Visa fullständig version : Effekter av en ketogen högproteindiet på aptit och kroppsvikt vid fritt ätande.
King Grub
2008-01-08, 07:34
Altering the macronutrient composition of the diet influences hunger and satiety. Studies have compared high- and low-protein diets, but there are few data on carbohydrate content and ketosis on motivation to eat and ad libitum intake.
We aimed to compare the hunger, appetite, and weight-loss responses to a high-protein, low-carbohydrate [(LC) ketogenic] and those to a high-protein, medium-carbohydrate [(MC) nonketogenic] diet in obese men feeding ad libitum.
Seventeen obese men were studied in a residential trial; food was provided daily. Subjects were offered 2 high-protein (30% of energy) ad libitum diets, each for a 4-wk period—an LC (4% carbohydrate) ketogenic diet and an MC (35% carbohydrate) diet—randomized in a crossover design. Body weight was measured daily, and ketosis was monitored by analysis of plasma and urine samples. Hunger was assessed by using a computerized visual analogue system.
Ad libitum energy intakes were lower with the LC diet than with the MC diet [P = 0.02; SE of the difference (SED): 0.27] at 7.25 and 7.95 MJ/d, respectively. Over the 4-wk period, hunger was significantly lower (P = 0.014; SED: 1.76) and weight loss was significantly greater (P = 0.006; SED: 0.62) with the LC diet (6.34 kg) than with the MC diet (4.35 kg). The LC diet induced ketosis with mean 3-hydroxybutyrate concentrations of 1.52 mmol/L in plasma (P = 0.036 from baseline; SED: 0.62) and 2.99 mmol/L in urine (P < 0.001 from baseline; SED: 0.36).
In the short term, high-protein, low-carbohydrate ketogenic diets reduce hunger and lower food intake significantly more than do high-protein, medium-carbohydrate nonketogenic diets.
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 87, No. 1, 44-55, January 2008.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/1/44
Interessant!
Fast jag antar att det är ganska individuellt också, själv känner jag mig mer mätt på högprotein dieter, utan att den är ketogen.
Eddie Vedder
2008-01-08, 08:21
Fast jag antar att det är ganska individuellt också, själv känner jag mig mer mätt på högprotein dieter, utan att den är ketogen.
Du kanske använder andra livsmedel än försökspersonerna. Inte särskilt mycket framgår ju av abstraktet direkt.
Bara att en viss makrontrientfördening innebar lägre energiintag vid ad libitum-ätande.
Interessant!
Samma här eftersom jag får ett stort kolhydratssug om jag tar bort kolhydraterna. Fast jag har aldrig stått ut så länge utan kolhydrater att jag hamnat i ketosis så jag kan inte svara på det riktigt. Jag mår så pass dåligt utan kolhydrater att det inte funkar så länge.
Ola Wallengren
2008-01-08, 08:33
Min erfarenhet är inte heller att en ketogen diet mättar bättre. Känner mig i allmänhet hungrigare, tröttare och med en släng av illamående då och då på en ketogen diet. Har gått på ketondiet både på 3000kcal och 1500kcal och motvarende kalorinivåer på en diet med lite högre kolhydratinehåll (20-40E%) och tycker det är trevligare med lite kolhydrater i dieten.
Samma här eftersom jag får ett stort kolhydratssug om jag tar bort kolhydraterna. Fast jag har aldrig stått ut så länge utan kolhydrater att jag hamnat i ketosis så jag kan inte svara på det riktigt. Jag mår så pass dåligt utan kolhydrater att det inte funkar så länge.
Det tog en dag för mig den här gången, att få mörkaste utslaget på stickan ... :)
Min erfarenhet är inte heller att en ketogen diet mättar bättre. Känner mig i allmänhet hungrigare, tröttare och med en släng av illamående då och då på en ketogen diet. Har gått på ketondiet både på 3000kcal och 1500kcal och motvarende kalorinivåer på en diet med lite högre kolhydratinehåll (20-40E%) och tycker det är trevligare med lite kolhydrater i dieten. Hmm. Kanske annorlunda för folk som tränar och är aktiva. Har sett Lyle skriva
If you get full and pumped after high carbs and energy is stable and good, odds are you have good insulin sensitivity and will respond better to higher carbs (and probabyl lower fat) in your diet
Du kanske använder andra livsmedel än försökspersonerna. Inte särskilt mycket framgår ju av abstraktet direkt.
Bara att en viss makrontrientfördening innebar lägre energiintag vid ad libitum-ätande.
I och för sig.
Men det är ju själva ketonemin och inte livsmedlena som innebär minskad hunger om jag inte missuppfattat det, fettrika livsmedel mättar ju i regel (inte alla, men till stor del - jämför popcorn utan smör med popcorn med smör) sämre än magrare varianter.
Grub har du fulllängdsstudien, har du läst den, vilka livsmedel ingick?
Ola Wallengren
2008-01-08, 09:56
Livsmedelsvalet blir naturligtvis inte riktigt det samma men det verkar som de ändå har gjort ett bra jobb, speciellt med tanke på att det har samma energidensitet i båda kosterna, något man annars hade kunnat kritisera.
Formulation and preparation of the diets
The composition of each meal, in terms of energy, fat, carbohydrate and protein, was calculated by using McCance and Widdowson's the composition of foods (24). The meals and snacks of the LC diet contained 30%, 4%, and 66% of energy as protein, carbohydrate, and fat, respectively; the meals and snacks of the MC diet contained 30%, 35%, and 35% of energy as protein, carbohydrate, and fat, respectively. All meals within both diets had a fixed energy density of 5.5 MJ/kg; this consistent energy density was achieved by ensuring that the weight of each meal was similar by using, if necessary, low-energy density foods (eg, mushrooms). All 3 main meals (ie, breakfast, lunch, and dinner) were offered as fixed 400-g portions, and snacks were available in 150-g portions. More specific information on the diets can be obtained from one of us (AMJ).
Exempel
High-protein, low-carbohydrate (ketogenic) diet
Lunch (400 g)
Day 1
Chicken breast salad
Prawn and salmon salad
Day 2
Cottage cheese and ham salad
Tuna salad with mayonnaise
High-protein, medium-carbohydrate (nonketogenic) diet
Lunch (400 g)
Day 1
Chicken and macaroni salad
Prawn and salmon salad
Day 2
Cottage cheese and ham salad
Tuna salad with mayonnaise
Angående viktförlusten hos LC-gruppen, framgår det om det är borträknat en eventuell minskning av vatten i kroppen vid lägre/inget glykogenförråd i det ketogena tillståndet?
De praktiska studierna är utförda under 4 veckor vilket är en piss i havet och en fis i rymden i det stora hela.
Jag tycker jag blir kass i magen när jag försöker mig på en kost med bara kött och grönsaker. Blir förstoppad och gasig.
Har testat ett par ggr nu och när jag väl lägger till bröd, pasta, potatis, ris och liknande igen försvinner problemen...
Framkommer det aldrig i studierna att nån av testpersonerna upplever lika symptom eller är det ovanligt att reagera så?
Det är ganska vanligt med förstoppning på ketodieter.
1kg brocolli/dag kanske hjälper något, dock ...
har förvisso bara dietat en gång. i fjol . gick då ner ca 15 kg på en cyklisk ketogen diet, blev/är jävligt nöjd med den dieten , blev inte hungrigare, inte tröttare , snarare piggare och fick mer kraft, gick ner i fett och ökade i styrka,
hur bra som helst,
Vilken CKD använde du?
Den som Lyle har konstruerat, eller någon annan?
Vilken CKD använde du?
Den som Lyle har konstruerat, eller någon annan?
jag min bror och kusin baserade vår på den här http://www.halso.info/74.html
men la om lite, följde den inte slaviskt på helgen när du har en sk ätar dag ,
då åt vi som det vore den sista dagen i våra liv , , men lyckades gå ner relativt mycket ..
Japp, Lyles :)
Ja, det är ju det som är meningen: tömma sig och lida under veckan, då kan man äta relativt brutala mängder kolhydrater över 12-24h utan att det gör någon skada :)
Japp, Lyles :)
Ja, det är ju det som är meningen: tömma sig och lida under veckan, då kan man äta relativt brutala mängder kolhydrater över 12-24h utan att det gör någon skada :)
brutala mängder var ordet,, alltså vissa ätardagar var de sjukt,, kunde lätt bli 2l oboy 10 mackor med sylt på till frukost, lush kunde bestå av flingor av typen SOCKER KAKAO VETE/MAJS . ca ett paket, middag var kyckling med potatis,pasta, grönsaker , , sen kunde det blivit en 2liters glass med kex . alltså det e sjukt vad man kunde äta,, sen var det ju protein i vardagligbasis i mellan måltiderna. .:eating:
Ola Wallengren
2008-01-08, 12:59
Det var för övrigt endast 1kg skillnad i fettnedgången mellan dieterna, vilket iofs är en del när det rör sig om 4-5kg minskning men skillanden är inte signifikant.
Det ser även ut som om de förlorade mer fettfri massa vid LC dieten men man vet ju inte om det endast beror på skillnad i glykogen eller om de faktiskt förlorat muskelmassa.
A.Steinbach
2008-01-08, 15:04
Iof inte så konstigt att LC gick ned mer i fettvikt då de åt ca 170kcal mindre per dag. Sen brukar ju ofta men inte alltid en ketogen diet vid ad libitum intag generera ett lägre energiintag. Skillnaderna i energiintag kanske var ännu större än vad som angetts, vet inte hur noga de kontrollerade energiintaget.
Commando1980
2008-01-08, 15:51
Min erfarenhet är inte heller att en ketogen diet mättar bättre. Känner mig i allmänhet hungrigare, tröttare och med en släng av illamående då och då på en ketogen diet. Har gått på ketondiet både på 3000kcal och 1500kcal och motvarende kalorinivåer på en diet med lite högre kolhydratinehåll (20-40E%) och tycker det är trevligare med lite kolhydrater i dieten.
samma här, föredrar att dieta med kolhydrater..istället för att ligga toklågt eller närmast nolla dem. Träningspassen blir ju usla utan carbs, vilket innebär att styrkan tar stryk > > muskelförlust
CoolHandLuke
2008-01-09, 11:14
Borde vara viss skillnad mellan en överviktig och en normalviktig när det gäller ketosdiet. Frisättningen av fett från depåer är snabbare/enklare ju större depåer man har.
Commando1980
2008-01-09, 13:35
Borde vara viss skillnad mellan en överviktig och en normalviktig när det gäller ketosdiet. Frisättningen av fett från depåer är snabbare/enklare ju större depåer man har.
är man väldigt fet kan man dieta ganska hårt utan att tappa så jätte mycket muskler...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.