Visa fullständig version : Skalen på Pistagenötterna
Någon som har info på hur mycket skalet på pistagenötterna väger på 100g? Har ingen bra våg som fungerar och google har inte heller givit mig något lyckat resultat.
/Jompa
Handcuff
2008-01-07, 21:36
Vad ska du göra med skalen :confused:
Vad ska du göra med skalen :confused:
Antar att det är för att få fram hur mkt man egentligen äter per 100 gram då man allt som oftast kastar skalen ;)
Precis Timmi :) Vill ta reda på lite mer exakt hur mycket kalorier man smäller i sig.
protip: väg skalen nästa gång du ätit 100 gram nötter :p
cheesian
2008-01-07, 22:31
Skala 10st och väg sen kan du ta ut en prosentsats.
Handcuff
2008-01-07, 22:33
Är inte näringsvärdet beräknat på ätbar del? Som med bananer...skalet är inte inräknat i näringsvärdet.
Är inte näringsvärdet beräknat på ätbar del? Som med bananer...skalet är inte inräknat i näringsvärdet.
Jag vill veta hur många gram nötter jag får i mig, näringsvärdet står ju på påsen. Tråkigt att skala alla nötter och sen väga de, man vill ju knapra i sig de samtidigt som de är nyskalade. Har ingen digital våg tyvärr för att väga nötterna/skalen.
machine gun
2008-01-08, 10:20
Enligt SLV's livsmedelstabell (tryckt version), så utgör avfallet från råvaran (skalen) ca 50 % av vikten.
Enligt SLV's livsmedelstabell (tryckt version), så utgör avfallet från råvaran (skalen) ca 50 % av vikten.
Tackar så mycket för svaret :) blir till och smälla i sig ungefär 200g pistagenötter nästa gång då för och få i sig ungefär 100g nötter.
e det nyttigt med pistagenötter?:D
Rikligt med fett och protein -> bra med kalorier! Bulkar för tillfället.
Pistagenötter 100g:
20,5g Protein
21,7g Kolhydrat
48,5g Fett
Eddie Vedder
2008-01-09, 18:43
Nötter är helt okej ja.:)
machine gun
2008-01-09, 19:44
Beror på hur man menar. Bra fettsammansättning och sådär, men de är samtidigt väldigt energitäta och innehåller som regel väldigt mkt salt.
Finns ju även färdigskalade att köpa om man inte pallar skala och även osaltade, men det drar ju upp priset en del förstås :=P
Skalandet är ju själva grejen ;)
Machinegun: du tror inte att det gäller nötter som valnöt och mandlar? pistagenötter har ju mycket mindre skal... Jag skulle väl tippa på ~30%
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.