handdator

Visa fullständig version : Nyckelhålsmärkta produkter..

booya
2008-01-08, 11:09
Är egentligen produkter med nyckelhålet sundare mat?

Ekenstar
2008-01-08, 11:19

Sundare än liknande alternativ (vad gäller fett och fiberinnehåll, sen 2005 även beträffande socker och saltinnehåll).

Koloftw
2008-01-08, 11:22
Beror på vad ditt mål är.

(Syftade nu på fettinnehållet - socker, salt och fiber är en annan sak).

Morty
2008-01-08, 11:31

Ja, i nästan alla fall. Det gäller för medelsvensson som inte äter så bra mat i övrigt. Ett väldigt smart sätt att få folk att äta bättre enligt mig.

Endura
2008-01-08, 11:51
Nja, det är väl beroende på ur vilken vinkel man ser det...?

Lightprodukter/Nyckelhålsmärkta produkter är ofta fullsmockade med en massa annat för att du fortfarande ska uppleva produkten som lika god som originalet... Det säger ju sig själv att tar man bort fettet måste man fylla på med... socker och dylikt - och tvärtom.

I många fall innehåller de "sundare alternativen" även andra ämnen för att fylla upp som du slipper i originalen, saker som vi än idag inte alltid vet hur de faktiskt påverkar oss än...

I grunden handlar det ju om att folk luras kunna äta mer (större mängder) på samma kalorier, men i längden undrar jag hur sunt det egentligen är...?

Pepz
2008-01-08, 11:53
skogaholms delikatesslimpa är nyckelhålsmärkt och det är inte ett "nyttigt" bröd

Endura
2008-01-08, 12:04
Vi kanske ska skilja på onyttigt eller kaloririkt?

Skogaholms limpor är väl egentligen bara energirika iom all sirap? Men onyttig vette fan....

Pepz
2008-01-08, 12:43
Vi kanske ska skilja på onyttigt eller kaloririkt?

Skogaholms limpor är väl egentligen bara energirika iom all sirap? Men onyttig vette fan....

inte onyttigt men jag klassar det inte som ett nyttigt bröd

Koloftw
2008-01-08, 12:53
Sirap är ju i klass med socker ...

Majonnäs är knappast nyckelhålsmärkt eller okaloririkt. Men det är ju väldigt nyttigt.

machine gun
2008-01-08, 13:38
Det är ett bra riktmärke för folk i allmänhet som inte har så goda kunskaper om näringslära.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12220&epslanguage=SV

Eddie Vedder
2008-01-08, 13:52
Lightprodukter/Nyckelhålsmärkta produkter är ofta fullsmockade med en massa annat för att du fortfarande ska uppleva produkten som lika god som originalet... Det säger ju sig själv att tar man bort fettet måste man fylla på med... socker och dylikt - och tvärtom.

Så kan det vara, du har rätt i att man i många fettsnålare alternativ av vissa typer av livsmedel ersätter mindre fett med mer socker, salt och andra typer av smakhöjare.

Men i just det här fallet handlar det ju om produkter som fyller kriterierna för nyckelhålsmärkning och då kan man inte bara ösa på med såna saker heller.

zariaza
2008-01-08, 13:53
Sirap är ju i klass med socker ...

Majonnäs är knappast nyckelhålsmärkt eller okaloririkt. Men det är ju väldigt nyttigt.

Nyfiken, varför är det väldigt nyttigt?=)

Pepz
2008-01-08, 13:59

bra fettsammansättning
gjort av rapsolja och ägg (oftast)

Exhale_

Innehåller bra, nyttiga fetter. Sverker skrev tidigare:

Jag lovar att all svensk majonäs är gjord på rapsolja...något undantagsfall sojaolja. Båda är utmärkta oljer med bra sammansättning av fett.

Majonäs är 75 % fett ! Visst är det kalorier.
Sedan kommer 5 - 10 % socker och en pytteliten gnutta protein från äggula.

Eddie Vedder

Baserat på rapsolja, rapsoljan har en bra fettsammansättning så majonnäs är en alldeles utmärkt fettkälla i kosten.

Någonstans ska man ju få fett ifrån och att välja majonnäs är ju ett både gott och bra alternativ.:)

gjort av rapsolja och ägg (oftast)

Ägg är iofs väldigt väldigt lite och mest i syfte att vara emulgeringsmedel så inte vattnet och oljan skär sig med varandra. Det stämmer att ägg ingår men det är en väldigt liten mängd som sagt.

Pepz
2008-01-08, 14:27
Ägg är iofs väldigt väldigt lite och mest i syfte att vara emulgeringsmedel så inte vattnet och oljan skär sig med varandra. Det stämmer att ägg ingår men det är en väldigt liten mängd som sagt.

jo jag vet men jag har mycket äggula när jag gör egen majjonäs, blir mycket gott

bollio
2008-01-08, 14:42
Det är ett bra riktmärke för folk i allmänhet som inte har så goda kunskaper om näringslära.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12220&epslanguage=SV

Nackdelen är att Nyckelhålet, som nyttighetssymbol, drar en för skarp gräns mellan "nyttigt" och "onyttigt".

Vad som är nyttigt och onyttigt är beroende på mer än fiber, fettmängd m.m.

Nyckelhålsmärkningen kan nog tyvärr ha konsekvensen att andra nyttiga livsmedel väljs bort, samt att den spär på fettskräcken, som inte direkt gagnar någon.

T.ex. så tillverkar livsmedelsproducenterna varianter av fullgoda och nyttiga livsmedel, endast med avsikt att få den där stämpeln på varan. Bara gå in i en butik och kolla på vad som finns i hyllorna.

machine gun
2008-01-08, 14:46
Nackdelen är att Nyckelhålet, som nyttighetssymbol, drar en för skarp gräns mellan "nyttigt" och "onyttigt".

Vad som är nyttigt och onyttigt är beroende på mer än fiber, fettmängd m.m.

Nyckelhålsmärkningen kan nog tyvärr ha konsekvensen att andra nyttiga livsmedel väljs bort, samt att den spär på fettskräcken, som inte direkt gagnar någon.

T.ex. så tillverkar livsmedelsproducenterna varianter av fullgoda och nyttiga livsmedel, endast med avsikt att få den där stämpeln på varan. Bara gå in i en butik och kolla på vad som finns i hyllorna.

Jag vet.

Nånstans måste man dock dra gränsen om man ska kunna ha en fungerande märkning. Nu ingår ju dessutom även socker och salt som kriterier plus att det är tillåtet att nyckelhålsmärka råvaror, vilket man inte kunde tidigare.

Man kan inte räkna med att Medelsvensson ska vara intresserad av att lära sig näringslära. Då är nyckelhålet en bra väg att gå.

zariaza
2008-01-09, 14:30
jo jag vet men jag har mycket äggula när jag gör egen majjonäs, blir mycket gott

lust att dela med dig av ditt recept?

Pepz
2008-01-11, 12:27
lust att dela med dig av ditt recept?

4 äggulor
2 dl rapsolja
2½ tsk vinäger
lite salt och vitpeppar
+ lite fransk senap eller diverse örter - rosmarin är en höjdare

använd mixer
alla ingredienser ska vara rumstempererade.
Vispa ihop allt utom oljan.
Vispa ner oljan sakta droppvis så att det inte skär sig.

tänk på att ju finare ingredienser ju godare blir det. och alla ingredienser går att få tag på helt ekologiska.

Koloftw
2008-01-11, 12:32
Man gör bearnaisé på samma sätt, men man kokar allt bara ...

Pepz
2008-01-11, 12:37

andra kryddor

0,5 stgul lök(ar)
1 dl vinäger
10 stvitpepparkorn
3 st äggula(or)
250 gskirat smörsalt
1 msk
persilja, finhackad
cayennepeppar1 krm
dragon
Tillagning:

Finhacka löken. Krossa kryddpepparkornen. Lägg lök, pepparkorn, vinäger och dragon i en kastrull. (Det går bra att använda både torkad och inlagd dragon.) Låt koka in tills en tredjedel återstår.

Ta kastrullen från värmen. Sila vätskan och låt svalna. Tillsätt äggulor och vispa över vattenbad tills såsen blir krämig. (såsen får aldrig koka). Ta bort kastrullen från värmen och vispa ner det skirade smöret. Börja droppvis. Öka sedan till en fin stråle när såsen binder.

Smaksätt med salt, peppar, persilja, finhackad dragon och ev cayennepeppar.

Scratch89
2008-01-11, 14:18

Åh, riktig bearnaisesås är så underbart! *drool*

Koloftw
2008-01-11, 14:36
:D Gjorde igår, på keiju omega-3 margarinet ... smakade helt OK faktiskt, ganska rinnigt men smaken var bra.

Omega-3 bea ftw :hbang:

andra kryddor
Japp, fast basen är ju densamma.

Så har man vitorna kvar sen, och kan vara hardcore på riktigt.

Pepz
2008-01-11, 14:48
Japp, fast basen är ju densamma.

smör istället för rapsolja och helt andra proportioner på ingredienserna + andra kryddor, inte direkt samma bas.

Scratch89
2008-01-11, 14:49
Om man har smör behöver man väl inga äggulor? Jag har iofs gjort bearnaisesås på både smör och rapsolja; enda gången jag upplevt att smör är godare än olja.

Eddie Vedder
2008-01-11, 14:51
Om man har smör behöver man väl inga äggulor?

Äggulan innehåller lecitin som är ett superbt emulgeringsmedel, men om smör innehåller fosfolipider med samma egenskaper vet jag inte. Vispgrädde har ju iaf det, annars hade man aldrig kunnat skumma upp det så bra.

Scratch89
2008-01-11, 15:01
Äggulan innehåller lecitin som är ett superbt emulgeringsmedel, men om smör innehåller fosfolipider med samma egenskaper vet jag inte. Vispgrädde har ju iaf det, annars hade man aldrig kunnat skumma upp det så bra.

Mitt smör innehåller sojalecitin, det borde ju vara likvärdigt. Det är därför jag är fundersam på om det bara blir overkill att ha äggula i. Man kan ju ha i för smakens skull, men emulgeringsmedlet i smöret borde väl göra biffen (såsen :D)?

Sverker
2008-01-11, 19:47
Smör med lecithin finns nog inte. Smör gör man av grädde och salt.

Äggula är överlägset som emulgator. Det finns ett stort överskott av fosfolipider ( lecithin är en härlig blandning av olika fosfolipider också ) och protein som fungerar som emulgatorer också.

Det går att vispa ihop en bra sås med mycket extra olja med lite äggula medan smöret inte ens kan hålla ihop sig själv när det smälter. När man skirar smör så kolapsar emulsionen och vattnet samlar sig i botten.

puccini
2008-01-13, 03:11
Det pågår nå en debatt i Norge om hvilken sunnhetsmerking vi skal ha her.
ICA har innført nøkkelhullsmerking på sunne produkter i Norge, men det finnes ingen overordnet merkeordning ennå.
Det er vel nøkkelhulls- eller en gradert "trafikklys"-merking som er mest aktuelt i dag.

Se interessant program fra NRK her: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/296355 (fra 10.10.07), med interessante intervjuer fra bl.a. ernæringsansvarlige fra ICA.
Journalisten i innslaget stusser bl.a. på hvorfor den kjernesunne norske makrellfilet i tomatsaus ikke får ha nøkkelhullsmerke, mens hvitt og næringsfattig svensk brød får det...