08, 18:34
Jag tycker personligen att vissa kosttillskott idag, på de flesta ställen, är FÖR billiga.

Får väl passa på o köpa storpack eller nåt.

EiseltUK
2008-01-08, 18:35
Vi kommer att sänka våra priser nu när proteinråvarona har börjat sjunka i pris. :D

Fairing
2008-01-08, 18:35
För att inte tala om slutet på -70 och början på -80 :)

Med andra ord: FAN VAD BORTSKÄMDA ALLA JÄVLA 80/90-TALISTER ÄR MED PROTEINPRIS:D

Bucyrus
2008-01-08, 18:40
Med andra ord: FAN VAD BORTSKÄMDA ALLA JÄVLA 80/90-TALISTER ÄR MED PROTEINPRIS:D

Jag tycker att dom är bortskämda med smakerna nuförtiden(och vilka smakerna var förr finns det väl någon annan tråd om) :D

RanShi
2008-01-08, 18:42
Vad låg whey på för pris förr i tiden då? Om man kan göra en sån uppskattning med tanke på att värdet på pengar förmodligen förändrats..

Fairing
2008-01-08, 18:47
Vad låg whey på för pris förr i tiden då? Om man kan göra en sån uppskattning med tanke på att värdet på pengar förmodligen förändrats..

Fairing whey hydro kostade lika mycket 1995 som det gör idag. Lönerna var dock betydligt lägre

Martin Löwgren
2008-01-08, 18:54
hörde i min hälsokost av tanten som säljer att hon för några månader sedan fått meddelande om att arla höjer mjölkpriset, liksom flera andra mjölkleverantörer. Vasslepriset kommer därför att öka i pris, och därmed blir proteintillskott innehållande vassle självklart dyrare.

Enl henne skulle höjningen bli markant.

Kanske är jag efter i svängarna, men hittade ingen tråd kring detta.

Eller så försökte hon sälja mer protein till mig? :D
tat lugnt

Vilken tur att man fick hem 10st 3.5kgs burkar med Twinlabs 100% whey idag då *popcorn*

Nu klarar man ju sig fram till sommaren :thumbup: