handdator

Visa fullständig version : Kostschema

Mike_84
2008-01-06, 15:17
Hej!

Är ny här och skulle vilja få tips om hur hur mitt upplägg ser ut! Som ni ser kan jag äta ganska regelbundet eftersom vi har många korta raster på mitt jobb, så det borde ju passa alldeles utmärkt.

1. Frukost: Juice, musli med mjölk, en skiva bröd med pålägg + en proteindrink. (kl 6.00)

2. Mellanmål: En konserv makrill i tomatsås (kl 10.00)

3. Lunch: någon form av kött + pasta (12.00)

4. Mellanmål: En konserv makrill i tomatsås (15.00)

5. Middag: någon form av kött + pasta (ca 17.00)

6. Kvällsmat: Proteindrink på vanliga dagar (ca 20.00). Gainer efter träningen på träningsdagar ca 30 minuter efter träningen.

Behövs det mer kolhydrater? Protein? något som borde ändras? Alla tips och ideer är självklart intressanta, ha en bra dag!

Mvh Mike

Koloftw
2008-01-06, 15:32
Maten är utan tvekan nyttig och näringsrik, ser bra ut, helt enkelt.

Tolkia
2008-01-06, 15:33
Var är grönsakerna?

King Grub
2008-01-06, 15:47
Behövs det mer kolhydrater?

Omöjligt att besvara utan att veta ditt energibehov.

Koloftw
2008-01-06, 15:54
Kan tillägga att du inte behöver känna dig tvungen att äta 6 måltider per dag, om du inte trivs med det.

Mike_84
2008-01-06, 20:21
Helst vill jag ju inte äta 6 måltider per dag, men man måste väl få i sig 20-30 gram protein var 3 eller 4 timme?

Ja grönsaker har jag missat! alldeles riktigt, får köpta lite majs och broccoli till lunchen och middagen, alltid nåt.

Mitt energibehov är nog stort, jag rör mig hela tiden på jobbet även om det inte är tungt. Men man kan säga att jag är på stående fot 7 timmar per dag ;)

Eddie Vedder
2008-01-06, 20:25
Helst vill jag ju inte äta 6 måltider per dag, men man måste väl få i sig 20-30 gram protein var 3 eller 4 timme?

Nej verkligen inte! Om du nu helst inte vill det så kan jag glädja dig med att du absolut inte behöver göra det och det går precis lika bra ändå.:thumbup:

Myten om att man bara kan ta upp 30 gram protein åt gången vet jag inte var den härstammar ifrån men är helt befäng i alla fall. Förstår inte var det har kommit ifrån, det är ju hur futtiga mängder som helst och givetvis kan man ta upp mer än så. Det är ju bara en fråga om hur lång tid det tar.

Så vill du nöja dig med t.ex. frukost, lunch och middag men större måltider så är det precis lika bra.:)

Och så vill jag säga som Tolkia, GRÖNSAKERNA. Broccoli, morötter, vitkål, lök o.s.v. är inte dyrt men väldigt nyttigt och gott.