handdator

Visa fullständig version : Presidentval i USA..

stenis
2008-01-08, 13:58
Vem vill du ska ta hem segern?

Själv hade jag gärna velat se vad Obama kan göra för landet.

pabb
2008-01-08, 14:13
Ron Paul

zeusden1
2008-01-08, 14:14
Enligt mig så tycker jag att de ska slopa presidenter.

LadyG
2008-01-08, 14:14
Obama, om inte annat för att han inte är lastgammal direkt. Det vore väl annorlunda med en president som inte är gammal gubbe?

jwzrd
2008-01-08, 14:15
Enligt mig så tycker jag att de ska slopa presidenter.

Skulle Enligt mig kunna ge något slags förklaring?

Mago
2008-01-08, 14:16
Clinton. Bill alltså. :hbang:

tp_88
2008-01-08, 14:42
Ingen koll, tyvärr.

Löjtnant Blank
2008-01-08, 14:44
Vem i gänget prioriterar miljön högst?

pabb
2008-01-08, 14:48
Vem i gänget prioriterar miljön högst?

Annan

Löjtnant Blank
2008-01-08, 15:06
Annan

Låt mig omformulera frågan: Vem satsar mest på miljön av kandidaterna i listan?

pabb
2008-01-08, 15:11
Låt mig omformulera frågan: Vem satsar mest på miljön av kandidaterna i listan?

Om nu miljön är din högsta prioritet och ingen av kandidaterna prioriterar den, varför är det då så intressant att veta vem av de som prioriterar den mest när det finns andra ickenämda kandidater som prioriterar den mycket mer?

jwzrd
2008-01-08, 15:13
Om nu miljön är din högsta prioritet och ingen av kandidaterna prioriterar den, varför är det då så intressant att veta vem av de som prioriterar den mest när det finns andra ickenämda kandidater som prioriterar den mycket mer?

Kanske för att de inte är tillgängliga i det här fallet? Miljön kan vara nästa högst på listan för någon av kandidaterna.

Yankeee
2008-01-08, 15:14

Eh? Skämtar du?

Löjtnant Blank
2008-01-08, 15:14
Kanske för att de inte är tillgängliga i det här fallet? Miljön kan vara nästa högst på listan för någon av kandidaterna.
Precis så menar jag. jwzrd är en vis man.

raQblad
2008-01-08, 15:16
Obama for president! Han verkar ha sundast åsikter. Men Mike Huckabee får ju tummen upp för att han använder Chuck Norris i sina kampanjer :D

pabb
2008-01-08, 15:17
Eh? Skämtar du?

Nej

Snafu
2008-01-08, 15:22
Obama för han har häftigast röst. Hillary verkar jobbig. McCain är väl f.d skådis eller var det nån annan? Då blir det bara Star Wars av det hela. Huckabee, då blir det komik.

pabb
2008-01-08, 15:24
Obama för han har häftigast röst. Hillary verkar jobbig. McCain är väl f.d skådis eller var det nån annan? Då blir det bara Star Wars av det hela. Huckabee, då blir det komik.

Du tänker nog på Fred Thompson :)

Här finns ett diagram som visar hur kandidaterna ställer sig i vissa frågor om någon är intresserad. http://www.2decide.com/table.htm

Och ett test för att se vem som stämmer överens bäst med en själv http://www.selectsmart.com/president/2008.html

Per B
2008-01-08, 15:27
Hoppas verkligen det blir Obama. Jag tror han kommer att söka samarbete istället för konflikt internationellt. Blir det en republikan är risken att man fortsätter i Bush spår.

Trance
2008-01-08, 15:53
Kucinich helst. Han är bäst av demokraterna och verkar hålla hårt på individens rättigheter och är t.ex. mot Patriot Act som de flesta andra verkar tycka är ok. 4-8 år med Kucinich skulle göra mycket gott för USA tror jag.

Han har dessutom en fru som är dubbelt så lång som honom och ser helt ok ut.
http://garlinggauge.com/wp-content/uploads/2007/10/kucinich.jpg

Av republikanerna så är det nästan bara Paul som är acceptabel även om han har vissa lustiga tankar så har han en väldigt stabil röstningshistoria och tror verkligen på det han säger. Han kör stenhårt på konstitutionen vilket är på gott eller ont. Guilliani, Romney eller Huckabee vore ju katastrof. Eller typ resten också nästan.

Muskelbyggaren
2008-01-08, 15:59
Det trodde jag aldrig om skaparn. :D

Trance
2008-01-08, 16:07
Här finns ett diagram som visar hur kandidaterna ställer sig i vissa frågor om någon är intresserad. http://www.2decide.com/table.htm

Bra översikt. Där ser man också att jag har objektivt rätt när jag vill att Kucinich borde bli president. Nu ångrar sig säkert massa Obama-fans.

Eller förklara er nu varför Patriot Act, Border Fence och att vara mot same-sex marriage är bra.

Det trodde jag aldrig om skaparn. :D

Tycker man har sett tecken för det rätt länge.

Snafu
2008-01-08, 16:11
Skaparn har väl inte skrivit i den här tråden, väl va va ?

Doozer
2008-01-08, 16:26
Ron Paul. Den karln har sundast åsikter om USAs utrikespolitik.

Trance
2008-01-08, 16:29

På vilket sätt är de bättre än Kucinich? Förutom att Ron Paul har sin libertanska Internet-guerilla som hypar honom eftersom han är ett av få republikanska alternativ som fungerar.

pabb
2008-01-08, 16:31
På vilket sätt är de bättre än Kucinich? Förutom att Ron Paul har sin libertanska Internet-guerilla som hypar honom eftersom han är ett av få republikanska alternativ som fungerar.

Kucinich är för FN-interventionism.

h1tman
2008-01-08, 16:34

+1

dax för lite mer hands-off, det var väl 60 år sen sist

small government grejjen är bra också men han blir säkert inte president ändå, murhpys lag gäller fortfarande

Trance
2008-01-08, 16:34

Vilket är dåligt generellt eller bara i Irak-fallet? Vad för alternativa lösningar finns det?

jwzrd
2008-01-08, 16:35

Varför är det dåligt?

pabb
2008-01-08, 16:38
Varför är det dåligt?

Jag har aldrig påstått att det är dåligt, bara att de skiljer sig på den punkten, om du tycker det är bra kan ju ju förklara varför.

Einar
2008-01-08, 16:41
Om Obama är allt vad han säger att han ska vara så tror jag på honom. Hade svårt att välja så jag safeade med Clinton.

pabb
2008-01-08, 16:46
Om Obama är allt vad han säger att han ska vara så tror jag på honom. Hade svårt att välja så jag safeade med Clinton.

Pollen handlar inte vem du tror kommer vinna utan vem du vill se som USA:s nästa president :S

jwzrd
2008-01-08, 16:50
Jag har aldrig påstått att det är dåligt, bara att de skiljer sig på den punkten, om du tycker det är bra kan ju ju förklara varför.

Du antydde att K. var ett sämre val än andra eftersom han var för FN-I; trodde du hade en anledning bakom.

Herr Oberst
2008-01-08, 17:01
Avarage Joe röstar jag på
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1588491.ab

Nä dem är fan tokstollar hela högen, de enda som verkar ha sparat lite vett i skallen är Edwards och Giuliani. Men vad vet jag? Förstår inte varför vi ens bryr oss om deras val när dem själva knappt gör det, valdeltagandet är löjligt lågt. Och sen är att kalla valet demokratiskt känns också lite fel då proceduren är helt sinnessjukt märklig. Att rösta är då inte lätt för folket på andra sidan pölen.

pabb
2008-01-08, 17:03
Varför är det dåligt?

Jag är väl mest emot någon som är villing att hetsa fram krig/intervention vare sig det sker genom FN eller inte.

olander08
2008-01-08, 17:04
Ron Paul, inget tvivel om saken. Synd att han inte kommer att vinna dock...

pabb
2008-01-08, 17:06
Och sen är att kalla valet demokratiskt känns också lite fel då proceduren är helt sinnessjukt märklig.

Hur menar du då?

pabb
2008-01-08, 17:06
Ron Paul, inget tvivel om saken. Synd att han inte kommer att vinna dock...

Vilken tråkig inställning du har, han kommer vinna om tillräckligt många röstar på honom. :D

Herr Oberst
2008-01-08, 17:10
Hur menar du då?

Som jag skrev, det är ju inte direkt enkelt att rösta.
Krävs ju att man som medborgare anstränger sig rätt mycket själv. Och feta amerikaner är ju inte direkt världsmästare på det, därav det löjligt låga valdeltagandet.

Einar
2008-01-08, 17:12
Pollen handlar inte vem du tror kommer vinna utan vem du vill se som USA:s nästa president :S

Jag tror du missförstod mig. Jag är inte klar på vem jag vill ska vinna eftersom jag inte är säker på att Obama är allt han utser sig för att vara.

pabb
2008-01-08, 17:13
Krävs ju att man som medborgare anstränger sig rätt mycket själv. Och feta amerikaner är ju inte direkt världsmästare på det, därav det löjligt låga valdeltagandet.

dvs du har ingen aning alls utan sitter och spyr ur dig fördomar.

Trance
2008-01-08, 17:13

Rent generellt så anstränger sig de feta amerikanerna bra mycket mer än svenskar då de jobbar mycket mycket mer. Tyvärr är väl valet på en tisdag av historiska själ om jag minns väl och det borde väl kanske flyttas.

Sedan är ju systemet lite dumt då röstandet inte spelar så stor roll i vissa stater, t.ex. att rösta på demokraterna i texas. Är ju tänkt att jämna ut så inte kandidater bara struntar i vissa stater men vet inte riktigt om det fungerar i praktiken.

pabb
2008-01-08, 17:17
Sedan är ju systemet lite dumt då röstandet inte spelar så stor roll i vissa stater, t.ex. att rösta på demokraterna i texas. Är ju tänkt att jämna ut så inte kandidater bara struntar i vissa stater men vet inte riktigt om det fungerar i praktiken.

Det jämnar i alla fall ut sig i Californien och New York :)

Herr Oberst
2008-01-08, 17:41
dvs du har ingen aning alls utan sitter och spyr ur dig fördomar.

Nä.
Att valdeltagandet är lågt och röstprocessen omständig är väl rätt sant?

Yankeee
2008-01-08, 17:45
Nä.
Att valdeltagandet är lågt och röstprocessen omständig är väl rätt sant?

Vad har det med fetma och lathet att göra?

130kg finsk sisu
2008-01-08, 18:08
Vietnamveteranen McCain skulle få min röst.
Vi tycks tycka detsamma i alla frågor förutom allmän sjukvård och jag vet inte hur jag skall tolka hans syn på "borgerliga" homo-äktenskap, men om han är positiv till den tanken så är vi bra lika.

Sen tror jag att hans person passar till att vara ledare.

Hur tror ni Obama skulle kunna hävda västvärldens intressen mot ett allt starkare Ryssland och Kina? Obama har bra åsikter inrikespoltiskt sett men han är naiv utrikespolitiskt sett... (Enligt mej)

Trance
2008-01-08, 18:20
Vietnamveteranen McCain skulle få min röst.
Vi tycks tycka detsamma i alla frågor förutom allmän sjukvård och jag vet inte hur jag skall tolka hans syn på "borgerliga" homo-äktenskap, men om han är positiv till den tanken så är vi bra lika.

Sen tror jag att hans person passar till att vara ledare.

Hur tror ni Obama skulle kunna hävda västvärldens intressen mot ett allt starkare Ryssland och Kina? Obama har bra åsikter inrikespoltiskt sett men han är naiv utrikespolitiskt sett... (Enligt mej)

Nu bryr jag mig inte om Obama men anser nog att bästa sättet att hävda västvärldens intressen mot Ryssland är att inte kasta USA i en enorm stadsskuld, flera krig och vara positiv till krig med Iran om det "behövs" samt stöta bort resten av västvärlden och göra landet hatat.

Men det är ju bara jag det.

Herr Oberst
2008-01-08, 18:23
Vad har det med fetma och lathet att göra?

Inte ett dugg säkert. Men det är rätt kul att det är det enda du reagerade på.

Yankeee
2008-01-08, 18:24
Inte ett dugg säkert. Men det är rätt kul att det är det enda du reagerade på.

Antagligen för att det var det enda som var dumt.

130kg finsk sisu
2008-01-08, 18:26
Nu bryr jag mig inte om Obama men anser nog att bästa sättet att hävda västvärldens intressen mot Ryssland är att inte kasta USA i en enorm stadsskuld, flera krig och vara positiv till krig med Iran om det "behövs" samt stöta bort resten av västvärlden och göra landet hatat.

Men det är ju bara jag det.
Det ÄR bara du det...
Nu skall vi komma ihåg att McCain är ingalunda så extrem som vad Bush är. Och deras IQ borde skilja ganska mycket till McCains fördel.
Sen att "alla" hatar USA skyller jag på europas vänsterpress(Du vet väl att stora majoriteten journalister är vänster?).
Sen tycker jag i detta läge att man inte borde dra tillbaka sina trupper från Irak, man måste avsluta det man startat.

Sen är det så intressant att se hur folk tar Irans parti. Iran som är islamsk/religiös diktatur och undergräver allt vad vi kallar demokrati och mänskliga rättigheter. Detta kan jag inte förstå.

Men detta är ju bara jag och jag har få åsiktsfränder på kolo så jag bjuder på detta...:naughty:

Trance
2008-01-08, 18:33
Det ÄR bara du det...
Nu skall vi komma ihåg att McCain är ingalunda så extrem som vad Bush är. Och deras IQ borde skilja ganska mycket till McCains fördel.
Sen att "alla" hatar USA skyller jag på europas vänsterpress(Du vet väl att stora majoriteten journalister är vänster?).
Sen tycker jag i detta läge att man inte borde dra tillbaka sina trupper från Irak, man måste avsluta det man startat.

Sen är det så intressant att se hur folk tar Irans parti. Iran som är islamsk/religiös diktatur och undergräver allt vad vi kallar demokrati och mänskliga rättigheter. Detta kan jag inte förstå.

Men detta är ju bara jag och jag har få åsiktsfränder på kolo så jag bjuder på detta...:naughty:

Vad jag vet så har McCain röstat för allt Bush bett om när det gäller krig. Att USA har sänkt sina aktier rätt rejält hos Europas folk sedan Clinton tror jag få skulle säga emot väl? Kriget i Irak är totalt kasst och USA borde dra sig ut som ockuperande armé och istället stödja en FN-styrka.

Självklart tar man Irans parti när det gäller att landet har rätt att inte bli oprovocerat anfallet som resulterar i ett blodigt krig. Du som nationalist borde väl förstå denna grundläggande rätt en nationalstat har.

130kg finsk sisu
2008-01-08, 18:45
Vad jag vet så har McCain röstat för allt Bush bett om när det gäller krig. Att USA har sänkt sina aktier rätt rejält hos Europas folk sedan Clinton tror jag få skulle säga emot väl? Kriget i Irak är totalt kasst och USA borde dra sig ut som ockuperande armé och istället stödja en FN-styrka.

Självklart tar man Irans parti när det gäller att landet har rätt att inte bli oprovocerat anfallet som resulterar i ett blodigt krig. Du som nationalist borde väl förstå denna grundläggande rätt en nationalstat har.
McCain har i de debatter jag följt på CNN och Fox varit bra mycket mindre katigoserande och dömmande som Bush varit. Sen kan det vara så som du säger. Men jag vet av egen erfarenhet som politiker är att det är svårt att rösta mot vissa förslag då hjärtat säger JA men hjärnan NEJ. Så som sagt är min bild av McCain är bra mycket bättre än vad min bild av Bush är.

Sen så skulle jag givetvis hellre se en FN-styrka men det vet både du och jag är en utopi. Delvis pga Bush agerande.

Sen vet jag att USAs aktier sänkts sen Clintons dagar. Men tror inte Obama är svaret, tror det skulle bli samma fredsbaksmällafiasko som Jimmy Carter hade om Obama blev vald. Skulle helst ha sett Colin Powell (han är även svart så ni får glömma ras argumentet mot mej:thumbup: :thumbup: ) En kunnig man i militära frågor med även ett hum om hur Europa tänker och känner. Samtidigt skulle han kunnat göra massor för USAs minioriteter. Obama kommer bara att vara en nagel i ögat på högern vilket ger honom en svårt utgångsläge att göra någonting vettigt även på hemmaplan. Eller hur Trance?

Sen är jag en finländsk patriot som främst har historiska orsaker. Jag är inte någon sådan som tänker så mycket på känslor och vad som är rätt och fel. Utan mer en sådan som strävar att vara vänlig mot mina medmänniskor och ställa upp för min familj, grannar, vänner och land om det så behövs. Jag vet även att Finland blev attackerat i ett anfallskrig, men det är för mej stor skillnad om angriparen är en demokrati eller en diktatur. Hur ställer du dej till det?

Lallle
2008-01-08, 18:50
Vilka av alternativen är demokrater repsektive republikaner? Obama och Clinton har jag koll på.

130kg finsk sisu
2008-01-08, 18:57
http://www.expressen.se/nyheter/1.994920/brakstaken-mccain-kan-bli-republikanernas-nya-favoritkandidat

Artikeln är om McCain och som ni ser är han inte så stockkoneservativ som ni tycks tro.
Att han försvarar Irak-Kriget ännu idag tyder ju på att mannen har lite självaktning inom sig. Man försöker avsuta det man startat.
Sen kan jag förstå att han inte vill kritisera de vapenbröder som strider i Irak. Om du själv Trane skulle gett 7 år i dess uniform varav 5 år i fångläger. Skulle du inte stå stadigt som en av dess försvarare och stödsperson?
(Iaf har jag märkt detta bland våra krigsveteraner i Finland, man kritiserar inte eller sårar sin vapenbroder må han vara nazist eller kommunist, liberal eller sosse. Man tar denne i försvar.
Sen är det ju tragiskt att både Bush och Clinton är vietnam-smitare.)

Sen är det roligt att diskutera med dej Trance, du är en av de få riktigt sakliga debattörerna på kolo. Du känner knappast samma för mej, men man måste ju få säga sin åsikt!*popcorn*

Trance
2008-01-08, 19:04
McCain har i de debatter jag följt på CNN och Fox varit bra mycket mindre katigoserande och dömmande som Bush varit. Sen kan det vara så som du säger. Men jag vet av egen erfarenhet som politiker är att det är svårt att rösta mot vissa förslag då hjärtat säger JA men hjärnan NEJ. Så som sagt är min bild av McCain är bra mycket bättre än vad min bild av Bush är.

Sen så skulle jag givetvis hellre se en FN-styrka men det vet både du och jag är en utopi. Delvis pga Bush agerande.

Ser inte varför det skulle vara en utopi med en FN-styrka på sikt. McCain har även kontinueligt stött Patriot Act vilket suger enligt mig.

Sen vet jag att USAs aktier sänkts sen Clintons dagar. Men tror inte Obama är svaret, tror det skulle bli samma fredsbaksmällafiasko som Jimmy Carter hade om Obama blev vald. Skulle helst ha sett Colin Powell (han är även svart så ni får glömma ras argumentet mot mej:thumbup: :thumbup: ) En kunnig man i militära frågor med även ett hum om hur Europa tänker och känner. Samtidigt skulle han kunnat göra massor för USAs minioriteter. Obama kommer bara att vara en nagel i ögat på högern vilket ger honom en svårt utgångsläge att göra någonting vettigt även på hemmaplan. Eller hur Trance?

Ser inte hur det skulle vara värre. Nog har demokraterna varit fega as den senaste tiden men ser inte varför republikanerna skulle dels få majoritet och dels vara värre mot just Obama.

Sen är jag en finländsk patriot som främst har historiska orsaker. Jag är inte någon sådan som tänker så mycket på känslor och vad som är rätt och fel. Utan mer en sådan som strävar att vara vänlig mot mina medmänniskor och ställa upp för min familj, grannar, vänner och land om det så behövs. Jag vet även att Finland blev attackerat i ett anfallskrig, men det är för mej stor skillnad om angriparen är en demokrati eller en diktatur. Hur ställer du dej till det?

Det som spelar roll är anledningen. Om den blivit fabricerad och upphausad genom skrämselpropaganda från ett gäng hökar som resulterar att demokratin attackerar oprovocerat så ser jag ingen skillnad.

Nitrometan
2008-01-08, 19:06
(Du vet väl att stora majoriteten journalister är vänster?).
Har du några belägg för det? På 70-talet stämde det säkert men idag?

Iran? Ja, senast igår försökte de attackera ett amerikanskt fartyg i Hormuz-sundet. Det verkar bra. Bara för att Bush hade fel om deras kärnvapenprogram betyder det inte att de är sjyssta snubbar.

Nitrometan
2008-01-08, 19:07
I övrigt har jag ingen koll på de amerikanska kandidaterna - jag röstar på Huckabee för han är kompis med Chuck Norris.

130kg finsk sisu
2008-01-08, 19:14
Ser inte varför det skulle vara en utopi med en FN-styrka på sikt. McCain har även kontinueligt stött Patriot Act vilket suger enligt mig.

Ser inte hur det skulle vara värre. Nog har demokraterna varit fega as den senaste tiden men ser inte varför republikanerna skulle dels få majoritet och dels vara värre mot just Obama.

Det som spelar roll är anledningen. Om den blivit fabricerad och upphausad genom skrämselpropaganda från ett gäng hökar som resulterar att demokratin attackerar oprovocerat så ser jag ingen skillnad.
Om Obama vinner valet(vilket han har stor chans att göra) så kommer du att se vad jag menar. Han kommer att möta kompakt motstånd i mäktiga instanser som CIA, näringslivet, Armèn, kristna högern you name it. Powell har bra kontakter med dessa + att han är smart och folklig. Men nu är ju Powell inte med så honom kan vi strunta i. Men som sagt vi kan återkomma med detta, men du lär se att USA kommer vara ett delat land i fortsättningen med Obama vid styret. Clinton,Edwards eller t.o.m McCain vore det bästa för att ena nationen.

Provocerat är väl att ta i. Alla diktaturer som för en aggresiv poltitik som dessutom kan ha kärnvapen är ett hot. Så då kan preventiva attacker vara nödvändiga i VÄRSTA FALL! Sen att Irak-kriget handlade först och främst om olja är en annan beklaglig femma. Men kan fortsättningsvis inte förstå hur man kan ta en diktaturs parti i en fråga. Oavsett vad den skulle handla om.
Men som sagt vi har ju Svenskar,Finnar, Europeer som bejublar utvecklingen i Ryssland också så ingenting är omöjligt...

130kg finsk sisu
2008-01-08, 19:15
Har du några belägg för det? På 70-talet stämde det säkert men idag?

Iran? Ja, senast igår försökte de attackera ett amerikanskt fartyg i Hormuz-sundet. Det verkar bra. Bara för att Bush hade fel om deras kärnvapenprogram betyder det inte att de är sjyssta snubbar.

Det var en undersökning att i Sverige var 2/3 av journalisterna miljöpartister eller vänsterpartister. Detta läste jag på kolo. Kunde vara D-85 som sa detta. Om det sen stämmer vet jag inte, eller minns jag helt fel?

Trance
2008-01-08, 19:17

De försökate inte attackera, de provocerade.
" They said that as the guided missile destroyer USS Hopper, the guided missile cruiser USS Port Royal and the guided-missile frigate USS Ingraham were entering the Persian Gulf, five Iranian boats approached them at high speed and swarmed them.

The Iranian boats made "threatening" moves toward the U.S. ships and in one case came within 200 yards of one of them, the U.S. officials said."
http://edition.cnn.com/2008/WORLD/meast/01/07/iran.us.navy/index.html

Vi snackar även att de provocerade fartyg i en amerikans flotta (långt hemifrån) nära Iran. Ett USA som konstant har hotat med invasion och redan invaderat grannländer. Ett USA som garanterat redan har folk inne i Iran och inte har en bra historia med landet, t.ex.: http://presscue.com/node/37550

Iran styrs av religiösa idioter men det betyder inte att man skall starta ett jäkla krig där massor av människor dör.

I övrigt har jag ingen koll på de amerikanska kandidaterna - jag röstar på Huckabee för han är kompis med Chuck Norris.

Mmm, Chuck sänkte sig rätt rejält där när han visade sig vara en gnällig religiös idiot. Han är inte häftig längre.

Trance
2008-01-08, 19:21
http://www.expressen.se/nyheter/1.994920/brakstaken-mccain-kan-bli-republikanernas-nya-favoritkandidat

Artikeln är om McCain och som ni ser är han inte så stockkoneservativ som ni tycks tro.
Att han försvarar Irak-Kriget ännu idag tyder ju på att mannen har lite självaktning inom sig. Man försöker avsuta det man startat.
Sen kan jag förstå att han inte vill kritisera de vapenbröder som strider i Irak. Om du själv Trane skulle gett 7 år i dess uniform varav 5 år i fångläger. Skulle du inte stå stadigt som en av dess försvarare och stödsperson?
(Iaf har jag märkt detta bland våra krigsveteraner i Finland, man kritiserar inte eller sårar sin vapenbroder må han vara nazist eller kommunist, liberal eller sosse. Man tar denne i försvar.
Sen är det ju tragiskt att både Bush och Clinton är vietnam-smitare.)

Sen är det roligt att diskutera med dej Trance, du är en av de få riktigt sakliga debattörerna på kolo. Du känner knappast samma för mej, men man måste ju få säga sin åsikt!*popcorn*

Man stödjer inte soldater genom att kontinueligt rösta för krig och pengar till krig. Det är något som folk bara säger för att det är fult att vara mot "hjältarna". Det är inte så att soldaterna slutar få mat och ammo bara för Kucinich röstar för ett uttåg ur Irak.

McCain har gjort bra saker, t.ex. hans motstånd mot tortyr men han är en konservativ hök och det kommer man inte ifrån. USA behöver inte en sådan till.

Allan
2008-01-08, 19:26
Det var en undersökning att i Sverige var 2/3 av journalisterna miljöpartister eller vänsterpartister. Detta läste jag på kolo. Kunde vara D-85 som sa detta. Om det sen stämmer vet jag inte, eller minns jag helt fel?

Det finns fler som röstar vänster bland journalister överhuvudtaget, men det är en borgerlig övervikt bland samhälls- och ekonomijournalister, enligt den här undersökningen av Kent Asp. (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=539612&previousRenderType=2) Undersökningen är snart två år men det har ändrat sig rätt lite genom åren.

130kg finsk sisu
2008-01-08, 19:32
Det finns fler som röstar vänster bland journalister överhuvudtaget, men det är en borgerlig övervikt bland samhälls- och ekonomijournalister, enligt den här undersökningen av Kent Asp. (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=539612&previousRenderType=2) Undersökningen är snart två år men det har ändrat sig rätt lite genom åren.

Vänsterpartiet och miljöpartiet är överrepresenterat står det.
Men tack för länken, belyser den verklighet som jag försökte måla upp.

(Sossarna förstärker ännu en gång bilden av att verkligen vara en folkrörelse. Med tanke på det låga journalist stödet)

130kg finsk sisu
2008-01-08, 19:34
Mmm, Chuck sänkte sig rätt rejält där när han visade sig vara en gnällig religiös idiot. Han är inte häftig längre.
Trodde du var bättre än så att du nte behöver kalla folk idioter.

Allan
2008-01-08, 19:50
Vänsterpartiet och miljöpartiet är överrepresenterat står det.
Men tack för länken, belyser den verklighet som jag försökte måla upp.

(Sossarna förstärker ännu en gång bilden av att verkligen vara en folkrörelse. Med tanke på det låga journalist stödet)

Ja, det finns en överrepresentation av miljö- och vänsterpartister bland de som skriver om gardiner, sammanträden i Vilhelmina, om flugfiske och trampbilar. Men..

Ekonomi- och politikreportrar står långt till höger om resten av journalistkåren, visar ny rapport.
De journalister som bevakar ekonomi och politik i de riksspridda Stockholmsmedierna står långt till höger om resten av journalist-kåren. Bland ekonomi- och politik journalisterna stöder en majoritet den borgerliga alliansen – 26 procent är moderater och 23 procent folkpartister.

Här avses SVT, SR, TV4, de fyra största kvällstidningarna, DI, diverse veckotidningar etc.

Nitrometan
2008-01-08, 19:58
De försökate inte attackera, de provocerade.
Vad är skillnaden mellan att "provocera" och att försöka attackera men avbryta när man inser att man kommer att få spö?

Det har han alltid varit. Han är Chuck. Det räcker.

Rahf
2008-01-08, 20:21
Obama eller Clinton. Svart eller kvinna. Deras politik vet jag ingenting om.

Allan
2008-01-08, 20:26
Edwards. Den ende som inte rider på annat än sin politik

Trance
2008-01-08, 20:29
Edwards. Den ende som inte rider på annat än sin politik

Hmm, utveckla? Varit nyfiken på ditt val där sedan jag såg det, inte för att det är så radikalt utan att du är intresserad på riktigt vad jag vet.

Allan
2008-01-08, 20:32
Hmm, utveckla? Varit nyfiken på ditt val där sedan jag såg det, inte för att det är så radikalt utan att du är intresserad på riktigt vad jag vet.

Händerna värker så jag knappt kan hantera tangentbordet ikväll. Återkommer med text i ämnet

hulk h
2008-01-08, 20:43
Dåligt insatt i valet o har inte lässt hela tråden.. Men någon som vet varför Arnold inte ställer upp??

Trance
2008-01-08, 20:45
Dåligt insatt i valet o har inte lässt hela tråden.. Men någon som vet varför Arnold inte ställer upp??

Han får inte eftersom han inte är född i USA. Sedan skulle han nog inte vinna ändå.

hulk h
2008-01-08, 20:51
Han får inte eftersom han inte är född i USA.

OK!!

Spene
2008-01-08, 21:03
Gjorde testet några sidor bak och Obama kom högst upp av alla möjliga kandidater med Al Gore som god tvåa. Av princip så tycker jag det är kasst att vem som blir president (om det blir en demokrat vill säga) ska avgöras beroende på hudfärg eller kön. Hillary hade troligen inte varit intressant alls ifall hon varit man och aldrig gift sig. I praktiken tror jag dock det kan göra gott med lite nya tankar, så jag "hejar" nog på båda två ändå.

Allan
2008-01-08, 21:20
Kan i varje fall klistra in fr Katrine Kielos (http://kkielos.blogspot.com/), om varför de har roligare valrörelser i USA
"If I adopt the same policy, we're going to need a heck of a lot more chairs in the Cabinet room.”
- Mitt Romney, som är mormon kommenterar Rudy Guilianis uttalande att han om han blir president kommer låta sin fru sitta med vid regeringsmötena.

"In case you missed it, a few days ago Senator Clinton tried to spend $1 million on the Woodstock Concert Museum. Now, ladies and gentlemen, I wasn't there. I'm sure it was a cultural and pharmaceutical event. I was tied up at the time."
- John McCain.

"You look at that Democratic debate, I had to laugh at what I saw Barack Obama do. I mean in one week he went from saying he's going to sit down, you know, for tea, with our enemies, but then he's going to bomb our allies. I mean he's gone from Jane Fonda to Dr. Strangelove in one week."
- Mitt Romney

"Look, for someone who went to parochial schools all his life, this is a very frightening thing that’s happening right now.”
- Katoliken Rudy Giuliani kommenterar att hans mikrofon plötsligt slutat fungera pga ett blixtnedslag precis när han skall besvara en svår fråga om sin i mångas ögon alltför liberala inställning till aborter.

"Thanks for the question, you little jerk."
- John McCain får en fråga från en gymnasist om han inte är för gammal för att ställa upp i presidentvalet.

"George's answer to any problem at the ranch is to cut it down with a chainsaw — which I think is why he and Cheney and Rumsfeld get along so well."
- Laura Bush om livet med sin man på familjens ranch.

"The president is really sorry he couldn't be here tonight... His book club is meeting."
- Dick Cheney.

"This morning I was with the vice president. I was asking him what costume he was planning. And he said 'I'm already wearing it.' Then he mumbled something about 'the dark side of the Force." –
- George W. Bush på Halloween om Dick Cheney

"I am married to the president of the United States, and here's our typical evening: Nine o'clock, Mr. Excitement here is sound asleep, and I'm watching Desperate Housewives— with Lynne Cheney. I mean, if those women on that show think they're desperate, they oughta be with George."
- Laura Bush om sitt sexliv.

Arne Persson
2008-01-08, 21:27
Arnold for president!

Han driver nog snart igenom en lag som gör det möjligt....:)

tejpis
2008-01-08, 21:48
89% Obama enligt SelectSmart-testet. Kör på det, testet var välgjort.

Pretender
2008-01-08, 21:49
Förmodligen ingen avgörande fråga, men är någon av kandidaterna emot dödsstraff? Vet att bl.a. Clinton är för...

/P

Trance
2008-01-08, 22:00
Jag tycker det vore trevligt med en äkta idealist med sunda åsikter som USAs president och det är rätt få kandidater som når fram. Vissa är ju rent av obehagliga, t.ex. Mr 911 Giuliani.

Obama verkar ju bra, han vet vad net neutrality är och är för det och han sade att han var emot Irak-kriget när det startade (han var inte i senaten då). Trots detta har han inte alltid röstat mot "funding" av kriget samt är för en ökning av storleken på USAs armé samt gjort vissa hårdare uttalanden om attackera terrorceller. Han är för dödsstraff. Han röstade även för första varianted av Patriot act, vilket är kasst. Annars verkar han väl bra, "knappast mjuk" som troddes innan.
Läs mer här: Political position (http://en.wikipedia.org/wiki/Political_positions_of_Barack_Obama)

Edwards förstår jag nog varför Allan gillar. Extremt positiv till facket och tar vad jag förstått aldrig mot pengar från lobbyister. Samt för skola för alla etc. Men röstade för Patriot act. Röstade för skapandet av Department of Homeland Security. Röstade för Irak-kriget, även fast han har bett om ursäkt för röstandet för Irak-kriget och ångrat sig.
Läs mer här: Political Position (http://en.wikipedia.org/wiki/Political_positions_of_John_Edwards)

Paul är väl helt ok. Man vet ju exakt var man har honom då han har aldrig röstat för höjda skatter, han röstar aldrig för något som bryter mot konstitutionen. Röstade mot Irak, röstar alltid mot vidare "funding", röstar mot patriot act etc. Vill att USA skall dra sig tillbaka så fort som möjligt från hela regionen. Problemet med Ron Paul är ju att han har vissa halvextrema tankar som visst skulle vara intressanta (ta bort IRS etc) men mycket vet man inte riktigt hur det skulle funka i praktiken. Mot "universal health care" och vill istället privatisera helt. Vill låta staterna sköta sig själva och är därför mot domar som upphöver t.ex. lagar om förbud mot sodomi i Texas även om han själv tycker lagen är löjlig. Han är även för rätten att bära vapen. Pro-choice också så vad jag förstått så skulle han inte principiellt vara mot upphävandet av Roe vs Wade som bestämmer kvinnors rätt till abort på en federal nivå och istället låta staterna bestäma själva. Läs mer: Political Position (http://en.wikipedia.org/wiki/Political_positions_of_Ron_Paul)

En intervju med Ron Paul som gick nyligen som jag tyckte var bra, speciellt del två då del ett handlade mest om att han inte blev inbjuden. I slutet nämner han även Kucinich som en vän då de ofta står ensamma och röstar mot alla som vill begränsa rättigheterna. Del 1 (http://www.youtube.com/watch?v=-pxdmNzKNfU) och Del 2 (http://www.youtube.com/watch?v=KpsvXdXKmHA&feature=user)

Kucinich är en Ron Paul när det gäller att konstant försvara amerikanernas grundläggande rättigheter. Röstade mot Patriot act, röstade mot kriget i Irak, röstar för en plan att få ur fångar ur Guantanamo och han försöker även ställa de som ligger bakom tillsvars för kriget i Irak och andra brott(Dick Cheney). Han är mot dödsstraff, för "universal healthcare", för en "hand gun ban".

Hans plan för att USA skall gå ut ur Irak:
"The "Kucinich Plan" for Iraq includes an immediate withdrawal of all US troops and contractors, as well as the closing of military bases, to be replaced with a UN peacekeeping force. He would also work towards rebuilding the Iraqi infrastructure and economy, and "repair[ing] our relationship with Iraqis and with the world".[25]"
Lär mer: Political Position (http://en.wikipedia.org/wiki/Political_positions_of_Dennis_Kucinich)

En av få idealister som står upp för vad han tror på även om han kan vara ensam som röstar mot sina egna demokrater. Största nackdelen är att han har en ful "4" i sin webbadress.

http://www.dennis4president.com/

Trance
2008-01-08, 22:03
Vad är skillnaden mellan att "provocera" och att försöka attackera men avbryta när man inser att man kommer att få spö?

Va? Det är ungefär som när ryssland flyger in på vårat luftrum. Visa penisen lite och markera.

Creole
2008-01-08, 22:10

Man kan se det såhär: Vad är skillnaden mellan att retas och att mena allvar?

pabb
2008-01-08, 22:59
Problemet med Ron Paul är ju att han har vissa halvextrema tankar som visst skulle vara intressanta (ta bort IRS etc) men mycket vet man inte riktigt hur det skulle funka i praktiken.

Om man ser till att den federala inkomstskatten utgör ungefär 1/3 av den federala budgetten, är det inte like "extremt" som det kan låta.

Pro-choice också så vad jag förstått så skulle han inte principiellt vara mot upphävandet av Roe vs Wade som bestämmer kvinnors rätt till abort på en federal nivå och istället låta staterna bestäma själva.

Nej, han är "pro-life" och är för upprivandet av Row v Wade.

Trance
2008-01-08, 23:05
Om man ser till att den federala inkomstskatten utgör ungefär 1/3 av den federala budgetten, är det inte like "extremt" som det kan låta.

Det är ju inte det enda han vill göra.

Nej, han är "pro-life" och är för upprivandet av Row v Wade.

Hrm, fan skrev fel där. Menade självklart pro-life. Han är ju för att Roe vs Wade skulle bli meningslöst då han vill ta bort möjligheten för federala domstolar att ta det beslutet och låta staterna bestämma själva.

pabb
2008-01-08, 23:09
Det är ju inte det enda han vill göra.

Han vill ju också förändra den amerikanska utrikespolitiken och dra till baka all militär från hela världen, en politik som kostar lika mycket som den federala inkomstskatten generarar varje år.

Vad är det som är så extremt då tycker du?

pabb
2008-01-08, 23:13
Han är ju för att Roe vs Wade skulle bli meningslöst då han vill ta bort möjligheten för federala domstolar att ta det beslutet och låta staterna bestämma själva.

Nu är ju iofs Roe v Wade ett Högsta Domstolsbeslut och inget vanligt federalt domstolsbeslut, så att göra det meningslöst är inte så lätt, Regan, Bush Sr och Jr var ju också "pro-life" men de lyckades inte göra så mycket.

dared
2008-01-08, 23:20
89% Obama enligt SelectSmart-testet. Kör på det, testet var välgjort.

Fick också Obama 77 %

Tror han skulle bli en bra president!

Trance
2008-01-08, 23:27
Han vill ju också förändra den amerikanska utrikespolitiken och dra till baka all militär från hela världen, en politik som kostar lika mycket som den federala inkomstskatten generarar varje år.

Vad är det som är så extremt då tycker du?

Han är ju mot "Federal reserve", vilket är lite annorlunda.Mot flertalet andra myndigheter och vill göra den federala staten rätt så mycket mindre. Mindre är en bra idé men vetefan hur lätt det är att göra den så mycket mindre

För avvecklandet av federala hälsoprogram och starkt emot en "socialization" av vård. Att köra på ett helt privat alternativt är ju oprövat och jag vet inte om det blir bättre att låta staterna bestämma.

Omedelbart uttåg ur Irak och avvecklande av baser runt om i världen. Vill gå ur FN, NATO, WADA etc. För mycket isolering för min smak.

Dessa åsikter är ju radikala, de behöver ju inte vara dåliga men de är radikala.

Nu är ju iofs Roe v Wade ett Högsta Domstolsbeslut och inget vanligt federalt domstolsbeslut, så att göra det meningslöst är inte så lätt, Regan, Bush Sr och Jr var ju också "pro-life" men de lyckades inte göra så mycket.

Men han vill. Han införde ju Sanctity of Life Act för att försöka, antar att det inte är helt lätt heller. Har inte jättekoll på hur det fungerar i praktiken och vad som krävs för att upphäva ett sådant beslut.

pabb
2008-01-08, 23:36
Men han vill. Han införde ju Sanctity of Life Act för att försöka, antar att det inte är helt lätt heller. Har inte jättekoll på hur det fungerar i praktiken och vad som krävs för att upphäva ett sådant beslut.

Det som krävs är att delegaterna som sitter i högsta domstolen (på livstid) med majoritet röstar för att upphäva beslutet.

scum
2008-01-09, 10:05
den här pollen speglar rätt bra vad som pågår i USA (med undantag av fler röster på republikaner där).
jag är rätt säker på att fler här röstat på tex ron paul om de kollat läget lite.

pragmatist
2008-01-09, 10:17
Stora felet med Kucinich är att han är en protektionist av stora mått och vill införa skyddstullar och handelsrestriktioner på allt mellan himmel och jord, att USA ska gå ur WTO o.s.v.

Trance
2008-01-09, 10:46
den här pollen speglar rätt bra vad som pågår i USA (med undantag av fler röster på republikaner där).
jag är rätt säker på att fler här röstat på tex ron paul om de kollat läget lite.

Tveksam till det. I alla fall om de kollat läget förbi alla bloggar som hypar Paul. Han har ju vissa åsikter som är väldigt mot vad svenskar brukar tycka. Inget federalt skyddsnät, extremt positiv till vapen, mot abort, uttalat djupt religiös, ogillar FN-arbete etc skarpt.

Då ligger nog Kucinich närmre för de socialliberala som är så vanligt bland svenskar på Internet. Tycker jag då.

Stora felet med Kucinich är att han är en protektionist av stora mått och vill införa skyddstullar och handelsrestriktioner på allt mellan himmel och jord, att USA ska gå ur WTO o.s.v.

Ja, det verkar lite väl vänster för min smak också. Kan tyvärr inte jättemycket vad det skulle innebära i praktiken för USA och resten av världen men min magkänsla säger att det är lite fel.

Blir tyvärr lite ta det onda med det goda där, Ron Paul är ju även han mot många av de större handelsavtalen och vill ju ha ett USA med en stark gräns. Så eftersom valet står mellan de två för mig så håller jag fortfarande på Kucinich.

En riktig idealist skulle nog vara bra för att förändra USA och styra bort skutan från neokonservativ imperialism.

Trance
2008-01-15, 23:10
Intressant att Huckabee anses vara en frontrunner. Han är ju ..batshit insane som man säger. Den evangeliska rörelsen är inte bra för fem öre.

http://rawstory.com/news/2007/Huckabee_Amend_Constitution_to_meet_Gods_0115.html

dared
2008-01-15, 23:15
Intressant att Huckabee anses vara en frontrunner. Han är ju ..batshit insane som man säger. Den evangeliska rörelsen är inte bra för fem öre.

http://rawstory.com/news/2007/Huckabee_Amend_Constitution_to_meet_Gods_0115.html

word, skrämmande om han blir världens mäktigaste man, riktigt skrämmande.

Granatgiraffen
2008-01-15, 23:17

Han verkar vara en galen kruka! Bra marknandsföring är tydligen värt lite väl mycket ibland.

scum
2008-01-16, 00:26
Tveksam till det. I alla fall om de kollat läget förbi alla bloggar som hypar Paul. Han har ju vissa åsikter som är väldigt mot vad svenskar brukar tycka. Inget federalt skyddsnät, extremt positiv till vapen, mot abort, uttalat djupt religiös, ogillar FN-arbete etc skarpt.

Då ligger nog Kucinich närmre för de socialliberala som är så vanligt bland svenskar på Internet. Tycker jag då.

ok, jag har faktiskt inte kollat upp kucinich. jag får göra det.
de där negativa sidorna av paul har jag då rakt inte sett, och då har jag ändå kollat en hel del på honom. filmklipp osv.
så det var ju inte lika positivt. är väl som du säger att de inte framhåller dem lika mkt.

dared
2008-01-16, 13:05
Alltså vad har republikanerna för jävla kandidater egentligen? Nu vann tydligen Romney i Michigan och som jag har fattat det är gubben mormon!? WTF.*mini*

tp_88
2008-01-16, 13:28
Alltså vad har republikanerna för jävla kandidater egentligen? Nu vann tydligen Romney i Michigan och som jag har fattat det är gubben mormon!? WTF.*mini*
Låt mig gissa; du skulle röstat på demokraterna om du vore Amerikan?

pabb
2008-01-16, 13:50

Han är dessutom en helt ideologilös yrkespolitker vilket är 100x värre.

WHITEFOLKS
2008-01-16, 13:53
Ser egentligen inget problem med Ron Pauls åsikter om abort osv. alla har ju en sak de föredrar, problemet blir ju om han försöker implementera det ena eller det andra. Han förespråkar ju möjligheten att välja.

pabb
2008-01-16, 14:12
Ser egentligen inget problem med Ron Pauls åsikter om abort osv. alla har ju en sak de föredrar, problemet blir ju om han försöker implementera det ena eller det andra. Han förespråkar ju möjligheten att välja.

Nej, han förespråkar möjligheten för enskilda stater att förbjuda abort.

WHITEFOLKS
2008-01-16, 14:25
Jag tycker det är ett bra sätt att gå tillväga med att delstaterna får bestämma mycket själva. Då finns det förhoppningsvis en stat som passar för alla :)

Imni
2008-01-16, 14:51
Clinton. Tror hela USA och världen skulle må bra av att ha en kvinna på den posten. Inte bara för att hon är kvinna iofs utan för att hon har sunda värderingar, vilket man kanske inte kan säga att Bush har...

dared
2008-01-16, 14:59
Låt mig gissa; du skulle röstat på demokraterna om du vore Amerikan?

Låt mig gissa; du skulle röstat på en bodybuilder om du vore Amerikan?

pabb
2008-01-16, 15:02
Clinton. Tror hela USA och världen skulle må bra av att ha en kvinna på den posten. Inte bara för att hon är kvinna iofs utan för att hon har sunda värderingar, vilket man kanske inte kan säga att Bush har...

Vilka sunda värderingar som gynnar hela världen tänker du på, hon är ju om något lika mycket krigshetsare som Bush.

pabb
2008-01-16, 15:29
Hilary har ju dessutom blivit rankad som den mest korrupta politikern i Washington 2007 av Judicial Watch:
http://judicialwatch.org/judicial-watch-announces-list-washington-s-ten-most-wanted-corrupt-politicians-2007

och 2a 2006 av samma organisation:
http://www.theconservativevoice.com/article/21353.html

Den vinklade och förskönade bild av Clinton i som ges svensk media stämmer ganska dåligt överens verkligheten, tyvärr.

Snafu
2008-01-16, 15:31
Hilary har ju dessutom blivit rankad som den mest korrupta politikern i Washington 2007 av Judicial Watch:
http://judicialwatch.org/judicial-watch-announces-list-washington-s-ten-most-wanted-corrupt-politicians-2007

Den vinklade och förskönade bild av Clinton i som ges svensk media stämmer ganska dåligt överens verkligheten, tyvärr.

Obama på åttonde.

Trance
2008-01-16, 15:38

Inget fan av Hillary men de två organisationerna är ju konservativa och de enda republikaner som är med är ju de som är direkt dömda. Hur kan man t.ex. göra en sådan lista och strunta i Cheney (om jag inte missat något uppenbart)?

Så man får nog ta det med en nypa salt.

tp_88
2008-01-16, 15:45
Låt mig gissa; du skulle röstat på en bodybuilder om du vore Amerikan?
Finns det någon bodybuilder som kandiderar? Hade Arnold tillåtits att kandidera, och han hade gjort det, så hade jag röstat på honom.

pabb
2008-01-16, 15:48
Inget fan av Hillary men de två organisationerna är ju konservativa och de enda republikaner som är med är ju de som är direkt dömda. Hur kan man t.ex. göra en sådan lista och strunta i Cheney (om jag inte missat något uppenbart)?

Så man får nog ta det med en nypa salt.

Jojo, det är klart, men man ska ha klart för sig att Hillary och Obama inte är de duvungar och frälsare de utges för att vara i media.