handdator

Visa fullständig version : Hur petig är ni med kosten?

sundvall
2008-01-08, 00:26
Som sagt. Hur petig är ni med kosten under bulk? Följer ni en strikt diet på en jävla massa grönsaker, kyckling och ris för att komma på kaloriplus eller fuskar ni då och då med pizza, hamburgare, godis etc? Själv så kör jag på det andra alternativet, jag ser bara till att jag ligger på kaloriplus, att jag äter relativt nyttig husmanskost och får i mig massa protein, sen bryr jag mig inte om det även hamnar någon chokladbit eller burgare i magen varje vecka. Vissa veckor kan det till och med bli så att jag äter ute 3-4ggr, käkar popcorn framför tvn några kvällar i rad men det funkar kanon ändå.

Koloftw
2008-01-08, 00:38
Under bulk så äter jag det jag är sugen på, men räknar ändå. Blir det +1000 kcal den dagen istället för +500 så får det väl vara. Har ju alltid dessutom tränat redigt innan jag äter så så stor skada gör det inte.

Synd bara att man inte kan göra lika goda pizzor/hamburgare som restaurangerna kan ...

Greg
2008-01-08, 00:39
Jag äter som när jag deffar, fast typ dubbelt, vilket är väldigt rent.

Dock så går jag inte och grämer mig om jag äter en snickers varje dag, käkar pizza med polarna eller går på McDonalds.

Scratch89
2008-01-08, 00:40
Jag sköter kosten väldigt dåligt under bulk.

Koloftw
2008-01-08, 00:43
Kan tillägga att jag inte menade att man ska se bulk som ett tillfälle att trycka i sig skräp och bli sumobrottare istället för vältränad. Men lite lösare än under deff kan man ju vara, unna sig en pizza lite oftare kanske, etc.

Raggis
2008-01-08, 00:45
Inte så petig under bulk. Under deff räknar jag dock.

joriice
2008-01-08, 00:57
Räknar bara i huvudet, Äter husmanskost och panpizzor som lunch osv, oavsett bulk eller deff. jag hade föredragit en "nyttig" kost oavsett dock, men orka. :D

Cerberus
2008-01-08, 01:50
eftersom man antagligen ser lika fet ut på kyckling o ris som kladdkaka o pizza om man äter samma mängd kcal så väljer jag det sista.

Alfred Nobel
2008-01-08, 08:16
Cerberus dock inte lika mycket mat på tallriken, vilket ibland är bittert om magen skriker efter energi :)

OT: Aldrig utsatt mig för en längre bulk, men under den korta månadsperiod jag försökte käkade jag på som under deff fast mer kolhydrater och någon fetare sås vid sidan. Mycket kyckling, lax och kättförs i synnerhet med ris, pasta och potatis.

Tror aldrig att jag hann med en ordentlig överätningsdag från pizza/hamburgare eller kebab, däremot några thai/indiska rätter från resutrangen fick jag ned till helgen. Om det nu klassas som "fuskmat" eller inte är en annan femma :)

Om jag minns rätt räknade jag kalorierna i början till frukost och höll mig ganska uppdaterad om mitt proteintag var tillräckligt eller ej. Men aldrig att jag började grubbla över mängden energi i en kebabtallrik från Johnnys Grill t.ex.

pia
2008-01-08, 08:23
Är petig med vad jag stoppar i mig men inte mängden. Jag räknar aldrig kalorier utan äter mer eller mindre beroende vad jag vill ha min vikt.

CoolHandLuke
2008-01-08, 09:33
Det enda jag är riktigt anal med nuförtiden är stimulernade ämnen: Koffein, ginseng, kakaomassa, MSG, aspartam etc.

Krigade mot transfett och härdat fett för några år sedan men det har producenterna mer eller mindre fixat.

tp_88
2008-01-08, 09:39
Äter en bra grund, sen vad jag vill typ. Blir nog lite striktare nästa gång dock.

GymTT
2008-01-08, 09:40
eftersom man antagligen ser lika fet ut på kyckling o ris som kladdkaka o pizza om man äter samma mängd kcal så väljer jag det sista.

Man ska nog inte stirra sig blind på ren fakta bara heller.

Koloftw
2008-01-08, 09:42
Det är väl inte fakta att kladdkaka kan användas i proteinsyntesen lika bra som kyckling ... :confused:

Jag är övertygad om att man får sämre resultat på en kladdkakebaserad bulk än på en kycklingbaserad.

(Förstod att du inte menade så Cerberus. Att du bara skrev ett extremexempel, så jag håller med dig - man behöver inte vara så jättepetig, pizza t.ex. innehåller jättemycket protein).

Denstillasittande
2008-01-08, 12:20
Fuskar !

Jag vet att jag inte klarar att på enbart nyttig mat. Äter mestadels potatis.

Dan S
2008-01-08, 13:40
Äter precis vad som helst bara jag hamnar på kcal + förutom LAKRITS, Aspartam. Försöker dock hålla mig till ett lågt GI värde för mindre insulin påslag, men det spelar mig ingen roll, går bra endå. *flex*

zariaza
2008-01-08, 13:47
Äter precis vad som helst bara jag hamnar på kcal + förutom LAKRITS, Aspartam. Försöker dock hålla mig till ett lågt GI värde för mindre insulin påslag, men det spelar mig ingen roll, går bra endå. *flex*

Varför inte lakrits?

machine gun
2008-01-08, 13:51
Att äta en pizza eller godis emellanåt är väl inte att fuska med kosten? Äter man i huvudsak allsidigt, så har man ju ett större utrymme att fylla med "onyttigheter" om man t.ex. bulkar eller är högenergiförbrukare pga hög fysisk aktivitet och då kan mkt väl mindre nyttiga livsmedel ingå som en del av kosten.

tp_88
2008-01-08, 13:52
Varför inte lakrits?
Det ska tydligen sänka testosteron-nivåerna, det där dödslakritset. (Antar det är det han tänker på)

Greg
2008-01-08, 14:16
Det ska tydligen sänka testosteron-nivåerna, det där dödslakritset. (Antar det är det han tänker på)

Bah, finns inget bättre mellanmål under bulken än en snickers-bar och en massa saltlakrits.

Slartibartfast
2008-01-08, 21:49
Från min journal.

På söndag bär det av till Italien en vecka. Började på nya jobbet igår och redan vid lunchtid fick jag veta att jag skulle iväg. Snabba ryck. :D Min annars så välstrukturerade kost är som bortblåst. Jag äter lunch på jobbet och det blir att höfta ganska rejält på hur mycket jag får i mig av vad, men det ska nog gå ändå. Glömde t.o.m min matvåg uppe hos päronen, så jag väger ingenting längre heller. Bara hälsosamt att inte vara så anal med kosten tror jag. Gäller bara att hålla koll på vikten, så den inte skenar iväg åt någondera håll. ;)

Ensamwargen
2008-01-08, 21:55
Räknar bara i huvudet, Äter husmanskost och panpizzor som lunch osv, oavsett bulk eller deff. jag hade föredragit en "nyttig" kost oavsett dock, men orka. :D

Du talar för oss båda.

misstänker man att man ligger för högt får man ta en promenix helt enkelt.

Showz
2008-01-08, 21:56
håller kosten strikt oavsett vad. har för längesen kommit fram till att bra mat bidrar till bra saker. jag tycker inte att pizza, hamburgare och en massa socker är så jävla gott att det är värt å skräpa ned sin kropp med. klarar mig bra utan det och mår t o m bättre psykiskt. sån är jag

Hades
2008-01-08, 22:01
Jag har nog Sveriges sämsta aptit, så jag äter en del skräp enbart för att få ett energiöverskott.

Eddie Vedder
2008-01-08, 22:09
Jag är mest petig när det gäller maten jag har etiska principer mot samt sån mat som min plånbok inte tycker om.:D

Annars är det en nyttig baskost där jag tror jag får i mig allt jag behöver, gott ska det smaka och lite "skräp" går förstås ner då och då när lusten infinner sig.:)

Imni
2008-01-08, 23:15
Är ganska strikt med kosten hela året. Tänker alltid på att göra stora portioner och tänker hela tiden på hur mycket jag äter. Däremot tänker jag inte på vad jag äter men har det senaste året nästan tappat alt sug efter godis, glass, chips (har nog aldrig funnits ett sug), hamburgare osv. Det är inte så att jag inte gillar det utan har bara tappat suget efter skiten. Det enda som kan ge ett sug ibland är pizza men det är inte ofta. Och ju mer jag tränar, destu mindre vill jag ha skräpmat och snacks.

Chrillee
2008-01-09, 01:53
Många här verkar vara väldigt frikostiga med sin kost.

Att bulka sig på mat med sämre näringsämnen än en bra kost måste väl vara sämre? Visst, du hamnar på ett kcal+ och ökar i vikt, men det övriga välbefinandet då för kroppen?

Jag har sen jag börjat ändra min livsstil med aktiv träning, lagt om kostvanorna helt och hållet, dock är tiderna och antalet gånger fortfarande fel.
Ingen läsk eller skräpmat sen jag började, satt upp tak för onyttiga intaget. Det har jag dock svårt att hålla (200g/vecka), gillar godis och fika för mycket. :(
Men har nyligen börjat så får se hur länge det håller givetvis i övrigt, att hålla igång med träning och sund kost.

Sen är det mycket psykiskt för mig, äter jag skräpmat känner jag mig förjäklig, likadant med övrigt skräp. Kanske inte så sunt tänke i och för sig.

Koloftw
2008-01-09, 02:10
Många här verkar vara väldigt frikostiga med sin kost.

Att bulka sig på mat med sämre näringsämnen än en bra kost måste väl vara sämre? Visst, du hamnar på ett kcal+ och ökar i vikt, men det övriga välbefinandet då för kroppen?

Jag har sen jag börjat ändra min livsstil med aktiv träning, lagt om kostvanorna helt och hållet, dock är tiderna och antalet gånger fortfarande fel.
Ingen läsk eller skräpmat sen jag började, satt upp tak för onyttiga intaget. Det har jag dock svårt att hålla (200g/vecka), gillar godis och fika för mycket. :(
Men har nyligen börjat så får se hur länge det håller givetvis i övrigt, att hålla igång med träning och sund kost.

Sen är det mycket psykiskt för mig, äter jag skräpmat känner jag mig förjäklig, likadant med övrigt skräp. Kanske inte så sunt tänke i och för sig.

Det är ju det som är med bulk - för det första ökar man näringsintaget med kanske 500 kcal/dag, sen orkar man ju träna dubbelt så hårt så då kanske man kan lägga till 100-200 kcal till.

Har man maintenance på 2500 kcal, så kan man lätt nå behovet av allla vitaminer/mineraler då. Även om man lägger till 600-700 kcal "skräp", nu menar jag inte att man ska dricka fruktossirap ... men ändå.

T.ex. så har jag hört siffror på att Gunde Svan förbrännde 8700 kcal vissa dagar när det var tävling och så, tror du att han enbart åt potatis och torsk då? *cupid*

Kan dessutom tillägga att "skräpmat" som pizza, sushi, chinabuffe osv. inte alls är helt befriat från vare sig näring eller protein. Att pommesfrites med dess transfetter inte är någon höjdare är väl en sak, men man kan ju göra hemma och kött+bröd+potatis+rapsolja är ju bara nyttiga ingredienser.

Dan S
2008-01-09, 09:24
Lakrits sänker testo-nivåerna med 26% om jag inte minns fel, 7g/dag i en vecka. Läste det någonstans för ett tag sedan. Jag som älskar saltlakrits :/

mufc
2008-01-11, 20:09
Kan äta lite onyttiga saker på helgerna (som en pizza eller lite chips) men på vardagarna så håller jag mig i skinnet och ibland på helgerna också.

Sniggel
2008-01-11, 20:31
Det är ju det som är med bulk - för det första ökar man näringsintaget med kanske 500 kcal/dag, sen orkar man ju träna dubbelt så hårt så då kanske man kan lägga till 100-200 kcal till.

Har man maintenance på 2500 kcal, så kan man lätt nå behovet av allla vitaminer/mineraler då. Även om man lägger till 600-700 kcal "skräp", nu menar jag inte att man ska dricka fruktossirap ... men ändå.

T.ex. så har jag hört siffror på att Gunde Svan förbrännde 8700 kcal vissa dagar när det var tävling och så, tror du att han enbart åt potatis och torsk då? *cupid*

Kan dessutom tillägga att "skräpmat" som pizza, sushi, chinabuffe osv. inte alls är helt befriat från vare sig näring eller protein. Att pommesfrites med dess transfetter inte är någon höjdare är väl en sak, men man kan ju göra hemma och kött+bröd+potatis+rapsolja är ju bara nyttiga ingredienser.

Word!

Själv tänker jag inte så mycket just nu. Kör en sansad bulk vilket innebär att jag äter lite vad jag känner för och det jag tänker på är att "go nuts" efter träningen fram tills jag ska sova och dessutom äta proteinrikt, kolhydratsrikt och helst fettsnålt i första målet efter träningen (för snabbare upptag).
Om jag vet med mig att jag har ett pass om 1 eller 2 dagar som jag är rädd för att inte nå upp till vissa mål, är jag extra noga med att stoppa i mig fler kalorier fram tills dess. Det är väl det jag tänker på i kostväg.

jojjep91
2008-01-11, 20:45
Jag äter mkt och hoppas på viktuppgång :)

allt jag kan få tag i!

dock knappt viktuppgång lol. /Dålig aptit.

Koloftw
2008-01-11, 20:50
Dålig aptit.

Kebabpizza.

Roade mig med att väga + kolla upp genomsnittsnäringen på fineli.

132g protein
101g fett
169g kolhydrat
2169 kcal

Inte så farligt som jag trodde. Man kan ju lätt käka en om dagen och gå ner i vikt om man är väldigt restriktiv resten av dagen (eller kör IF *drool*).

Eddie Vedder
2008-01-11, 21:05
Svårigheterna att hålla vikten vid helt extrema träningsmängder.

Abstract
This study examined the capabilities of an ultraendurance athlete to self-regulate their diet during an
attempt on the record for the longest period of stationary cycling. The attempt required the athlete to
complete at least 20 km/hr, with a 15 minute break allowed every eight hours. Laboratory tests
determined a heart rate-oxygen consumption regression equation enabling calculation of energy
expenditure from heart rate during the attempt. Energy intake was determined by a non-weighed
dietary record collected at the time of consumption. The athlete completed 46.7 hours, covering
1126 km, at a speed of 24±1.6 km/hr. He expended 14486 kcal and consumed 11098 kcal resulting
in an energy deficit (-3290 kcal) and a weight loss (-0.55 kg). The carbohydrate (42±32 g/hr), water
(422±441 ml/hr), and sodium (306±465 mg/hr) intake were all below current recommendations.
The athlete was unable to self-regulate his diet or exercise intensity to prevent a negative energy
balance.

Energy balance during two days of continuous stationary cycling. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2007, 4:15

Liten del av texten till bakgrunden i samma studie:

Few athletes have the discipline required to successfully self regulate their energy intake during
ultraendurance exercise, but one previous casestudy occurred during the 1000 km running race from
Sydney to Melbourne in Australia. Greek ultra marathoner, Yiannis Kouros’, self regulated diet
across the five days was almost entirely comprised of carbohydrate (95%). Energy dense Greek
sweets and honey soaked biscuits were snacked on every 30 minutes, enabling Kouros to consume
on average an amazing 11,074 kcal/d.

Den killen var inte särskilt petig med nyttigheterna för att klara av att hålla energibalansen om man säger så.:D

Koloftw
2008-01-11, 21:13
Ojdå.

Men det borde ju vara smartare att äta dagen efter istället? Eftersom träning inverkar så negativt på aptiten (negativt som i mindre hungrig), så kan man ju äta tillbaka det man förlorat dagen efter.

14.5mcal per dag är ju sjukt att göra av med, måste väl vara "rekord"?

Shamrock
2008-01-11, 23:41
Jag äter så det passar mitt behov av vitmanier, mineraler och k/f/p. Vad jag äter spelar mindre roll sålänge jag tycker det är gott, blir mätt och får i mig tillräckligt.

Finns det verkligen nått som är nyttig mat? som om hamburgare skulle vara skräp. Det innehåller ju också energi, k/p/f.

har man täckt sitt behov av vitmanier och mineraler så varför inte fylla ut energibehovet med tex hamburgare eller någon kaka?
Spelar ju ingen roll, som om det skulle vara bättre att äta mager fisk och sen klunka olja?

bara lite tankar..

tobbo
2008-01-11, 23:49
Jag äter i stort sätt allt jag får tag på, men jag brukar inte äta så mycket feta onyttigheter för de förstör min hy så det blir mycket kolhydrater istället. Men några wienerbröd brukar slinka ner per dag *drool*

ChrisDEFC
2008-01-12, 00:25
försöker att äta skapligt 1-2ggr per dag, försöker komma ihåg att ta en proteindrink på kvällen och drar alltid en gainer efter träning samt äter alltid frukost även om det är av varierande mängd pga extremt dålig aptit på morgonen. övrig tid vräker jag i mig det jag kommer över och skiter i om det är godis, frukt, kakor, smörgåsar osv. äntligen fått vikten att vandra stadigt uppåt under en längre tid.

Eddie Vedder
2008-01-12, 08:40
Ojdå.

Men det borde ju vara smartare att äta dagen efter istället?

Vaddå istället? Och strunta i att inta energi under två dygns cyklande eller ultramarathon? Nej det är inte bättre att vänta till dagen efter, däremot kan du räkna med ATT man äter rätt rejält många dagar efter.

Och att aptiten brukar kunna ha aptitdämpande effekt för vissa förstår jag inte vad det har med saken att göra.

14.5mcal per dag är ju sjukt att göra av med, måste väl vara "rekord"?

Två dygn.

Wilden
2008-01-12, 08:44
Det kan jag inte påstå, jag försöker höfta mitt basala proteinbehov och tror att jag får i mig tillräckligt om man ska förlita sig på fakta. Jag är absolut inte blyg vad gäller att äta skräpmat, bara previlegien av att kunna äta skräpmat är ju en stor del av träningen! :)

Tom Jr
2008-01-12, 10:39
Tänker oftast på vad jag stoppar i mig. Skräpmat är ingenting jag är rädd för. Pommesfrittes och Pizza är ingenting jag gillar så det skiter jag i. Mycket grönsaker och frukt försöker jag stoppa i mig också. Sen krubbar jag bara på tills jag blir riktigt mätt.

z_bumbi
2008-01-12, 10:53
Svårigheterna att hålla vikten vid helt extrema träningsmängder.

Energy balance during two days of continuous stationary cycling. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2007, 4:15

Liten del av texten till bakgrunden i samma studie:

Den killen var inte särskilt petig med nyttigheterna för att klara av att hålla energibalansen om man säger så.:D

Problemet är väl att kunna tvinga sig förbi de gränser som kroppen sätter upp för upptaget under anstränging? Generellt skulle jag nog provat lite mer fett men han har troligen stenkoll koll på vad han kan få i sig och behöver. Fördelen för hans del är iofs att det är under en begränsad tid men kräver man de mängderna varje dag så blir problemet ett annat.

Eddie Vedder
2008-01-12, 11:09
Problemet är väl att kunna tvinga sig förbi de gränser som kroppen sätter upp för upptaget under anstränging? Generellt skulle jag nog provat lite mer fett men han har troligen stenkoll koll på vad han kan få i sig och behöver. Fördelen för hans del är iofs att det är under en begränsad tid men kräver man de mängderna varje dag så blir problemet ett annat.

Vilken pratar du om nu? Killen som utförde studien eller greken som dom berättar om i bakgrunden. För den senare sprang ju och käkade honungskakor.:D

Cyklisten kan det säkert vara svårare för, han hade ju några 15-minuterspausar visserligen. Dessutom tror jag inte han låg på samma nivå som (den grekiske) ultralöparen.

mr ruhl
2008-01-12, 11:30
ser bara till att jag får i mig över 300g protein om dan sen kan det bli lite vad som helst, mår dock sämre med skitmat så jag brukar äta rätt hyffsat ändå.